Jump to content

Vita Blixten

Larsson

Recommended Posts

Jag gick förra året runt i min stad (Linköping) i alla sportbutiker, men även på Ö&B, under det som här nere kallas vinter, för att hitta turskidor.

Dock utan framgång.

Jag lyckades dock idag hitta flera par, men det kostar på tok för mycket (minst 1300:- + bindningar + "skidskor").

Detta finner jag vara en dekadent stor summa att spendera på turskidor,

särskillt som jag har kronkängor och tycker att "Vita Blixten" duger gott och därtill är sensationellt "coola".

Nu till frågorna:

1) Är det någon som vet var man kan få tag på ett par av nyss nämnda skidor?

2) Det här är inte lite pinsamt, men hur långa ska de vara?

Om jag inte missminner mig så ska väl längden så att när man ställer skidorna med bakänden på marken så ska man kunna hålla spetsen med handen,

med armen nästan helt sträckt rakt upp.

Ja, jag vet att jag ska veta hur långa skidorna ska vara, men jag skyller helt fräckt på att jag kommer från en del av Sverige där snö inte är en självklarhet på julafton, att jag gjorde lumpen som en av motorisering gravt förslappad pansarknekt, samt att jag bara tillbringade 10 dygn i Boden.

~ MvH / Olof Larsson

Menar du att det finns olika längder på VB? Att de varierade lite (inte många cm) trodde jag berodde på att det blitt fel nånstans.. :)

Svensk hade köpt ett par VB har jag för mig, tror det var på Ö&B.. skulle tro att det är de som gäller, kanske kommer in senare i vinter?

Menar du att det finns olika längder på VB? Att de varierade lite (inte många cm) trodde jag berodde på att det blitt fel nånstans.. :)

Det finns väl två varianter har jag för mig. Dels den vanliga och dels den lite kortare varianten för mekaniserade förband. Själv hade jag den kortare och var helnöjd med längden...

/Aron

Om man vill ha vita blixten frivilligt finns det tre möjligheter;

1. Man har slagit i huvudet.

2. Käkat för mycket svamp.

3. Knäpp i största allmänhet.

Jag blir kallsvettig bara jag tänker på dessa djävulens påfund..

Nå, skämt åsido :)

Jag kommer ihåg 2 olika modeller, de som var kortare var också bredare, användes av våra hundförare, och skulle vär vara aningens mer lätt manövrerade.

Jag hade nog hellre lagt mer pengar och haft behagligare åkturer :)

Lycka till och berättaINTE hur det gick här.. ;)

Om man vill ha vita blixten frivilligt finns det tre möjligheter;

1. Man har slagit i huvudet.

2. Käkat för mycket svamp.

3. Knäpp i största allmänhet.

Jag blir kallsvettig bara jag tänker på dessa djävulens påfund..

Nå, skämt åsido :)

Jag kommer ihåg 2 olika modeller, de som var kortare var också bredare, användes av våra hundförare, och skulle vär vara aningens mer lätt manövrerade.

Jag hade nog hellre lagt mer pengar och haft behagligare åkturer :)

Lycka till och berättaINTE hur det gick här.. ;)

Attackskidan. Den som ursprungligen gjordes för infanterister som skulle trängas i pebbor.

Annars så finns vita blixten i en storlek. Köp eller hyr ett par riktiga skidor istället.

Vita Blixten är inget du ska lägga dina slantar på. Brasved får du tag på rätt enkelt ute i skogen ändå... ;)

Annonsera efter beg. turskidor istället. Handen över huvudet å lite till är ett bra mått på längd.

Men om du väldigt gärna vill ha VB så ta gärna denna text till en annons:

Sökes/Köpes

Bättre begagnade brädor köpes.

:)

Enligt min Plutonchef så har FM gjort sig av med alla VB söder om Boden. Låter ganska konstigt...

Han sa också att det var en norrman som hade köpt 40. 000 par, låter ganska troligt ;)

Nä jag håller nog med, skaffa ett par VB att ha för sin "coolhet" och ett par skidor att åka på. :thumbs:

Jag gick förra året runt i min stad (Linköping) i alla sportbutiker, men även på Ö&B, under det som här nere kallas vinter, för att hitta turskidor.

Dock utan framgång.

------------------------------------------------------------

Turskidor? Jag kör med turkalsonger istället. Billigare o tar mindre plats. :D

De borde väl ändå finnas i Östersund?

"Enligt min Plutonchef så har FM gjort sig av med alla VB söder om Boden."

Då jag låg inne på I5 00/01 använde vi VB en hel del, vi prövade även snöskor vid ett par tillfällen med blandade resultat. Var även inne på området för ett par dagar sedan och såg en drös förvarade i skåpen, så att man har tagit bort alla VB söder om Boden stämmer inte. Verkar väldigt dumt att bara ta bort dem och inte ersätta med något annat. Hur ska man då ta sig fram på vintern?

/Aron

Lite min tanke också ;)

kanske han menade att försvaret var så uppgraderat och modernt att här skall minsann inte användas träskidor från stenåldern! :)

Men skidorna är kvar, sån tur då är kulturskatten räddad :D

och med den alla minnen.... :devil

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...