Jump to content

En förvirrad gosse

Doyle

Recommended Posts

Surfade runt lite på Lunarstorm(ja, bespara mig :) )

En liten gosse på 16år skrev på klotterplanket:

"Ville göra ett inlägg till minnet av Rudolf Hess - En martyr"

Vad är det här tänkte jag och gick in på hans sida.

Valda delar ur hans presentation:

-----------------------------------------------------------

SveaNordland

Intressen: På min fritid så är jag medlem i Säve HvU som hemvärnsungdom. Käkar kottar och skjuter folk med röda stjärnor! Är allmänt förälskad i allt som har med försvaret och armén att göra skall väll också sägas.

Topplistan musik:  

1 . Svensk Ungdom

2 . Storm

3 . Pluton Svea

4 . Völund Smed

5 . Ultima Thule

-----------------------------------------------------------

Är det konstigt att Fbu-u, Hvu har ett dåligt rykte med sådana människor i föreningarna?

Denna "gosse" är för mig en förvirrad ung man som behöver lite stryk hemma av sin pappa (om det inte är därifrån han fått dessa åsikter) och få uppleva lite verklighet.

Hoppas verkligen han har en "normal" familj och att det "bara" är så att han umgås med fel folk. För umgängeskretsen kan bytas ut. Det är lite svårare att byta ut familjen.

Det retar mig oerhört att sådana människor ingår i "vår" verksamhet.

Dynga! Jag känner ett par av ledarna i Säve HvU.. en sedan gymnaset och en sedan förra fbu-kursen. Undrar hur i helv. man får tag i dem.. bäver!

Doyle, jag hoppas att du meddelade denne något snedvridna person om hur olämpligt han betedde sig på nätet?

det var fördelen med att vara ungdomsledare, man kunde påverka de med lite vriden uppfattning genom att få dem att samarbeta under övningar med de som var invandrare eller adopterade. eller om det inte passade så var det bara för dem att "kliva ur galoscherna". :sneaky2

Skrämmande när man ramlar över personer på nätet som kallars sig "stolt nazist" osv, anledningar till att de inte gillar invandrare är: citat "de luktar illa", "de retar mig i skolan" osv... vilka bra anledningar de har för att börja hata folk :angry:

Näe, när en annan växte upp så fick man lära sig respekt för de som var äldre, inte fan tordes man sticka upp mon en 9 klassare när man själv gick i 7an, nuförtiden ska mana vara glad om man inte blir nersparkad på stan av ett stim 13åringar...

näe, vissa har det för slappt hemma....

Guest Greven

En sådan person skulle självfallet om han vore äldre genast ha rapporterats till Must. I detta fall tycker jag nog att det vore bättre att kontakta hans ledare (om någon dessutom känner dessa - dess bättre). Vore synd att förstöra killens liv och stänga honom ute från FM om hans Nazi-sympatier bara är en "ungdoms nyck".

Har själv varit aktiv som ungdomsledare. Tydliga regler och egna val fungerar alltid. Dvs. välj mellan nazisympatierna och FM. Väljer han det senare måste man ställa upp och stötta till 100%

Dynga! Jag känner ett par av ledarna i Säve HvU.. en sedan gymnaset och en sedan förra fbu-kursen. Undrar hur i helv. man får tag i dem.. bäver!

Doyle, jag hoppas att du meddelade denne något snedvridna person om hur olämpligt han betedde sig på nätet?

Gjorde tyvärr inte det. Blev lite irriterad så ja orkade inte :angry:

För övrigt så hade han skrivit sitt namn på sidan. För&Efternamn. Smart grabb..

RadarJägare:

Känner igen det där exakt! jag hatar det mer och mer för varje dag som går. Uppkäftiga små snorungar som inte räds någonting.

En grannpojke skrek bög efter mig en gång å sa att han skulle spöa mig. Liksom, va fan är det som händer?

Kommer ihåg när jag var en väldigt liten lågstadie-elev. Då hade niorna skägg, basröst och var 3m långa. Knappt man vågade titta på dom. På den gamla goda tiden :D

Hans befäl borde nog ta ett snack med honom. Men som Greven och andra har sagt så ska man väl se det mer som en vara-häftig-nazist-period i hans liv som säkert går över om nått år eller så.

Sen kan det vara så att han bara vill ge ett "häftigt" intryck på Lunarstorm för alla hans andra naziidiotpolare.

Iofs så länge han inte skadar någon så är väl ingen skada skedd! Tillåter Lunarstorm sånna sidor förresten????

Hur fan kan man kalla Rudolf Hess för en "martyr"?

Hans befäl borde nog ta ett snack med honom. Men som Greven och andra har sagt så ska man väl se det mer som en vara-häftig-nazist-period i hans liv som säkert går över om nått år eller så.

Sen kan det vara så att han bara vill ge ett "häftigt" intryck på Lunarstorm för alla hans andra naziidiotpolare.

Iofs så länge han inte skadar någon så är väl ingen skada skedd! Tillåter Lunarstorm sånna sidor förresten????

Hur fan kan man kalla Rudolf Hess för en "martyr"?

Alla extrempolitiska åsikter måste slås ner i vår verksamhet. Som Ungled i början på 90-talet hanterade jag/vi problem med både  nazistsympatier och kommunistsympatier.

Ett exempel:

Slyngel ställer upp för genomgång före övning. Vid visitationen ser jag den tyska örnen snyggt och prydligt fastsydd där flaggan sitter idag. Åkt stadsbuss med denna fadäs. Mamma hade lika oförståendes sytt fast märket.

Han fick en saftig offentlig utskällning som inte slutade förrän han grät och sprättade mellan hulkningarna. Därefter genomfördes en försvarsupplysning om de riktlinjer som gällde i FM då. Han pratar om sitt oförstånd än idag. 9 år senare.

Dessa åsikter kom i början som en överraskning för oss, men vi lärde oss hantera dom. Pojkar i 15 års åldern kan inte belastas för sina "åsikter". Många är mycket förvirrade och söker en identitet i vuxenvärlden. Att forma om ungdomar var mitt kall i 6 år. En stimulerande uppgift faktiskt.

Idag är det istort sett dödsstraff på extrempolitiska åsikter i uniform, trots ålder. Får MD-grp tag i detta lynschar dom grabben och ska statuera exempel, glada i att det äntligen händer något. Det bästa är om Ungledaren får tag i problemet. Då kan dom styra upp en personlig tragedi istället för att grabben hängs ut som statuerande exempel.

Men hanteras måste det illa kvickt. Någon måste göra något.

Casca

Självklart ska det inte tollereras det var inte så jag menade!Poängen med mitt inlägg var att nazislynglarna oftast växer ifrån sånna åsikter.

Självfallet ska han ha en rejäl utskällning av hans befäl som troligtvis kan påverka honom i rätt riktning.

Ung och osäker skulle man väl ganska lugnt kunna kalla grabben

Guest Lillan

Tycker mest synd om pojken, trots att jag själv är blandad... ???

Som någon påstod, förvirrad är han... kanske är någonting som går över, känner många före detta nasister, väldigt trevliga människor.

Nåja...

Hoppas det löser sig för honom...

//Lillan

Dessutom måste jag tillägga att om man nu absolut vill hylla nazisterna och deras ledare, är inte Rudolf Hess det bästa exemplet. Oerhört inkompetent och trögtänkt (ansåg t o m Hitler själv, men han behöll Hess som sin efterträdare på "lojalitetsgrunder") person, som till råga på allt var korkad nog att sätta sig i ett flygplan och flyga till England för att mäkla fred mitt under brinnande krig. :angry:

Vad skulle jag mer säga... *funderar några sekunder* Jo! Jag håller med dig Doyle om dagens "ungdomar". Precis som du säger var man skiträdd för "högstadieleverna" som liten. Idag går tioåringar omkring och är kaxiga. Hurra för fri uppfostran! NOT!

Hälsningar, Foxtrot Lima :D

Ja man får väl hoppas på att han inser vad han pysslar med...

FL: jo länge leve fri uppfostran...man vågar ju fan inte gå ut längre ibland......en stim med 12 åringar som e stödiga e hemska

fy f*n... tycker också lite synd om grabben...han har ju uppenbarligen problem! hoppas bara det går över när han mognar lite...

ang stöddiga små glin så såg jag en sjuk grej för ett tag sen...en liten kille, typ 10 år kanske, som inte ville ha jackan på sig (trots att de va kallt ute). mamman försöker säga att han kan bli förkyld eller nåt, men ungen vägrar och börjar slå och sparka sin mamma allt va han kan... ojojoj... jag menar de va ingen pytteliten grabb inte...

:(

inte bra det här

För övrigt så hade han skrivit sitt namn på sidan. För&Efternamn. Smart grabb..

Kanske skulle du skicka ett meddelande till hans ledare med en länk till hans sida... Då borde det hända saker.

Mycket av dessa åsikter vid ung ålder är inget mer än ett förvirrat sökande efter en identitet. Jag har själv "skolatom" två killar som hamnat rejält snett. Den ena är svensk, kallade sig nazist, skinskalle och arie.

Den andre killen turk och var den största rasit jag någonsin sprungit på dock inte så mycket mot "svennar" som mot kurder och araber...

ja, det är väl ett riktigt initiativ, jag förstår helt enketl inte hur man kan tycka att det är häftigt att hata nån annan...

jag hade en gång en flickvän från israel, och någon mer rasistisk person än henne har jag nog aldrig träffat, och när jag berättade att jag inte ville uttala mig om vem som gör rätt/fel i Israel så anklagade hon mig för att vara palestina sympatisatör och flippade ur, bara för att jag sade att jag är inte insatt och vill inte uttala mig utan att ha satt mig in i båda sidors version... det är inte ens fel att två träter....

varför ska så många bråka om så lite när det finns så gott om plats att bo på...

Hm var Rudolf hess den killen som snodde ett plan och åkte till strobritannien för att mäkla fred. Hmm hörde att han trodde på astrologi och detta sa till honom att det var rätt tid att mäkla fred!

Efter hans mega tabbe vilket var en skam för tredje riket så började hitler helt sonika bränna astrologi böcker.

Hm var Rudolf hess den killen som snodde ett plan och åkte till strobritannien för att mäkla fred. Hmm hörde att han trodde på astrologi och detta sa till honom att det var rätt tid att mäkla fred!

Efter hans mega tabbe vilket var en skam för tredje riket så började hitler helt sonika bränna astrologi böcker.

Åja, resten av "nassarna" var även de ganska förtjusta i astrologi och andra ockulta grejor. Särskilt Himmler med sin SS-organisation älskade att leta "kultur" som skulle visa hur värdig och fantastisk den germanskarasen var.  Så en del i Indiana Jones-filmerna är inte bara hittepå. ;)

De enda ledarna i Tredje Riket som egentligen hade någon kompetens på sitt område var enligt min mening Goebbels och Speer. Sedan kan man ju diskutera om Hitler var kompetent eller ej.

De största odågorna var Göring och Hess.

Hälsningar, Foxtrot Lima :D

Guest Johannes

hmm det känns lite den här tråden börjar spåra ut, angående FL:s åsikt om vilka "nasse"hövdingar som var kompetenta måste jag nästan "försvara" herr Göring. Han byggde ändå upp luftwaffe till en mycket slagkraftigt organisation - trots förbudet för tyskarna att skaffa ett flygvapen som segrarna i WW1 införde efter det första världskrigets slut. - i början av konflikten var han väl ändå ganska kompetent.

Sen hade vi ju R Heydrich (stavning) han var väll ändå mycket kompetent inom sitt område.

AVBRYT!! ELD UPPHÖR!!!!!

Vi lämnar Adolf och boysen därhän. För det kan lätt missuppfattas, om man behöver diskutera 3:e rikets uppgång och fall, så gör vi det någon annanstans inte här. Alla vet att det är ett känsligt ämne och vi vill väl inte att Svensk stänger forumet pga av att någon missuppfattar ett lite oskyldigt, men ack så känsligt, ämne?? ???

Möjligtvis kan det kanske diskuteras över några öl... ;)

Guest Johannes

att: Nifelhel

Ok hade en känsla att det kasnke inta var en så bra idé att diskutera ww2 här på detta forum. som du säger kan det så lätt missuppfattas.

För er som känner er lite sugna att debattera andra världskriget så kan jag rekommendera forumet på www.skalman.nu

Jag har nu mejlat till Säve HvU avdelning. Och hoppas att dem vidtar rätt åtgärder.

Hoppas bara att dom som du säger gör rätt åtgärder, och inte hänger ut honom som nån skrev här ovan utan styr upp honom.

AVBRYT!! ELD UPPHÖR!!!!!

Vi lämnar Adolf och boysen därhän. För det kan lätt missuppfattas, om man behöver diskutera 3:e rikets uppgång och fall, så gör vi det någon annanstans inte här. Alla vet att det är ett känsligt ämne och vi vill väl inte att Svensk stänger forumet pga av att någon missuppfattar ett lite oskyldigt, men ack så känsligt, ämne?? ???

Avafaen, så farligt är det inte. En rent historisk diskussion ju. ??? Men jag kan förstå om du hellre hade sett den i en annan tråd.

Att diskutera WW2 är inget fel, tvärtom, det finns många lärdomar att hämta där (både rörande krigets konst och politik). Jag tror heller inte Svensk har något emot en sådan diskussion så länge den håller sig på en hög nivå. Så det så. ;)

Ladda om...

Hälsningar, Foxtrot Lima

hmm det känns lite den här tråden börjar spåra ut, angående FL:s åsikt om vilka "nasse"hövdingar som var kompetenta måste jag nästan "försvara" herr Göring. Han byggde ändå upp luftwaffe till en mycket slagkraftigt organisation - trots förbudet för tyskarna att skaffa ett flygvapen som segrarna i WW1 införde efter det första världskrigets slut. - i början av konflikten var han väl ändå ganska kompetent.

Sen hade vi ju R Heydrich (stavning) han var väll ändå mycket kompetent inom sitt område.

Njae, det där med Göring och Luftwaffes uppkomst är vad historieböckerna felaktigt försöker lära oss. Egentligen var han "bara" en frontfigur för Luftwaffe. Det egentliga arbetet med att konstruera och prova flygmaskiner m m sköttes av mer kompetenta underordnade som t ex Ernst Udet (konstruerade Stuka-bombaren med tillhörande taktik), Kesselring, Galland m fl.

Jag får hålla med dig om att Heydrich var synnerligen kompetent, vilket i hans fall inte gagnade mänskligheten mycket. Lyckligtvis lyckades några tjeckiska (om jag inte minns fel) agenter som var utbildade i England mörda honom år 1942. Tyskarna svarade med att jämna en hel by med marken (Lidice; idag platsen för Europas största rosenträdgård) och avrätta hela den manliga befolkningen. Kvinnor och barn skickades till koncentrationsläger. :(

Hälsningar, Foxtrot Lima :rolleyes:

Väldigt synd när det kommer in "fel" folk i maskineriet.

Hörde att Trollhättans FBU-U avdelning fick lägg aner pga att det hade lockat "fel" folk.

Synd för dom som verkligen vill lära sig saker. Och inte gå och tänka på sätt att använda dom på allehanda hemska sätt.

Sen det där med Lunar. En kille jag känner blev kickad för att han hette "Son of Oden"

visst han kanske är lite skum, men han är ju inte nazist eller rasist.

Grupper som Ultima thule och HEL tycker jag inte att man skall kalla nazistband.

Har själv lyssnat på dessa band och finner inget dåligt budskap i texterna.

Men band som Svea Pluton och andra. Dom vet jag inte vad dom sysslar med. Har aldrig lyssnat på dom.

En sak till. Vet nån om den där vilsna killen hade varit med länge i föreningen?

Själv så tycker jag att folk som inte hör hemma i FBU/HV försvinner av sig själva efter ett tag. Dom passar liksom inte in.

Så har det varit hos oss i alla fall.

Slut

AVBRYT!! ELD UPPHÖR!!!!!

Har inte sett något än som kan se konstigt ut, så diskutera gärna på om WW2. Starta dock en annan tråd, den här spårade ur. Tyska officerares kompetens ser jag inte att det kan vara någon som kan se snett på?

Sedan om nazismens budskap och huruvida de hade en så värst bra människosyn vet jag inte om jag vill se här... DÅ kan det bli känsligt.

/Ing, Blågul

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...