Jump to content

EdgePal slipsystem

2Sharp

Recommended Posts

Jag avser här att skriva om ett Svensktillverkat slip/brynsystem som heter EdgePal, innan jag går in på detaljerna om det specifika systemet tar jag några tankar om slipning och bryning av knivar med utgångspunkt från en slip/brynjigg.

De flesta av oss som har sysslat med knivar, antingen på fritiden eller i arbetet har väl någon gång haft behov av att slipa/bryna sina knivar.

För en del är det inga problem och goda resultat infinner sig snart, för vissa av oss är det ett ständigt fipplande och resultaten är ju ofta tveksamma. Eller i bästa fall ok, för det mesta.

(själv tillhör jag den senare kategorin..)

Frihandsslipning ger ju alltid en viss variabel i slipvinkel, oavsett hur bra du är, målet är ju att ha en så konstant vinkel som möjligt, ev. avvikelser rundar eggen och du får oftare profilera om ditt blad, vilket i längden ger högre slitage och kortare livslängd.

Div. olika hjälpmedel har ju funnits i handeln under lång tid, många har säkert sett och använt manuella slip/brynjiggar som ex: Lansky.

Konceptet är ju generellt att du har en jigg som håller fast bladet och en styrdel som avser att hålla en kontrollerad vinkel mot eggen.

Bra givetvis, nackdelen med de flesta är att de har fasta vinklar, har du ett blad som är lite bredare eller tjockare förändras hela ekvationen och vinklarna stämmer inte längre överens, vilket leder till att du får slipa bort mycket av bladet. Ineffektivt med ett slip/brynsystem som skall vara portabelt och inte är avsett att avverka stora mängder med metall.

Skall ett blad profileras om eller stora mängder med metall tas bort är ju givetvis en större slipmaskin som ex: Tormek att föredra, dessa är ju dock inte portabla eller "skogsvänliga"

Med bakgrund av ovanstående så kommer vi fram till att våra behov ger att systemet skall vara lätt att ta med, dvs inte tungt, inte skrymmande och heller inte kräva yttre energikälla.

Detta exkluderar ju Tormek slipen, den är ju alldeles utmärkt men inte praktisk.

Tittar vi då på manuella slip/brynsystem och studerar dess detaljer finner vi, som ovan nämnt, snart att de flesta har en jigg, antingen i metall eller i plast som har fasta slipvinklar, dvs att förändras bladformen så förändras slipvinkeln. Antingen får du slipa om ditt blad eller borra hål i jiggen, inte speciellt smidigt.

Jiggarna är ofta vara en anings skrymmande, är de i metall är det irriterande och är de i plast finns en risk för att de lätt går av i din packning eller liknande.

Vidare till de brynen som finns, finns ju ofta i olika grovlekar, vilket ju är bra, dock brukar de ofta vara ganska smala och fästa i en plastdetalj,

nackdelen med smala brynen är att den mindre arbetsytan ger att det går mycket långsamt att arbeta med ett hårdare knivstål. Plast håller sällan bra i längden, spricker en hållare är det bara att köpa ett nytt, osmidigt och inte vad man vill upptäcka mitt i skogen.

En annan nackdel med system som är tillverkare i ex: USA är att detaljer som kan behövas bytas eller kompletteras då måste passa in med övriga detaljer, att hitta skruvar och muttrar etc. i tumstorlekar är inte alltid det lättaste.

Vi hamnar då att vi vill ha ett system som är kompakt, flexibelt, av hög kvalité och som enkelt går att hitta reservdelar till.

Jag har inte hittat något förrän jag ramlade på och hade möjlighet att testa EdgePal slipsystem "Basic".

Jag hamnade på EdgePal's sida från en post på detta forum jag kikade runt och läste det som fanns på sidan. Initialt var jag en smula skeptisk, jag såg inte varför detta skulle skilja sig så mycket från de tidigare systemen jag hade använt.

Jag bestämde mig för att ta kontakt med Thomas Löfvenmark, som är den som har designat och tillverkat EdgePal, jag insåg snabbt att Thomas spenderat avsevärd tid med att dels använda knivar och dels tänka runt hur man slipar en egg.

Efter utbytande av några tankeväckande mail mellan mig och Thomas fick jag låna ett "Basic" verktyg mot löfte att skriva en recension för bl.a utrustning.se.

Basic systemet är just vad namnet antyder, dvs "basic". Det är avsett att slipa knivblad med parallella sidor och som har en tjocklek på 2-3 mm samt en längd på upp till 18 cm. Slipvinkeln är steglös från 0-40 grader, både vanliga eggar och konvexa eggar kan slipas.

När jag fått hem systemet förvånades jag över hur kompakt det var, konstruktionen är trots sin "litenhet" tillverkat i ett mycket stadigt utförande.

Jag plockade och rattade med detaljerna, "Basic" systemet består av en knivklämma, 2 st styrpinnar samt en brynhållare med tillhörande bryne.

Knivklämman består av 2 st parallella stålskivor som har 2 st skruvar för att säkert kunna klämma fast knivbladet. Är man rädd om finishen på sin kniv kan man med fördel lägga på lite kontaktlim på klämmans båda sidor.

Styrpinnarna, varav den ena är svagt böjd, mer om detta senare, har en enkel gänga i ena änden som skruvas fast i brynhållaren och fixeras med en skruv.

Enkelt och stabilt. Brynhållaren är tillverkad i fräst aluminium och nyper fast brynet med en enkel ställskruv, Så länge du kan hitta ett bryne du kan anpassa i rätt längd kan du använda det till systemet.

Brynet som följer med är ett "Fällkniven DC3", diamant på ena sidan och ett keramiskt bryne på andra sidan. Smidigt och brynet har en bra bredd.

En sammanfattning är att systemet initialt ger ett stabilt och hållbart intryck.

Jag roddade snabbt på det på en kniv och började fippla och arbeta med systemet, efter att ha fått lite vana vid funktionen så bestämde jag mig för ett projekt med att lägga om eggen på min Emerson CQC-8, dels för att jag ville arbeta med systemet under några timmar och dels för att jag ville se hur det höll för ett lite större arbete, jag tycker inte att tanken med ett slipsystem av den här modellen är till för den typen av jobb.

Nåväl, jag skall bespara detaljerna om det rätt tråkiga arbetet med att lägga om eggen, kontentan är att det, med hjälp av Thomas instruktioner, blev mycket, mycket bra. Eggen blev tunn och vass som ett rakblad.

Min skepticism började så sakta att avta.

Efter det har jag slipat div. olika knivar och mina multitools. Resultaten har varje gång blivit utmärkta.

Även konvexa eggar slipas snabbt, säkert och med mycket goda resultat.

Några detaljer vid användandet är att det är lämpligt att använda en spritpenna för att hitta eggvinkeln, jag har gjort detta upprepade gånger och det går snabbt och enkelt, Thomas nämner att man kan klippa till sugrörsbitar som passar över ställskruven för eggvinkeln, så slipper man använda spritpennan varje gång man skall bryna sin kniv.

Under tiden jag har testat "Basic" har Thomas varit lite av ett bollplank då jag haft frågor och funderingar, tanken är ju att systemet är "Basic", dock är det enkelt utbyggbart om du har knivar som är lite fetare över nacken eller har bredare blad. Längre styrpinnar löser breda blad och längre skruv löser feta knivnackar. Allt är i metriska storlekar och inte krångliga tumstorlekar.

Hos Thomas kan du givetvis beställa det du anser dig behöva komplettera med.

Sammanfattningsvis är "Basic" ett verktyg av mycket hög kvalité, det ger mycket goda resultat som enkelt går att upprepa från gång till gång

"Basic" är kompakt och mycket enkelt att ta med sig samtidigt som det har en stor flexibilitet i vad det kan hantera.

Jag har aldrig sett ett system som har samma flexibilitet och mångsidighet som "Basic", detaljerna i sig är kanske inte "rocket-science", men som så ofta är det inte de enskilda detaljerna som höjer en produkt över genomsnittet utan kompileringen av de enskilda bra idéerna i en lösning.

"Basic" levereras i en enkel ziplock påse med en enkel instruktion, tanken är att "Basic" skall vara ett lågprisverktyg men ändå med hög standard på mtrl. Jag och andra som hade tillfälle att kika på systemet tyckte att finishen på brynklämman kunde ha varit lite bättre, kanske en blästrad finish?

Dock är det ju alltid en avvägning av kostnad. Är funktion viktigare än estetik är det inga som helst problem. Dock tror jag att för dem som inte sysslat mycket med knivar och annat kan tycka att det ser lite tveksamt ut.

Thomas kommer ev. i framtiden att kunna leverera systemet med ett tillhörande fodral.

Det finns även planer på att kunna leverera ett "kit" till "Basic" som medger slipning av längre blad än 18 cm och även störres slipjobb. Har någon ett favoritbryne går det även att ordna en hållare till detta för ett mycket överkomligt pris.

Jag är mycket tacksam över att jag fick tillfälle att låna och utvärdera "Basic", jag kan varmt rekommendera det till den som anser sig behöva slipa sina knivar på ett enkelt och bra sätt.

Jag vet att Thomas är reggad på forumet och har ni frågor om systemet eller andra produkter han har till försäljning så är jag helt övertygad om att han kommer att ge bra svar på dem.

Vill tacka Thomas för att han tog sig tid att svara på mina frågor och att han hade överseende med att det tog lite tid..

Kolla gärna in Thomas sida: http://www.edgepal.com/

Några enkla bilder:

ep14ce.th.jpgep33aq.th.jpgep28wm.th.jpg

(hade lite meck när jag lade ut recensionen, kan ha blivit något keff, sorry...)

Edited by 2Sharp

Dejá Vu... :D

Trevliga rader 2Sharp. Förstår varför det är du som stämplats Knivfåne (av guds nåde).

Snabb fråga dock, då jag har bristande fantasi och inte sett någon video på härligheten, stång som håller i brynet, skall den föras fram och tillbaka i sidled, eller skall den dras emot han som slipar, flytta kniven i jiggen, nytt tag... osv osv.

Förmodligen var det jag som postade tråden för ett tag sedan. :baskerFN:

Jag träffade Thomas på en mässa förra året och då fanns tyvärr inte "basic" utan man var tvungen att köpa hela systemet för ett par tusenlappar, detta var jag inte speciellt intresserad av och frågade gott om han kunde göra en simplare annordning till lägre pris. Tyvärr "fanns det inget intresse" därav fick jag köpa ett lansky sharpening system istället. Jag tvivlar inte ett dugg på denna slags funktion, jag är helt övertygat på att det är detta som gäller vid slipning av knivar.

Finns inget att invända, köp den.

Edited by almkvist

Dejá Vu... :blink:

Trevliga rader 2Sharp. Förstår varför det är du som stämplats Knivfåne (av guds nåde).

Snabb fråga dock, då jag har bristande fantasi och inte sett någon video på härligheten, stång som håller i brynet, skall den föras fram och tillbaka i sidled, eller skall den dras emot han som slipar, flytta kniven i jiggen, nytt tag... osv osv.

Jag är trött efter att ha marschtränat, hänger inte riktigt med på frågan?? :banana

Almkvist: det stämmer nog alldeles utmärkt.

Förmodligtvis undrar han hur man för "Pinnen" och brynet över bladet. Vilken slags rörelse ;)

Doh... jag brukar göra en fram och bakåtgående rörelse, som förflyttar sig över bladet. Det blir väl små cirklar?

Man kan variera att antingen röra kniven eller brynet. Jag har inte behövt flytta kniven i jiggen, den skall väl räcka till blad som är typ 18 cm långa.

Om du utför en cirkelrörelse av en 1-kronas storlek ungefär, så arbetar du dig fortare ned i materialet eftersom du korsar dom "repor" som brynet gjort. Gör samma cirkelrörelse hela tiden, börja vid skaftet och arbeta dig ut mot spetsen, sedan tillbaka igen. Då slipar du eggen lika mycket längs hela eggen. Det är viktigt.

Slipar du fram och tillbaka så "kanar" du i samma repor mer eller mindre och slipningen tar lite längre tid - men, framför allt - du riskerar att slipa eggen ojämn genom att slipa mer på ett ställe.

Titta på din kniv. Det är ganska vanligt att man inte slipar där det är "krångligt" att slipa. Det är vanligt att man får en "kälkbacke" intill handtaget och det är vanligt att man slipar eggens raka yta mer än buken (eggens svängda del). Ställ eggen mot en plan yta (linjal är bra) och har ljus bakom kniven. Ser du ljus under eggen mellan handtaget och buken så har du slipat för mycket på eggens raka del.

För att korrigera detta måste du alltså slipa buken mer så att den kommer i fas med eggens raka del.

Har du fått "kälkbacke" intill handtaget så slipa ned denna. Eggen bör vara helt rak. När du slipar denna del, se upp med att brynets andra sida inte tar på den del av eggen som är rak. Tejpa halva brynet så att du bara slipar kälkbacken och inget annat.

Thomas

Jag har använt lanskysystemet nu ett bra tag. Visst, det är bra med olika brynen med olika grova korn, man får ett fint fodral och så.

Men.

Möjligheten att slipa konvexa knivar finns inte.

Möjligheten att bestämma exakt vinkel finns inte (detta är en otrolig miss). 15-20-25-30 % är det man har och välja på.

Lanskymanualen påstår att det bästa sättet att föra stenen längs med bladet är som ett "V" upprepade gånger, är detta helt fel?

Jag har använt lanskysystemet nu ett bra tag. Visst, det är bra med olika brynen med olika grova korn, man får ett fint fodral och så.

Men.

Möjligheten att slipa konvexa knivar finns inte.

Möjligheten att bestämma exakt vinkel finns inte (detta är en otrolig miss). 15-20-25-30 % är det man har och välja på.

Lanskymanualen påstår att det bästa sättet att föra stenen längs med bladet är som ett "V" upprepade gånger, är detta helt fel?

Nej, det är inget fel.

Jag anser att det finns en risk som jag beskrev ovan, man slipar mer där det är "bekvämt" att slipa. I längden ger detta skeva eggar. Slipar du i en jämn sliprörelse som jag beskrev och du har en jämn takt längs hela eggen så minimerar du denna risk.

Ju vanare du är att slipa, alltså, inte bara för att få kniven vass utan även för att ha rak fin egg, ju mer kan du variera din sliprörelse. Dét viktiga är alltså att du slipar hela eggen lika mycket.

Är du högerhänt kan det vara lättare att slipa eggen mer på den sida som du håller bekvämast vilket innebär att på sikt flyttar du eggen så att den inte längre ligger centrerad i mitten på bladet. Det är alltså viktigt att slipa båda sidorna av eggen lika mycket.

Det finns många slipsystem och dom flesta är från USA. Lansky har 4 slipvinklar, Gatco 6 och DMT 8.

Amerikanarna har större knivar än vi och de har trubbigare slipvinklar. Den typiska Skandinaviska kniven ligger på ca 20 grader, en kniv från USA ligger ofta på ca: 30 grader. Knivar med 40 graders slipvinkel är inte heller ovanligt. Därför ligger också slipsystemen från USA högre i slipvinklarna än vad som passar våra knivar.

EdgePal är det enda slipverktyget som har fritt inställbar slipvinkel av dom små slipsystemen. Det finns en större model, Apex, som också har fritt inställbar slipvinkel. Men, en Apex bär man inte med sig till dom platser där kniven brukar bli slö. Det är en bänkmodell.

Att inte Lansky har fri slipvinkel är att de ville ha ett verktyg där båda sidorna av eggen kan slipas utan att kniven tas loss ur verktyget. Det begränsar möjligheterna för konstruktören.

Jag ville ha små bärbara slipverktyg som fungerar i skog och mark för det är ju där som knivarna blir slöa. Jag utgick alltså från en annan utgångspunkt och hade inga begränsningar av konstruktionen annat än dess storlek. Det gav mig lösningen med en ställbar skruv med en ögla i toppen = slipvinkelskruven som finns på EdgePal.

Har du en Lansky så kan du faktiskt böja en av dina styrpinnar och slipa konvexa eggar. Tyvärr når du inte de små konvexa slipvinklarna eftersom Lansky inte är konstruerad för att slipa konvexa eggar. Du kommer att märka att klämskruven sitter lite i vägen på Lansky. Ordna en plattare klämskruv så fungerar det hela bättre.

Thomas

Satt en kväll och slet med Lansky´s motsvarighet till EdgePal på min A1:a. Fundrerar starkt på att köpa en egen slipsten eller konsultera en lokal bonde i trakten. Fasen vad svårt (tycker jag i alla fall) att få en bra egg på A1:an.... :lol:

@ BertilXerxes

Hade ni kul 22-23/4? Själv så låg jag hemma i feber och grämde mig att jag inte kunde haka. 70:an hade stått packad i två veckor och sedan fiasko..... :( /Gusten :baskerPa:

Hur blir det med knivar av tjockare material då? Kan jag spänna fast min Fällkniven A1 i Basic och slipa konvext blad (underhålla det redan konvexa bladet...)?

Jag fixade med kompisens S1 med goda resultat, man kan ju alltid byta skruvarna vid behov.

Gusten; köp en EdgePal.. ;)

Okidok...lutar åt en edgepal för mig då. Måste ha något att underhålla A1:an med ibland. Man kan ju inte skicka upp den till Boden varje gång man vill ha lite mer bett i bladet:)

@Gusten - övningen var kanon! Mer via PM.

• 1 month later...
Hur blir det med knivar av tjockare material då? Kan jag spänna fast min Fällkniven A1 i Basic och slipa konvext blad (underhålla det redan konvexa bladet...)?

Ja, det kan du göra.

A1:an har inte fullt ut ett parallellt blad, ca halva bladets nacke är vinklat. Detta medför att på A1 måste du sätta Basic så långt ut du kan på den parallella halvan av nacken, alltså så tät intill den vinklade delen som möjligt. Genom att du är uppmärksam på att Baisc inte sitter helt som den borde (Basic skall monteras i mitten på bladets nacke + lite närmare spetsen än handtaget) så ser du hur brynet tar och korrigerar med lite längre tag över buken upp till spetsen. Resultatet blir bra men du måste alltså vara uppmärksam på att basic sitter lite "fel" på A1:an.

Om du tittar på min hemsida, EdgePal Sharpening System består av tre olika slipverktyg, ett av dem heter Knife. Med Knife kan du utan problem slipa vilken kniv som helst oavsett slipvinkel och bladform eftersom du monterar kniven i Knife genom att klämma fast dess skaft. Bladet är då helt fritt för slipning. Med Sharpening System kan du slipa inte bara eggen, du kan slipa sidorna i korrekt slipvinkel och även nacken på kniven i 90 grader. Eller den slipvinkel du vill ha på nacken. Du kan även använda nålfilar och fila mönster på knivnacken och använda verktygen för att få slipstöd och korrekta slipvinklar.

Basic är en betydligt enlare variant av verkyget Edge som finns i Sharpening System. Edge har tre stålplattor och är betydligt mer avancerad än Basic. På Edge kan du svänga ut övre skänkeln bakåt och slipa eggar upp till 45 cm oavsett slipvinkeln, du kan klämma tjocka knivnackar parallellt (upp till 12,5 mm) och det finns ett "extra power" kläm-moment mellan skänkel 2 och 3 samt en hel del andra finesser.

På Basic kan du skruva bort den lilla skruven som håller ihop skänklarna och ersätta den med en längre samt lägga något "tjockt" mellan skänklarna baktill och på så sätt klämma även mycket tjocka knivnackar. Skruven sitter med cyanolitlim så det är bara att ta i lite när du skruvar ut den - men du bör limma den igen när du skruvar tillbaka den.

Thomas

• 3 months later...

Hej!

Jag er en norsk kille som studerar i Danmark. För at holla kokk-knivarna skarpa har jag varit på utkik efter en jigg med slipsten, i stil med EdgePal Basic. Som tur var fann jag detta forum. :D

Jag har nogra frågor til systemet (vil forsöka att skriva svenska):

1. Kann man inte bara flytta jiggen, för at slipa knivar längre enn 18 cm? Eller vill det ge en övergång på eggen?

2. I motsvarande produkter (t ex Lansky, Gatco, DMT ) finns t ex 3-5 stycken diamantbrynen, grov, mellan och fin. Fällknivens dubbel-sidiga DC3 har två sidor. Er detta et gott bryne, så man klarar sig med detta ena? Vad tycker ni?

3. När man sliper, skall man först slipa slipeggen på båda sidor (t ex 20 grader), så bryna bryneggen (x>20 grader)? Kunne man inte gjöra en längre skruv, med två hål, så at man inte skal justera skruven

før at klara båda? Den kann se ut såhär: o---o----------

4. Skall man göra brynegg om man användar konkav egg? Har konkav egg nogra begränsningar?

Det är vad jag kann komma i håg at fråga om för nu.

:morten

Edited by mortex

Hej!

Jag er en norsk kille som studerar i Danmark. För at holla kokk-knivarna skarpa har jag varit på utkik efter en jigg med slipsten, i stil med EdgePal Basic. Som tur var fann jag detta forum. 8-/

Jag har nogra frågor til systemet (vil forsöka att skriva svenska):

1. Kann man inte bara flytta jiggen, för at slipa knivar längre enn 18 cm? Eller vill det ge en övergång på eggen?

2. I motsvarande produkter (t ex Lansky, Gatco, DMT ) finns t ex 3-5 stycken diamantbrynen, grov, mellan och fin. Fällknivens dubbel-sidiga DC3 har två sidor. Er detta et gott bryne, så man klarar sig med detta ena? Vad tycker ni?

3. När man sliper, skall man först slipa slipeggen på båda sidor (t ex 20 grader), så bryna bryneggen (x>20 grader)? Kunne man inte gjöra en längre skruv, med två hål, så at man inte skal justera skruven

før at klara båda? Den kann se ut såhär: o---o----------

4. Skall man göra brynegg om man användar konkav egg? Har konkav egg nogra begränsningar?

Det är vad jag kann komma i håg at fråga om för nu.

:morten

1. Jodå, du kan flytta Basic längs med ett långt knivblad. Resultatet blir bra - men - du får några mycket små skillnader i eggen som syns i motljus när du studerar eggen noga. Du märker inte dessa små skillnader när du använder kniven.

2. Det brynet som följer med klarar 95% av all finare slipning. Vill du ha grövre diamantbrynen för större slipjobb så kan jag tillverka en hållare för dessa så att de passar i systemet. Köper du metallbaserade diamantbrynen, t.ex Norton, EzeLap o.s.v. så kan du borra 2,5 mm hål och sedan gänga M3 i kortändan på dessa brynen, då passar styrpinnen och du kan använda dom tillsammans med Basic.

Fällknivens DC3 anser jag vara ett av världens bästa brynen och det håller mycket hög kvalité. Det viktiga är att detta bryne inte förändrar sin form, det håller sig alltid plant. Basic är mycket exakt. Du kan t.ec. slipa en egg tills den är färdig och helt plan, Därefter kan du vrida slipvinkelskruven ett halvt varv (16/100 delar av en grad) och slipa igen. Du ser direkt skillnaden i slipvinkel. Fortsätter du slipa om eggen i denna nya slipvinkel får du en brytning i eggen som syns tydligt - men du kan inte känna brytningen med fingertopparna. Det kan däremot vara snyggt med en sådan brytning på eggen = en positiv designdetalj.

3. Du slipar eggen efter den slipvinkel som du själv önskar, t.ex 20 grader. Du slipar tills du fått slipskägg, därefter vänder du på kniven och slipar andra sidan av bladet tills du får slipskägg. Därefter bryter du av slipskägget med en träpinne (plastbit) genom att vika slipskägget fram och tillbaka över eggen genom att dra träpinnen längs ena sidan eggen, därefter andra sidan eggen - tills slipskägget faller av.

Sedan skruvar du upp slipvinkelskruven 6 varv (= 2 grader) och slipar fram en brynegg. Bryneggen skall vara 2-3 tiondels millimeter bred. Detta innebär att när du kan se bryneggen med blotta ögat - då är den färdig. Jag vet inte vad du använder din kniv till men 2 grader kan vara en bra slipvinkel att börja med på bryneggen. Tycker du att kniven blir slö fort, öka till 2,5 grader och prova igen, öka till 3 grader (9 varv) om du vill ha en ännu tåligare egg. Du måste prova dig fram tills du känner att eggen passar just dig.

Genom att du först bryter av slipskägget och sedan slipar fram en brynegg så tar du bort minimalt med material från bladet och du får en hållbar och skarp egg.

När du sedan använder kniven och den börjar kännas slö - då är det alltså bryneggen du skall slipa (bryna). Detta kan du göra ett antal gånger. Antalet gånger beror på hur slö du låter kniven bli innan du slipar den.

Du skall (enligt min uppfattning) slipa kniven innan den blir slö, då tar du bort minimalt med material, slipningen går på några sekunder och dena metod innebär att du kan bryna din kniv 25-50 gånger innan du måste slipa ned slipeggen tills dess att bryneggen åter är 2-3 tiondels millimeter.

Använder du Basic varje gång du utför dena slipning så kan du bryna din kniv troligen ca 50 gånger. Slipar du för hand så kan du bryna kniven 10-15 gånger innan du måste slipa om slipeggen. Basic hjälper dig hålla en exakt slipvinkel, samma slipvinkel varje gång = sliparbetet blir minimalt och du, minst, fördubblar knivens livslängd + du har alltid en vass kniv. Det är detta som är Basics uppgift.

4. Det hela beror på vad du använder kniven till. Är du träsnidare, eller, arbetar mycket i trä och vill ha fina tunna snitt när du jobbar, då skall du inte göra en brynegg. Är du inte träsnidare - då skall du, enligt min åsikt, alltid ha en brynegg på din kniv. Bryneggen gör att eggen behåller skärpan betydligt längre. Du bör även överväga konvexa eggar, de håller ännu längre, skär bättre i alla material (utom i trä) och är mycket effektiva för att skära i t.ex färskt kött = är du jägare rekommenderar jag att du har konvexa eggar på dina knivar.

Konkava eggar "uppfanns" när den roterande slipstenen kom. En konvex slipsten ger konkava eggar. Konkav egg kallas också skålslipning.

Konkava eggar är vackra att se på - men i övrigt ser jag inga fördelar med en konkav egg jämfört med en rak egg. Dagens stålkvaliteter medger mycket låga slipvinklar = skålslipning "behövs inte" längre för att uppnå små slipvinklar.

Några direkta nackdelar med skålslipning ser jag inte - men om du har en stor skålslipning kan detta betyda att materialet som kniven skall dela "klyvs" på ett sådant sätt att skålslipningen bildar ett motstånd i materialet. T.ex: om du skär tunna skivor bröd med en stor skålslipning kan skålslipningen bryta av brödskivorna eftersom de böjs kraftigt utåt av skålslipningen. Skär du i halvhårda material, t.ex. du skall dela en tjck gummidetalj, kan skålslipningen försvåra knivens glidning genom materialet eftersom materialet böjs utåt (åt sidorna) av skålslipningen.

Jag ser alltså inga direkta fördelar - eller nackdelar - med skålslipning - men - skålslipade knivblad är ofta vackra att se på.

Jag kommer snart ut med ett nytt slipverktyg som heter EdgePal Chef. Chef är konstruerad att slipa kock- knivar och köksknivar. Alla knivar från ca 9 cm bladlängd kan både slipas och brynas i Chef, alltså, även vanliga skogsknivar o.s.v. Även stora slipjobb kan utföras snabbt och med stor precision.

Hälsningar

Thomas

Hur vet man vilken slipgrad man har inställt på slipverktyget?

Det vet du oftast inte om du inte kan mäta slipvinkeln själv, tyvärr.

Använd en sax, ”klipp” över eggen tills saxens egg vilar liksidigt på knivens egg. Lås vinkeln, rita av vinkeln på ett papper och mät slipvinkeln med en gradskiva.

Din kniv har redan en slipvinkel. Den slipvinkeln har tillverkaren bestämt. Förhoppningsvis är det den bästa slipvinkeln för just det knivbladet i kombination med knivstålet. Alltså, du bör använda den slipvinkel som kniven redan har. Det kan du med EdgePal:s slipverktyg – oavsett slipvinkeln.

Vill du förändra slipvinkeln så är tre varv på slipvinkelskruven 1 grad. Alltså ett varv = 33/100 delas grad, ett halvt varv är 16/100 delar av en grad. Detta innebär att du med full precision kan förändra din knivs slipvinkel både uppåt och nedåt så att eggen passar just dig och ditt sätt att använda kniven. Det är också lätt att bestämma bryneggens slipvinkel i förhållande till slipeggens slipvinkel.

Du kan också mäta dig fram till slipvinkeln om du vill = höjden på slipvinkelskruvens ögla från stålplattans översida = antalet millimeter alltså, eller, mäta med en gradskiva.

Alla knivar har inte samma bladtjocklek eller bladbredd. Det är detta som är orsaken till att EdgePal slipverktyg inte har någon gradskala inbyggd. Den skulle alltså i princip visa fel grader på alla knivar utom den kniv som användes som mall. Alltså, om jag har en kniv som är 20 mm bred och 2 mm tjock så visar gradskalan rätt slipvinkel – alla andra bladstorlekar får fel slipvinkel. Därför har vi valt att inte ha någon gradskala.

Använd en sax och mät slipvinkeln och förändra den sedan åt det håll du vill i steg med 16/100 grad – det kan våra slipverktyg hjälpa dig med.

Thomas

(...) Jag kommer snart ut med ett nytt slipverktyg som heter EdgePal Chef. Chef är konstruerad att slipa kock- knivar och köksknivar. Alla knivar från ca 9 cm bladlängd kan både slipas och brynas i Chef, alltså, även vanliga skogsknivar o.s.v. Även stora slipjobb kan utföras snabbt och med stor precision. (...)

Hej, Thomas.

Tack för goda svar!

Nu är jag mycket interesserat av att få veta mera om det nya Chef-system:

- Vad är nytt? Kann det ersätta Basic? (Jag går utifrån att det inte kann ersättas av Basic? :lala:) Och vad vill det inneholla? Nogot liknande lösningarna från Sharpening System?

- Vad storlek har det? Är det till att transportera ut i skog och fjäll, som basic?

- Jag önskar snart att skaffa ett slipsystem.. Hur länge skall jag vänta på Chef?

- Vad vill Chef kosta?

Sista gången skrev jag 'konkav', men menade 'konveks'. Men tack för god beskrivning av konkava knivar - interessant! Om konveksa knivar förstår jag ochså nu, att det er ett gott sätt att skapa en skarp och tålig egg.

Till är som inte vet allt om knivar, har jag själv fått mycket bra ut av denna sidan:

www.paddlingsnyaadress.com/verktyg/index.htm

Hälsningar, Morten

Edited by mortex

(...) Jag kommer snart ut med ett nytt slipverktyg som heter EdgePal Chef. Chef är konstruerad att slipa kock- knivar och köksknivar. Alla knivar från ca 9 cm bladlängd kan både slipas och brynas i Chef, alltså, även vanliga skogsknivar o.s.v. Även stora slipjobb kan utföras snabbt och med stor precision. (...)

Hej, Thomas.

Tack för goda svar!

Nu är jag mycket interesserat av att få veta mera om det nya Chef-system:

- Vad är nytt? Kann det ersätta Basic? (Jag går utifrån att det inte kann ersättas av Basic? :wacko:) Och vad vill det inneholla? Nogot liknande lösningarna från Sharpening System?

- Vad storlek har det? Är det till att transportera ut i skog och fjäll, som basic?

- Jag önskar snart att skaffa ett slipsystem.. Hur länge skall jag vänta på Chef?

- Vad vill Chef kosta?

Sista gången skrev jag 'konkav', men menade 'konveks'. Men tack för god beskrivning av konkava knivar - interessant! Om konveksa knivar förstår jag ochså nu, att det er ett gott sätt att skapa en skarp och tålig egg.

Till är som inte vet allt om knivar, har jag själv fått mycket bra ut av denna sidan:

www.paddlingsnyaadress.com/verktyg/index.htm

Hälsningar, Morten

Chef är en bordsmodell och Chef är speciellt konstruerad för restaurangkök – men passar lika bra i vanliga kök, styckbodar - och i en slipverkstad.

Chef är alltså inte ett verktyg man tar med sig ut i skog och mark.

Chef är 30 cm lång och 5 cm bred + en fot på totalt 15 cm som är avtagbar.

Chef slipar knivar från ca 9 cm bladlängd, minimum 18 mm bladbredd.

Chef använder stora diamantbrynen, 15X5 cm i tre olika grovlekar + ett kombinationsbryne diamant / keramik.

Chef kan användas för stora slipjobb som större förändringar av slipvinklar o.s.v. och Chef är lätt att arbeta med, slipjobbet går fort och slipvinklarna går att ställa in i mycket små steg, 1/100 grad går att ställa in om man så önskar.

Chef har en gradskala för knivar med 35 mm bladbredd. Man kan alltså ställa in t.ex 10 graders slipvinkel på gradskalan och då slipar man alltså eggen i 10 grader (om bladbredden är 35 mm).

Vid bredare eller smalare blad förändras slipvinkeln uppåt eller nedåt beroende på bladets bredd.

En i mitt tycke perfekt kombination av slipverktyg (jag är väl något partisk måste jag ju erkänna) är en Chef hemma och en Basic ute i skog och mark. Jag kan då utföra stora slipjobb hemma och vidmakthålla eggen i exakt samma slipvinkel ute i skog och mark = jag får en vass kniv och jag tar bort minimalt med material från knivbladet.

Jag hoppas att Chef kommer i produktion under november månad.

Priset är inte klart ännu men ca 1.700:-kr är en uppskattning i dagsläget, (inkl moms).

Chef tillverkas i aluminium som sedan eloxeras mörkblå. En del detaljer görs i mässing och de som hat sett Chef (prototyp) säger att den har en trevlig design.

· Har du fler frågor så kontakta mig direkt. Jag tror inte att detta forum vill ha produktbeskrivningar från producenter.

Thomas

• 11 months later...

Jag har modifierat min EdgePal Basic hel del, så jag tycker nu den har blivit rigtigt god!

Slipstenen var nogot skadad i transporten, så jeg rekommenderar att du sänder dom i den originala fudral, eller i annan förpackning.

När kommer Chef-modellen?

Morten.