Jump to content

Förbjud all privat Jakt?

G..

Recommended Posts

Det är ju kul att herr djurvän N-O Durango läst och lärt sig vad viltvård är för något, eller kanske inte. Djuren måste fortfarande skjutas, men istället av en "yrkeskår". Vem ska finansiera avskjutningen och anställning av ett tusental professionella jägare?

Författaren måste ju ha en oerhört stor erfarenhet av psykologi, hur skulle han annars kunna stämpla alla sveriges jägare som "personer som egentligen är ute efter dödandet"...

Undrar hur han bar sig år för att fastställa det.

Jägarna själva hävdar att det främst är naturupplevelsen som lockar, men det finns bättre sätt att njuta av vår fina natur än genom ett kikarsikte på ett gevär, eller på en blodig slaktplats.

Min bror och far är båda jägare och är jägaren inte intresserad av naturen så är det väldigt svårt att vara jägare. Eftersom det inte är ofta man skjuter ett djur jämfört hur mycket man är ute i skogen.

Sen så brukar jägare också ställa ut foder på vintern till djuren i skogen. Till exempel om det är en ovanligt lång vinter som i vår så finns det stor risk för svält osv.

Läste artikeln och tyvärr vet jag faktiskt inte om man som jägare ska skratta eller gråta över att det finns folk som verkligen så till den milda grad saknar verklighetsuppfattning.

Ja, vad ska man säga?

Personen i fråga verkar inte ha särskilt mycket koll på jakt och viltvård. Tyvärr är det väl ofta så att jaktmotståndarna bygger sina argument på ren okunskap. Självklart kan man tycka att det är fel att skjuta djur men om han anser sig vara djurvän så borde han tycka att det är bättre för djuren att dö i skogen än att dö panikslagna på nåt slakteri.

Han framställer det ju dessutom som att jägare ogillar vargen för att den är farlig för människor. Att han inte insett varför den svenska jägarkåren ogillar en obalanserad vargstam bekräftar bara mina fördomar.

Jag säger som Leif Carlström så till min jägarexamensgrupp enda sättet att bekämpa liknande personer är att ha mer kunskap än dem.

Författaren måste ju ha en oerhört stor erfarenhet av psykologi, hur skulle han annars kunna stämpla alla sveriges jägare som "personer som egentligen är ute efter dödandet"...

Han har nog läst i samma skola som de som hävdar att "värnpliktiga lär sig att döda och är därför mördare". Dylik tankevurpa har jag läst på flera ställen, bland annat uttalas av någon psykolog i aftonbladet. (AB "sockrade" säkerligen uttalandet något iofs).

/E

En annan favoritförklaring är att man måste hålla nere viltstammen, som ju skadar skogen och dessutom skulle bli för stor utan avskjutning. Det kan nog stämma, men det beror på att jägare i princip utrotat hela rovdjursstammen som skött balansen utmärkt i miljoner år.

Har han helt missat att mäniskan har varit en stor del av rovdjursstammen sen något miljontal år???? :lala:

Hehe, gubben har ju rätt. Jagar man för "naturupplevelsen"? Då kan man väl paddla kanot istället eller tälta...och jag köper inte heller argumentet att man måste hålla rådjursstammen i schack, för annars skulle alla dö i viltolyckor?

Nej - det är dags att sluta förneka machokänslan som del av jakten, att döda är kul - och att döda älgar lär vara ännu roligare. Jag är bara ärlig. Så länge man inte utrotar en art har jag inget emot att folk unnar sig detta nöje - om artikelförfattaren verkligen bryr sig om individerna får man fråga sig varför han inte ens nämner fiskarna - tusentals fler strömmingar dör ju till följd av "nöjesjakt", sportfiske that is, än älgar och rådjur.

Nej - det är dags att sluta förneka machokänslan som del av jakten, att döda är kul - och att döda älgar lär vara ännu roligare. Jag är bara ärlig. Så länge man inte utrotar en art har jag inget emot att folk unnar sig detta nöje - om artikelförfattaren verkligen bryr sig om individerna får man fråga sig varför han inte ens nämner fiskarna - tusentals fler strömmingar dör ju till följd av "nöjesjakt", sportfiske that is, än älgar och rådjur.

Å min farbrors ägnar kan jag svara. Han tycker inte jakt är speciellt kul, han har bara 2 skjutvapen som används sparsamt. Däremot i valet mellan att låta diverse djur äta upp hands framtida invisteringar (plantor etc), och böka upp marken och den växande vilsvinstammens härjningar i trakten så är det helt enkelt nödvändigt. Finns inget macho i det, och lite nöje. Det är ett jobb.

Visst finns det nöjesjägare, men deras levebröd påverkas troligtvis inte så mycket av hur dom sköter viltvården.

• 2 weeks later...

När folk frågar mig om jag jagar brukar jag svara ja.

Blir de mer ingående så kontrar jag med att jag inte gillar att döda djur.

Då kommer ju frågan, men du sade att du jagar ju?

Ja, jag jagar, men bara människor!

Brukar oftast resultera i en massa konstiga blickar och harklingar.

Allvarligt, nej jag jagar inte, varken djur eller människor, bäst att förtydliga kanske.

Jag är för blödig för att kunna skjuta ett djur eller till och med att fiska.

Hamnar jag dock i en situation där det är nödvändigt så må det vara hänt.

Slog ihjäl en liten görsöt harpalt en morron. Den hade blivit påkörd och hade förmodligen dött snarare förr än senare. Tyckte det var barmhärtigt att avsluta lidandet.

Men jag har inget emot att folk jagar eller fiskar i allmänhet.

Jakt är en del av vårt arv. Säg till ett lejon eller en tiger att det är fel att de jagar.

Han har nog läst i samma skola som de som hävdar att "värnpliktiga lär sig att döda och är därför mördare". Dylik tankevurpa har jag läst på flera ställen, bland annat uttalas av någon psykolog i aftonbladet. (AB "sockrade" säkerligen uttalandet något iofs).

/E

Kan kanske jämföras med att alla män är våldtäktsmän, dom har redskapen. :)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...