Jump to content

Kungens 60-årsdag 2006-04-30

Recommended Posts

Någon som råkade kasta ett öga på TV och såg förbimarchen framför kungen på yttre borggården.

Rent pinsamt för sverige, hur kommer det sig att vi inte klara av att föra oss och marchera i takt och hålla en jämn armpendel med sina övriga kamrater eller i allafall ha vett att inte pendal med armarna om man inte kan hållka takaten...

Ytters pinsamt jag skämdes å kungens vägnar, kännde mig inte stolt över att vara en del av den svenska försvars makten, när jagf såg detta

Edit: Ny rubrik /Henke

Edited by henke

Någon som råkade kasta ett öga på TV och såg förbimarchen framför kungen på yttre borggården.

Rent pinsamt för sverige, hur kommer det sig att vi inte klara av att föra oss och marchera i takt och hålla en jämn armpendel med sina övriga kamrater eller i allafall ha vett att inte pendal med armarna om man inte kan hållka takaten...

Ytters pinsamt jag skämdes å kungens vägnar, kännde mig inte stolt över att vara en del av den svenska försvars makten, när jagf såg detta

Självklart ser det inte bra ut. Men! Om du själv gått högvakt så vet du hur lätt det är att komma ut ur takten just i svängen innan borggården. Dessutom hann alla (vad jag kunde se) få ordning på takten innan de var inne på borggården och skulle hälsa på kungen. Vidare ska vi ha klart för oss att det är värnpliktiga soldater vars huvuduppgift inte är parad.

Och nej, ytterst pinsamt är det inte...snarare något genant!

(och ja, jag såg det på tv)

Edit: syftningsfel åtgärdat

Edited by Lerede

Var också där och kikade, lite små missar här och där, men de flesta av oss här är ju yrkesskadade så..

Några andra punkter som jag vill påpeka.

1. Polisen, någon måste ryta tag i dem och se till att de klär sig för parad även då de jobbar vid sådana tillfällen. Att polistanter står med en för stor jacka, uppknäppt till en tredjedel, med ett hårburr likt Plupp och mössan (om man nu orkar ta upp den ur fickan) lagd på rishögen. Det minsta man kan kräva är en korrekt sittande uniform och håret uppsatt. Helst skulle jag vilja se en "polisparaddräkt", tex deras m/ä, framför allt så skall den bäras i korteger mm.

2. Appråpå polisen, varför kan inte MP ha den rollen i kortegen, då bryts inte den militära paraden av poliser.

3. M/87 gör sig inte i parad. Amfs killar såg dötrista ut. Även om de tillhör amf så borde de bära blåkrage, som representanter från marinen. KA hade faktiskt blåkrage från början. I mössbandet kan det stå "Kungl. Amfibiekåren" och ha kartescher istället för kronor.

4. För kasunen, Ak5 som vakt och parad vapen, är det särskillt lämpligt?, Personligen tror jag gevär m/96/ 36 och karbin m/94 skulle vara bättre ur flera synpunkter.

Varför saknar livgardet till fots (gamla I.1) mauser gevär, är de för få, eller är det bara kavalleriet som har sina mauser kvar?

Var var drabantkåren?, dessutom vore husarer trevligt att se till häst också.

Risk för OT och att gå emot strömmen fullständigt:

Vem fan bryr sig om de gick i otakt på Kungens födelsedag!? Varför ska överhuvudtaget någon FÖRSÖKA gå i takt på hans födelsedag? Och varför i HELVETE ska mina skattepengar betala för det?! Puhh....

EDIT: Det enda kungahuset duger till är att skämta om i "Hey Baberiba" /EDIT

Edited by Tobias R

Risk för OT och att gå emot strömmen fullständigt:

Vem fan bryr sig om de gick i otakt på Kungens födelsedag!? Varför ska överhuvudtaget någon FÖRSÖKA gå i takt på hans födelsedag? Och varför i HELVETE ska mina skattepengar betala för det?! Puhh....

EDIT: Det enda kungahuset duger till är att skämta om i "Hey Baberiba" /EDIT

Du hade hellre sett att de firade av en fet gubbe i kostym som kallade sig president istället. Låter inte speciellt mycket billigare. Dessutom vem utomlands hade brytt sig om ännu en vanlig fet politiker som lever högadligt liv idag på skattebetalarnas bekostnad men utan mystiken och traditionen.

Att de marscherar i otakt är inte killarnas fel. I Sverige satsar vi inte längre pengar på att ha riktiga paradförband som man ofta har utomlands. Det krävs övning övning övning och mer övning för att det ska bli bra. Finns massor med trådar på forumet som behandlar detta ämne redan.

Grattis Kungen på 60 års dagen. :)

Du hade hellre sett att de firade av en fet gubbe i kostym som kallade sig president istället. Låter inte speciellt mycket billigare. Dessutom vem utomlands hade brytt sig om ännu en vanlig fet politiker som lever högadligt liv idag på skattebetalarnas bekostnad men utan mystiken och traditionen.

Jag hade hellre sätt att "vi" (skattebetalarna) inte firade någon alls. Eller jo, kanske någon som inte har någon annan (typ familj motsv) som firar dem. Men kungen har ju en familj att ha kalas med, behöver inte dra in resten av landet i det firandet. Vem fan direktsänder min födelsedag!? :P

Även jag var på slottet och tittade på. Jag tycker att det var ett bra arrangemang.

Jag anser att Psilander har rätt angående amf.

Amf borde bära blåkrage eftersom kustartilleriet gjorde det tidigare. Om man nu inte vill likna flottan alldeles för mycket borde man bära en grön krage istället för blå.

Det skulle se så mycket bättre ut och representera marinen på ett bra sätt.

SVT:s inslag från slottet finns att se Här (Svt.se Video) Se hela firandet av kungen på borggården

Jag hade hellre sätt att "vi" (skattebetalarna) inte firade någon alls. Eller jo, kanske någon som inte har någon annan (typ familj motsv) som firar dem. Men kungen har ju en familj att ha kalas med, behöver inte dra in resten av landet i det firandet. Vem fan direktsänder min födelsedag!? :P

Inte jag. :)

Grattis Kungen på 60 års dagen, må du länge regera. :D

Högvakten är ju en tradition som vi har i Sverige, right? Att vi sedan har en Kung i Sverige kan väl på sätt och vis se som en tradition, right? I min mening får ett land en själ, en identitet och sammanhållning om man har traditioner, maträtter you name it. Om det nu är en kung eller president får väl enskild person avgöra vad som faller i smaken. Personligen så röstar jag på en kung för att jag av någon anledning föredrar det. Jag har tyvärr inte träffat honom personligen och inte pratat med honom men tycker att de framträdanden han gjort så verkar han vara en trevlig person. Samtidigt så skulle jag aldrig vilja byta med honom eller någon av familjemedlemmarna med tanke på det som de blir utsatta för i media. Jag tycker att de gör ett bra jobb och med handen på hjärtat, hur många kronor/dag får varje svensk betala för att hålla kungahuset igång? Inte många (kommer inte ihåg exakt) i alla fall. Det finns ingen som direktsänder min födelsedag heller, och inte är jag ledsen för det! /Gusten :)

Är det så mycket bättre med alla småpåvar i riksdagen då vad kostar inte dom?

Dessutom är dom ju helt överfödiga procent lär man sig i grundskolan det behövs väl inte 359 ledamöter för att klara av att rösta efter partistorlek?

Chansen att din födelsedag skulle anses skulle vara värd att sända i SVT är jävligt låg!

Din filosofi som det verkar att allt skall vara rättvist genom att alla skall ha det lika jävligt är direkt osmaklig. Du kommer aldrig att bli nöjd med något om du alltid är avundsjuk på andra som har det bättre.

Vi har bara ett liv och någon kommer alltid att ha det bättre på något plan än vad du har det.

En fördel med Monarkin är annars att det är skönt att se ned på dom stackare som bor i såna däringa "Republiker", det är ju fullständigt ociviliserat :P

Kungen kostar en dryg 5-krona(enl. Tv4 dokumentären) per skattebetalare och år, för det får du en 1000årig tradition (knappt 4ggr så gammalt som USA), underhållet av 7 slott, massor av offentlig representation, 100-talet jobb i hovstaten samt jobb åt minst lika många journalister, tryckare, fotografer mm i mediebranschen, dessutom är hans apanage en form av avbetalning staten gör eftersom hans anfader Karl XIV Johan pröjsade den svenska statskulden 1810, med privata medel.

Sluta gnäll.

Och till de vpl som gnäller över högvakten vill jag säga att statscermoniell verksamhet hör till FMs uppgifter, och är dessutom beskrivet i "Militärstrategisk doktrin" som sådan, så det är helt adekvat utbildning.

När vi får ett proffsförsvar så kommer paradförbanden också. Se tex "Royal Horse Artillery" i Storbrittanien som förutom är duktiga soldater är proffesionella idrottsmän på hästryggen.

battery.jpg

41gun_salute.jpg

Kanske sparka liv i kungl. Wendes och köra uppvisningar med..

http://www.trooping-the-colour.co.uk/

Synd att in FM tänkt till och lagt försvarsmaktsdagen i Stockholm till dagen.

Jaha du menar så... :Malaj: om inte Tobias R får så ska ingen annan heller minsann... Så om du inte kan köpa ny bil då ska inte någon annan heller ha ny bil. Låter storsint... :surprise:

En femma om året :lala:

Det är jag lätt beredd att betala för att behålla kungahuset.

Sen en liten lustig sak: Om vi skulle byta till president så skulle det nog kosta x antal miljarder extra först som en liten extra sak innan vi hade en president, sen så skulle det väl kosta ganska mkt mer att ha en president? Jag menar, får inte varje president ett gnska fett avtal med pengar när han går av posten?

Man kan avskaffa kungahuset UTAN att införa en president. Något som de flesta tronförespråkare verkar bortse ifrån.

Jag vill inte betala en femma om året till en gubbe som har egen förmögenhet, kör för fort utan att kunna straffas för det och allmänt uttalar sig korkat då och då i media (stekta sparvar, någon?).

Jag vill att den femman ska gå till en skolplats, en vårdplats eller ett mål mat till en hemlös. Varför får jag inte välja?

Du får inte välja för att vi inte har Anarki i Sverige vill du välja vart dina pengar ska gå kan du flytta till ett land utan fungerande statsbildning.

Att den svenska Statsministern närmast har diktatoriska befogenheter verkar ingen reflektera över det är snarare där som demokratidebatten bör föras.

@ Fogelström

Så du menar att regeringschefen och statschefen ska vara en o samma person dvs Göran Persson ska representera Sverige ännu mer än vad han gör idag? hemska tanke

De flesta demokratiska länder har väl separata statschefer och regeringschefer? förutom USA

Grattis Ers Majestät i efterskott

Jag kan välja att vara med i Svenska kyrkan eller inte, så varför inte kungahuset?

Och ständigt detta flyttande av fokus. När folk kritiserar kungahuset så dras hela tiden regeringen upp, jag förstår inte? Är verkligen det enda försvaret för kungahuset "men kolla på de DÄR då, de är ju riktigt illa!"... jag är inte intresserad av att försvara regeringen, deras makt eller deras fantasilöner - vi snackade kungahuset nu. Vilket vi väl egentligen inte får, det gränsar väl nära till politik.

För övrigt vore ett gäng kryssrutor längst bak i deklarationen där man får välja vart ens pengar ska gå ett utmärkt sätt att se vad folket vill betala för - tror ni de skulle kryssa för skola, vård, omsorg, eller politikerlöner? :lala:

Eller är det samma sak som "anarki"?

Och för att inte vara en tråkmåns: Grattis på födelsedagen Kungen! Jag hoppas du snart får gå i pension som alla andra i det här landet. :/

Jag kan välja att vara med i Svenska kyrkan eller inte, så varför inte kungahuset?

Och ständigt detta flyttande av fokus. När folk kritiserar kungahuset så dras hela tiden regeringen upp, jag förstår inte? Är verkligen det enda försvaret för kungahuset "men kolla på de DÄR då, de är ju riktigt illa!"... jag är inte intresserad av att försvara regeringen, deras makt eller deras fantasilöner - vi snackade kungahuset nu. Vilket vi väl egentligen inte får, det gränsar väl nära till politik.

För övrigt vore ett gäng kryssrutor längst bak i deklarationen där man får välja vart ens pengar ska gå ett utmärkt sätt att se vad folket vill betala för - tror ni de skulle kryssa för skola, vård, omsorg, eller politikerlöner? :/

Eller är det samma sak som "anarki"?

Och för att inte vara en tråkmåns: Grattis på födelsedagen Kungen! Jag hoppas du snart får gå i pension som alla andra i det här landet. :)

Då vill jag inte betala för skolan eftersom jag inte går där längre och har inga barn, jag vill heller inte betala för biblioteken eftersom jag inte läser, jag vill inte betala för sjukvård för att jag aldrig är sjuk. Skulle nog bli väldigt svårt att finansiera saker och ting eftersom folk har en tendens att ändra sig. Således skulle det aldrig gå att budgetera nåonting och hela landets ekonomi skulle falla.... så vilket utmärkt försla!! :lala: