Jump to content

Nya förvaringsregler för ammunition


Innuendo

Recommended Posts

Räddningsverket har lagt fram ett förslag om vilken mängd och hur ammunition ska förvaras. DEt kan komma att bli att jägare och skyttar bara kommer att få förvara 2kg ammunition hemma.

 

Jakt & Jägare har skrivit lite om det, läs på följande länkar:

 

Jakt & Jägare -beskrivning

 

Jakt & Jägare -krönika

Glöm inte att titta på filmen

 

Det är helt otroligt, 2kg är verkligen ingenting för en skytt eller jägare.

 

Vapenägare, handen på hjärtat, hur många kilo ammunition har ni hemma. Jag som tävlar i pistolskytte, amatörskjuter ganska mycket lerduvor, samt jagar har ju en hel del ammunition hemma. Jag gjorde ett lätt överslag och kom fram till att jag har ca 50kg ammuniton hemma, sam ca 5kg krut (då jag handladdar nästan allt).

 

Vore kul att höra hur mycket ni har. Samt era reaktioner på detta.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 60
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Darkwand

Jo det är ju så det kommer att bli. Folk kommer att ha sin ammunition hemma, och när det blir inspektion så kommer de att gömma grejjerna.

Exakt, för det är ju knappast nån husrannsakan det kommer att bli tal om.

Helt vansinning idé, detta. Gillade inte alls talet i artiklarna om att "stöldskyddet går före den enskildes säkerhet". Jaha, men de stackars brandmännen då? De som kanske måste gå in och leta efter folk i den brinnande bostaden där säkskåpet stått och blivit varmt och gosigt i väntan på en intet ont anande brandsoldat?

Fast det är klart, det kan vi ju övervinna genom att lagstifta fram obligatorisk skylt på ytterdörren, typ gasflaskor: "Varning! Här finns vapen och ammunition."

Fast då kommer ju tjuvarna och stöldskyddet går ju före...äh! :worthy:

Jag som just fått reda på att jag måste börja om med hela jägarexamen (med ny litteratur för 1700 spänn) för att bara ta högviltet, kul kalldusch det här var. :-(

/Bolle

Link to comment
Share on other sites

Vore kul att höra hur mycket ni har. Samt era reaktioner på detta.

 

~600 patroner helmantlade .308W

20 patroner Norma vulkan .308W

 

~200 hagelpatroner 12/65, 1270 och 12/76

16 stålhagelpatroner 12/70

 

Det blir helt klart svårt att bara ha två kilo ammunition hemma. Men, regler är ju till för att följas, så jag kommer verkligen att ta det här på allvar. Om någon eldar under mitt skåp ska det inte smälla!

Link to comment
Share on other sites

Va fan... En låda lerduveskott väger ju nästan 15kg... Gäller att köra direkt från vapenaffären till skjutbanan och larma iväg 500 plugg då. Skytte på söndagar när vapenaffären är stängd? Får man köpa sin ammunition på lördagen och förvara sina 15kg bly till dagen efter????...

 

Nej, verkar vara ett fullständigt ogenomtänkt lagförslag som vanligt så fort det handlar om vapen och ammunition.

Link to comment
Share on other sites

Det hela verkar väl vara att det blir sådan kraft när ammunition i ett vapenskåp exploderar? Om man har dörren lite på glänt minskar ju risken och om man har ammunitionen i skafferiet försvinner den ju helt. Jag tror, i likhet med många andra, att den lag kommer att få ganska få efterlevare.

Link to comment
Share on other sites

Det hela verkar väl vara att det blir sådan kraft när ammunition i ett vapenskåp exploderar? Om man har dörren lite på glänt minskar ju risken och om man har ammunitionen i skafferiet försvinner den ju helt. Jag tror, i likhet med många andra, att den lag kommer att få ganska få efterlevare.

 

Varför stifta lagar som ingen kommer följa? Vore bättre att man kom med lösningar istället för förbud.

Angående brand och explosionsrisk så tror jag inte att all ammunition i ett säkskåp skulle explodera SAMTIDIGT som en stor detonation. Det blir däremot många små istället, och visst, skillnaden mellan 2kg och säg 50kg ammunition blir stor i antal små explosioner, men att säga att 50kg ammunition skulle vara si och så mycket farligare än 2kg är bara strunt. Däremot så skulle stora mängder krut för laddning i ett slutet utrymme kunna orsaka värre förödelse om det antänds SAMTIDIGT.

 

Nästa steg:

 

-Inför förbud mot mer än tre köksknivar i samma kökslåda för barnfamiljer.

-Licenskrav för motorsåg (fullständigt livsfarliga!) och tvång på inlåsning i säkskåp.

Max 2 liter Aspen får förvaras hemma, och skall vara inlåst.

-Generellt förbud mot fyrverkeripjäser. Dispens kan dock sökas vid nyår eller annan högtid. 3 kap. 7 § ordningslagen (1993:1617)

Link to comment
Share on other sites

Den lilla ingenjören i mig undrar om problemet kunde lösas med ett perforerat säkerhetsskåp för ammunition. Nackdelen är att det blir en andra 2000:- pjäs som jägare behöver köpa och ha plats för.

 

Den vettigaste tekniska lösningen är troligtvis larm och en poliskår som både rycker ut och utreder och sedan ett rättsväsende som burar in brottslingarna för en tid. Problemet kan aldrig lösas genom restriktioner på innehav av för tjuvar attraktiva varor.

 

Påminner mig om en egen favoritidé för att "avlöna" hemvärnsmän. Ett rejält säkerhetsskåp för Ak:n och framtida mobam och andra känsliga varor vid ev framtida beredskapshöjning som är försett med larm som även villa/lägenhetslarm kan anslutas till. Vid larm rycker någon ut som om det hade börjat borras i en kassun.

Link to comment
Share on other sites

Det roligaste är att jag har ett brandsäkert (90 min) skåp avsett för ammunition och sprängämnen. Där förvarar jag det mesta idag. Dock med de nya reglerna så får jag inte förvara ammunitionen där, då skåpet inte är klassat SS3492. Jag ska istället ta min ammunition och mitt krut och lägga i mitt icke brandsäkra vapenskåp.

Link to comment
Share on other sites

Det roligaste är att jag har ett brandsäkert (90 min) skåp avsett för ammunition och sprängämnen. Där förvarar jag det mesta idag. Dock med de nya reglerna så får jag inte förvara ammunitionen där, då skåpet inte är klassat SS3492. Jag ska istället ta min ammunition och mitt krut och lägga i mitt icke brandsäkra vapenskåp.

 

Du får placera ditt brandklassade skåp INNE i ditt SS3492 Säkskåp! :P

Link to comment
Share on other sites

CF112

du har lyckats få mig att sprida kaffe på tangentbordet genom krampaktiga skrattanfall två gånger idag. Första gången var om max antal knivar. Andra gången var nu :worthy:

 

Det kan vara lite svårt att få plats med skåpet i vapenskåpet då ammunitionsskåpet minst har den tredubbla volymen.

 

Edit: oklar text

Edited by Innuendo
Link to comment
Share on other sites

Är de 2 kilona sprängämnesvikt (krutvikt) eller den totala ammunitionsvikten?

Ur stöldskyddssynpunkt vore det väl bättre att inte förvara vapen och ammunition tillsammans?

 

edit:

Krutet i en av försvarets 7,62 Sk Ptr 10 väger 2,9 gram. Om man enbart räknar sprängämnesvikt skulle man i så fall få ha ca 690 st hemma. Det borde väl räcka?

Edited by 106
Link to comment
Share on other sites

Är de 2 kilona sprängämnesvikt (krutvikt) eller den totala ammunitionsvikten?

Bra fråga. I SRVFS 2006:1 så står det "finkalibrig ammunition 2 kg" vilket jag tolkar som total ammunitionsvikt. ADR talar om sprängämnesvikt, vilket ju är det som är intressant ur säkerhetsaspekten, men här verkar man ha gjort en förenkling. Med tanke på hur pass ofarligt 1.4S är så är den gränsen knappast motiverad ur säkerhetshänseende utan den beror nog snarare på att någon handläggare inte tycker att civilister ska ha ammunition hemma.

Link to comment
Share on other sites

Va tvungen att räkna hur mycke jag hade, skrämde frugan med alla siffror :D

 

 

1500st Kal 12/65 Skeet (3 lådor)

100 st 8x57JS Helmantel

60 st 8x57JS Blyspets

20 st 8x57JS Plastspets

300st 6,5x55 Helmantel

60 st 6,5x55 Blyspets

Samt 100 st .338 WM

(1840?)

 

Sorry men jag ligger purt till då 8-/

 

Har även en .222 på gång med närmare 250 plugg med.

 

Krut har jag inte så mycke kvar(3 burkar) då det mesta gått åt till laddning av 6,5 ammuniton.

 

Börjar bli dags för en riktig :uzi helg med kula

 

PS.

Står inget i jaktlagen eller RPSFS om mängd du får förvara(kan ha missat då jag läst).

Edited by Ghostman
Link to comment
Share on other sites

Va tvungen att räkna hur mycke jag hade, skrämde frugan med alla siffror :uzi

 

100 st 8x57JS Helmantel

60 st 8x57JS Blyspets

20 st 8x57JS Plastspets

 

Gillar ditt kaliberval! Mycket trevligt. Var ett tag sen jag laddade .323 nu. Första bössan var en HVA 640 i just 8X57JS.

Link to comment
Share on other sites

Va tvungen att räkna hur mycke jag hade, skrämde frugan med alla siffror 8-/

 

100 st 8x57JS Helmantel

60 st 8x57JS Blyspets

20 st 8x57JS Plastspets

 

Gillar ditt kaliberval! Mycket trevligt. Var ett tag sen jag laddade .323 nu. Första bössan var en HVA 640 i just 8X57JS.

 

 

Mycket trevlig Älgbössa, men sparkar som en häst, en gammal Husqvarna.

Kan meddela att cal.50BMG finns i civil variant men skitsvårt att få licens på. :uzi

 

Konstigt :D

Edited by Ghostman
Link to comment
Share on other sites

Angående ämnet:

Det verkar i alla fall så att de inte är inne och pillar i försvaret regler gällande förvaring av exploisiva varor.

Det torde inte behövas. Vi har redan tämligen hårda bestämmelser för sådant.

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle vilja säga att det torde inte behövas för jägare och skyttar heller.

 

Rätt kul detta att ammunition anses som starkt stöldbegärligt. Dock så är det inget som hindrar vem som helst att köpa krut, kulor, tändhattar och hylsor. Samt verktyg för att sammanfoga detta. Varför nu krut skall förvaras i säkerhetsskåp (eller har jag feltolkat?) enligt de nya reglerna kan jag inte förstå. Då vem som helst kan beställa detta via postorder.

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle vilja säga att det torde inte behövas för jägare och skyttar heller.

Det är ändå skillnad mellan en organisation som Försvarsmakten och en samling individer som "jägare och skyttar". Försvarsmakten har interna regelverk, utbildad personal och ändamålsenliga förvaringslokaler m m, något som man knappast kan kräva av "jägare och skyttar".

 

Sedan kan man alltid diskutera om de gränser som Räddningverket sätter är bra eller anus, men några gränser måste det ju finnas. Trots allt så vore det ju mindre lämpligt med en veritabel "handladdningsfabrik" i ett villaområde, eller ett "jägarnas ammunitionsförråd" i källaren hos lokala jaktlagets ledare.

Link to comment
Share on other sites

Då vore det ju bra om man tog vara på förutsättngarna för den ensklide. som Bengt Renhuvud i övre delen av S-range borde inte ha jättesvårt att få förvara ganska bra med krut.

 

Sen är ju inte rökfritt krut så jättefarligt om det finns friliggande.

 

Men jag tror dock att ingen jägare köper en pall med krut för att förvara hemma. Så just begränsngar känns lite krystat. Det är nog mer ett sätt att försvåra för jägare och skyttar än en tanke på säkerheten, vilket kravet på vapenskåpsförvaring bevisar.

Link to comment
Share on other sites

Då vore det ju bra om man tog vara på förutsättngarna för den ensklide. som Bengt Renhuvud i övre delen av S-range borde inte ha jättesvårt att få förvara ganska bra med krut.

Vem som helst kan ju enligt bestämmelserna få förvara ganska bra med krut. Bara inte i samma hus som man bor, och inte inom tättbebyggt område. Det tycker jag är ganska rimligt.

Sen är ju inte rökfritt krut så jättefarligt om det finns friliggande.

Krut brinner ganska bra...

Men jag tror dock att ingen jägare köper en pall med krut för att förvara hemma. Så just begränsngar känns lite krystat. Det är nog mer ett sätt att försvåra för jägare och skyttar än en tanke på säkerheten, vilket kravet på vapenskåpsförvaring bevisar.

Om det inte fanns några som helst begränsningar så tvivlar jag inte på att någon skulle få för sig att köpa "en pall krut". Det räcket för att det behöver finnas en gräns. På samma sätt som det finns gränser för hur mycket brandfarliga vätskor (= bensin) som man får förvara hemma. Om bestämmelserna i detta fall även har influerats av en önskan att försvåra för jägare/skyttar låter jag vara osagt, men att inte ha några begränsningar alls tycker jag inte alls vore en bra idé. Det finns trots allt för många idioter i samhället för att man ska kunna lita till allmänhetens sunda förnuft.

Edited by BJE
Link to comment
Share on other sites

Laga inte saker som inte är trasiga....

 

Har det varit ett så pass stort problem hittils att man måste peta i lagarna?

Nu är det inte lagen som ändras, utan tillsynsmyndigheten som kommer ut med nya föreskrifter.

 

Föreskrifter ändras, även om det inte finns någon "på förekommen anledning". Ta exemplet Försvarsmakten, hur många olyckor/tillbud har man haft med förvaring av ammunition/sprängmedel? Bortsett från Järna - som knappast kan räknas - så kan jag inte minnas någon. Ändå så kommer nu regelverket att ändras så att även FM följer de civila ADR-reglerna fullt ut.

 

Ibland kan det ju faktiskt vara bättre att agera än att reagera...

Link to comment
Share on other sites

Men som här så gör ju faktiskt räddningsverket förvaringen farligare

Som sagt, om just dessa regler är de bästa låter jag vara osagt. Men att den här verksamheten inte ska vara oreglerad står jag fast vid.

Link to comment
Share on other sites

Jag kan inte heller säga att reglering är helt av ondo. Dock så måste regleringarna möjliga att följa.

 

En jämförelse med bensin.

Om en aktiv jägare bara skulle få ha 2kg ammunition hemma så skulle det vara samam sak som om en privat skogsarbetare bara får ha 2l bränsle till motorsågen hemma.

 

Han skulle altså behöva åka till macken inför varje arbetspass i skogen. Har han sedan flera olika motorsågar som kräver olika bränslen så blir det annu svårare. Precis jämförbart med att en jägare har olika kalibrar.

 

Edit tillägg:

Sen måste det ju vara så att föreskrifter är skriva för att följas. Desa föreskrifter kommer inte att följas då det i många fall blir en fysisk omöjlighet. Den enda grupp som jag kan tänka mig som skulle ha en chans att följa dessa utan allt för mycket svårigheter är de pistolskyttar som bara skjuter kaliber 22lr. Dock så får de starkt förhöjda träningskostnader då de inte kan köpa hem ammunition i storpack. Samt att de i princip måste skjuta sluta på varenda skott för att kunna köpa ett nytt 500-pack.

 

Hur mycket brandfarliga vätskor får man ha hemma?

Jag skulle tro att den gränsen är satt så högt att normalanvänder inte behöver tänka på det. Detsamma borde gälla för ammunition. Sen så är ju inte förvaringen av ex. bensin reglerad så att man måste förvara den på ett sånt sätt att den har störst möjlighet att explodera vid brand.

Edited by Innuendo
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...