Jump to content

Svårare för kvinnor göra värnplikt

Recommended Posts

• Replies 99
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag tycker det var minst lika intressant att det är 4.9% män som får sin befattning trots att dom inte klarar kraven. Men att kraven ska vara helt lika är egentligen grundläggande för verksamheten imho.

Låter helt rätt tycker jag. Jämlikhet i all ära men rätt man/kvinna på rätt plats måste innebära att personen i fråga klarar de krav som krävs. Om detta sedan får till följd att kvinnor hamnar på mindre fysiskt krävande tjänster så må det vara hänt. Man måste kunna lita på att de personer man tjänstgör tillsammans med klarar av samma saker som en själv.

Låter helt rätt tycker jag. Jämlikhet i all ära men rätt man/kvinna på rätt plats måste innebära att personen i fråga klarar de krav som krävs. Om detta sedan får till följd att kvinnor hamnar på mindre fysiskt krävande tjänster så må det vara hänt. Man måste kunna lita på att de personer man tjänstgör tillsammans med klarar av samma saker som en själv.

Att män och kvinnor tvingas prestera lika för att få t.ex. en plats i försvaret, ett visst jobb på ett företag, eller en viss poäng på ett teoriprov, det är jämställdhet för mig.

Att män och kvinnor tvingas prestera lika för att få t.ex. en plats i försvaret, ett visst jobb på ett företag, eller en viss poäng på ett teoriprov, det är jämställdhet för mig.

Kan bara hålla med :worthy: Dom frågar på Aftonbladets sida om man tycker tjejer ska få göra lumpen, den frågan tycker jag är irrelevant. Så länge personen uppfyller kraven så spelar det ingen som helst roll vilket kön den har, det är ju kompetent personal oavsett kön som man ska eftersträva.

Njae... jämställdhet behöver det nödvändigtvis inte vara bara för att det är så. Jämlikhet är det däremot. Skilj på jämlik och jämnställd.

De dansar ju som katten kring het gröt. Anledningen till att färre kvinnor gör lumpen än män har en enda orsak - män pliktas in medan kvinnor gör det frivilligt.

Om politikerna nu tycker att det är viktigt att öka andelen kvinnliga värnpliktiga så får de helt enkelt se till att även kvinnor blir just värnpliktiga.

Det är andra kompetenser än muskelstyrka som behövs i dag. Det trodde jag Pliktverket förstått, säger Eskil Erlandsson, centerpartistisk ordförande i riksdagens försvarsutskott.

Kulsprutan och ammunitionen till den väger dock lika mycket fortfarande som tidigare. eller?

Skall man bära den med hjälp av sina andra kompetenser?

Kul att FM går ut offentligt och styr upp sina serviceenheter :angry:

Svider nog rätt bra för PV...

Fast inget i det pressmeddelandet motsäger ju vad Pliktverket gick ut med. Pliktverket sade ju ingenting om att höja kraven för kvinnliga värnpliktiga, de sa att man nog borde bli lite mindre frikostig med att underskrida kraven.

Efter att ha utbildat både män och kvinnor så är jag benägen att hålla med. En kvinna som inte ens orkar hålla sin AK5 i anläggning mer än några sekunder är helt enkelt för svag för att göra lumpen, även om hon skulle vara aldrig så bra på att prata med våldtäktsoffer. Jag är fullständigt övertygad om att en kille med samma resultat på mönstringen aldrig skulle ha fått en tjänst.

Jag tycker att samma krav som ställs på män för en tjänst måste självfallet ställas hos en kvinna som söker tjänsten. Man vill lika lite ha en kvinna som en man som inte håller måttet när det gäller. Tänk er följande, om än kanske orealistisk situation.

Tänk er att man gör utlandstjänst, en man eller kvinna har lyckats komma in även om denne inte egentligen bör vara där fysiskt sett, men ändå lyckades av någon anledning och är i din grupp. Ni är ute på patrull och ni blir anfallna. Ert transportmedel slås ut och ni tvingas springa tillbaka. Resten av gruppen klarar detta utan problem utom nämnda person. Att lämna personen är inget alternativ (hoppas jag) så ni måste helt enkelt röra er långsammare så personen kan hålla takt med er. Detta ökar risken för skada hos gruppmedlemmarna då ni stannar i området längre. Är det acceptabelt? Inte enligt mig. Kanske lite extremt exempel..

Jag tycker att samma krav som ställs på män för en tjänst måste självfallet ställas hos en kvinna som söker tjänsten. Man vill lika lite ha en kvinna som en man som inte håller måttet när det gäller. Tänk er följande, om än kanske orealistisk situation.

Tänk er att man gör utlandstjänst, en man eller kvinna har lyckats komma in även om denne inte egentligen bör vara där fysiskt sett, men ändå lyckades av någon anledning och är i din grupp. Ni är ute på patrull och ni blir anfallna. Ert transportmedel slås ut och ni tvingas springa tillbaka. Resten av gruppen klarar detta utan problem utom nämnda person. Att lämna personen är inget alternativ (hoppas jag) så ni måste helt enkelt röra er långsammare så personen kan hålla takt med er. Detta ökar risken för skada hos gruppmedlemmarna då ni stannar i området längre. Är det acceptabelt? Inte enligt mig. Kanske lite extremt exempel..

Inte alls extremt utan synnerligen nära en ev. verklighet.

Jag tycker att du summerar min inställning fullständigt. Tack så mycket.

/Krook

Att ens diskussionen finns tycker jag själv är löjligt. Kan bara instämma med tidigare inlägg. Det är samma tjänst och då ska ALLA ha exakt samma krav. Det gäller även övriga delar av Sverige, dessa fysiska krav är även lättare hos bl.a. polisen och finns vad jag vet också på förslag hos brandmyndigheten, att kvinnor ska ha det lättare fysiskt alltså. Det är samma jobb oavsett kön, hudfärg, sexuallitet...

Jag tycker det är högst obra att man i slutändan riskerar människoliv, ex en brandman som inte orkar släpa ut en högst normalviktig person ur en brinnande lokal p.g.a sänkta fyskrav, för att förverkliga en politisk vision.

Jag har mycket hellre en försvarsmakt/brandförsvar/poliskår som enbart består av rabiata feminister än ett "tvärsnitt av befolkningen" om det visar sig att den förra gruppen löser sin uppgift bättre än den senare.

Funtion före politik.

Man kan ju förstå att vissa eftersträvar fler kvinnor i serviceyrken, vid polisen exempelvis...men varför ser man reklam överallt för tjejer där de lovas att få "spränga en bro" och allt möjligt krafs?

Fine om tjejer ska få göra lumpen, men varför spenderas skattepengar på denna reklam som omöjligen står i proportion till det tjejer tillför lumpen? Tillför tjejer förresten något i det militära, annat än politiska ryggdunkar hos de styrande?

Trist att man ratar killar som ansetts otillräckliga och istället tar in tjejer med sämre mönstringsresultat...hur är det försvarbart? Finns det ett bra argument FÖR det? Jag märker nämligen inte av motsvarande kvotering till fotbolls- och hockeylandslaget. How come? Det är ju så förlegat att saker skall uppfylla sitt ändamål...

http://www.halmstad.mil.se/photo.php?id=73715&aid=11218

Inte alls extremt, vi hade flera på LA01 som inte klarade fälttestet men ändå fick åka med...

Inte alls extremt, vi hade flera på LA01 som inte klarade fälttestet men ändå fick åka med...

Hur fungerade dem i övrigt om man får fråga det?

Inte f*n får jag spela i Liverpool! Varför? Jag är inte bra nog helt enkelt...

Antagligen helt ok skulle jag gissa?

Du kanske inte får spela i Liverpool men nån måste ju köra bussen till bortamatcherna också! Eller tycker du att Gerrard ska köra den med?

:baskerFN:

...Tillför tjejer förresten något i det militära, annat än politiska ryggdunkar hos de styrande?

Ja.

Om vi ska följa de regler som vi själva har varit med att ta fram och skrivit under på så ska vi ha kvinnor i FM.

Kvinnor och barn ska undersökas och visiteras av kvinnor alt. läkare. Och eftersom det är brist på läkare i Utlandsstyrkan så... (Dessutom ska de ha minst 50000:-/månad så det blir rätt dyrt)

Dessutom så tyr sig kvinnor ibland hellre till andra kvinnor (konstigt va?) vilket kan generera underrättelser och påverkansmöjligheter i ett rör som är stängt vid enbart manlig besättning.

Men som jag tjatat om i alla år: Det ska vara på lika villkor!

Allmän mönstring, de bästa tas ut (och det är inte bara muskelstyrka det handlar om), osv....

/Krook

Som tänker lämna genus/etno/HBT-snacket för väpnad tjänst är kön/etno/sexual-lös i mina ögon. Alla är soldater, punkt slut.

Edit:

Du kanske inte får spela i Liverpool men nån måste ju köra bussen till bortamatcherna också! Eller tycker du att Gerrard ska köra den med?

Ett av de bästa inläggen på mycket länge! :baskerFN::clap:

Edited by Krook

Antagligen helt ok skulle jag gissa?

:baskerFN:

Får jag chansen att köra den bussen så gör jag det direkt. BTW Liverpool slog ut Chelsea ikväll i FA-cupen...

Arligt talat..

Vad finns det tjejor kan gora bettre en killar? Snacka? Ner jag gjorde lumpen blev jag aldrig serskilt imponerad av tjejernas insats, orkade inte ens ett felttest pa 3 km ner en annan sprang 2 mil utan stop...

Ok so hade jag ingen tjej pa mitt kompani (tack o lov) Men ner man vel var och lokade pa kasern fick man se endel, even mina kompisars berettelser vittnar om detta.. Har inte hort non beretta nagot annat.

Jag vet att jag later som en mansgris och jag har jettedalig insikt och bla bla bla men lika krav for alla som soker samma tjenst. Kvotering tycker jag e lika sexigt som att dopa en flicka till Bertil. :D

/Jarl som inte tenker rosta pa femenistiskt initiativ.

Då är det ju tur att inte alla tjänster handlar om vara infanterist och konka KSP. Jag har träffat mycket dugliga tjejer inom försvaret och sedan i privatlivet inom multisport. Tyvärr är det så att urvalet är dåligt pga att plikten är diskriminerande, att den inte inkluderar samtliga svenska medborgare är för mig hyckleri.

Det är väl inte relevant hurivida någon tjej skött sin tjänst bra eller ej, utan på vilket sätt det är moraliskt försvarbart att rata killar med bättre mönstringsresultat efter man utlovat tjejer att de ska få spränga broar?

Rätt man (eller kvinna) på rätt plats väl? ...och en kvinnas plats är inte i ett stridande förband. Jag kan inte för en sekund tänka mig att de tjejer man ser i dessa är bättre lämpade än absolut alla killar som inte fick göra lumpen.

Ingen kan förneka att det är kvotering, och ännu har jag inte hört något godtagbart argument för detta. Jag ogillar lika mycket den vilseledande propaganda som förs av FM, på samma sätt som de försöker ge sken av att hälften av de värn"pliktiga" är tjejer så fort man får en chans att göra ett reportage eller intervjua inneliggande värnpliktiga.

Vill man så illa ha tjejer och känner att Sverige står försvarslöst utan flickor med vapen kan man väl plikta in dem?

Det är väl inte relevant hurivida någon tjej skött sin tjänst bra eller ej, utan på vilket sätt det är moraliskt försvarbart att rata killar med bättre mönstringsresultat efter man utlovat tjejer att de ska få spränga broar?

Det är mycket enkelt, det är enda sättet fär FM att få kvinnliga officerare. Sedan om det är plikt hit och dit spelar ingen roll för FM, dom har inget med riksdagsfrågor att göra. Det handlar mindre om försvar i dag och mer om insats. Enligt min mening borde pliktsystemet skrotats tillsammans med insatsförsvaret.

Arligt talat..

Vad finns det tjejor kan gora bettre en killar? Snacka? Ner jag gjorde lumpen blev jag aldrig serskilt imponerad av tjejernas insats, orkade inte ens ett felttest pa 3 km ner en annan sprang 2 mil utan stop...

Ok so hade jag ingen tjej pa mitt kompani (tack o lov) Men ner man vel var och lokade pa kasern fick man se endel, even mina kompisars berettelser vittnar om detta.. Har inte hort non beretta nagot annat.

Jag vet att jag later som en mansgris och jag har jettedalig insikt och bla bla bla men lika krav for alla som soker samma tjenst. Kvotering tycker jag e lika sexigt som att dopa en flicka till Bertil. :camo:

/Jarl som inte tenker rosta pa femenistiskt initiativ.

Hur många av killarna i ditt kompani var bättre än någon annan kille? :D