Jump to content

Vi behöver en mer seriös debatt

Guest Greven

Recommended Posts

Guest Greven

Jag har med förtvivlan noterat att kvalitén på detta forum (framför allt på luckan och markan) sjunkit den senaste tiden. Visst är det positivt att fler och fler användare hittar hit – både för att bidraga och för att söka svar på sina frågor. Dessvärre leder det med automatik till att såväl ovälkomna som mindre eftertänksamma individer tar sig hit. I SoldF.com:s fall har detta skett på bekostnad av den seriösa, initierade och levande debatten. Det tycker jag är synd ….

Självfallet är det blå-gul som har det största ansvaret och självfallet skall det vara högt i tak – både vad avser frågor och svar. Men kvalitén måste garanteras och här anser jag att vi alla har ett ansvar.

Därför har jag från mitt perspektiv formulerat ett antal förslag på hur vi skall bevara detta som Sveriges bästa forum på området:

Till rutinerade, insatta användare:

1.Våga säg ifrån! Svara på nonsenstrådar och markera att du tycker att ämnet inte hör hit eller att frågan är felställd.

2. Påpeka i nya trådar som ältar om gamla ämnen att det redan finns en tråd i ämnet och peka på att svaren på frågan kanske redan finns där eller på att vidare diskussion borde föras där.

3. Använd din sakkunskap – enda sättet att hålla kvalitén uppe är att gamla trådar utvecklas och att intressanta nya trådar tillförs. Detta kan endast ske genom att insatta personer tar sig tid att bidra till detta. Förhoppningsvis skrämmer detta även iväg oinsatta, besserwissrar som intet har att komma med och andra oönskade individer. Din kunskap är viktig!

Till nya användare:

1. Starta inte nya trådar utan att se efter om din fråga redan är besvarad eller om ämnet diskuteras någon annanstans. Själv har jag max startat fem trådar i detta forum.

2. Försök inte vara mer insatt än du är. Oinitierade påståenden imponerar inte – utan gör dig bara löjlig!

3. Detta är ingen statusjakt. Det finns inget egenintresse i att posta så många meddelanden som möjligt. Tig om du inget har att komma med.

Till oss alla:

1. Respektera kategorierna. Svamla på inom rimliga gränser i markan, men försök posta övriga trådar i rätt forum. Jag respekterar att en viss användare vill posta sina lysande berättelser från djungeln i ett ”felaktigt” forum av nostalgiska skäl, men i övrigt – försök hålla rent!

2. Tänk först och skriv sedan.

3. Håll en god ton.

Till blå-gul:

1. Keep up the good work!

2. Våga var lite flinkare med saxen och “censurera” mer.

3. Säg ifrån på ett tidigt stadium om någon rör sig i gränslandet mellan accepterat och oaccepterat beteende. Ibland borde även ren dumhet kvalificera för en åthutning.

Själv tänker jag begå ett oförsvarbart etikettsbrott och posta detta både i luckan och markan….

Tack Greven. Jag nålar fast det här ett tag, både på markan och luckan så folk hinner läsa det. Mycket bra.

Vi har börjat att jobba på ett klart och tydligt "reglemente" som kommer göra det lite lättare både för oss och er. För oss för att vi förhoppningsvis inte kommer få lika mycket att göra och det vi gör blir förhoppningsvis inte lika ifrågasatt.

För er för att ni inte ska behöva skriva massa dynga som vi tar bort.

I luckan låser jag ämnet nu. I markan vill jag ha in förslag på vad NI tycker ska vara med i reglerna för forumet.

Nu vill jag att det ska vara konstruktiva förslag och inte i stil med "man måste få skriva så och så, förbjud inte det.." Och vi kommer nog inte att kommentera de förslag ni skriver ner, utan bara ta till oss "det gottaste" av dem. D.v.s. ni kommer märka senare vad vi tyckte om, och vad vi inte gillade, men diskutera på..

MVH.  

/Ing, BlåGul.

En liten reservation bara....

Ett forum utan mångfald är ett dött forum, så som jag ser det nu så finns det en liten, liten risk att om man skapar ett allt för hårt reglemente så kan detta forum med tiden komma att bli en liten klubb för inbördes beundran.

jag är absolut med på idén om ett reglemente, men vill bara att ni ska vara medvetna om farorna med ett sådant.

Nytt blod måste välkomnas inte avskräckas. Inte för att jag har sett några sådana tendenser, men man vet aldrig.

Några tips:

Dra ned antalet delforum. Som det är nu så blir det ett splittrat intryck. Ger även intrycket att det inte är någon trafik och att ingenting händer. Gör Kasunen och transportcentralen till ett enda delforum. Kanske bör all mtrl hamna i ett enda delforum?

Har man ingenting att skriva så skriver man inte. Finns massvis med inlägg i klass med: Inte för jag vet, men jag har hört... Vet man inte så ta reda på fakta och skriv eller vänta på att någon som vet bättre postar ett inlägg.

Låt markan vara  så pass mycket off topic att man kan bryta tråden och spamma ut. Låt den vara en skitsnacks ventil utan att för den delen bryta uppsatta regler vad gäller politik,personangrepp, etc. Skulle vara utmärkt om markan var en sandlåda dit inlägg som "världens tuffaste förband" och dyl flyttas.

Fu. Gson.

Jag klipper lite från ett av mina inlägg i vårt blågula forum:

"Nu är detta ju iof. ett forum även för "nybörjare" och inte specialicerat så som många andra forum säkert är. Det går väl lättare att kräva att det ska vara fullständigt seriöst på sådana. Men ändå.."

Det är min åsikt ang. seriositet. Nu har det blivit väldigt mycket OT i en del trådar, t.ex. den som handlar om knivar, men även många som handlar om annat, där folk bryter av med "vad sysslar du med?", "Vad gjorde du lumpen som?". Ofta har det stått under dennes profil. Kan vara så att många inte vet om att det går att titta på medlemmars profiler? Dessutom är det fortfarande VÄLDIGT många som inte skrivit in något där. Det skulle underlätta sådant än mer om man direkt kunde titta efter.

Lite OT må va hänt tycker jag men som ex Knivtråden som helt bytte ämne....eller utrustningtråden där vi kom ner till lite intimare delar då är det dags att ja....börja saxa lite

Jag börjar ochså fundera på vad som har hänt med forumet och funderar allvarligt med att sluta deltaga i det. Varför? Jag börjar bli trött på:

Personer som använder avatars ifrån olika förband utan ens ha gjort GU på dem. Tex jag skall rycka in som MPJ och använder därför bågen som avatar.

HVU / FBU som kan vet allt.

Vettiga diskussioner som förstörs genom att ***** lägger vansiniga inlägg. Tänk på att många följer forumen. Vågar man inte sätta sitt namn till det man skriver på forumet så skall man inte skriva det här heller.

Onödiga frågor som kanske ställs i ungdomligt oförstånd tex Hans frågor om 90H eller om SSG. Alla kan läsa vad som står här och många små pusselbitar kan leda till en större bild.

Ett alternativ vore kanske ett skyddat forum där väll valda personer kan utbyta tankar på ett vuxet sätt.

Att: Ing

Känns skönt att se att ni (BlåGul) är uppmärksamma på eventuell problematik. Det finns alltid 2 sidor på myntet och det verkar som ni studerat bägge, tack! Mitt redan höga förtroende för B&G växte ytterligare...

Detta med profilen är ett problem, det är ju faktiskt inte enbart nya användare som inte fyller i sina profiler utan även en del veteraner, man ska föregå med gott exempel.

Profiltvång vore önskvärt men antagligen omöjligt.

Är det bara jag som tycker att nästan allting försämrats sedan vi bytte forum? Visserligen är det mer bekvämt att skriva inlägg i det nya forumet, men det var helt enkelt bättre förr... Trots att jag var med då också! :D

Nej, men seriöst. Personligen anser jag inte att vi har så mycket problem med omogna inlägg/besökare som t ex "Jägarbasen". Däremot blir det kanske lite mycket skitsnack ibland (jag är själv inte utan skuld, det erkänner jag) och man borde kanske, precis som någon nämnde, begränsa antalet delforum. Ett forum för all materiel, ett forum för skitsnack och ett för "lumpenberättelser", generella frågor och försvarspolitik etc.

En annan sak jag tycker är väldigt synd är att många inte skriver något på sin presentation. För att få skriva inlägg borde man på något sätt visa vem man är... Bara en tanke dock.

Hälsningar, Foxtrot Lima :)

Frågan är också hur hårda man skall vara med "bestraffningar" vid brytande av reglementet. Det kan lätt bli lite luddigt och kanske även orättvist.

Man måste på ngt sätt ta hänsyn till hur allvarlig överträdelsen är. Skall man ha ngn maxgräns på antalet överträdelser och sedan åka ut (bannad) oavsett hur allvarlig den sista överträdelsen är? Vem skall i sådana fall hålla räkningen?

Jag är inte för en massa förbud och hot om banning.Detta kommer att skrämma och konfundera användarna.Då kommer vi till slut bli en sluten grupp för inbördes beundran.

Ja, vissa inlägg håller lägre standard än de andra. Vissa här har inte gjort värnplikten och har därmed mindre kompetens än de som sitter inne på vpl och annat tjafs om det så är Ranger,HV eller FBU. Det kräver en del att visa ödmjukhet inför detta faktum. De är här på grund av intresse, något som det blir mindre och mindre av ute i landet. Om vi då skriker "bäbis! spring hem och läs Fantomen" så är vi inga föredömen precis.

Om ni ser något spm inte verkar intressera er, läs det inte, är det i ett ämne som ni läser, hoppa över det då i så fall om ni nu inte vill svara på den frågan.

Jag anser att fortfarande detta forum håller en  hög lägsta nivå. Då Soldf bla är tiill för att informera är det öppet för sådana som funderar kring värnplikten och det som rör den oavsett ålder. Sedan kan ni fortfarande diskutera V-noll och så vidare i andra delar av forumet.

ACCEPTANS.

Saxa: Javisst gör vi det, nu och i framtiden.

Personligen tycker jag att lite av tjusningen i det här forumet ligger i att ämnena kan bölja fram och åter. Nya funderingar eller frågor dyker upp, och varför ska man då inte få ställa eller framföra dessa?

Visst, det kommer att finnas till fällen då det går överstyr och blir ”OT”, men är det hela värden då? Möjligheten att klippa och klistra för ”blågul” finns ju alltid.

Ett sämre alternativ är ju att det verkligen spårar ur och startas nya trådar av var och varannan fråga…

jag kanske har missuppfattat lite gran i din text men är inte menningen med markan att vi ska kunna tala om allt ANNAT än det militära?

jag trode Markan var till för att tala om lite allt möjligt.

Tummen upp för Lurpen som har ett nyktert synsätt på frågan! :thumbs: Det du sa håller jag till 100 % med om. Det är fel att ropa "barnunge" efter folk som ställer "dumma" frågor. Speciellt om det rör sig om nya medlemmar.

Ville bara säga att jag stödjer Lurpens linje.

Hälsningar, Foxtrot Lima :)

jag stöder oxå LRRP's linje :thumbs:

Och alla användare skall fylla i sin "Profil" samt ta en titt där. Inann dem fyller trådarna med en massa frågor som kan lätt kan besvaras genom en snabb titt i "Profilen" ???

Blågul keep up the good work :)

bara tänkte ställa en fråga till alla er som inte gillade t ex kniv debatten som övergick till närstrids diskussion.. frågan lyder:

har ni tänkt på hur det går till när man sitter och samtalar i verkligheten??

Iallafall för mig så brukar det bli så att man pratar och efter ett tag så glider man snyggt in på nästa ämne utan att man märkte det och likadant får det väl vara här.. och specielt markan ska vara fredad.. bara spam, flood, person angrepp och sånt som ska tas bort.. när man dödar allt som inte är "sakligt" så tar man ofta bort det som gör det roligt.. lite fyndiga kommentrarer, någon som ställer kanske en dålig fråga men vågar ställa den, nähh låt forumet leva och ni som vill läsa ren fakta ta och besök SIFO eller liknande ;)

• BlåGul -1

granq,

anledningen till att det finns ämnesnamn är att det lätt ska gå att hitta något man söker efter. Att ha en diskussion om närstrid under en tråd benämnd "vilken kniv ska jag köpa?" (motsv) bidrar inte till att det blir lättare att söka för någon som letar information, och då startar sökanden en ny tråd för sin fråga som kanske redan besvarats på annan plats.

Man kan istället på ett enkelt sätt fortsätta sin diskussion genom att starta en ny tråd med ett mer passande namn och hänvisa dit. Mycket enkelt, och allt blir mer överskådligt.

Först vill jag säga att jag tycker att de blågula gör ett toppenjobb! :thumbs:

Sedan en fråga: en sökmotor av något slag där man kunde söka på de ämnen som diskuterats innan, (kanske t o m på det gamla forumet), skulle ju kunna förhindra att samma ämne diskuteras igen eller i flera trådar. Detta kräver ju att alla preciserar sitt ämne i rubriken ordentligt.

Är detta möjligt, Blågul?

I markan ska det vara möjligt att diskutera allt möjligt, är det off - topic så är det! :)

Guest Nimrod

Vill inte trampa på några tår, men till en debatt kan man ju komma med seriösa inlägg trots att man inte har gjort lumpen, och i vissa fall kanske tack vare. Jag tror kanske att det finns teoretiker, eller "bokmalar" om man så vill, som har nog så goda teoretiska kunskaper som en tonåring som har legat och skruvat på lastbilar i lumpen.

Själv har jag inga som helst praktiska kunskaper men jag har läst relevanta ämnen på universitet, och är här för att ta del av er expertis och ibland kanske det kan ta formen av en "dum" fråga, om det nu finns sådana. Önskar ni inte folk som oss på forumet hoppas jag att det blir klargjort inom en snar framtid, men fram tills dess skall jag med glädje göra mina dagliga inhopp och förkovra mig. =)

Jag måste säga att det finns en hel del individer som tycks tro att de TILLFÖR så mycket! Gott självförtroende? (som tycker att andras skrivelser är av låg kvalite osv)

Jag måste också poängtera att man kan diskutera mycket även om man inte har så mycket specifika kunskaper om ämnet genom att inflicka tankar möjligheter osv.

Sedan ska jag säga att jag tycker det är HELT oundvikligt att inte blanda tex politik i disskussioner, såsom någon själ ville förbjuda.

Är inte frågan om NATO politisk och militär?

Seda känner jag mig lite som utpekad, vilket är oundvikligt pga tidigare erfarenheter. Ni kan dessutom inte fördöma mina kunskaper hur som helst ty jag har goda kunskaper inom vissa ämnen, detta är något som jag tror kan vara en tillgång till forumet. Jag tycker också att jag kan påstå at jag faktiskt ingjutit viss respekt hos vissa som kanske tex Fu Johansson trots att han var överläggsen kunskaps messigt i diskussioner vi fört. Jag känner dock att vissa personer tror mycket om sig själva och lite om andra och vill slänga ut dessa, pga att de inte alltid håller dess åsikter eller pga att de ibland faktiskt har brist kunskap, insikter och förståelse

Jag hoppas ni på Blå gul lyckas ransaka detta och inse absurditeten i vissa förslag.

Citat från granQ på ämnet vem vill va ÖB?

braveheart.. kan inte säga något fall med 100 % finns säkert någon som hittar eller vet.. men visst har stater betalat ut "lösen" även USA.. tror det gällde en flygkapning i Mellan östern..vågar inte säga mer..

det här citatet braveheat:

"sverige har många muslimer, Al Queda är emot hela västvärlden!"

det var så mycke amerikansk propaganda.. och så helt fel formulreat att du borde åka dit på hets mot folk grupp..

saknar ord. vet inte var jag ska börja.. men läs gärna på lite mer.. rekomendera en bok.. minns inte namnet.. får kolla när jag kommer hem men typ "talibanarna, oljan, *något* och det nya maktspelet i afghanistan" det är skriven av en kille som varit i afghanistan i typ 20 år.. och innan 9/11 så den håller inte på att spegla det amerikanska/taliban grejen efter du förstår hur det hela uppstår och allt..

Jag tycker att om någon ska kastas ut så är det Granq. Att han med sådana här anklagerser om att jag är rasist och begår brott är för det första olämpliga och sjuka och även helt bizzara. Al queda är en muslimsk organisation som slåss i Islams namn att på dett sättet ge folk tanken att Al queda skulle kunna värva medlemmar i Sverige i och med att vi har många muslimer är faktiskt en rätt bra tanke grund!

Att han sedan även påstår att jag inte har kunskap om afghanistan utan någon grund är också skamligt. Den boken han nämner har jag läst, jag har ocskå sett ett halvt dussin program om Afghanistan och läst mycket Newsweek och Time om afghansitan.

Jag tycker att hans betende är vidrigt och kan kanske även vara olagligt ( Förtal ). Jag tycker inte att detta betende hör hemma i ett diskussions klimat jag tycker att Blå gul seriöst ska fundera på att varna honom och kanske tom slänga ut honom.

Jag måste säga att det finns en hel del individer som tycks tro att de TILLFÖR så mycket! Gott självförtroende? (som tycker att andras skrivelser är av låg kvalite osv)....//

//...Seda känner jag mig lite som utpekad, vilket är oundvikligt pga tidigare erfarenheter. Ni kan dessutom inte fördöma mina kunskaper hur som helst ty jag har goda kunskaper inom vissa ämnen, detta är något som jag tror kan vara en tillgång till forumet. Jag tycker också att jag kan påstå at jag faktiskt ingjutit viss respekt hos vissa som kanske tex Fu Johansson trots att han var överläggsen kunskaps messigt i diskussioner vi fört. Jag känner dock att vissa personer tror mycket om sig själva och lite om andra och vill slänga ut dessa, pga att de inte alltid håller dess åsikter eller pga att de ibland faktiskt har brist kunskap, insikter och förståelse

Jag hoppas ni på Blå gul lyckas ransaka detta och inse absurditeten i vissa förslag.

Braveheart? Vad är det du säger?

Det är då inga brister i ditt självförtroende.

"Jag hoppas ni på Blå gul lyckas ransaka detta och inse absurditeten i vissa förslag."

Vad vi ska göra eller tänka igenom sköter vi själva, TACK!.

nu plockade jag bara lite i det första inlägget.. orkar inte med det andra.

/Ing, BlåGul.

Jag sa inte att jag hade lite självförtroende. Men dock så är det så at jag respekterar andra och inte försöker påstå att andra är dumma och att deras inlägg inte är värda och publiceras. Såsom greven skriver att folk ska bli utskällda för att dom skriver dumma saker!!! tja han är ju själv så bra så att han vet ju självklart när nån är dum.....

Sedan tycker jag att DU ska kommentera det Granq skrev. Att du tycker att sådant betende är acceptabelt. Om du nu tycker  är  jag förvånande. Jag säker på att många med mig håller med. Låt honom stå bakom sitt ord och låt honom försöka åtala mig för hets mot folkgrupp! och sen ska jag åtala honom för förtal! Vem tror du har störst chans att vinna? Jag är inte rasist och har kompisar med mellanöstern ursprung osv....

Han verkar var någon slags tock vänster kille som kastar sten i Göteborg och kallar folk för rasister till höger och vänster och tror på konspirations teorier i större skalor som tex om varför USA attackerade Afghanistan osv.. han försöker inskränka rätten för rationellt tänkande i namnet av mer eller mindre rättsvidriga påståendes namn. Han förkastar reson och vet och resonemang och yttrandefrihet bara sådär...

The truth knows no regulations and so does not neither right or wrong

oki braveheart! Ingen roman till svar nu utan lite effektiva argument tack, om du har vill säga!

Du har helt rätt i att vi som gjort lumpen inte har ensamrätt på sanningen, ni "på andra sidan" har mycket att tillför ni oxå!

dock är det ett par saker jag tycker du skall tänka på

1. Du har uppenbarligen inte gjort lumpen. Därför kan det vara svårt för dig att veta att man blir verkligen kung på sin tjänst i lumpen. Om ngn tex DU påstår att du vet bättre än han som gjort lumpen inom det området blir det bara löjligt! Jag lovar, har man gjort lumpen inom ett visst område så vet man vad man pratar om. Inse de faktum att du har noll erfarenhet!Böcker har ofta fel!!!!

2. Sluta vara sån kärring!! Tål att folk säger emot dig utan att du behöver skriva ett långt försvarstal. När jag läser dina inlägg i denna tråd ligger du på dagisnivå med inlägg av typen "Men-titta-vad-han-gör-då", tar var och en ansvar för sina egna handlingar blir allt mycket bättre! Ett jäkla gnällande är vad du håller på med just nu!!!!

3.Ingen här inne tror jag vill dig ngt illa, dock blir det lätt lite "grabbig" jargong (vana från lumpen) o då använder man ibland lite grova uttryck. Ta det med en klackspark istället!

Ser fram att se dig med bra inlägg på forumet!!

Guest Lillan
Jag tycker att om någon ska kastas ut så är det Granq.

Det du just nu skrev är någonting som pekar på att du har en dubbelmoral.

Först skriver du att BlåGul ska tänka sig för innan han kastar ut dig, sedan skriver du att du anser att någon annan skall kastas ut.

Även andra än du själv tillför något till detta forum...

Begrunna detta du( och läs igenom vad du skriver.)

Jag blir nästan rasande när jag ser vad du skriver om hur du behandlas dåligt och sedan så börjar du kritisera andra...

Låt BlåGul sköta sitt, de gör ett bra jobb... :thumbs: till BlåGul

Det där omet är ett rätt stort om.... detta var lite av en indirekt kritik till visa utkastar förespråkare!!!! tyvärr snackar jag ju inte verbalt så jag kan inte betona ord lillan..

• 3 weeks later...

braveheart, jag citerade helt enklet denna raden:

"sverige har många muslimer, Al Queda är emot hela västvärlden!"

Nog låter det som du kopplar samman muslimer med al queda och att dom skulle utgöra hot mot sverige, kanske du försökte bara peka på någon annans inlägg om att "skugga" alla mulsimer och ville peka på den pratiska "omöjligheten".. dock vill jag bara säga att om det inte var så, så kommer jag att hålla vid att du är rasisitiskt, även om du har 100 utländska vänner.. (många rasister har utländska vänner och hatar alla förutom just dom, plus att dom använder dom ofta som "täckmantel") och om det var att skugga så vill jag bara säga att det är samma som förföljse...och då är det är mot en folkgrupp så blir det i sin tur rasistiskt..

hade glömt bort den tråden och fick leta upp den igen.. så du tycker jag är vänster bara för att jag inte gillar usa's utrikespolitik.. hmm, minst den andra på detta forumet då, att inte folk lär sig att höger/vänster handlar i grund och botten om folk VS staten och sådna värderingar, inte om man är hippe eller bankman.. eller vad man tycker i konflikter..

en liten annan grej.. har nog läst 3-4 gånger nu att du läser så mycke tidningar ALLA sidor.. läser du dom för att du finner dom intressanta eller för att kunna hävda dig??  brukar läsa the observer själv ibland på skolans bibilotek (kostar för mycke annars för oss fattiga) och tycker det finns en del intressanta saker som sällan nämns i svenska tidningar, men att man skulle bli så mycke mer allmänbildad/insatt för man läser dom har jag svårt att tro..

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...