Jump to content

Avhopp ur HV

Guest EvilHearted

Recommended Posts

Guest EvilHearted

Hej alla

Jag är rookie både i HV och på Soldf.com men har efter luffat runt lite på forumet och även pratat med en nyfunnen kamrat via mitt arbete som är gruppchef fått bilden av att många är på väg att hoppa av för att variationen är för dålig, jag som är ny tycker ju självklart att allt är kul men vill inte stå i läget att jag vill hoppa av om ett år eller liknande.

IOM detta så funderar jag på alternativa övningar, visst är det kul när det smäller både skarpt och löst men det finns ju annat som man kan göra i grönkläder som är kul.

t.ex. jag är lätt insnöad på överlevnad och jag har säkert likasinnade inom HV kanske inte på just mitt komp men via Soldf och liknande platser kan man få kontakt med dessa, eller låta Kompanichef prata runt kanske man kan hitta likasinnade på andra komp och sedan om man/vi går en helg överlevnad a la "learning by doing" så får vi timmar för det.

En anledning att jag gick med i HV var för att ha kul med likasinnade i olika situationer, pang pang, sjukvård, fika på komp exp osv. osv.

Visst finns FBU utbildningar här och där men alla kan inte resa hursomhelst och ibland kan det vara kul att göra en relativt spontana saker som "om en månad drar vi dit och gör det här fredag kväll till söndag kväll" eller nåt"

Problemet till avhoppen verkar ju var brutna löften och att vi inte har en budget som täcker div övningar men om vi lovar oss själva nånting och det inte kostar något direkt, kanske lite utb mrl såsom första förband och ärtsoppa på burk så kanske vi har nånting att arbeta på.

Summan av allt mitt ovanstående dravel blir följdaktligen, Tror ni att detta kunde vara en framkomligväg för att behålla och nyrekrytera folk eller vad tror ni det finns för alternativ för att ha kvar folk

Detta landar på en av mina anledningar "ha kul med likasinnade"

//Matte

GU Mek Pvrb

Min erfarenhet av egna idéer om övningar är att man är tvungen att kämpa med näbbar och klor. Men det kan vara värt det exempel när jag började i HV 98 så den plutonen jag hammnade hade plutch och stf som var riktiga eldsjälar. Dom fick för sig att ha kvällsövning/utbildning en vardag uppdelat på 2 dagar. Detta var i ämmnet KSP ett krav ställdes dock för att vara med så måste du vara med båda dagarna närvaro dag 1: 30st dag 2: 29. Ok sen ska det sägas alla var garanterade 200 plugg skarp ammo dag 2 ,O men ändå. Kompani ledningen ska sägas trodde inte på idén. Så jag tycker du ska lägga fram idén för någon av dina chefer.

Lycka till

Guest EvilHearted
Min erfarenhet av egna idéer om övningar är att man är tvungen att kämpa med näbbar och klor. Men det kan vara värt det exempel när jag började i HV 98 så den plutonen jag hammnade hade plutch och stf som var riktiga eldsjälar. Dom fick för sig att ha kvällsövning/utbildning en vardag uppdelat på 2 dagar. Detta var i ämmnet KSP ett krav ställdes dock för att vara med så måste du vara med båda dagarna närvaro dag 1: 30st dag 2: 29. Ok sen ska det sägas alla var garanterade 200 plugg skarp ammo dag 2 ,O men ändå. Kompani ledningen ska sägas trodde inte på idén. Så jag tycker du ska lägga fram idén för någon av dina chefer.

Lycka till

Halloj

det där låter ju som en riktigt het idé, ska försöka framföra det vid tillfälle, jag är ju såpass ny att jag inte har fått grepp nivån på mitt kompani, jag spånade lite över HV överlag.

Om det visar sig att mitt kompani liknar de skräck exempel jag har hört så kommer jag övregå till "näbbar och klor" manövern

Mvh

Matte

Jag tycker att det är en alldeles ypperlig idé att försöka ordna småövningar å sånt som "inte kostar". Problemet är som redan nämts att inte alla chefer (knappt nån faktiskt) är speciellt intresserade av sådant. Vet själv hur det är när man kommer till chefen och får höra att det inte är så vi gör längre. Jättekul :-(

Allt kostar.... Så tragiskt är det.

Att ha småövningar med en KSP kostar, dels kostar det att hämta ut KSP:n, sedan hur skall transporten av KSP:n lösas, hur skall den förvaras osv.... dvs kostnader.

Men även andra övningar kostar, Sedan är det en viss beslutsgång rörande övningar och beordrande, godkännande av övningar osv som kostar. Om inte pengar så kostar det i tid. Reseersättningar kostar även dessa en del osv. Men det går att få bra och billiga övningar! Allt beror på vilket samarbete man har med Kompanichef och UB-grp.

Kor ovningar kortare an 8 tim sa kostar dom inget, och ingen ersattning behover "belasta" ditt HV.

(Funkade sa 1999). Men allt beror ocksa pa vilket folk du har omkring dig, dvs Plut-chef och uppat och deras installning.

Jag hade ovningar pa detta satt. Men som sagt ovningarna ska ju bli godkanda ocksa, vilket ar en process i sig...

Edited by Gulo-Gulo

Kor ovningar kortare an 8 tim sa kostar dom inget, och ingen ersattning behover "belasta" ditt HV.

(Funkade sa 1999). Men allt beror ocksa pa vilket folk du har omkring dig, dvs Plut-chef och uppat och deras installning.

Jag hade ovningar pa detta satt. Men som sagt ovningarna ska ju bli godkanda ocksa, vilket ar en process i sig...

Det var under 6 timmar som inte kostade så mycket, under 6 timmar betalades ingen dagersättning och du behövde inte heller stå för mat, däremot så hade du rätt till km ersättning vilket är då och nu den största kostnaden för hv soldaten.

Eftersom all tid registreras (och sedan divideras med 8 för att få antal övningsdagar och ersättning) så fungerar detta inte längre.

Det är 6 som timmarna divideras med.

Sånna här "småövningar" är inga nyheter för mig då vi gruppchefer i min IP håller i ett antal sånna här övningar om året för egna gruppen och andra från plutonen som är intresserade!

Ex ladda/patron ur på understödsvapen, gå igenom cim:en, radion, formella smågrejer för att få ett bättre flyt när vi sedan övar tillämpat med plut/komp!

Sånna här "småövningar" är inga nyheter för mig då vi gruppchefer i min IP håller i ett antal sånna här övningar om året för egna gruppen och andra från plutonen som är intresserade!

Ex ladda/patron ur på understödsvapen, gå igenom cim:en, radion, formella smågrejer för att få ett bättre flyt när vi sedan övar tillämpat med plut/komp!

Kul att ni kan få ut understödsvapen att öva med vid gruppövningar osv... Dock så är det inte gratis eller eneklt att plocka ut sådant via TSF. Hur har ni löst med förvaring av dessa när ni övar? plockas vapnen enbart ut för övningstillfället? finns en hel del praktiska frågor vad avser understödsvapen och hur de får förvaras och transporteras. Men kul ifall ni kan göra så!

Att ha dessa små övningar är bara bra och roligt. Dock är det inte gratis.... utan allt kostar.

Kul att ni kan få ut understödsvapen att öva med vid gruppövningar osv... Dock så är det inte gratis eller eneklt att plocka ut sådant via TSF. Hur har ni löst med förvaring av dessa när ni övar? plockas vapnen enbart ut för övningstillfället? finns en hel del praktiska frågor vad avser understödsvapen och hur de får förvaras och transporteras. Men kul ifall ni kan göra så!

Att ha dessa små övningar är bara bra och roligt. Dock är det inte gratis.... utan allt kostar.

Det finns inte "blinda" GRG likt dom som används modifierade i BT-systemet som det är lägre säkerhets krav?

Likaså andra understödsvapen?

Det finns inte "blinda" GRG likt dom som används modifierade i BT-systemet som det är lägre säkerhets krav?

Finns det sådna GRG att tillgå? vad heter de vad har de för nummer så att man kan beställa sådna... Samma sak med övriga understödsvapen skulle vara helt perfekt! Dock är min erfarenhet att det är dyrare att beställa BT-understödsvapen osv jmf med vanliga understödsvapen. Samt krångligare ifall man bara vill ha dessa en kortare tid... Men det vore intressant att veta hur andra har löst denna byråkrati!

Finns det sådna GRG att tillgå? vad heter de vad har de för nummer så att man kan beställa sådna... Samma sak med övriga understödsvapen skulle vara helt perfekt! Dock är min erfarenhet att det är dyrare att beställa BT-understödsvapen osv jmf med vanliga understödsvapen. Samt krångligare ifall man bara vill ha dessa en kortare tid... Men det vore intressant att veta hur andra har löst denna byråkrati!

Därav min fråga..

Tänkte att det vore ju inte så svårt att ordna sådana genom "plugga" och på annat sätt "förstöra" äldre utjänt MTRL.

Dvs sådant som uppvisar materialutmattning, sprickor i eldrör krokiga ksp-pipor mm..

Kan förstå att BT-vapen e dyrare då dom har massa elektronik i sig.

Men vad jag förstog av övnigsledaren (på grg-kursen) så var det utjänta GRG som annars skulle kasseras, därav hade dom byggts om till BT.

Edited by tinhead

Därav min fråga..

Tänkte att det vore ju inte så svårt att ordna sådana genom "plugga" och på annat sätt "förstöra" äldre utjänt MTRL.

Dvs sådant som uppvisar materialutmattning, sprickor i eldrör krokiga ksp-pipor mm..

Kan förstå att BT-vapen e dyrare då dom har massa elektronik i sig.

Men vad jag förstog av övnigsledaren (på grg-kursen) så var det utjänta GRG som annars skulle kasseras, därav hade dom byggts om till BT.

jupp sådna vapen skulle vara bra ifall de gick att tillgå. Sedan att de är målade babyblå skulle bara vara positivt för att verkligen klargöra skillnaden på vapnen.

• 2 months later...

Jag tror (jaja jag vet, tror det gör man i kyrkan här vet man...) att det inte finns " blinda" grg, med tanke på att själva BT tillsatsen för grg är ju en granat som man kalibrerar och laddar med 1-5? skott.

Själva grg:et som (iaf jag ) använde senast var ett skarp grg

*tillägg*

Som ett alternativ till P-skott, så undrar jag vad händer med Skarpa p-skott som har avfyrats?

Mekanismen borde ju fortfarande fungera. Kan man få tag på avfyrade p-skott? eller är det redovisnings skyldighet på dem?

Edited by pappa6116

Det kostar inte en krona att hämta ut kompaniets understödsvapen som kasunförvaras (annat än ersättning till den som öppnar kasun och troligen måste vara övningsledare om aktuell vht sker på grp-nivå) - man behöver inte blanda in TSF! Surt, eller?

Det kostar inte en krona att hämta ut kompaniets understödsvapen som kasunförvaras (annat än ersättning till den som öppnar kasun och troligen måste vara övningsledare om aktuell vht sker på grp-nivå) - man behöver inte blanda in TSF! Surt, eller?

Inte alls surt! Helt perfekt ifall det kunde vara så på andra delar här i landet. Vi får inte ha understödsvapen ute i våra kasuner eller ub-grp kasuner mer än i undantagsfall. Typ fre-lör. sön-mån. sedan skall de in till TSF. Och det är inte nådiga priser de tar ut på vapnen...

Bra och roligt att det går att lösa på andra sätt på andra delar i landet. Ibland funderar man om det är samma regelbok som används i hela landet. Att ha övningar ska vara enkelt!

• 2 weeks later...

Jag håller med om att utb i Hv är monoton men framför allt så börjar utbildningen om från 0 varje år (gäller inte insatsen där jag är nu). I mitt gamla kompani lyckades jag få igenom att hålla egna övningar för min pluton och jag märkte snabbt att om man håller småövningar med ex ksp, som ni talar om, så har det en tendens att bli som alla andra hv-övningar.

Jag lyckades istället få igenom en storövning för bataljonens chefer under en hel helg där vi övade plutons strid löst med b-styrka. Det var 2 skäl till detta.

1). Folket gillar att dra löst, det är bara att erkänna. Men detta kan ske under ordnade former och inte planslöst riflande i skogen. Sålunda skulle chefer ge order och styra understöd, detta för att få de små kottarna att uppleva -Eld, -Rörelse & -Skydd. Vi övade Eldöverfall, tagande av terräng (i stället för objekt som är så jäkla tråkigt men samma som terräng fast chefen kan bli mer flexibel). Vidare körde vi plutons eldöverfall i mörker med lyspatrull och hela faderallan, allt detta löst för vi halva plutonen ryckte fram och tog terräng medan andra halvan av plutonen lyste och understödde.

2). Hv-befäl KAN INTE truppföra... det bara är så, gilla läget! Men de måste få en chans att öva och inte sitta och traggla Ra146 i 8 timmar... sålunda befäl i Hv behöver praktisera tf under lugna former med orderträning och lite småkluriga truppföringsnötter... befälen SKA INTE sitta med soldater och lägga plåster eller skjuta 10-ringad tavla... de har andra uppgifter!!!!!

Visst det finns sjuhelvetes duktiga Hv-befäl lite här och var men det jag är ute efter är en form av standardisering av truppföringen till alla hv-bef och inte en klick som gjorde GU som GB/PB/KB.

Gör man ett bra upplägg så är pengar inga problem, jag var bara sketen hv-plut C men fick Yoff instr till hjälp + att all mat lagades av en krog nere i stan och kördes ut i skogen.---> landgångar, goda köttbitar med potatisgratäng och rödvinssås :D

Så gå ihop samtliga befäl (eller några av er) i plutonen och lägg upp en vettig helgövning där ni presenterar en bra utb-plan och vad som ska vara syftet med den. Överaska plutonen och kör skiten ur dem 0:) Ge övningen ett klatchit namn och inte F10/B-3A-Y, min ena övning hette Rollo 2003 och den senaste, som bara kom till planeringsstadiet pg a att jag bytte till insats, hette Tunguska 2006. Gör sen en fräck kallelse med lite combatbilder och efter genomförd övning kan alla få ett snitsigt diplom. Övningen ska sticka ut för tusan hakar :lala: Men var ute i goood tid, planera upp till 1 år i förväg och förankra den hos utb grp och bat C, det underlättar för då får ni stöd/hjälp med administrativa och annat.

Edited by Lfskbat

Jag tycker att det är en alldeles ypperlig idé att försöka ordna småövningar å sånt som "inte kostar". Problemet är som redan nämts att inte alla chefer (knappt nån faktiskt) är speciellt intresserade av sådant. Vet själv hur det är när man kommer till chefen och får höra att det inte är så vi gör längre. Jättekul 0:)

Det finns en anledning till detta Landgren. Ett vanligt Hv komp har en budget på cirka 30.000:-/år som ska räcka till ALLT. Jag har oxå stött på patrull med småövningar i grupp, för få deltagare till för hög kostnad sålunda. För när allt kommer omkring och utvärdering sker vid årsslut... vad har det gett? Jo 3:e grupp i 2:a pluton är några rackare på att lägga CIM men ingen annan på komp kan det. Så det blir det som Hv är livrädda för dvs A & B-lag. Ska sedan alla Fu i komp ha: sin lilla övning, på sin lilla dag med sin lilla grupp.... då räcker 30.000:- inte långt och kompaniets E-övningar är förbrukade. Men kan man samla komp under en weekend och låta chefer i komp ha stationsövningar då är det en annan 5:a. Men detta är ju inget nytt, eller hur?

Allt kostar i Hv! körersättningen är en stor post även om ni tar med egen fika, vidare har kompaniet ett max timuttag ur hv-sold och detta är komp C och bat C men framför allt utb grp jäääkligt restriktiva med för de vill att sold ska komma på DERAS övningar framför en gruppövning en onsdagskväll. Sen vet jag att det finns A-tid och övrig tid, då blir din övning så klart "Övrig tid" men det ser inte hv-sold för han har ju varit på övning.... E-övning eller F1-övning är sk-t samma för honom. Timmarna är heliga för komp!

Edited by Lfskbat

Förankra idéerna hos dem det berör. Ju fler du blandar in och ju högre du vänder dig ju fler tår kommer du att trampa på. En övning behöver inte kosta en spänn. Frivillighet. Hela organisationen bygger på det och ingen är med för att tjäna pengar på det. Inom pluton och grupp kan du bedriva utbildning och övning under hur många timmar du önskar.

Jag vet inte hur många gånger jag själv hållt i utbildning för eldledning och navigering, utan pröjs för någon inblandad. (Om man nu inte räknar höjd kompetens som betalning)

Förankra idéerna hos dem det berör. Ju fler du blandar in och ju högre du vänder dig ju fler tår kommer du att trampa på. En övning behöver inte kosta en spänn. Frivillighet. Hela organisationen bygger på det och ingen är med för att tjäna pengar på det. Inom pluton och grupp kan du bedriva utbildning och övning under hur många timmar du önskar.

Jag vet inte hur många gånger jag själv hållt i utbildning för eldledning och navigering, utan pröjs för någon inblandad. (Om man nu inte räknar höjd kompetens som betalning)

Så rätt så Justair! Men!!!!!! Hur många i en pluton (ej IP) är intresserade av att, en onsdagskväll efter jobb, sticka ut i busken 3-5 timmar för att öva grupps försvar av tagen terräng (el likn)? Jo det finns eldsjälar men denna idealism kan vara kontraproduktiv (vet för jag har själv varit där). Det blir att eldsjälarna får dra ett tyngre och tyngre lass (gratis) och komp C slickar i sig berömmen utan deligering darutav, "-Vaddå?? Du gör det ju gratis!" (kan man nästan höra komp C säga). En viktig sak till är: Gäller försäkringarna? Är övningen "ihopringd över en kväll" till gruppen/kompisarna så är det väl si och så om det skulle hända något, för vet Utb grp inget om övningen då gäller inte FM försäkring! Därför måste övningen vara förankrad hos komp & bat vid utbildningsårets början. :baskerFN:

Så rätt så Justair! Men!!!!!! Hur många i en pluton (ej IP) är intresserade av att, en onsdagskväll efter jobb, sticka ut i busken 3-5 timmar för att öva grupps försvar av tagen terräng (el likn)? Jo det finns eldsjälar men denna idealism kan vara kontraproduktiv (vet för jag har själv varit där). Det blir att eldsjälarna får dra ett tyngre och tyngre lass (gratis) och komp C slickar i sig berömmen utan deligering darutav, "-Vaddå?? Du gör det ju gratis!" (kan man nästan höra komp C säga). En viktig sak till är: Gäller försäkringarna? Är övningen "ihopringd över en kväll" till gruppen/kompisarna så är det väl si och så om det skulle hända något, för vet Utb grp inget om övningen då gäller inte FM försäkring! Därför måste övningen vara förankrad hos komp & bat vid utbildningsårets början. :rolleyes:

Precis! ALL verksamhet i "gröna kläder" måste vara sanktionerad! Tänk om nån orolig människa tror att det är ett MC gäng med tvivelaktiv verksamhet som förbereder brott eller likanade. Rinmger de då polisen så är det ju BRA om polisen vet vilka det är som är i området med uniform och kan lugna allmänheten.

Jag gör personligen inte utvecklingen av mig själv som person och mina taktiska kunskaper för att högre chef ska kunna ta åt sig äran för det. Det skulle vara en osund inställning till verksamheten.

Vidare är min chef i en stridssituation en yrkesofficer vi gardet som jag i vilket fall som helst inte kan mäta mig med.

Sanktionerad eller inte kunde jag inte bry mig mindre om. All övning och utbildning behöver inte ske med vapen eller ens med m90 pådragen. Teori och praktik - utbildning behöver båda delarna för att vara effektiv. Lägg ned eneregi på teorin före övningar och dessa kommer faktiskt ge något.

Givetvis handlar det, när det kommer till kritan, om tid och inte pengar. Den som gått med i organisationen för pengarna eller de sociala förmånerna kan känna sig lurad. Det svåraste brukar vara att få alla i plutonen eller gruppen att kunna deltaga under precis samma tillfälle. Dela upp utbildningen i flera led och du kan vara säker på att du sammantaget fått med dig alla.

Så ja! Justair, NU fattar jag vad du menar... sorry är lite trööööög! Vi har oxå fixat lite sådantdär, vi hade plutonsträffar när jag var plut C och då stack nästan hela herket till Danmark och kollade lite armémuseum, pilsner på ströget, god bit mat och sedan en vända på Tivoli... helt ok och utan att kosta kronan en... hmmm krona :P Man kan, som du säger Justair, dra detta vidare genom att hålla teoripass under lite lösa former och i civila trasor för rik blir man inte på detta.