Jump to content

Fångenskap

Recommended Posts

Såg precis ett program om amerikanska marinsoldaters träning för fångenskap och den verkade väldigt hård, de rapporterade bland annat att de under förhören mäter stresshormonsnivåer fyra gånger så höga som en pilot som för första gången landar på ett hangar fartyg och flera gånger högre än en person som hoppar fallskarms för första gången.

jag tänkte bara höra vad ni har för tankar om träningen som bedrivs inom FM?

är den frivillig? vika färband får möjlighet att genomföra den?

mvh

har sökt efter någon tråd som behandlar detta ämnet om jag missat nåt så blågul do your thing

Edited by victor_r

24h är väl maxgräns som satt för "fångövningar" inom fm eller är jag ute och cyklar?

Den vi hade under GU låg på ca 13-15 h (om ja minns rätt :banghead: ), beroende litepå när man blev "tagen".

Har inte sett den amerikanska dokumentären så vet inte hur deras övningar går till, det som jag upplevde mest jobbigt var inte förhören. Istället var det att man efter ett tag totalt tappade alla koncept om tid o rum samt den fysiska "obekvämheten" som stresspositionerna gav. Förhören blev istället bekväma avbrott när man fick sitta på en stol (förvisso med gapande förhörsledare och en lampa i ansiktet) och bara försöka komma ihåg att inte säga mer än namn, nr och grad.

Den kan bedrivas på vilket regemente som helst så länge som det fnins tillräckligt med sjuksköterskor och läkare. Detta gör att inte så många förband kan ha fångövningar. Och av de förband som väl har övningar så skiljer sig dem från varandra. Gemensamt är väl stresställningar och irriterande musik. tiderna varierar. vart med om / hört om allt från 5 timmar till 20. Tiden spelar ingen roll, du tappar verklighetsuppfattningen efter ett par timmar ändå :banghead:

I vilket fall så är säkerheten viktigast och det kostar pengar att hålla i en sådan övning och som vi alla vet så är inte det något som försvaret har i överskott!

/Piff

ps. Får de värnpliktiga förhörsledarna (tolkarna?) vara delaktiga nu för tiden. Dem var väl för hårda?

Jolle, du som såg dokumentären, visst verkade det som att deras höll på i flera dagar?

någon som vet om man som MP/SÄK 2 skv genomför något sådant som jolle beskriver?

Nej kag såg inte dokumentären så jag kan inte avgöra hur länge de höll på. Ledsen om jag inte var tydligare.

Om du ska in på MP så låter det väl fullt rimmligt att du kommer råka ut för ngt dylikt.

Hur fångtjänstövningarna ser ut skiljer sig väl från varje tillfälle men vad som kan vara värt att nämna är att de knappast utannonseras i förväg och oftast följer på en jobbigare fältövning. Dvs man vet inte i förväg om att man kommer ha fångtjänst (även om vi misstänkte det då en annan plut hade haft det veckan före) och att man ofta är fysiskt slutkörd redan innan fångstjänsten börjar.

@Vixen. tror inte vpl tolkar är med under fångtjänst (som förhörsledare) längre. Orsaken kan ju vara att syftet med övningen inte är att lära ut förhörstekniker utan att förbereda vpl vad som kan hända om de själva skulle hamna i fångenskap. Problemet med stresspossitioner/ ihållande ljud/ övertäckta huvuden är att de hamnar i en gråzon till vad som skulle kunna definieras som tortyr, därav ngt man inte vill att vpl förhörsledare ska "lära" sig.

Om det är tortyr eller ej vill jag lämna osagt men det var definitivt obehagligt och väääldigt fysiskt krävande.

väldigt tacksam för svaren jollen, har hört några spekulationer från en kompis som ligger på insats på LG att övningen är frivilllig dvs att du måste ge ditt medgivande innan men det är väl inget som kan stämma?

Jag låg ju på K3 och detta 98-99 så det kanske skiljer sig lite från hur man gör idag, men den övning jag deltog i var på inget sätt "frivillig", dvs om man inte svimmade/ kollapsade/ fick ngn slags psykos under övningen så genomförde man den snällt.

Skulle också ha svårt att tro att sådan övningar skulle vara frivilliga i dagsläget, men vad vet jag.

Edited by Jolle

Finns två typer av övningar. Dels fångtjänstövning och en fångförhörsövning. Maxtiden för dessa är 24h resp 6timmar. Sedan finns det olika typer av övningsledare som får hålla i dessa samt att de ska vara godkännda på olika ställen. (enkelt förklarat).

Personligen tycker jag att det är en nyttig erfarenhet att genomföra dessa både som fånge men framförallt som fångvaktare. Båda sidor har sina stunder.

Regler för vem som får hålla och ramar för det finns i SäkI G kap 26.

http://62.119.135.221/

Tillägg:

Instämmer i "nyttigheten", om än en väldigt oangenäm upplevelse; både att bli utsatt och "vara med i spelet".

Edited by Sir Vival

Har lite insyn i hur det funkade på Ing2 övning Stålbad för kbs. "Förhörsledarfiguranterna" som de kallades var muckade tolkar som gått en påbyggnadskurs "Förhörsledarfigurant" vilken tydligen innefattade lite mer okonventionella metoder för användning under fångtjänstövningar. Även sett dessa "Förhörsledarfiguranter" på bilder från KBS LG fångtjänstövning.

Edited by Christer

Om det är tortyr eller ej vill jag lämna osagt men det var definitivt obehagligt och väääldigt fysiskt krävande.

Amen, broder.

Jag skulle gärna slippa göra om det.

/Krook

Kan väl säga att varje strappatsliknande övning nu förtiden innebär att frågan "blir det fångtjänst?" kommer upp... En gång räcker väl.

Amen, broder.

Jag skulle gärna slippa göra om det.

/Krook

Kan väl säga att varje strappatsliknande övning nu förtiden innebär att frågan "blir det fångtjänst?" kommer upp... En gång räcker väl.

Därför lägger man i säkerhetsgenomgången in info om fångförhörsövning inför varje övning. och bara flinar när folk ställer den frågan :rockon:

jag trodde a att det var jägarföband som genomförde dessa eftersom de opererar innanför fiendens gränser och därför löper en väldigt stor risk att bli tagna. det finns alltså inget bestämmt vilka utbildningar som genomför detta utan det varierar år från år som jag förstått det? rätta mig om jag har fel.

väldigt tacksam för alla svar som varit väldigt informativa.

jag trodde a att det var jägarföband som genomförde dessa eftersom de opererar innanför fiendens gränser och därför löper en väldigt stor risk att bli tagna. det finns alltså inget bestämmt vilka utbildningar som genomför detta utan det varierar år från år som jag förstått det? rätta mig om jag har fel.

väldigt tacksam för alla svar som varit väldigt informativa.

Finns inga direkta bestämmelser om vem som får genomföra detta... Dock kan man säga som så att de som gör vpl som jägare, tolkS etc kommer att få göra detta. övriga förband är sannolikheten inte lika stor... Inom frivilligorganisationerna och avtalsorganisationerna inträffar det inte (finns undantag) eftersom det finns skrivelser om att det inte skall ske där.

Och som vanligt när den här frågan kommer upp får man väl i förebyggande syfte uppmana de som varit med om fångövningar att inte avslöja för mycket så man "förstör" övningen för de som inte genomfört den än. Man ska inte veta allt i förväg och osäkerhet är en del av en fång- eller överlevnadssituation.

Har själv genomfört två fångsituationsövningar (dvs med förhör) som fånge och en som vanlig blågul.

@ Victor R Saken är väl den att risken att bli tagen till fånga /bli gisslan ökar markant vid deltagande vid vissa typer av utlandstjänstgöring vilket, som vi alla vet, är FM:s "primära" uppgift i dagsläget. Därför kan det ju vara lämpligt att de flesta förbandstyper får öva detta, inte bara jägeriet osv.

@106. Iofs, men de flesta av dessa övningar skiljer sig ändå åt så pass mkt att det inte är mkt man kan "avslöja", förutom att det är jobbigt.

Det jag tänkte på var bland annat förhörsmetoder. Visst kan man läsa på lite och är man hyfsat alert är det inga större problem att förstå vad förhörsledarna egentligen frågar efter, men detaljer är inte så bra att sprida.

julle, jo det är sant, vad är det som kostar så mycket med dessa fångenskaps övningar? är det läkare och sånt eller vad är det som gör att inte fler får ta del av denna träning?

det vore ju bra om så många som möjligt av de stridande förbanden fick genomföra det eller vad tycker ni?

jag håller 106 självklart ska det vara lite hysch hysch med sånt här det hör ju till:P :)

visst är inte fångenskap något då fur ett märke för? somt ex övelevnadskursen på k3

julle, jo det är sant, vad är det som kostar så mycket med dessa fångenskaps övningar? är det läkare och sånt eller vad är det som gör att inte fler får ta del av denna träning?

det vore ju bra om så många som möjligt av de stridande förbanden fick genomföra det eller vad tycker ni?

jag håller 106 självklart ska det vara lite hysch hysch med sånt här det hör ju till:P :camo:

visst är inte fångenskap något då fur ett märke för? somt ex övelevnadskursen på k3

Nä man får inget märke för dessa övningar specifikt. Dock kan det ju vara så att "överlevnadsövninar" kan innehålla fångmoment och för dessa finns ju "Granen". Vet inte varför fler inte får genomföra men handlar väl omt tid o pengar. Varför det kostar vet jag inte men kollar du igenom tråden tror jag att ngn skrev att det handlar om att viss sjv-personal måste vara med.

jag håller 106 självklart ska det vara lite hysch hysch med sånt här det hör ju till:P :camo:

Nä man får inget märke för dessa övningar specifikt. Dock kan det ju vara så att "överlevnadsövninar" kan innehålla fångmoment och för dessa finns ju "Granen". Vet inte varför fler inte får genomföra men handlar väl omt tid o pengar. Varför det kostar vet jag inte men kollar du igenom tråden tror jag att ngn skrev att det handlar om att viss sjv-personal måste vara med.

Någon på A9 som har genomgått fångtjänsten?

Osannolikt på samband?

OT: Förövrigt drog Jolle nr 440 000, kl 17,41.

Grattis :D

Car Dai Shan som har lite för lite att göra.

Jag hatar snigel.../ p3= :D:clap:

ooooh..vinner jag ngt?? :happy:

traktor valfri färg=)

tänkte det var någon som nämnde granen, är det något som görs av yrkesofficerare och endast specilla förband som fjs?

förlåt om ämnet behandlats på en annan tråd

Granen = FMs överlevnadsutb, ser i stort sett likadan ut inom FM, dock KAN det ingå ett fång moment...

ooooh..vinner jag ngt?? :happy:

traktor valfri färg=)

tänkte det var någon som nämnde granen, är det något som görs av yrkesofficerare och endast specilla förband som fjs?

Granen = FMs överlevnadsutb, ser i stort sett likadan ut inom FM, dock KAN det ingå ett fång moment...

SER INTE LIKADAN UT INOM FM!

Finns dock ett antal delmoment som bör avhandlas... men det är inte ett krav det är upp till den överlevandsinstr. vad som skall ingå och det är den unika överlevnads instr som avgör ifall den akuella kursen skall uppfylla granen nivå....

Kraven för granen utb:

Krav

För att erhålla utbildningstecknet granen skall den enskilde ha genomfört utbildning enligt A, B och C enligt nedan med godkänt resultat.

C - förbandschef beslutar om eleverna ska genomföra praktisk fång-/fångförhörsövning. [k]Fång-/fångförhörsövning skall INTE genomföras av personal ur frivilligorganisationerna.[/k]

och läser man igenom de olika kraven som finns kan man genomföra granen utb. på en väldigt kort nivå (läs helg, som vissa insatsplutoner gjort för att få både barmark och vinter)

ooooh..vinner jag ngt?? :D

traktor valfri färg=)

Jag väljer en John Deere i ...surprise surprise..grön.

@ FK Satan. Att personal fr frivilligorg inte får genomföra fångförhörsövn antar jag beror på att det finns risk att det "ballar ur", men får de ej heller genomgå fångövningar?

läser man igenom de olika kraven som finns kan man genomföra granen utb. på en väldigt kort nivå (läs helg, som vissa insatsplutoner gjort för att få både barmark och vinter)
"Vi" har kommit fram till att 2 helger är minimum för att kunna uppfylla fastställda krav.

Pga tidsbrist så har vissa förband kört KB-eleverna 3 dygn (bl a genomfört med "befäl utsett i särskild ordning" och inte överlevnadsinstr), men dessa har då inte erhållit utbildningstecknet, så om man trycker ihop Granen-paketet på en helg, så är man nog ute på en gungfly...

Att personal fr frivilligorg inte får genomföra fångförhörsövn antar jag beror på att det finns risk att det "ballar ur", men får de ej heller genomgå fångövningar?

Läs kap 26 i SäkI G så ser du hur omfattande regelverket är kring fångtjänst/-förhörsövningar och så ser man hur ohyggligt opraktiskt det är att genomföra det.

Att friv.pers. inte genomför den här typen av övningar (i alla fall enligt Granen) är en friskrivning från att det MÅSTE genomföras, inte att det inte får genomföras (i enlighet med SäkI).

Övningsledare

19. Utbildningsnivå. - Övningsledare (biträdande övningsledare) vid fångövning skall ha genomgått Försvarsmaktens kurs för överlevnadsinstruktör enligt 1997-års (eller senare)bestämmelser med godkänt resultat, alternativt fylla kraven för fångsituationsövningsledare.

Övningsledare (biträdande övningsledare) vid fångsituationsövning skall vara YO/RO och ha genomgått fastställd utbildning vid K3/Försvarsmaktens överlevnadsskola med godkänt resultat. Övningsledare skall var tredje år genomföra kompletteringsutbildning enligt K3/Försvarsmaktens överlevnadsskolas direktiv.

20. Åtgärder före övning. - Övningsledare skall för övning

delge förbandschefs order senast två veckor före övningens början till

K3/Försvarsmaktens överlevnadsskola vid fångövning

K3/Försvarsmaktens överlevnadsskola vid fångsituationsövning

utarbeta övningsplan

utbilda deltagarna i aktuella säkerhetsbestämmelser

utarbeta bestämmelser för vaktstyrkans verksamhet och sammansättning vid tillfångatagande, transport, bevakning samt hantering av fångar

kontrollera att all i övningen deltagande personal har fått utbildning i folkrätt om krigsfångars behandling enligt gällande FIB.

21. Åtgärder under övning. - Övningsledare eller biträdande övningsledare skall ständigt finnas vid övningsplatsen.

Övningsledaren skall under övning

fortlöpande kontrollera att säkerhetsbestämmelserna följs

omedelbart ta deltagare ur övningen då skäl till detta föreligger.

22. Åtgärder efter övning. - Övningsledaren skall efter övning

genomföra genomgång efter övning med deltagande personal samma dag (dygn) som övningen avbryts

redogöra för en korrekt tillämpning av folkrättens regler samt kontrollera att övningsdeltagarna även efter övningen har klart för sig vad som är folkrättsligt tillåtet i samband med fånghantering och fångförhör

avge skriftlig rapport till K3/Försvarsmaktens överlevnadsskola avseende måluppfyllelse och erfarenheter senast inom två veckor.

Sjukvårdsberedskap

28. Sjukvårdspersonal. - Sjuksköterska/läkare skall finnas på övningsplatsen och vara väl insatt i för övningen gällande bestämmelser. Sjukvårdspersonalen skall följa övningen ur medicinsk och fysiologisk synvinkel och vid behov ge anvisningar till övningsledare eller övrig deltagande personal.

Edited by Sir Vival