Jump to content

Marinens Dag Karlskrona 2006-05-06

Recommended Posts

Intressant att man kan hålla en Marinens dag i en garnison som inte kan sägas representera samtliga marina delar. Var finns amfibie i allt det där?

Edited by Vargas

Intressant att man kan hålla en Marinens dag i en garnison som inte kan sägas representera samtliga marina delar. Var finns amfibie i allt det där?

Finns det nån som gör det? :camo:

Vi har väl bara en marinbas nuförtiden!?

Hmm, trodde att allt vad anhörigdagar/förbandsuppvisningsdagar strukits i år till förmån för FM-dagarna. Men flottan kanske gör lite som man vill?

Ja, å flyget har väl alltid gjort som det fallit dem in... :D

http://www.f7.mil.se/article.php?id=14802

Det är mao bara Armén som det är ordning å reda på... :blink:

Amf har en motsvarande tillställning i höst - Möt din Amfibiekår! Dock kan jag hålla med om att Marinens dag kanske är lite felvisande... :D

Edit: Stavfel...

Edited by PB-Syte

Någon av er som ska ta med kameran dit? Skulle gärna vilja ha lite bilder på bassäk om det går.

Bor själv lite för långt bort för att åka dit.

Jag kommer med stor säkerhet att ha kameran med, får se vad som hamnar på bilderna, hoppas på nån bild av C Soldf Forum i något stilrent :D

Finns det nån som gör det? :baskerHV:

Vi har väl bara en marinbas nuförtiden!?

Marinbasen som är att betrakta som ett förband och inte en plats, har verksamhet på fler ställen än ställen än Karlskrona (till och med Boden!). Dessutom nämnde jag aldrig Marinbasen i mitt inlägg, utan använde ordet garnison. Tar man Haninge garnison (C Amf 1 är garnisonschef) så finns dom två huvudsakliga förbandstyperna i Marinen, nämligen en sjöstridsflottilj och en amfibibataljon. Det är dom två typerna av förband som Marinen huvudsakligen består av. Ubåtsflottiljen är en grundorganisatoriskt begrepp som aldrig kommer att nyttjas som rent förband i en insats med förbandschefen som leder verksamheten. Rent fysiskt så finns det faktiskt ubåt ute på Muskö enligt uppgift.

Det man skulle gjort i Karlskrona är att sett till att finns representation från amfibiekåren om syftet är att visa upp Marinen. Annars blir det "bara" en "Flottans dag" och den inträffar ju ändå den 25:e varje månad som alla vet ... :baskerFN:

Vargas den ubåt som finns på muskö är en gotlands ubåt som är på långöversyn och ligger på varvet

Vem skulle i såfall leda ubåtsflottiljen vid ev insats om det inte skulle vara flottiljchefen som i sin tur står under MTK

Vargas den ubåt som finns på muskö är en gotlands ubåt som är på långöversyn och ligger på varvet

Ja, det är korrekt. Inget annat har påståtts än att det fysiskt finns ubåt på ön/i berget.

Vem skulle i såfall leda ubåtsflottiljen vid ev insats om det inte skulle vara flottiljchefen som i sin tur står under MTK

En ubåtsflottiljchef leder inte i egenskap av CTU eller CTG (motsv) på samma sätt som en flottiljchef för ett ytstridsförband eller liknande. I övrigt så tänker jag inte diskutera ledning av ubåtar överhuvudtaget.

Kom ut nu, Vargas! Erkänn att du inte gillar U-båtar!!! Det känns bättre sedan!

För övrigt håller jag med! Marinens Dag är helt missvisande och hade jag varit Kustartellerist (sic!) hade jag varit riktigt putt.

jadå jag var där det var myket bra en varm dag och en massa folk.

tog 90mb bilder ungefär jag har slängt dom i en rar som jag kan ladda up men jag vet inte vad reglerna säger om att lägga up det...

Tog bara bilder där man fick fota visligen

Edited by Sandqvist

A fan here we go

http://rapidshare.de/files/19789856/Marine...Kkrona.rar.html

Ta free vänta någon minut ladda ner

Långt ifrån alla bilder är bra blir lätt så när man har en kamera som har varit i fält lika myket som jag själv :P

Edited by Sandqvist