Jump to content

Vad händer med HMS Carlskrona?

Recommended Posts

Eftersom HMS carlskrona inte ska ut på några med jordenruntsnurr, så ere hemma?

Är den i dockan för reparation? Utbildas det vpl på den mm ?

...ja, den gamla citronen. Det bästa för FM vore om den utrangerades, såldes/skrotades. Är det ombyggnad på gång igen så förvånas man inte. Hur många miljoner som plöjs eller har plöjts ner i ombyggnader på denna snart 30-åriga skorv är skrämmande! Från minfartyg till 'ledningsfartyg'...patetiskt. Ledning av vad...?

HMS Carlskrona tjänstgör from i år som ledningsfartyg för 3:e sjöstridsflottiljen, tanken är att hon efterhand ska ersätta HMS Trossö i den rollen. Som lagfartyg är hon inte precis lysande, men som stabsftg är hon ypperlig.

Hon byggdes om/HTM:ades 01-02, och efter respektive långresa 03 och 04 fortsatte man med modifieringarna som syftade till att hon skulle kunna tjänstgöra som ledningsftg i internationella insatser och husera en större stab ombord.

Så sent som förra veckan låg hon förtöjd vid lindholmskajen i ÖHK i väntan på sin vpl-besättning...

@ Göta Lejon - så länge vi har en marin så kan det ju vara bra att kunna leda den eller... :angry:

Edited by PB-Syte

HMS Carlskrona tjänstgör from i år som Lag/stab fartyg för 3:e sjöstridsflottiljen, tanken är att hon efterhand ska ersätta HMS Trossö i den rollen. Som lagfartyg är hon inte precis lysande, men som stabsftg är hon ypperlig.

Hon byggdes om/HTM:ades 01-02, och efter respektive långresa 03 och 04 fortsatte man med modifieringarna som syftade till att hon skulle kunna tjänstgöra som ledningsftg i internationella insatser och husera en större stab ombord.

Så sent som förra veckan låg hon förtöjd vid lindholmskajen i ÖHK i väntan på sin vpl-besättning...

@ Göta Lejon - så länge vi har en Marin så kan det ju vara bra att kunna leda den eller... :angry:

En 'Marin' - du tänker stort du när hon tydligen endast skall vara lagftg för 3.e... Varför ersätta Trossö med Ckr för 3.e? Något fel på Trossö som är ett relativt nytt inköp och modifierat för dyra pengar? Vad hände med Visborg som, just det, modifierats för dyra pengar till stab/lagftg för 2.a som lades ner nyligen, varför inte överföra henne till 3.e? Vad jag säger är att skall det rensas så rensa ordentligt, bort med Ckr, lägg pengar på ett bättre koncept som kan användas av hela Marinen, t.o.m hela FM. T.ex. kan ett fartyg typ Rotterdam fylla en betydligt mer flexibel, modulär roll i funktioner som stab/lag/transport av amf, strf 90 m.m/sjv (containers i dockan)/tp av katastrofhjälp/you name it, än gamla trötta Ckr som från början var byggt för ett enda syfte. Lyft blicken!

En 'Marin' - du tänker stort du när hon tydligen endast skall vara lagftg för 3.e... Varför ersätta Trossö med Ckr för 3.e? Något fel på Trossö som är ett relativt nytt inköp och modifierat för dyra pengar? Vad hände med Visborg som, just det, modifierats för dyra pengar till stab/lagftg för 2.a som lades ner nyligen, varför inte överföra henne till 3.e? Vad jag säger är att skall det rensas så rensa ordentligt, bort med Ckr, lägg pengar på ett bättre koncept som kan användas av hela Marinen, t.o.m hela FM. T.ex. kan ett fartyg typ Rotterdam fylla en betydligt mer flexibel, modulär roll i funktioner som stab/lag/transport av amf, strf 90 m.m/sjv (containers i dockan)/tp av katastrofhjälp/you name it, än gamla trötta Ckr som från början var byggt för ett enda syfte. Lyft blicken!

För det första är det våra otroligt klarsynta politiker som har beslutat att ersätta Trossö, inte jag. Vet dock inte om det beslutet ligger kvar, CKR kan nämligen inte bunkra andra ftg vad jag vet?

Dålig är hon (Trossö) inte direkt, dock är hon för liten för att kunna serva korvetterna typ Visby som kommer i tjänst i år.

Så j-vla dyr tvivlar jag att hon har varit i inköp/ombyggnad, om vi utgår från att prislappen var ungefär samma som för Ornö - så kosta hon ungefär lika mycket som EN strv 122 i inköp och ombyggnad (55-60milj)!

Visborg tillhör som herr Vargas påpekar, numera 4:e sjöstrid. CKR kommer att tillhöra 3:e, men det betyder ju inte att hon inte kan utföra sysslor åt andra förband! En tanke med ombyggnaden var just att man skulle kunna använda henne som "flaggskepp". Därför lade man till lite drygt 50 stabsarbetsplatser ombord - långt mer än vad som finns på Trossö.

Min åsikt är att inhandlandet av ett fartyg som Rotterdam skulle vara ett GIGANTISKT slöseri med pengar. Transportera AMF/Armèn - visst - för det gör vi ju så ofta att ett eget ftg är kostnadseffektivt! Använda ett 14000 tons fartyg för att bunkra en korvett på 650 ton, nja lite overkill i min mening.

Det finns (fanns iaf innan fb04!) planer på att bygga 2-3 nya ändamålsenliga lagfartyg för att ersätta dagens (dock inte CKR), men dom skulle vara mer av FGS ELBE hållet...

OM vi nu ska införskaffa nya lagfartyg skulle jag isf föredra något som det HÄR, modifierat med större bränsletankar och 2-3 RAS stationer. Lagom stort och kan användas till alla uppgifter du nämner...

Men i mitt tycke är fler/större kompetenta ytstridsfartyg betydligt högre prioriterat än en massiv flytande taxi åt grönförbanden...