Jump to content

Baskerprov en tid efter MUCK?

Guest Utan Basker

Recommended Posts

Guest Utan Basker

Hej!

Det är så att jag undrar över om man nu efter Vpl, kan på något sett gör baskerprov. Jag skulle som alla andra göra detta prov men istället låg man på opertaion´s bordet och tog bort min blidtarmen. När jag efter en vecka kunnde komma tillbaks i tjänst och då frågade om baskerprovet, fick jag ett nej från regemets läkaren. Om läkaren inte hade sagt nej så hade jag

gjort provet med de andra som inte klarade första vändan eller som hade fått hinder av något slag.

Regements läkaren motivering vara att risken var stor att snitet eller stygnen hade kunnat öppna

sig pågrund av denna stora fysiska påfrestningen.

Så basker blev det ingen, känndes jobbigt att på grunda av plutons chefen´s oder var tvungen att hämmta ut en basker och varför?, Jo det skulle vara enhetligt över hela plutonen.

Det var tungt att se alla kamrater och andra vpl:are i ögonen, när man då tänkte på att baskern på huvudet inte är min egen utan plutonchefen´s uppskovs basker. Mycket irriterande.

Och nu på senare tid har jag undrat över om det finns någon möjlighet att göra ett basker prov, kanske är helt ute och cycklar det var ju 5 år sedan jag gjorde vpl. Om någon undrar varför jag inte har tänkt på detta tidigare så är det för att familje livet kom tidigare än väntat och man fick andra saker att tänka på.

Det skäns som om man inte riktigt har muckat från lumpen med detta ofärdiga kapitel.

hoppas någon kan ge lite ljus till det hela.

Med Vänliga Hälsningar Utan Basker

• Forumsledning

Baskern är inte på nått sätt hela livet, även om vissa här inne har den synen. Framförallt inte i efterhand. Den enda som skulle bry sig är du själv. Sitter du och tycker du är en sämre soldat bara för att du tog hand dom din kropp på nödvändigt vis så tycker jag du ska tänka om. Tycker andra du är sämre så har dom inte heller fattat vad saker i livet går ut på = ignorera och låt dem stå där och tycka att dom är tuffare.

Men visst filtbiten är en viktig del, jag äger flera själv varav jag fick gå skiten ur mig för att få en av dem, men oavsett det så kan man inte värdera sina egenskaper på huvudbonader, framförallt inte efter att man varit opererad.

Är du nu så envis ändå att du måste bevisa för dig själv att huvudbonaden var beviset för att ha genomfört en värnplikt, så ja kontakta förbandet, men räkna inte starkt med något positivt besked.

Om jag får spekulera lite - De kan inte dra med dig i en övning som dels kostar pengar och de skulle vara tvungen att ta ut utrustning till dig, och dels att du inte är försäkrad av kronan, vilket mer eller mindre innebär per automatik att de inte tänker ta ansvar för ditt deltagande, alltså de vill nog helst inte att du deltar. Möjligheten kanske finns om du få gå som "civilist" men det låter ju inte så spännande nånstans.

Skulle du nu mot förmodan få vara med, och kanske måste bryta .. snacka om antiklimax är det värt den risken ?

Får du chansen att gå så önskar jag dig ändå lycka till.

• 2 weeks later...

Är väl bara att du anmäler dig till någon marsch typ nijmegen eller så ger du dig själv ut på någon typ av fjällvandring med någon kompis för att bevisa för dig själv att du duger. Verkar mer som om ditt personliga sinne skulle få frid om du utsatte din kropp för någon sådan form av prov. För dina tidigare stridskamrater och FM bryr sig antagligen inte ett dugg om detta idag! Och chansen att FM låter dig följa med på ett baskerprov skulle jag gissa ligger på typ 0,0001% men är ju bara att ringa! Kan inte bli mer än nej!!

Baskerprovet är ju för övrigt bara ett uttryck för att belöna avslutningen GSU´n och har egentligen ingenting med bäranderätten av baskern att göra!

:lol:

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...