Jump to content

Ank-gång med hjultraktor och terrängkärra

Koskela

Recommended Posts

En idag obsolet fråga, då hjultraktor sedan länge är ute ur organisationen. Men, iallafall...

Lastdumper (ni vet stor gul sak som lastar grus, traktor utan framhjul som sitter ihop med sin släpvagn) kan med ank-gång ta sig fram ganska bra i sumpig terräng. Ank-gång innebär att föraren svänger ömsom vänster och höger för att få en ålande rörelse med ekipaget samtidigt som han kör fordonet framåt i framryckningsriktningen. Ekipaget drivs ju även på släpvagnens hjul, dvs vanlig fyrhjulsdrift.

Försvarsmakten hade till sina taktorer terrängkärror, som via drivaxel hade även drift på sina hjul.

Min fråga är, var det möjligt att även med de vanliga hjultraktorerna med påkopplad terrängkärra köra ank-gång för att få bättre framkomlighet?

Koskela-glad att slippa 66M... :worthy:

Edited by Koskela

Tror inte det funkar så bra då de små framhjulen på traktorn inte var drivande.

En dumper är ju uppbyggd lite annorlunda utan dessa små hjul och med hydraulisk midjestyrning.

Det finns ju ingen tvingande styrning mellan traktor och drivkärra som möjliggör en effektiv ankgång.

Så svaret på din fråga torde alltså vara nej. :D

The Swede :worthy:

Njae min kära Swede nu måste jag rätta dig. Det är fullt möjligt att kära ank-gång med en hjultraktor med drivkärra, man får dock nyttja styrbromsarna väldigt flitigt.

Angående att stå i vinkel med kärra och traktorn så beror det helt och hållet på underlagetär det inget som hindrar traktor så brukar det lösa sig men har traktorn kört fast så kan det hela bli väldigt intressant.

Edited by Defender