Jump to content

Behöver hjälp av flygtekniker

Troppchefen

Recommended Posts

Jag går runt och bär på en lite otymplig nyckelring i form av ett turbinblad från en rea/jetmotor som kom ifrån en fyndlåda på Malmslätt. Jag har alltid trott att det är till en Rm 8 eller Rm 8 B men från vilken motor/flygplan kommer den ifrån egentligen?

http://i33.photobucket.com/albums/d55/Basb.../turbinblad.jpg

Den är märkt (ritsad) SFA 62741A4 på en sida och F 23 på den andra, den bär också en inringad 7:a från gjutformen. Matrialet är aluminium.

Så långt är jag med att SFA kan stå för Svensk flygmotor AB (Volvo) men sedan behöver jag hjälp.

Är mycket medveten om att det kan vara en svår fråga men är mycket tacksam för svar.

Jag går runt och bär på en lite otymplig nyckelring i form av ett turbinblad från en rea/jetmotor som kom ifrån en fyndlåda på Malmslätt. Jag har alltid trott att det är till en Rm 8 eller Rm 8 B men från vilken motor/flygplan kommer den ifrån egentligen?

Den är märkt (ritsad) SFA 62741A4 på en sida och F 23 på den andra, den bär också en inringad 7:a från gjutformen. Matrialet är aluminium.

Så långt är jag med att SFA kan stå för Svensk flygmotor AB (Volvo) men sedan behöver jag hjälp.

Är mycket medveten om att det kan vara en svår fråga men är mycket tacksam för svar.

kanske RM6 dvs J35?

Fysiska mått på bladet?

Det är nog snarare ett kompressorblad, aluminum är ofunkis i den varma turbinen :baskerFN:

Skulle kunna vara ett blad från högtryckskompressorn då skränkningen är liten. Av den enkla infästningen att döma så är det en rätt gammal motor, så RM6 låter nog som det modernaste alternativet den kan komma ifrån. Kanske Lansen annars?. Någon som meckat med stenåldersmotorerna ifråga vet nog bättre ;)

Av den enkla infästningen att döma så är det en rätt gammal motor, så RM6 låter nog som det modernaste alternativet den kan komma ifrån. Kanske Lansen annars?

RR Avon hette i FV (beroende på version) RM 3, 5, 6 eller 10.

RM3 satt i Tp52 Canberra

RM5 satt i A32A, S32C och J34

RM6 satt i J32B och Fpl35

RM10 satt i Tp85 Caravelle

[

kanske RM6 dvs J35?

Fysiska mått på bladet?

Att den skulle kunna härröra från Draken har slagit mig, och borde väl kanske vara mer troligt

Måtten är 11,5 x 2,8 x 1,8

Det är nog snarare ett kompressorblad, aluminum är ofunkis i den varma turbinen :baskerFN:

Skulle kunna vara ett blad från högtryckskompressorn då skränkningen är liten. Av den enkla infästningen att döma så är det en rätt gammal motor, så RM6 låter nog som det modernaste alternativet den kan komma ifrån. Kanske Lansen annars?. Någon som meckat med stenåldersmotorerna ifråga vet nog bättre ;)

Nu ska jag inte 100 procentigt säga att det är aluminium, men det är i allafall lättare än stål.

Måtten är 11,5 x 2,8 x 1,8

Nu ska jag inte 100 procentigt säga att det är aluminium, men det är i allafall lättare än stål.

Låter lite långt för att vara ett turbinblad, dom brukar desutom ha en betydligt tjockare profil samt invändiga kanaler för kylluft.

• 2 years later...

Onödigt att starta upp en ny tråd för en endaste liten futtig fråga. Denna verkade lämpligast.

När media skriver om den tragiska MD-82 olyckan i Madrid skriver de att varningssystemet indikerat överhettning i ett luftintat i nosen på flygplanet.

Trodde i min enfald att all luft som flygplanet behöver kommer in via motorerna(den delen av planet).

Har verkligen försökt hitta ett svar på nätet, men tyvärr.

Vad kan det vara för luftintag man pratar om?

Text så man slipper leta själv (från Aftonblaskan)

Överhettning

Det fel som piloten fick indikation på innan start, en överhettning i ett luftintag, kunde inte lagas av mekanikerna, men planet kunde enligt flygplanets manual starta ändå, säger José María Delgado, ordförande för flygmekanikernas fackförbund Asetma.

– Teknikern som gjorde översynen av flygplanet kunde inte laga systemet, säger Delgado enligt El País.

Men manualen tillåter att flygplanet flygs i tio dagar med det aktuella felet.

Felet gör så att ett värmesystem i flygplanet, som är till för att förhindra isbildning i motorn på hög höjd och under vintern, inte fungerade.

Men eftersom det var varmt ansågs värmesystemet inte vara nödvändigt och planet fick starta ändå.

– Problemet löstes genom att koppla från systemet, inte genom att reparera det. Men det påverkade inte på något sätt flygningen av planet och det var inte orsaken till olyckan som sedan inträffade, säger José Maria Delgado.

Nu var det bl a detta som gjorde mig konfunderad.

Ur SvD;

Det kan ta lång tid att reda ut ­exakt vad som orsakade olyckan på Barajasflygplatsen utanför Madrid. Men redan nu står det klart att flygplanet, av modell MD-82, hade tekniska problem bara någon timme innan olyckan.

När piloten första gången skulle lyfta med planet vid 13-tiden fick han indikationer om att ett luft­intag under cockpit var för varmt. Slut

Här talar man om ett luftintag under cockpit, och det gjorde mig till ett frågetecken. Inte sitter det väl luftintag under cockpit, eller?

I övrigt vet jag på ett ungefär hur det fungerar......men det här var något nytt. En höna av en fjäder under resans gång kanske?

Jag ville i alla fall kolla med dem som vet bättre.....det finns kanske platser med extra benutrymme under cockpit också, :banghead: .....kanske missat något.

Hittade detta:

..The plane abandoned one takeoff attempt because of a mechanical problem with what the airline called an air intake temperature gauge near the cockpit. The gauge was essentially turned off and the plane cleared for takeoff. It crashed on takeoff.

Alltså,

gauge also gage (gj)

n.

1.

a. A standard or scale of measurement.

b. A standard dimension, quantity, or capacity.

2. An instrument for measuring or testing.

3. A means of estimating or evaluating; a test: a gauge of character. See Synonyms at standard.

4. Nautical The position of a vessel in relation to another vessel and the wind.

5.

a. The distance between the two rails of a railroad.

b. The distance between two wheels on an axle.

6. The interior diameter of a shotgun barrel as determined by the number of lead balls of a size exactly fitting the barrel that are required to make one pound. Often used in combination: a 12-gauge shotgun.

7. The amount of plaster of Paris combined with common plaster to speed setting of the mixture.

8. Thickness or diameter, as of sheet metal or wire.

9. The fineness of knitted cloth as determined by the number of loops per 1 1/2 inches.

Förmodligen var det själva mätinstrumentet som var placerad nära cockpiten.