Jump to content

Artilleri

tinhead

Recommended Posts

Finns det rekord på hur långt det går att lobba iväg granater med eller utan bibehållen precision?

Eller är det bara tillverkarnas "försäljnings siffror" man kan gå på?

Om dom nu är tillförlitliga?

Avser du vanligt art eller rakart? Rätt stor skillnad nämligen.

77:an med långa eldröret tangerar 40km med hygglig precision.

/Krook

Det finns ju "guidade" granater numera vilket ger väldigt bra precision i princip t.o.m. vid D-maxskjutning.

Sedan tillkommer frågan om det ska vara standard ammunition eller om det ska vara för ändamålet "skjuta längst" anpassad ammunition. Utöver det så måste man fundera på om man ska kunna avfyra pjäsen igen efter rekordskjutning. Om man överladdar så kan mtrl gå sönder.

Men med en 15,5 cm off the shelf-granat med det nya eldröret från Bofors så lär man kunna skjuta i runda slängar 40 km. Och det finns säkert mer att göra.

/Krook

Världsrekordet i långskjutning torde ryssarnas rakartpjäs 9k58 Smertj inneha då man lyckats pressa upp skottvidden till 90 km!

smerch2.jpg

Bland vanligt eldrörsartilleri har den ryska, självgående 203 mm bandkanonen 2S7, rekordet med 55 km med reatil-granater (raketdrivna).

pion_2.jpg

Raketdrift känns lite som "fusk"

fast ser man till flygplan så har det ju funnits skapelser såsom X-15 mm...

Men en 44km är det bästa om man inte tar till annan eller kompletterande framdrivning?

Är det samma på båtar med större kanoner?

Intressant både om faktiska x-15 varianter av art och "vanliga" dvs art som ska fungera mer än en gång..

Som jag nämnt i annan tråd igår tycks G6 ha satt nåt slags rekord: Janes.com.

Då verkar alltså 44km fortfarande var maximala skjutavståndet UTAN "fusk" (som Tinhead utryckte det) som basflödesgranater alt. raketassisterade?

Kontrollerade med 16" kanonerna på Iowa men inte dom heller skjöt över 44km med vanlig ammunition (hade för mig att dom skjöt riktigt långt med dem under Korea och Irak, men icke?).

När vi ändå halkat in på tyska railway kanoner, är det nån som har specsen för Dora eller vad den där monsterpjäsen på 800mm vilken lyckades smula ett ryskt am lager via 30m hav, 10m havsbotten och 6m armerad betong? :P

Tror du hittar lite info HÄR

Se eskils kommentar kring Pariskanonen. Den är rekordinnehavare.

Fast min komentar gällde inte Pariskanonen.

Pariskanonen var en 210mm järnvägskanon med ett groteskt förlängt eldrör. Den användes under första världskriget för att beskjuta Paris.

Den kanon jag refererade till var en helt vanlig Kanone 5 E (serietillverkad) med pilprojektil. Den användes under andra världskriget för att beskjuta Dover.

Det fanns även en annan kanon som skjöt samma projektil. Den hette V-3. Den bestod av ett batteri av tio förlängda eldrör som var fast ingjutna i betong. Elrören var inriktade mot Westminister bridge i London, fast väder och vind spred träffbilden ett par kilometer. Avsikten var att kunna leverera en granat mot London var tionde sekund.

Edit: Peenemünder Pfeilgeschoss saknar drivraket eller annat "fusk".

Edited by eskil

Se eskils kommentar kring Pariskanonen. Den är rekordinnehavare.

Fast min komentar gällde inte Pariskanonen.

Pariskanonen var en 210mm järnvägskanon med ett groteskt förlängt eldrör. Den användes under första världskriget för att beskjuta Paris.

Den kanon jag refererade till var en helt vanlig Kanone 5 E (serietillverkad) med pilprojektil. Den användes under andra världskriget för att beskjuta Dover.

Det fanns även en annan kanon som skjöt samma projektil. Den hette V-3. Den bestod av ett batteri av tio förlängda eldrör som var fast ingjutna i betong. Elrören var inriktade mot Westminister bridge i London, fast väder och vind spred träffbilden ett par kilometer. Avsikten var att kunna leverera en granat mot London var tionde sekund.

Edit: Peenemünder Pfeilgeschoss saknar drivraket eller annat "fusk".

V3 var väl aldrig i operativt bruk eller?

Får jag fråga varför man använde pilproj? Det var väl knappast strv man siktade på eller menade man att den kinetiska energin skulle funka mot bebyggelse också

Får jag fråga varför man använde pilproj? Det var väl knappast strv man siktade på eller menade man att den kinetiska energin skulle funka mot bebyggelse också

Tänk i banorna, hög utgångshastighet och lågt luftmotstånd = Lång räckvidd

Edit Ps. Den var sprängladdad ca 25 kg (Hogg)

Edited by lanrezac

Tänk i banorna, hög utgångshastighet och lågt luftmotstånd = Lång räckvidd

Edit Ps. Den var sprängladdad ca 25 kg (Hogg)

Tack, det var det jag var ute efter. I min oupplysta värld förknippade jag pilproj endast med den "kinetiska energin" som gav verkan. Att den hade lång räckvidd osv lyckades jag dock räkna ut själv ;)

Jag känner inte till att V3 någonsin skulle ha blivit operativ, men det byggdes i alla fall en V3-bunker. Jag kommer ihåg att jag såg bilder på den när jag googlade efter "Peenemünder Pfeilgeschoss", men jag lyckas inte hitta dem igen.

Om jag inte minns fel så drabbades V3 av "tyska sjukan" dvs den byggde på en väldigt avancerad teknisk lösning (multippla laddningskammare) som man aldrig lyckades få att fungera i verkligheten.

Och som lanrezac och Olsson redan har sagt så var det räckvidden på >100km man ville komma åt genom att använda pil. Pilproj från en 280mm är lite större och rymmer lite mer (t.ex. en sprängladdning). :worthy:

• 4 weeks later...
Tyskarna hadde teknik för att skjuta V2 i undervattensläge dock var det enorma problem med att tanka raketen till sjös.

Jag uppfattade det som att avfyringskontainern skulle ha i alla fall övre delen över vattenytan vid avfyring.

Se http://www.prinzeugen.com/V2.htm

Galen jävla idé för övrigt, men vad gör man inte för att kunna terrorbomba USA...

Jag känner inte till att V3 någonsin skulle ha blivit operativ, men det byggdes i alla fall en V3-bunker. Jag kommer ihåg att jag såg bilder på den när jag googlade efter "Peenemünder Pfeilgeschoss", men jag lyckas inte hitta dem igen.

Om jag inte minns fel så drabbades V3 av "tyska sjukan" dvs den byggde på en väldigt avancerad teknisk lösning (multippla laddningskammare) som man aldrig lyckades få att fungera i verkligheten.

Och som lanrezac och Olsson redan har sagt så var det räckvidden på >100km man ville komma åt genom att använda pil. Pilproj från en 280mm är lite större och rymmer lite mer (t.ex. en sprängladdning). :)

Bombade inte de allierade sönder Peenemündebunkern innan kanonen blev operativ

( Until this battle station is FULLY operational, we *are* vulnerable ) :tveka:

Bombade inte de allierade sönder Peenemündebunkern innan kanonen blev operativ.

Inte ens med V3 går det att skjuta från Peenemünde till London. Bunkern stod i Calais.

Edit: Nu hittade jag bilderna för övrigt. Den som letar han söker...

länk

länk

Edited by eskil