Jump to content

Tgb 11 på etanol

Guest valp

Recommended Posts

Någon som vet om tgb11 går att tanka med E85? Det får ju med de fleste lo-tech motorer?

Om man ska köra så mer permanent bör man nog byta slangar, packningar osv, men det kan vi bortse från.

Som sagt om man får tag på förgasarmunstycken som ger 30-35 % mer soppa så går den

på e85 efter den justeringen.

Men om du ska köra i minusgrader så bör du montera motorvärmare.

Har själv funderat i samma banor.

mer info på http://www.etanol.nu/

• 1 month later...

Borde det inte vara av intresse för försvarsmakten att gå över till etanoldrift för att minska oljeberoendet från andra länder. Iofs har vi mest dieselmotorer numera (iaf i hjulfordonsparken) så då är det väl typ rapsolja som skulle vara alternativet. Lite påtryckningar för att öka våran egen produktion av fordonsbränsle vore väl inte helt fel. Både ur miljö- och nationalekonomisk synvinkel.

Själv har jag kört alla mina bilar på E85 (förutom min 240 som aldrig överlevde vintern). Även båtmotorn är på gång att konverteras lite smått.

Att minska oljeberoendet från andra länder är helt klart att föredra. Tyvärr ökar etanolberoendet från andra länder i samma takt. Idag kommer det mesta av våran etanol från Sydamerika, den inhemska prodktionen är väldigt liten, om än på väg upp.

/martinator

Jo, vi bygger ju lite nya etanolfabriker men är ju inte i närheten av att täcka vår förbrukning. Men med lite press skulle ju utbyggnaden kunna skyndas på. Fast oljeindustrin är ju duktiga på lobbyverksamhet så....

Att minska oljeberoendet från andra länder är helt klart att föredra. Tyvärr ökar etanolberoendet från andra länder i samma takt.

/martinator

Etanolbehovet borde öka i högre takt än vad bensinbehovet sjunker då energiinnehållet i etanol är lägre. Förvisso ska verkningsgraden på motorn öka med etanol, men ökningen kompenserar inte för den högre förbrukningen.

/E kanske snart "miljöbilist"

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...