Jump to content

USS SAN FRANCISCO SSN-711


lanrezac

Recommended Posts

At 12 noon, January 8 2005, Guam Time, the USS SAN FRANCISCO, SSN-711, hit an uncharted undersea mountain while travelling at high speed about 500 ft below surface. The submarine was able to surface and head back to Guam. One critically injured sailor died January 9, while 23 other crewmen are treated for injuries by SEAL medical personnel that came aboard January 9. On its way back to Guam, the SAN FRANCISCO was escorted by USNS GYSGT FRED W. STOCKHAM (T-AK 3017) and USCGC GALVESTON ISLAND (WPB 1349). USNS KISKA (T-AE 35) as well as military aircraft stood by to assist if required.

http://www.fas.org/main/content.jsp?formAc...7&contentId=396

 

Bild 1

 

Bild 2

 

:-(

Link to comment
Share on other sites

Peeeew fan trodde först att det var nu det hade smällt och att båten låg kvar på botten

 

Nja kollision innebär inte alltid att det går åt h-vete. Vad jag kan se så är tryckskrovet intakt.

 

Åtminstone svenska båtar har en slags deformationszon i fören för att kunna lägga sig på botten/klara mindre kollitioner

Link to comment
Share on other sites

@fogel02

Tryckskrovet var/är intakt, Annars hade hon inte kommit upp.

 

Utan att vara morbid vore det intressant att veta hur den omkomne dog, Drunkning eller klämskador. Det kunde säga lite om hur bra skyddstjänsten ombord fungerade. Var de tvungna att stänga ett eller flera skott och låta de vattenfyllas etc.. ?

 

Tillägg 2:

 

Hittade en bättre bild.

USA-P-Marianas-2.jpg

Edited by Flamdämpare
Link to comment
Share on other sites

För det första: Jag hoppas att ni har observerat datumet. Ni är lite efter. ,O

 

Hur faan klarade ubåten det? 150 meter under vattnet borde väl detdär innebära implusion och ovillkorlig död?

En skada i tryckskrovet betyder inte nödvändigtvis implosion. Däremot kan det betyda försämrad hållfasthet. Går det dessutom hål i skrovet på det djupet får man en mycket kraftig vatteninträngning som jag tror att inte ens de kraftiga länspumparna på en 688:a kan hålla i schack. Vad man gör i en sådan situation är att man blåser ballasttankarna för att ta sig till ytan. Allteftersom djupet minskar gör också vatteninträngningen det. På ytan måste hålet vara väldigt stort för att länspumparna inte ska klara av läckan.

 

Imploderar gör skrovet först när tryckskillnaden mellan in- och utsida blir för stor. Då brister hela skrovet samtidigt. En sak man kan trösta sig med när det läcker in är att tryckskillnaden mellan in- och utsida faktiskt minskar och att man då hela tiden kommer längre ifrån en implosion. (Förutsatt att man inte sjunker, vilket är troligt i det fallet.)

 

Åtminstone svenska båtar har en slags deformationszon i fören för att kunna lägga sig på botten/klara mindre kollitioner

Deformationszon vet jag inte om det är rätt ord. Moderna ubåtar har ju en förpik som innehåller en hel del utrustning som måste placeras utanför tryckskrovet: sensorer, torpedtuber och liknande. Eftersom förpiken per definition måste sitta längst fram tar den också upp stötar vid kollisioner och på bilderna ser det ut som det är det som har skett i detta fall.

 

Utan att vara morbid vore det intressant att veta hur den omkomne dog, Drunkning eller klämskador. Det kunde säga lite om hur bra skyddstjänsten ombord fungerade. Var de tvungna att stänga ett eller flera skott och låta de vattenfyllas etc.. ?

Den avlidne sjömannen dog dagen efter kollisionen. Om han dog av drunkning var han väldigt bra på att hålla andan.

 

Jag skulle säga att det är uteslutet att man har stängt några skott i detta fall. Hela förskeppet i 688-klassen är en och samma sektion. Hade den fattenfyllts hade båten legat på botten nu. Den del av ubåten där det är störst sannolikhet för vatteninträngning vid kollision med fören är torpedtuberna och de går att stänga.

 

Det gick nog ganska fort när olyckan hände så den döde och de skadade har troligtvis klämt eller slagit sig rejält. Att köra in i något med en ubåt i 30 knop är säkerligen jämförbart med att köra in i något med bilen i 55 km/h utan bälte. Sen så finns det en hel del vassa saker på örlogsfartyg som t.ex. skruvmejslar och knivar. Någon kan också ha hållit i något liknande och sedan ramlat olyckligt. Det finns oändligt många möjligheter att skada sig rejält när man plötsligt kör in i något med sin ubåt.

 

Lite huvudräkning + Googlande gav en ungefärlig placering för kollisionen. Inom radien bör den ha skett.

Tyvärr säger bilden ingenting utan en skala.

 

/mdn

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr säger bilden ingenting utan en skala.

/mdn

 

Uppskattade den skadade ubåten högsta möjliga fart i ytläge till 10 knop. 48-50 timmars gång ger ett ungefärligt avstånd från olycksplatsen på 80-90km, Men det finns fler faktorer som kan påverka bedömningen. Kan tyvärr inte lägga in någon skala i bilden. Finns kanske information i någon UFS om undervattensbergets position?

Link to comment
Share on other sites

Har för mig att befälhavaren(?) blev/ är(?) åtalad då man skulle ha hållt aldeles för hög hastighet. Ska kolla runt lite för info.

 

Hittade lite info..tydligen dog den som omkom av "fata head injury" så det är väl rätt troligt att killen fallit/ slungats i samband med kollisionen

länk

 

länk

Edited by Jolle
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...