Jump to content

Folk som skriver inlägg med radbyte

Hoffsten

Recommended Posts

Har märkt på en del forum att folk skriver inlägg med radbyten, sett det även här ett antal ggr. Radbytena verkar komma ojämt och oregelbundet.

Exempel:

http://forum.soldf.com/index.php?s=&showto...ndpost&p=431041

Finns naturligtvis "värre" än den, men Jag tycker att det blir jobbigt att läsa, det blir liksom bara en smet av allt som påminner om en dikt.

Visst kan man leva med det, men jag undrar helt enkelt VARFÖR folk disponerar sin text i inläggen på det sättet? Vad är anledningen?

Vad är anledningen?

En teori jag haft tidigare när jag stött på det har varit ovana vid datorer men vana från skrivmaskiner. Personen trycker helt enkelt RETUR vid slutet på pappret (dvs den vita rutan som texten skrivs i). Dock har jag funderat om det kan vara så på just det här forumet där medelåldern är något lägre än på de ställen där det är ett riktigt utspritt fenomen...

Men jag håller med - sluta med det! :-P

Alla nätverksbläddrare beter sig inte lika. Flera av de

jag använder får spatt efter 132 tecken och nej, de är

inte trasiga. När man jobbat med andra OS än MS och

andra texthanterare än Word så kan det vara bra att

lära sig att bryta raderna själv.

Alla nätverksbläddrare beter sig inte lika. Flera av de

jag använder får spatt efter 132 tecken och nej, de är

inte trasiga. När man jobbat med andra OS än MS och

andra texthanterare än Word så kan det vara bra att

lära sig att bryta raderna själv.

nätverksbläddrare = webbläsare?

Så vissa skriver med radbyten för att... de har en vana att göra så pga OS och program som fått "spatt"(?) efter 132 tecken?

Själv så händer det att jag meckar med för många radbyten när jag skriver inlägg här.

Började med det först för att jag tyckte att det var lättare att läsa. Men håller på att sluta med det nu.

Brukar mest radbyten nu för att skilja olika delar av inlägget åt samt att lägga tyngdpunkt på vissa sektioner av minna inlägg.

Mvh

404 Skenberg

Hohum. Jag tycker iofs inte att det är ett så stort problem med radbyten I sig. Själv brukar jag skutta ner en rad tidigare ibland självmant för att det ser mest estetiskt eller mer balanserat ut på någon vänster. Är lite knepigt att försöka förklara. Jag tycker man kanske kan få lite spatt när det rör sig om något i still med ett ord på varje rad, men riktigt så farligt är det ju knappast. Personligen har jag inte ens tänkt på saken tills du nu nämde det, och jag brukar flumma omkring här rätt så frekvent, fast mest nattetid.

Det kan bero på en så enkel sak som att kortare rader ökar läsbarheten.

Kort och gott om bokstäver: det finns två huvudtyper av bokstäver. Antikva och Groteska. Groteska är typsnitt utan seriffer (förklaring senare) och används främst som rubrik typsnitt. Ofta i formen bold eller black där de ger ett kompakt intryck med mycket svärta. Ofta är det ingen skillnad i tjocklek mellan de olika delarna av bokstaven heller. Exempel är Helvetica, Verdana, Arial, Impact mfl.

Antikva stilar är de med så kallade klackar eller seriffer som det heter. Dessa seriffer ger en markerad över och underkant på ordbilderna varför de ger ökad läsbarhet i löpande text då det är lättare att följa raderna. Det är därför man alltid använder det i tex böcker och tidningar i längre smanahängande texter och stycken. På internet och detta forum är det vanligt med typsnitt som verdana och Arial. I längre textstycken och meningar har en grotesk text en tendens att flyta ihop och det är svårare att hålla ordning på vilken rad man läser. Till skillnad från groteska har antikva ofta olika tjocklek på delarna.

exempel på sådana är Bodoni, Didot, Garramond, Times mfl.

Andra saker som spelar in i läsligheten är avståndet mellan bokstäverna (spärrning i hela ord och texter, Kerning mellan enskilda bokstavspar). Kägel (i vardagligt tal radavstånd) samt grad (storleken). Allt detta kallas tillsammans typografi och är en ädel men utdöende konst. I samband med införandet av datorn fick gemene man möjlighet att sätta sina egna texter och man behövde inte längre ha någon kunskap om typografi eftersom datorn lite snabbt och lätt fixar sådant. Tyvärr är detta inte sant och de förinställda värdena (kerningstabellerna) är ofta helt åt helvete. Följden blir att mycket av dagens trycksaker ser skit ut...

/martinator

Ett utmärkt och välförklarande inlägg martinator!

Helt utdöende är dock inte typografikonsten (även om användandet av blytyper är det). Någon måste ju skriva de program som ska göra typsättningen "automagiskt". Fast du har rätt i att det ibland inte blir helt lyckat. Det händer att jag är tvungen att gå in i ett färdigt postscript-dokument och för hand ändra kerningen eller andra detaljer innan det blir såpass snyggt att man vill skriva ut det.

Och, ja jag använder radbrytning i mina inlägg. Det kallas för styckesindelning och brukar generellt betraktas som en god idé.

Och, ja jag använder radbrytning i mina inlägg. Det kallas för styckesindelning och brukar generellt betraktas som en god idé.

Nej.

Radbrytning

och styckesindelening

är inte helt samma sak.

Det här är exempel på

massor av radbrytningar.

Och NU blev det ett nytt stycke, det är inte alls samma sak. Det går utmärkt att skriva på i nästintill oändligt långa rader utan radbrytningar med de här moderna datamaskinerna, som radbryter helt automatiskt när det inte längre rymms mer text i fönstret. Vill man då ha smalare kolumner så kan man minska bredden på fönstret. Snälla? :uzi

Nej.

Radbrytning

och styckesindelening

är inte helt samma sak.

Det här är exempel på

massor av radbrytningar.

Och NU blev det ett nytt stycke, det är inte alls samma sak. Det går utmärkt att skriva på i nästintill oändligt långa rader utan radbrytningar med de här moderna datamaskinerna, som radbryter helt automatiskt när det inte längre rymms mer text i fönstret. Vill man då ha smalare kolumner så kan man minska bredden på fönstret. Snälla? 0:)

Tack ing..

@Eskil,

Förstår inte hur du kunde missuppfatta det. Självklart ska man disponera sin text på ett bra sätt, exempelvis med hjälp av betoningar, syftningar, styckeindelningar m.m... men det är inte samma sak som massor-med-omotiverade-radbrytningar

@Martinator,

Tack för ett mycket bra och intressant inlägg, verkligen lärande!

Men jag tror inte

att folk väljer att

disponera sina

inlägg på det här

sättet för att öka

läsbarheten.

Det måste bero på något annat, troligtvis det som NBC-fåne var inne på. Jag fick dock inte ut särskilt mycket av hans inlägg, hoppas han kan precisera sig.

gåtan ännu ouppklarad, fortsättning följer..

Nej.

Radbrytning

och styckesindelening

är inte helt samma sak.

Det här är exempel på

massor av radbrytningar.

Och NU blev det ett nytt stycke, det är inte alls samma sak.

Det du har visat på är två olika användningar av radbrytningar. För att skilja två stycken från varandra använder du en tom rad. En sådan får man med två på varandra följande radbrytningar.

Jag brukar föredra att inleda nytt stycke med radbrytning och indrag, men indragningar är jobbiga att få till på webbet...

Edit: Men ja, jag håller med om att omotiverade och inkonsekventa

radbrytningar är en styggelse. :banghead:

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...