Jump to content

GRK fordon

Wardy

Recommended Posts

Ska ligga in på p4/kvarn till sommarn....undrar bara vilka fordons man kommer använda sig av då...någon som själv har erfarenhet från tjänsten kan ju skriva en rad eller två :happy:

När jag låg där använde dem Bv 206.

/J

Edited by nahoj84

P4 använder Patgb 203 till grk-plutonerna. Alternativet är annars tgb 13 som är smidigare att ha i den tjänsten med hänsyn till framkomlighet/smidighet.

Har du tur kanske du får leka med SSG 120 (Grkpbv 120).

Ja antar att vi får testa den eller åtminstone se den i och med att ja tjänstgör i kvarn och där ligger ju MSS där finns ju just nu de enda ssg 120 vagnarna :banana

Edited by Wardy

Ur ett nutidshistorisk (90 och 2000 tal) perspektiv har man använt följande till 12cm GRK m/41.

GRKPBV90120

/P

Är det verkligen grk m/41 som sitter i Grkpbv 90120?

samt Patgb180/185 (SISU)

När, var och hur?

Nej, det enda gemensamt med m/41 torde vara kalibern.

Ang. Patgb 180 så hade Grk-plutonerna i kosovo sådana. (Grk ingick enda till och med KS06.)

Ur ett nutidshistorisk (90 och 2000 tal) perspektiv har man använt följande till 12cm GRK m/41.

Traktor

TGB 13

Bv206

PBV401

PTGB203A

GRKPBV90120

/P

Ditt regemente har även använt sig av den något udda konstalationen, en tgb 30, en 11-bil och jag tror det var en 1321:a (bplats-bil) som dragfordon åt tolvorna. :clap::)

samt Patgb180/185 (SISU)

När, var och hur?

Ang. Patgb 180 så hade Grk-plutonerna i kosovo sådana. (Grk ingick enda till och med KS06.)

Just det, det hade jag förträngt.

Tänkte mer på om dom använts i Sverige.

The Swede :)

Var, när och hur användes pbv401 till grk?

På Kvarn användes 401:an som dragfordon i tester runt 98, om jag inte kommer ihåg helt fel. Jag tror dock inte att det var någon större användning, utan bara mindre tester för att se om det skulle funka, men det gjorde det inte då pbv:n slet sönder den stackars lilla släpkärran som hängde och dinglade bakom. (Det var iaf svaret vi fick när vi frågade varför vi fick åka i de pansarpappsbeklädda 13-bilarna)