Jump to content

Kameraköp under utlandstjänst?

Recommended Posts

Så har man blivit uttagen till sin första utlandstjänst :ph34r: .

Fotar en del och skulle innan avresan vilja uppdatera utrustningen lite.

Ska jag vänta och köpa på plats eller köpa innan hemma??

Tänkte köpa en Nikon d70s med en skaplig glugg.

Någon som vet om den går att köpa genom px och om/hur mycket billigare det blir?

Tack på förhand!

PX:en brukar inte vara jättebilliga på kameror, i synnerhet inte de som drivs av DCS.

Man kan lika gärna köpa en här hemma och ta med sig.

Fördelen med det är att man har en kamera från början och kan ta bilder på lustiga saker innan man blir blassé på allt tok.

Annars ska du springa runt och jämföra priser på olika PX och websidor och vips, innan du fått din kamera har du blivit så less på omgivningen att du inte lägger märke till allt det som du borde ha plåtat.

/Krook

köp hemma! Inget strul med garantier osv.

Ska du till Afghanistan så finns det inte mycket till PX varken hos tyskarna/norrmännen eller hos oss själva.

Tänk på att det är förbannat mycket damm och skit där....

Håller helt och hållet med.

Köp hemma.

Det är dock inget problem med garanti om du skulle köpa något i kosovo. Jag köpte en DV-kamera där och fick strul hemma. Gick till canon i Sthlm och där var det inga som helts problem.

I Afghanistan vet jag inte, men det px:et är inte som alla andra ... Där kan det skillja nästan 1000 spänn mer än i sverige, på samma kamera.

Förr kunde man ju tjäna på att köpa kamera momsfritt från Sverige. Men det har dom satt stopp för nu. Tyvärr.

Så har man blivit uttagen till sin första utlandstjänst :D .

Fotar en del och skulle innan avresan vilja uppdatera utrustningen lite.

Ska jag vänta och köpa på plats eller köpa innan hemma??

Tänkte köpa en Nikon d70s med en skaplig glugg.

Någon som vet om den går att köpa genom px och om/hur mycket billigare det blir?

Tack på förhand!

Ett tips är att höra av sig till Digicom (www.digicom.nu) och berätta att du gör utlandstjänst och skulle vlija köpa en kamera där de drar bort momsen på priset. Jag gjordes så när jag var i Liberia när jag köpte en Canon EOS 350D och det var inga problem, det enda var att det tog en stund innan kameran blev levererad eftersom den gick med båttransport. Gäller det Kosovo borde det gå betydligt fortare.

• 1 year later...

Ni där nere...

Kommer åka ner nu om en månad till kosovo och funderar då på att köpa en riktig bra kamera. Funderade då om man ska vänta eller köpa hemma i Sverige. Tänkte mig köpa antigen en Nikon D40x eller en canon EOS 400D. Är det några pris skillnader? Gör man rätt att köpa där nere? Eller ska man rent av köpa i Sverige pga det där med garantin.

Du kan göra några fynd nere i Kosovo, knalla in på Bondsteel så kan du nog hitta någonting.

Jag personligen skulle inte köpa en kamera nere i missionsområdet just för om någonting händer med den.

Kan vara lite jävligt om du kommer hem, kameran havererar. Och du måste vänta till nästa mission för att kunna få det åtgärdat. :navy:

Ska du till Kosovo så ligger ju jenkarnas Bondsteel bra till - dom har ett hyfsat utbud. Dessutom ligger ju dollarn fruktansvärt lågt just nu... Passa på! =)

Vad det gäller garantin så är jag rätt säker på att de världsledande företagen (Canon, Sony, Samsung etc.) har världsgaranti på sina produkter, dvs att det inte spelar någon roll

vart du har köpt prylen bara du har ett kvitto att visa upp.

Min erfarenhet är att det inte är några bekymmer med garanti, oavsett vart du har köpt grejorna. Givetvis då under förutsättningen att du inte köpt den på den lokala marknaden i Pistina, MeS eller liknande :unsure:

Dock tycker jag det är svårt attt hitta det man vill, utbudet kan svänga och variera rätt kraftigt. Teoretiskt sett kan man ju beställa från de flesta PX, men leveranstiden varierar från är nästa vecka till nästa mission, kanske oftast en kombination av båda.

Kan nog rekommendera att köpa en kamera innan du åker ner, hittar du något fett fynd så köp den och sälj din gamla.

Ska du till Kosovo så ligger ju jenkarnas Bondsteel bra till - dom har ett hyfsat utbud. Dessutom ligger ju dollarn fruktansvärt lågt just nu... Passa på! =)

Vad det gäller garantin så är jag rätt säker på att de världsledande företagen (Canon, Sony, Samsung etc.) har världsgaranti på sina produkter, dvs att det inte spelar någon roll

vart du har köpt prylen bara du har ett kvitto att visa upp.

Jag köpte mig en filmkamera på KS04 som jag fick problem med hemma i sverige. Kameran var en canon.

Det var inga problem att få detta fixat hos canon i stockholm, inte ett tjafs om att kameran var köpt i kosovo. Men det är som @2Sharp skriver. Det gäller att köpa den på ett px och inte den lokala marknaden.

Edit: ändrade lite i orden

Edited by ugly

• 2 years later...

Sparkar liv i denna sedan länge döda tråd istället för att skapa en ny.

Någon som har koll på hur möjligheten är att inhandla en Mac nere i Afghanistan och hos vilka i så fall?

Spelar ingen roll om det är engelskt tangentbordsuppsättning.

Finns/finns inte? Bättre/sämre pris?

Vet ju att det finns möjligheter att köpa klockor billigt från Sverige dit ner. Något liknande med elektronik?

Inlägg eller PM mottages tacksamt.

Har inte sett nån som säljer datorer på plats där nere, men kan finnas företag i Sverige som säljer utan moms. Ja, klockor går att beställa, ca 40% rabatt. Även kameror.

Någon som har koll på hur möjligheten är att inhandla en Mac nere i Afghanistan och hos vilka i så fall?

Vet ju att det finns möjligheter att köpa klockor billigt från Sverige dit ner. Något liknande med elektronik?

På norrmännens PX på camp Marmal sålde de iaf laptops. Minns inte om jag såg några mac-datorer, men jag minns i alla fall att det inte var billigare med elektronikprylar där än hemma i Sverige.

• 1 month later...

Till er som är intresserade kan jag tipsa om att scandinavianphoto.se skickar kameror momsfritt med lite ytterligare rabatt till Afghanistan. Blir lite billigare än att köpa hemma iaf... Skicka bara mail till dem och skriv med att ni är på mission och vad ni är intresserade av så får man snabbt tillbaka en offert. Har köpt en kamera och det har gått bra. De säljer TV och datorer och allt möjligt så kan vara värt att kolla om man är intresserad.