Jump to content

Köpråd: Mobil till tanten

henke

Recommended Posts

• Forumsledning

Tänkte jag skulle få lite hjälp av forumets expertpanel.

Uppgift: Tanten behöver en ny mobil sambandsenhet då hon kommer återlämna sin arbetstelefon.

Orientering: Eftersom hon inte är så intresserad själv får jag fixa det.

Användningsområdet kommer främst vara ringa och SMS. Kanske nåt enstaka MMS med foto.

För att slippa handjaga och hålla kontakter uppdaterade på flera ställen skall det gå att synka med Kontakterna i Outlook från hennes Laptop med Bluetooth.

Det går även bra att teckna abonnemang på 12-18 månader, vill undvika 24 månader.

Max abonnemangspris 199 kr i månaden och då bör man få ringa för en del samt ett grund pris under 1000-lappen.

Kravspec handenhet

SNYGG

Färgskärm

Hyffsad Kamera

Bluetooth (för synk med Outlook Adressboken+kalender)

Kunna öppnas med en hand.

Jag var inne på följande modeller.

SonyEricsson Z520i

SOEZ520_.jpg

Spec: The Phonehouse

+ uppfyller alla ovan krav

- Litet minne

- Dåliga betyg i recensioner pga bla Glapp i luckan, tar bilder i fickan, mm.

Priser:

Onoff med Telia 12 månaderverkade bäst

96kr +12 x 159 kr/månad +250kr inträde= 2254 kr (tror inte man får ringa för de 59 kr abonnenmanget avser)

Phonehouse 18 månader Telenor/Vodafone

199 kr + 18x 199kr/månad +250 kr inträde = 4031 varav man får ringa för 18*99 kr =2249 kr

Nokia 6111

NOK6111_.jpg

Spec: The Phonehouse

+ Bättre kamera än ovan

+ Snygg design

+ Mer finesser EDGE, Radio, mm.

- Ganska dåliga betyg i tester pga problem med fukt, klimat, gamalt menysystem,mm.

Priser:

Phonehouse 18 månader Telenor/Vodafone

399 kr + 18x 199kr/månad +250 kr inträde = 4231 varav man får ringa för 18*99 kr = 2449 kr

Har ni några erfarenheter av ovan?

Tips på andra enheter i ungefär samma prisklass?

Andra mer fördelaktigare abonnemangför ovan?

Kan inte yttra mig mer än om själva typen av telefon du valt. Jag hade själv en viktelefon ett tag, med bra kamra och en del annat (bluetooth t ex) det var Motorola V525.

Säger en sak om viktelefoner: Undvik. Kamran går lätt sönder på dem om hon vill använda den ganska mkt. Visst min kamra höll ca 16 månader, men för de priser du är inne på så vill du väl ha något mer hållbart?

rekommenderar en vanlig enkel plan telefon. Finns knapplås, så att ringa upp folk och ta bilder ovetandes behöver man inte bekymmra sig över.

När det gäller Nokian har den haft en del buggar. Tjejens syrra är nu inne på sin tredje på mindre än 1,5 månad. Första luren var doa och gick inte att slå igång överhuvudtaget . Den andra hängde sig efter några dagar och den tredje höll 2 veckor innan den hängde sig. Tydligen rätt lätt att ordna nu då den bara behöver en uppgradering för att funka som den ska.

De två första byttes ut direkt och säljararen i butiken kände väl till detta problem. Tredje telefonen har de skickat in för uppgradering då hon i övrigt gillar luren och inte vill byta till en annan modell.

SonyEricsson har släppt en ny modell som heter Z530i.

Med abbonemang så kommer den nog inte va så dyr, pris utan är 1559:-

http://www.katshing.se/prod/prod.asp?aid=11138

http://www.sonyericsson.com/spg.jsp?cc=se&...m=pp1&pid=10380

Precis min tanke, jobbar i mobilsektorn och skulle nog rekommenderan Z530 kom i förra veckan.

+ för plats för minneskort (ingår tyvärr ej)

+ ingen kameraknapp på sidan = inga tjyvbilder i fickan

+ bra pris

- lite besviken över skärmen, van vid bättre

Tjejen har en Z520i. På första telefonen vi fick hem hade displayen lossnat från resten av telefonen. Tydligen ett vanligt fel. Men det var inga som helst problem att byta och vi fick en ny direkt.

Efter bytet funkar telefonen utmärkt, hon tycker dock ljudet i den är lite svagt men är jättebra när man använder headsetet. (medföljer tyvärr inte i original).

Kameran i den är bra för att vara en VGA-kamera, dock är det ju ingen megapixelkamera. Hon har aldrig råkat ut för att den tagit bilder i fickan.

Summan av det är att det är en bra telefon!

Apropå på vikbar! Var själv emot vikbar telefon förut, sen bytte jag till en vikbar iallafall.

Jag säger bara en sak HIMMELRIKET. Är helt såld på det. Man får en liten telefon när den inte används och en stor display med rejäla knappar när den väl används.

Kommer aldrig välja något annat än vikbar!

Vc--> :D Vikbar telefon.

Kan ej säga vilket pris som gäller.

Bytte förra året upp mig till en Qtek S110.

Mkt bra telefon med abonemang.

Har ett abonemang med fast kostnad a 599 plus moms/mån + 120 kr/mån för telefonen.

Med detta abonemanget så kostar det bara de siffrorna jag har nämnt och jag får ringa och sms/mms/gprs för 6000 kr/mån.

Abonemanget ligger på 18 mån.

När det gäller tfn.

Så är det touch screen och allt som behöves.

Pga tfn är en kombo av en tfn och handator.

Den stöder bluetooth och även ir port samt att du kan synka via aktivsync program via en en usb kabel osv.

Nackdel.

Otymplig och tar ett tag sen att vänja sig vid.

Finnes säkerligen mer åsikter om den.

Men jag gillar den mkt och den funkar bra för mig.

Mvh

404 Skenberg

Kan ej säga vilket pris som gäller.

Bytte förra året upp mig till en Qtek S110.

Mkt bra telefon med abonemang.

Har ett abonemang med fast kostnad a 599 plus moms/mån + 120 kr/mån för telefonen.

Med detta abonemanget så kostar det bara de siffrorna jag har nämnt och jag får ringa och sms/mms/gprs för 6000 kr/mån.

Abonemanget ligger på 18 mån.

När det gäller tfn.

Så är det touch screen och allt som behöves.

Pga tfn är en kombo av en tfn och handator.

Den stöder bluetooth och även ir port samt att du kan synka via aktivsync program via en en usb kabel osv.

Nackdel.

Otymplig och tar ett tag sen att vänja sig vid.

Finnes säkerligen mer åsikter om den.

Men jag gillar den mkt och den funkar bra för mig.

Mvh

404 Skenberg

mmm en s110 eller ännu hellre en S200 med ett fastpris abonnemang är går ju helt i linje med generalens specifikationer ovan.... :D

Kan rekomendera sajten http://www.mobilforum.se/ Står en hel del...

Sedan får jag hålla med VC (undrens tid är tydligen inte förbi :D ), vikbara telefoner är bäst... gillar Samsungs telefoner... har förnärvarande en A800, vilken har klarat bad, infrysning utomhus, fall, fältliv mm, utan driftstörning...

Fast förnärvarande har jag mina ögon på att skaffa en Qtek 9090, men det kan nog dröja ett tag

En SonyEricsson K750i?

Klarar allt det du vill att den ska klara + att tanten får en mobil, kamera och mp3-spelare i samma ;)

Blir lite svårt att få ihop den affären med icke-allt för dyrt abonnemang samt ett telefonpris under 1000-lappen... :)

• Forumsledning

Kollat med Phonehouse nu för Sony Ericsson Z530.

12 månader telia +100kr ger grundpriset 449kr. 18 mån ger grundpris på 0 kr.

Totalt.

12x159+250kr inträde + 449 kr grundpris = 2607 kr utan några som helst ingående fria minuter.

Vilket är en hel del över det kontantpris på ca 1600 kr som finns. Sedan köpa ett kontantkort typ Comviq KnockOut.

Hennes telefoniavgifter komma ligga runt hundralappen per månad beräknat. Förutsatt ett SMS/minutpriset runt 0,7-1 kr.

Intressant med Z530 är ju att man kan ha minneskort i den, vilket bara dyrare telefoner har. Svart är mer praktiskt än vitt.

Telenorbutiken fick jag klämma på dummien tills de slog upp att "jaha vi skall inte sälja den". ;)

Kollat med Phonehouse nu för Sony Ericsson Z530.

12 månader telia +100kr ger grundpriset 449kr. 18 mån ger grundpris på 0 kr.

Totalt.

12x159+250kr inträde + 449 kr grundpris = 2607 kr utan några som helst ingående fria minuter.

Vilket är en hel del över det kontantpris på ca 1600 kr som finns. Sedan köpa ett kontantkort typ Comviq KnockOut.

Hennes telefoniavgifter komma ligga runt hundralappen per månad beräknat. Förutsatt ett SMS/minutpriset runt 0,7-1 kr.

Intressant med Z530 är ju att man kan ha minneskort i den, vilket bara dyrare telefoner har. Svart är mer praktiskt än vitt.

Telenorbutiken fick jag klämma på dummien tills de slog upp att "jaha vi skall inte sälja den". ;)

Har fyra st på hyllan... :)

En SonyEricsson K750i?

Klarar allt det du vill att den ska klara + att tanten får en mobil, kamera och mp3-spelare i samma ;)

Blir lite svårt att få ihop den affären med icke-allt för dyrt abonnemang samt ett telefonpris under 1000-lappen... :camo:

http://telia.se/privat/katalog/VisaProdukt...=207792&tabId=0

18 månader, 159:-/mån

+ 395:-

18 x 12 + 395 = 2303:-

Tjejen har en Z520i. På första telefonen vi fick hem hade displayen lossnat från resten av telefonen. Tydligen ett vanligt fel. Men det var inga som helst problem att byta och vi fick en ny direkt.

Efter bytet funkar telefonen utmärkt, hon tycker dock ljudet i den är lite svagt men är jättebra när man använder headsetet. (medföljer tyvärr inte i original).

Kameran i den är bra för att vara en VGA-kamera, dock är det ju ingen megapixelkamera. Hon har aldrig råkat ut för att den tagit bilder i fickan.

Summan av det är att det är en bra telefon!

Apropå på vikbar! Var själv emot vikbar telefon förut, sen bytte jag till en vikbar iallafall.

Jag säger bara en sak HIMMELRIKET. Är helt såld på det. Man får en liten telefon när den inte används och en stor display med rejäla knappar när den väl används.

Kommer aldrig välja något annat än vikbar!

Vc--> :=o Vikbar telefon.

Håller med, har själv en Z520i och tycker den är helt okej. Minnet är dock lite litet, annars är jag helnöjd. Bra tjejtelefon!

Edit: fixade litet stavfel

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...