Jump to content

Montering sandsäck

lhansson

Recommended Posts

Femörefortet i Oxelösund tänker bygga upp en sandsäcksbarriär men igår när vi jobbade fanns ingen som visste hur man gör (i mitt fall troligen för att jag låg på fartyg!)

Har följande plastsäckar;

IMGP1811-sack.jpg

och till det har vi en låda med klips; (ursuddig bild men de som känner igen den vet nog)

IMGP1810-klips.jpg

Men hur tusan ska man montera detta så det håller. Är klipsen rätt förövrigt?

Femörefortet i Oxelösund tänker bygga upp en sandsäcksbarriär men igår när vi jobbade fanns ingen som visste hur man gör (i mitt fall troligen för att jag låg på fartyg!)

Har följande plastsäckar;

och till det har vi en låda med klips; (ursuddig bild men de som känner igen den vet nog)

Men hur tusan ska man montera detta så det håller. Är klipsen rätt förövrigt?

Vad jag vill minnas av de sandsäckar jag stött på i mina dar är att klipsen ska vridas om påsen "öppning" när man fyllt den. man får alltså öppna klippsen först och sen dra ihop skiten med en tång motsv.

Ett snabbt svar

köp ett gäng buntband ( sk kattstrypor) och skippa klipsen.

Ni sparar mycket tid på det, tro mig!

Fyll säckarna till hälften som utgångsläge! De flesta som bygger sandsäck för första gången toppfyller säckarna och kan sen inte platta ut säckarna när de bygger med dem. Resultatet blir instabilt med toppfyllda säckar.

Avslutningsvis vad gäller "staplandet" av sandsäck så lägg omlott ( tänk på hur tegelstenar ligger på en vanlig vägg).

Ofta blir resultatet bättre om man bygger från en sida till den andra, dvs arbeta på en tät som bygger och jobbar med ett lager säck från höger till vänster. Annars kan man få konstigheter när täterna möts.

( detta gäller när man är på förhand och har gott om tid... 8-/ )

Det finns riktiga experter på detta forum om just byggnad av sandsäck. Detta var bara mina 2 ören efter tre missioner som alla inneburit sandsäck.

LÄNGE LEVE SANDSÄCKSFYLLANDE!!!

//

SFC Ljungan

När vi sysslade med campförsvar på CV så körde vi med vanlig nja-tråd har jag för mig... Alltså en stump koppatråd med öglor i vardera ändå å en krok att naja ihop dem... ähhhh, ni hänger med!?

Åhhh, jag blir så irriterad på mig själv för jag har fortfarande inte besökt fortet trots att jag fjantat runt på diverse tävlingar på ön. Får se om jag får a*slet ur vagnen i sommar.