Guest Posted September 22, 2002 Report Share Posted September 22, 2002 Yo! Trots ett preussiskt vårdat vapen, strular patronlägeslåset till min Ak4. Jag har *hört* att somliga årsmodeller är besvärligare än andra - ligger det någon sanning i detta? Och isf, vilka år? (min är en 85'a) Hur kan man själv åtgärda?, eller blir det till att lyssna med farbror vapenteknikern? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TangoXray Posted September 22, 2002 Report Share Posted September 22, 2002 Jag hade problem med mitt i början. Men efter ett tag så började det gå enklare. Kan det vara så att låset behöver "slitas in" för att fungera till 100%? Sedan har jag också märkt att om vapnet står orört ett tag så blir det svårare att ta ur låset. Kan ju vara så att det torkar mellan pipa och lås... /TangoXray Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted September 22, 2002 Report Share Posted September 22, 2002 Upptäckter vi har gjort hos oss är att man skall vara uppmärksam på o-ringarnas kondition och antal(2st) samt läget på hårdmetallsklackarna innan låset sätts in i vapnet. Kasserade minst ett vapen vid helgens övn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted September 22, 2002 Report Share Posted September 22, 2002 Använd CLP Breakfree det är funkis. TangoXray du är inte helt fel ute, den kan behöva "slitas" in lite i låsmekanismen. Mitt lås har blivit mycket bättre sen jag fick det, anledningen till det är väl en kombination av frekvent användande och CLP Breakfree ;) Håll kollen på skären så att dem inte halkar ur sin plats. Observera att gummiringarna inte tål vapenfett. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TangoXray Posted September 22, 2002 Report Share Posted September 22, 2002 En kille hos oss pajade sitt vapen vid en övning... Han skulle ta låset, men det gick inte... Ett styck stadig beväring skulle hjälpa till och tar i för kung och fosterland. Tjong och så kom låset ur... Dock hade gummiringarna gått sönder, och låsblecken hade slitit sönder patronläget... Det var bara att gå till den snälle vapenteknikern med mössan i handen och vackert be om en ny pipa... (Han fick en splitter ny AK, så jag funderar på att göra samma sak) /TangoXray Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted September 22, 2002 Report Share Posted September 22, 2002 (Han fick en splitter ny AK, så jag funderar på att göra samma sak) En ny ak e ofta mer strulig än en lite äldre pga att alla rörliga delar inte har slitits in ordentligt. brukar även krävas att man drar iväg ett par tusen bulor innan pipan kommer till sin fulla rätt också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HvPrsk Posted September 22, 2002 Report Share Posted September 22, 2002 En ny ak e ofta mer strulig än en lite äldre pga att alla rörliga delar inte har slitits in ordentligt. brukar även krävas att man drar iväg ett par tusen bulor innan pipan kommer till sin fulla rätt också. Det är nog snarare så att det är dags å byta pipa efter ett par tusen bulor... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted September 22, 2002 Report Share Posted September 22, 2002 Efter att ha grundutbildats på AK4an undrar jag lite nyfiket vad ni menar med att byta pipan.... och dessutom på ett vapen där det har skjutits långt över 100000 skott i FMVs regi utan rengöring eller tillsyn (i syfte att undersöka vapnet prestanda i krig (allt enligt vapentekniker på I16)) utan förändringar i vapnets funktion eller prestanda. Enligt uppgift finns det problem med AK4 tillverkade under 85 och 86. Vidare kan det trots knullputs på AK finnas krutslagg som hindrar lpatronlägeslåsets smidiga penetrerande av patronläget. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted September 22, 2002 Report Share Posted September 22, 2002 Humma, nåt är det ju, låset går (verkar det som) gå in som det skall, men nyckeln rör sig inte mer när kanske 1/8-dels varv (dvs motsvarande 'slacket' ). Bössan är hyfsad sliten, men en liten fågel sade nåt om att 85'ona kunde harva (hur det nu är möjligt..?). Det verkar alltså som man vackert får stå där med mössan i hand inför teknikern.. ??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted September 22, 2002 Report Share Posted September 22, 2002 Funkar låset som det skall utanför vapnet? Är låset ända inne i patronläget? Har du låstupp låset innan anbringande? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lt. payne Posted September 23, 2002 Report Share Posted September 23, 2002 Min erfarenhet av vapenlåset är det måste "slitas" in lite. Sen är en kombination av bra vapen vård och varsamhet inte dumt heller. Jo,höll på att glömma,KOLLA in o-ringar och metall klackarna. de rör sig gärna när låset förs in. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted September 23, 2002 Report Share Posted September 23, 2002 Okej detta är lite OT, men jag tyckte att det var så roligt att jag bara måste berätta förra helgen hade vi skjutning nere hos oss och givetvis hade vi massa utb på m/96 och för de äldre AK4. Hur som helst så var det en av AK.skyttaren som lyckades att göra vapnet helt snett!. Alltså inte så att man såg en banan, men vapnet var helt odugligt att skjuta med. Fast det konstiga var att vapnet aldrig hade blivit tappat, eller fått annat våld utövat på sig. Så för mkt "patron ur!" och "ladda" kanske är farligt ?? (vapnet hamna hos en vapentekniker, gick inte att föra bak manöverhandtaget) slut för mig //OT man Högberg ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vlad Posted September 23, 2002 Report Share Posted September 23, 2002 Jag har inte varit med om att låset har krånglat på min bössa, men jag har sett andra som har samma problem du. Jag lägger ett tunt lager med fett på låset innan jag använder det (jag gör detta varje gång). Polare till mig började göra samma sak och sen dess har dom inte varit med om det problemet mer. Mvh Vlad Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
valiant Posted September 23, 2002 Report Share Posted September 23, 2002 Hej Jodå Gothcha, det finns en serie Ak som är tillverkade annorstädes och där låsen "sätter sig" min var tillv 85 enl vapentekn. är dessa lite EPA kvalité. Hälsningar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted September 23, 2002 Report Share Posted September 23, 2002 Jag lägger ett tunt lager med fett på låset innan jag använder det (jag gör detta varje gång).Polare till mig började göra samma sak och sen dess har dom inte varit med om det problemet mer. Mvh Vlad Vapenfett är inte bra att använda, det består av mineralolja och har en tendens att reagera i kontakt med gummi. Risken är då stor att gummiringarna sväller/löser upp sig och då får du, som någon sa, ta hatten i vacker hand och gå till vapenteknikerna och byta vapen. Vi har blivit tillsagda att vi specifikt inte får använda vapenfett av den enkla anledningen. ??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vlad Posted September 24, 2002 Report Share Posted September 24, 2002 Tjenare Nifelhel! (fel av mig) Du menar längst fram nu va?? Jag kanske var lite oklar med vart jag smörjar in på låset. Den del som roterar när man vrider nycklen är där jag lägger vapenfettet inte hela låset utan bara dom delar som ligger imot. Inte där det börjar "smala av" och framåt. Jag har inte hört att det ska påverka låset om man smörjar in det med fett, utan tvärtom... om det skulle vara lite svårt att trycka in det utnytja fettet till att få en glid verkan så att det kommer in smidigare. Jaja komentera nu f-n imig inte val av orden här nu va. Men det låter rimligt det du skriver, om man nu hade smörjt in ringarna längst fram Mvh Vlad Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted September 24, 2002 Report Share Posted September 24, 2002 Tjenare Nifelhel! (träffade din Kompchef i helgen) Du menar längst fram nu va?? Jag kanske var lite oklar med vart jag smörjar in på låset. Den del som roterar när man vrider nycklen är där jag lägger vapenfettet inte hela låset utan bara dom delar som ligger imot. Inte där det börjar "smala av" och framåt. Jag har inte hört att det ska påverka låset om man smörjar in det med fett, utan tvärtom... om det skulle vara lite svårt att trycka in det utnytja fettet till att få en glid verkan så att det kommer in smidigare. Jaja komentera nu f-n imig inte val av orden här nu va. Men det låter rimligt det du skriver, om man nu hade smörjt in ringarna längst fram Mvh Vlad Du kan omöjligt ha träffat min Kompanichef, då jag inte har någon. Jag svarar till Plutonchef, som lyder direkt under Bataljonchef Går du gruppchefskurs kanske?? Ok då fattar jag vad du menar. Vore jag du skulle jag undvika fettet överhuvudtaget. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted September 25, 2002 Report Share Posted September 25, 2002 Humma, nåt är det ju, låset går (verkar det som) gå in som det skall, men nyckeln rör sig inte mer när kanske 1/8-dels varv (dvs motsvarande 'slacket' ). Bössan är hyfsad sliten, men en liten fågel sade nåt om att 85'ona kunde harva (hur det nu är möjligt..?). Det verkar alltså som man vackert får stå där med mössan i hand inför teknikern.. ??? Hum... det verkar som om du inte kan sätta in låset i vapnet så då är det bara att åka och lämna in det på närmsta regemente eftersom man inte får förvara en ak4 utan lås hemma. Som andra redan har skrivet så är det vissa årsmodeller av ak4 som det är svårt att få i vapenlåset i. På några årsmodeller beror det på att patronläget är lite för litet. Patronerna passar bra i vapnet men låset är omöjligt att sätta i. Vilken årsmodell det rör sig om minns jag inte men tror att det var 70-tal. Sedan har jag sett många som tar ut låset utan att vrida tillbaka låset när man fått ut det ur patronläget. Detta medför ofta att det blir svårt att ta ut låset och ibland har låsen till och med gått sönder. Det är väl i och för sig inte så konstigt då det ofta rör sig om gamla Hv-män som vet bättre själva än att lysna på en pojkvasker på 30-år. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Frippe Posted September 25, 2002 Report Share Posted September 25, 2002 Vårda vapnet, smörj in patronläge och lås med 042 så går det lättare att både sätta in och ta ut! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lord Good Posted September 25, 2002 Report Share Posted September 25, 2002 Jag tycker det är mycket lättare att sätta i och ta ur låset med vapnet delat än att göra det genom magasinsstyrningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lindahl Posted September 29, 2002 Report Share Posted September 29, 2002 Två dagar innan vår batövn satte jag låset halvvägs in i vapnet. Jag bara satte i et som vanligt men det kärvade halvvägs. Jah, bara att ta ut och försöka igen då, men tji fick jag. Det satt som järnet! Efter två timmar gav jag upp och åkte in till förrådet. Nytt vapen sade de bara. -84:orna igen! kommenterade den ena förrådskillen till den andra. Sedan kom han tillbaka med ett nytt vapen och deklarerade att det var en -68 som bara hade använts en gång och att -68:orna var en bra årgång. De hade aldrig problem. Jag trodde att han drev med mig, men sedan har jag hört att det ska vara problem med halva 80-talets vapen. Och nu måste jag ställa in siktena igen. (mummel-Mummel, hade precis fått dem helt rätt...) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MP Loke Posted March 5, 2003 Report Share Posted March 5, 2003 Man blir ju helt skogstokig på patronlägeslåset. För två veckor sen fastnade mitt lås i vapnet (84:a). Har tagit ur det och satt i det hundratals gånger på tre år. Fick en ny Ak4 på förrådet (66:a). Satte i nya låset på plats och tog ur det, inga problem! Satte i låset och åkte hem. Efter ett par dar tänkte jag ta ur det för att torka ur lagringsfettet. Faaaaaaaaan! Låset har löst ut igen.....sitter som BERGET! Ringde till vapenteknikern som bara skrattade gott. Jag var tydligen inte den första. Blir en ny bössa på fredag. På truppservice ska jag sätta i och ta ur låset minst 10 gånger innan jag åker hem! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heiho Posted March 5, 2003 Report Share Posted March 5, 2003 Det är serierna som börjar på 44 och 45 som har låslägena för låsrullarna frästa med en fräs som är mindre än standard vilket gör att det inte går att låsa låset ordentligt alt. problen med att låsa upp dom. Tänk även på att INTE dra i nyckelen då ni tar ut låset, det är lätt att det kommer på sniskan och då blir det vapenbyte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard H Posted March 5, 2003 Report Share Posted March 5, 2003 När jag fick ut mitt vapenlås så fick alla kontrollera om dom hade en årsmodell -85. Dom som hade det fick inte ens prova sitt lås innan dom bytt till annan årsmodell. Detta gällde då endast -85:orna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted March 5, 2003 Report Share Posted March 5, 2003 Det är bra jobbat gubbar, fortsätt i den stilen så kanske vi blir av med järnspetten någon gång kring nästa sekelskifte. ;) Själv slipper jag problemet då vapnet ligger i kasun. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sniff Posted March 5, 2003 Report Share Posted March 5, 2003 Undrar hur det blir när vi får ut dem nya karbinerna med rödpunktssikte... Är ju inte hela världen om man sätter sitt ptr-lås & får kassera bössan nu, finns ju ändå MINST ett par miljoner exra i förråden. (kan lika gjärna ta ut 2-3 st så att man har reserver... ) Men varianten med rödpunktssikten kommer ju i en någerlunda begränsad upplaga, blir förmodligen ganska svår att byta in mot ny då väl? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
111 SSK BAT Posted March 5, 2003 Report Share Posted March 5, 2003 (edited) Alla AK4or byggs om... Nu är det inte så många kvar i FM men om de tar slut kan vi säkert KÖPA tillbaks dem dyrt från balterna Edited March 5, 2003 by 111 SSK bat Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted March 5, 2003 Report Share Posted March 5, 2003 Alla AK4or byggs om... Nu är det inte så många kvar i FM men om de tar slut kan vi säkert KÖPA tillbaks dem dyrt från balterna Ja säkert, för inte kan väl Hv få Ak5 (även om vi fick slut på Ak4)? Läser man Hv-tidningen verkar de till och med tro att de ger oss vad vi vill ha i och med Ak4B. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FkN Posted March 5, 2003 Report Share Posted March 5, 2003 85 och 86 modellerna klarar inte låset, och dom vapnen lämnar förråden inte ut längre. Mitt tips är helt enkelt att byta vapen. När låsen kom så gick det ut en order från min bataljon att alla som hade dom modellerna skulle byta lås, kanske har missats på andra bataljoner. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knighthawk Posted March 6, 2003 Report Share Posted March 6, 2003 Det är bara att slita in låset.... + lite smörj,men som ovan sa att det är inte alla oljor/fetter som funkar bra ihop med o-ringarna....tror inte att det är Vitonringar,som är tåligare mot aggresiva kemikalier(såsom vapenfett/smörjolja), men kolla med vapentekniker eller HV/Fri förrådet som har reservdelar till låset. nya skär o ringar... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts