Jump to content

Misär på camp i afghanistan

Recommended Posts

• Replies 137
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• Forumsledning
http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=18941&st=60

avhandlas väll lite här också :P

Ämnet är intressant och förtjänar en egen tråd.

-------------

Jag undrar lite vad förseningen beror på, och visst hade väl EN04 varit ett alternativ på en lösning ?

Det ser ut som ett fall som skulle kunna lösas bättre om Sverige haft ett närmare samarbete med dom andra nationerna inom ISAF, för att lättare ordna logistik och dela resurser. Är det brist på resurser, eller brist på logistik? Det är väll bara en tidsfråga innan mer svenska soldater råkar ut för något tråkigt pga dålig förberedelse och förseningar i leveranser.

Sverige borde egentligen inte ta åt sig dylika uppdrag innan vi har en organisation som i det närmaste fungerar smärtfritt.

Det ser ut som ett fall som skulle kunna lösas bättre om Sverige haft ett närmare samarbete med dom andra nationerna inom ISAF, för att lättare ordna logistik och dela resurser. Är det brist på resurser, eller brist på logistik? Det är väll bara en tidsfråga innan mer svenska soldater råkar ut för något tråkigt pga dålig förberedelse och förseningar i leveranser.

Sverige borde egentligen inte ta åt sig dylika uppdrag innan vi har en organisation som i det närmaste fungerar smärtfritt.

Det handlar om dumsnålhet från första planeringsstadiet, ska man snåla in på ALLT från material till arbetskraft så blir resultatet därefter. Lokal arbetskraft kanske är billiga per timma de är på plats, och det ser bra ut. Men tittar man på hur motiverade och effektiva de är när de jobbar, och hur det är säkerhetsmässigt...så suger det. Ska man upphandla baracker in i det absurda för att få dem för få kronor i inköpspris... o.s.v.

Därav resultatet....

Ska jag vara lite kaxig här så är det en jäkla tur att det ramlade ner ingenjörer i mitten av december förra året. Annars hade de stått med ett trådstaket runt campen, och betydligt mycket mer öppna kabelschakter när de kom dit. Uselt.

När det gäller US är det väl tur att det är frivilligt att söka och att det står 100 andra i kö...

Så bara för att det står andra i kö så ska man inte diskutera förhållanden inom US?

Instämmer! Svenska camper världen över har vad jag förstått hållt en bra standard, och det är dom tjejer och killar som tjänster gör där nere helt klart värda!

Dock så är det så att "köpa läget" mentalitet kan fortsätta då det är just frivilligt att söka och 100 andra står i kö....

När det gäller US är det väl tur att det är frivilligt att söka och att det står 100 andra i kö...

Jo men ska man behöva "köpa läget" när det handlar om säkerhet?

Moralen lär ju inte vara särskilt hög om folk säger up sig på grund av en kass camp eller hur?

Eller tex larmet går "försvara campen" mitt i natten folk rusar ut till sina eldställningar lyset funkar inte 20 man kommer aldrig längre än till dom öppna kabblage gravarna för där ligger dom med brutna ben!? :banghead:

Edited by Sandqvist

Kanske skulle skicka "drevet" dit? :banghead:

Bygger vi alltid upp "camp" osv själva?

Om så, är det en praxis eller bara nått sverige har hittat på?

hittade en bild på mil.se http://www.mil.se/int/images/local/minnescer4b.jpg

Fast det kanske är fel ställe?

Påståenden att bara för att man är frivillig så ska man få stå ut med nästan vad som helst är skitsnack!

Det är frivilligt att söka tjänsten, men sen är det ett arbete där arbetsgivaren har en väldans massa skyldigheter för att få uppdraget att fungera.

Och funkar det så dåligt för FM att ordna problemen så kommer personalen bara ha en utväg då dom nog har tömt ut möjligheterna till att påveka så situationen blir bättre.

Jag tvivlar på att dom som sagt upp sig gör det bara för dom inte fick rostat bröd och hästens säng.

Kanske skulle skicka "drevet" dit? :banghead:

hittade en bild på mil.se http://www.mil.se/int/images/local/minnescer4b.jpg

Fast det kanske är fel ställe?

Ja, det är fel ställe. Den campen finns inte längre. Bilden är väl vad jag förstår från i höstas, och då fanns det inte mer än sand på platsen där den svenska campen skulle vara.

Frågan ÄR faktiskt om det inte vore nyttigt att granska en del upphandlingar lite mer öppet..

Det finns en del att kritisera med det här campbygget, mycket av det har med säkerheten att göra, inte hur bekvämt det är vid frukosten.

Man får väl inte mer hårdhudade soldater än man rekryterar. Det gamla PRT:t var nog inte mer tjänligt än det nya. Få duschar, ingen AC och mögel. Men då klagade ingen.

För att inte tala om MOT teamen som i bästa fall bor i mögliga lerhus med lertak där regnet forsar genom taken och större delen av tiden bor i fält.

Jag tycker inte att man blir en bättre soldat bara för att man har det sämre och visst ska FM se till att dess personal har det så bra som möjligt. Jag kan tänka mig att det är obekvämt att bo på det nya PRT:t och att det är förjävligt rent ut sagt att FM inte kan bättre, men, om så många slutar på grund av dålig boendestandard och rädsla pga säkerhetsläget måste man väl kunna säga att FM har felrekryterat personal och gett en dålig lägesbeskrivning till de sökande.

Tidigare rekryterades personalen ur jägarförband med motiveringen att deras kompetens att leva i svåra miljöer kom väl till pass i Afghanistan och det fungerade ju bra då ingen klagade. Har FM övergivit den strategin nu och kan det bero på att personal med annan erfarenhet kommit in som gör att detta missnöje har tillkommit?

men, om så många slutar på grund av dålig boendestandard och rädsla pga säkerhetsläget måste man väl kunna säga att FM har felrekryterat personal och gett en dålig lägesbeskrivning till de sökande.

Ingen ska behöva uttsätta sig för mer fara än det redan är i Afganistan på grund av att campen är kass.

Tror du på allvar att något annat land skulle låta soldaterna riskera att bli skaddade inne på sin camp om dom inte behöver?

Vi är så noga med säkerheten i sverige ska vi då inte vara det på våra camper i Afganistan med?

Eller gäller inte Säki mm där? hmm jo det gör det vist för det är ju inte Krig elelr förberedelser för strid inne på Campen :banghead:

Om HKv tror att de kan spara på allt, så sågar de nog av grenen de sitter på.

Om man skall driva en NBG+ Två större missioner samt två mindre så bör de nog ta sig en stor funderare på arbetsmiljöfrågan. Det är en jävla massa folk som skall ställ upp frivilligt.

Säkerheten skall alltid komma i första rummet. Sedan kan bekvämligheterna variera från mission till mission. Men är kampen skit pluss att det finns säkerhetsbrister som kan äventyra liv.

Då skulle jag oxå sagt upp mig.

Man får väl inte mer hårdhudade soldater än man rekryterar. Det gamla PRT:t var nog inte mer tjänligt än det nya. Få duschar, ingen AC och mögel. Men då klagade ingen.

För att inte tala om MOT teamen som i bästa fall bor i mögliga lerhus med lertak där regnet forsar genom taken och större delen av tiden bor i fält.

Jag tycker inte att man blir en bättre soldat bara för att man har det sämre och visst ska FM se till att dess personal har det så bra som möjligt. Jag kan tänka mig att det är obekvämt att bo på det nya PRT:t och att det är förjävligt rent ut sagt att FM inte kan bättre, men, om så många slutar på grund av dålig boendestandard och rädsla pga säkerhetsläget måste man väl kunna säga att FM har felrekryterat personal och gett en dålig lägesbeskrivning till de sökande.

Tidigare rekryterades personalen ur jägarförband med motiveringen att deras kompetens att leva i svåra miljöer kom väl till pass i Afghanistan och det fungerade ju bra då ingen klagade. Har FM övergivit den strategin nu och kan det bero på att personal med annan erfarenhet kommit in som gör att detta missnöje har tillkommit?

Jag kan intyga att det med hur campen ser ut inte har något alls med uppsägningarna att göra, utan att tala för dom andra mer än så så kan jag intyga att jag bott på camper med betydligt sämre standard på tidigare missioner.

Vi gick alla in med inriktningen att detta var en 01'a i hög utsträckning och då vet man ju hur det kan vara, tvärt om är det det som lockar.

Den anledningen till avhopp som det pratas om i pressen är inget annat än en rökridå som lagts ut för att dölja det verkliga problemet tyvärr men jag kan förstå att det inte är önskvärt att tvätta byken offentligt.

Jag kan bara spekulera..typ... i att anledningen att det kommit upp beror nog i hög utsträckning på att FM hemma genom ATK,OPIL och HKV kommit till insikt i hur läget är och beodrat en utredning av dom faktiska skälen.

/b

Edited by Blackadder

Jag håller med om att säkerhet är A och O. Men allting är relativt. Säkerheten för sex svenska soldater i ett safehouse 40 mil från närmaste förstärkning är mycket sämre än för 200 svenska soldater i ett HQ. De senare får dessutom lagad mat, har toaletter och dusch, något som inte ens existerar för andra element inom den svenska kontingenten. Så sett ur den synvinkeln har de på PRT inte en relativt dålig situation. Så varför klagas det där men inte på annat håll? Felrekrytering??

Ahh, blackadder ,du han före mitt senaste inlägg. Men, efter att ha läst det verkar saker och ting mer logiska. Så vad är den egentliga anledningen?

Gäller Arbetsmiljölagen utomlands? För svenska fartyg utomlands gör den ju det.

Sedan:

Arbetsmiljölagens 1. kapitel:

5 §

Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela särskilda föreskrifter för totalförsvaret med avvikelse från denna lag. (Paragrafen ändrad genom SFS 1991:677)

Och sedan finns det ju ett antal generella undantag för försvarsmakten, utlandsstyrkan och dess camper kanske faller under dessa?

Är det nån som har stenkoll på detta?

För annars har den lagen ganska reglerade föreskrifter för hur arbetsplatser ska utformas så det kanske kunde vara en framkomlig väg för att öka takten i fixandet?

Jag håller med om att säkerhet är A och O. Men allting är relativt. Säkerheten för sex svenska soldater i ett safehouse 40 mil från närmaste förstärkning är mycket sämre än för 200 svenska soldater i ett HQ. De senare får dessutom lagad mat, har toaletter och dusch, något som inte ens existerar för andra element inom den svenska kontingenten. Så sett ur den synvinkeln har de på PRT inte en relativt dålig situation. Så varför klagas det där men inte på annat håll? Felrekrytering??

Ahh, blackadder ,du han före mitt senaste inlägg. Men, efter att ha läst det verkar saker och ting mer logiska. Så vad är den egentliga anledningen?

Jag funderar på vad som kan och bör sägas på ett sådant här forum...

Min slutsats är nog att det skulle påverka den processen som påböjats nu enbart tack vare det stora antal avhopp som varit (bla två sektionschefer?) negativt om jag uttalar mig allt för vidlyftigt här.

så för att träda försiktigt...

Skälen till avhoppen är naturligtvis personliga för var och en men att det är ett ledarskapsrelaterat problem på nivåer över där plankton som vi rör oss är väl inte att säga för mycket.

Sen håller jag helt med i det du säger Luger angående skillanden mellan Safehousen och PRT't

/b

Finns det bra mtrl på marknaden som kan förbättra säkerhetsläget för enskild soldat så är det riktigt dåligt att det ej köps in, ex skyddsglasögon. Kan ju omöjligtvis vara en ekonomisk fråga i mina ögon...

Man ska absolut inte acceptera att det sparas så att skyddsnivån dras ner. Det är bra att dessa soldater och officerare som genom att sluta markerar, tyvärr kan det krävas något sånt för att FM ska få tummen ur.

Campen ska vara en trygg plats där man inte ska behöva tänka så mkt på säkerhet. Att jämföra det medf MOT:arna och deras förhållanden är bara dumt. Jag e övertygad om att dessa soldater som nu sagt upp sig inte gnäller när de är på patrull motsv.

O det kan dessutom vara ganska dåligt ibland att en del aldrig gnäller (det nämndes jägare tidigare) . Hur utvecklande är det egentligen (sen så gnäller man inte i snabba lägen givetvis men det fattar ju alla här)?

När MOT:arna kommer till campen ska de också kunna slappna av för att kunna återhämta på bästa sätt.

Så länge man accepterar förhållanden, löner mm i US så kommer det inte att förbättras mkt. Men vi får se vad som händer när vi ska öka US stort och vakans-antalet är gigantiskt.....

HELT FEL STÄLLE!!!!!

Okejj. Uppfattat :banghead:

Hur går det då till med en 01'a Eller på svenska då vi börjar slå upp en "camp" och dylikt?

Gör vi det själva? Och om så är fallet bara nått sverige har för sig eller en praxis bland alla länder?

Finns det bra mtrl på marknaden som kan förbättra säkerhetsläget för enskild soldat så är det riktigt dåligt att det ej köps in, ex skyddsglasögon. Kan ju omöjligtvis vara en ekonomisk fråga i mina ögon...

Man ska absolut inte acceptera att det sparas så att skyddsnivån dras ner. Det är bra att dessa soldater och officerare som genom att sluta markerar, tyvärr kan det krävas något sånt för att FM ska få tummen ur.

Campen ska vara en trygg plats där man inte ska behöva tänka så mkt på säkerhet. Att jämföra det medf MOT:arna och deras förhållanden är bara dumt. Jag e övertygad om att dessa soldater som nu sagt upp sig inte gnäller när de är på patrull motsv.

O det kan dessutom vara ganska dåligt ibland att en del aldrig gnäller (det nämndes jägare tidigare) . Hur utvecklande är det egentligen (sen så gnäller man inte i snabba lägen givetvis men det fattar ju alla här)?

När MOT:arna kommer till campen ska de också kunna slappna av för att kunna återhämta på bästa sätt.

Så länge man accepterar förhållanden, löner mm i US så kommer det inte att förbättras mkt. Men vi får se vad som händer när vi ska öka US stort och vakans-antalet är gigantiskt.....

PRECIS SÅ!

Det går att leva med att bo i ett hål i marken, om det är meningen från första början och man är inställd på det.. och framförallt att cheferna kan motivera det på ett vettigt sätt. Att bo i ett mögligt safehouse är ett annat liv än att bo inne på camp i tält, eller i en ny, rostig bostadscontainer. Jämförelsen haltar en aning.

Sedan litar jag till fullo på Blackadders inlägg att det ligger så väldigt mycket mer bakom än bara boendestandarden, och det är väl praktiskt att ha något att skylla det på. Men en sådan sak som ett "ovärdigt" boende lär ju inte liva upp stämningen på plats. Det ska vara bra illa om boendet i sig är tillräcklig anledning för uppsägning.

Edit:

Det rättfärdigar dock inte hur campbygget gått till.

Det stämmer nämligen det som står där. :banghead:

Om man söker en tjänst i MOT så hoppas jag att man är väl medveten om vad som gäller och den situation som kan kommer att vistas i. Men om du söker stabtjänst på HQ och finner att de möjligheter till att hålla sin hygien inte finns. Möjligheter som du blivit tillsagt skall finnas och att den information som du baserat ditt beslut om att söka US och frivilligt ställa upp i en mission inte stämmer då kan jag förstå att man blir sur. Dock så vet jag inte av som sagts eller inte vid rekryteringen så det jag uttrycker är en hypotes/senario.

Men jag vet hur jag reagerar när inte "folk" håller vad de "lovar" eller står vid sitt ord.

Dock tror inte jag att broblemet ligger i att alla inte är jägare där nere. Man tränar inför en mission för de senarion och den situation som man kommer ställas inför och är mentalt förberädd på den situationen, om inte de förnämda bitarna stämmer med verkligheten när man kommer ner så blir der ju lite galet.

Edit: lite pucko två.

Edited by 3924

• Forumsledning
Gäller Arbetsmiljölagen utomlands? För svenska fartyg utomlands gör den ju det.

Sedan:

Arbetsmiljölagens 1. kapitel:

5 §

Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela särskilda föreskrifter för totalförsvaret med avvikelse från denna lag. (Paragrafen ändrad genom SFS 1991:677)

Nej den gäller inte på samma sätt, vilket jag fick erfara själv som huvudskyddsombud under min mission.

Vi är så noga med säkerheten i sverige ska vi då inte vara det på våra camper i Afganistan med?

Eller gäller inte Säki mm där? hmm jo det gör det vist för det är ju inte Krig elelr förberedelser för strid inne på Campen :banghead:

Fråga.:

På vilket sätt kan du applicera SäkI på byggnader och brister i byggnader?

var väll inte bara byggnader det gällde stog ju saker om säkerhets utrustning tex skyddsglasögon

Folk ska skadas, dö, eller iallafall bli sjuka innan det händer någonting.

Och ibland hjälper tydligen inte ens det. :(

200 svenska soldater kan själva påverka sin bostadssituation en hel del med en eller ett par dagars arbetsinsats. Styrkan hos våra Int förband har ju alltid varit att vi har en bred grund att stå på vad gäller civil kompetens, dvs bygga, mecka och vara uppfinningsrika med de resurser vi haft.

Räknar vi verkligen med att "någon annan" skall bygga och underhålla våra baser nuförtiden?

Reflektion: Är detta / kan detta vara resultatet av den satsing som varit på att föryngra de internationella förbanden eller är det enbart en snålhet från HKV håll med resurser?

Självklart är ju sanitära problem att ta på yttersta allvar pga sjukdomsrisk och sjunkande moral men som Blackadder & Luger varit inne på, det måste vara något annat som ligger bakom ett avhopp av denna kaliber. Min största oro är dock att media måste blandas in istället för att kommunikationen sker internt.