Jump to content

Utlandsmission?

Guest Gäst på forumet

Recommended Posts

Guest Gäst på forumet

Hej hej!

Jag har, sedan en tid tillbaka, tänkt åka på utlandsmission efter att jag har gjort lumpen.

Eftersom det finns många på det här forumet som redan har varit på utlandsmission borde det finnas många som kan svara på mina frågor och också ge några egna reflektioner:

(naturligtvis fattar jag att ingen har varit på alla utlandsmissioner, men den man kan väl i alla fall skriva hur det var på just den missionen som man själv var på)

-Vad gör man rent praktiskt när man är på utlandsmission?

-Hur påverkas förhållandet till familj och ev. partner?

-Hur farligt är det? Jag vet att det här är en svår fråga att svara på, men genom att berätta hur det var när det var "nära att det gick illa", kan man åtminstånde ge läsaren en viss bild av riskerna.

-Hur är civilbefolkningen? Vinkar dom snällt eller kastar dom sten...?

-Hur är vädret och trängen? Vacker natur eller bara sönderskjuten bebyggelse?

-På vilket sätt förbättrade den svenska utlandsstyrkan situationen i det landet du var i?

-Vad har du lärt dig och hur känns det efter en mission? Är det något man vill göra igen?

Jag är tacksam för alla svar

Hej hej!

Jag har, sedan en tid tillbaka, tänkt åka på utlandsmission efter att jag har gjort lumpen.

Eftersom det finns många på det här forumet som redan har varit på utlandsmission borde det finnas många som kan svara på mina frågor och också ge några egna reflektioner:

(naturligtvis fattar jag att ingen har varit på alla utlandsmissioner, men den man kan väl i alla fall skriva hur det var på just den missionen som man själv var på)

Har bara varit i Kosovo själv så svaren får bli utifrån mina erfarenheter därifrån

-Vad gör man rent praktiskt när man är på utlandsmission?

Beror naturligtvis helt på vilken tjänst du åker som och vilken mission (dåligt svar, jag vet, men det är nog det bästa du kan få ur mig)

-Hur påverkas förhållandet till familj och ev. partner?

Det finns risk att det tär rejält på div förhållanden. Viktigt att tänka på att livet fortsätter här hemma, trots att du är någon annanstans. Jag tror det är väldigt viktigt att alla är införstådda med vad det innebär att göra mission och också tycka att det är okej. Väl i missions området är kontakt A & O, att man hör av sig och också svarar på de funderingar de här hemma kan ha.

-Hur farligt är det? Jag vet att det här är en svår fråga att svara på, men genom att berätta hur det var när det var "nära att det gick illa", kan man åtminstånde ge läsaren en viss bild av riskerna.

Kändes som största faran var trafiken där precis vad som helst kan hända... Men sen ser man ju hur snabbt det kan vände (läs ks09). Har aldrig varit riktigt nära så för mig, även om adrenalinet pumpat rejält några gånger...

-Hur är civilbefolkningen? Vinkar dom snällt eller kastar dom sten...?

Civilbefolkningen var överlag nöjda med KFOR/Svenskarnas arbete, samtidigt vill de ju naturligtvis leva självständigt. De gånger jag varit där vinkade de, men när ks09 var där kastade de sten och ännu värre grejer...

-Hur är vädret och trängen? Vacker natur eller bara sönderskjuten bebyggelse?

Ungefär som här fast varmare somrar och kallare vintrar. Terrängen är lerig, men kan också vara otroligt vacker beroende på var man är. I Kosovo ser man just nu inte mycket från kriget, mycket skräp och dylikt, en del mindre obebodda byar kan bära spår av vad som hände under konflikten. I övrigt är det mest halfärdiga hus.

-På vilket sätt förbättrade den svenska utlandsstyrkan situationen i det landet du var i?

Det undrar jag med... antar att själva närvaron gjorde något för någon, Kan ju fundera kring hur många serber som bott kvar idag om inte kfor varit där...

-Vad har du lärt dig och hur känns det efter en mission? Är det något man vill göra igen?

Jag har lärt mig att vi har det j-igt bra i Sverige, något man iofs glömmer efter en vecka på svensk mark. De gånger jag har kommit hem har det kännts bra några veckor och sedan kommer suget igen. Dock inte efter den sista... Göra igen? ABSOLUT!

Jag är tacksam för alla svar

//Affe

Edit: Tänkte gjort detta innan, men sket i det, ångrade mig sedan...

Om du inte gjort det innan borde du läsa dessa trådar:

Träff för anhöriga

Trådar om livet i Utlandsstyrkan

Dagbok från Afghanistan (Aftonbladet)

Farligaste missionen hitintills??, Kongo Bosnien eller??

Kul händelser under utlandstjänsterna, Lite historier från utlandstjänsten

Lycka till!!

Mitt tips till dig NN är att du reggar dig, läser igenom ett gäng trådar i SoldInt och sedan ställer de kvarvarande frågorna i lämplig tråd där. Chansen att du ska få fler svar (även om alfie gjorde ett väldigt bra inlägg här) är överhängande om du gör så.

Lycka till

/Born

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...