Jump to content

Bygga kylväska/fack?

simon

Recommended Posts

Nu när sommaren och beachen står för dörren här nere på rivieran, så har några polare och jag inlett ett litet kul projekt. Det skall byggas en kombinerad musiklåda (via inkopplad ipod/motsv.) och kylväska, med betoning på musikdelen. Kylväskan/facket skall rymma några läsk/öl/motsv. dricka och kunna hålla inne kylan någorlunda bra med kylklamp som kylkälla. Tanken är att den skall användas på beachen, grillpartyn ute i det gröna, strandfester och andra tillfällen då musik är önskvärt men svåråtkomligt

Någon som har tips på vad vi kan isolera med? Frigolit har nämnts, och det känns som ett säkert kort, men man vill ju givetvis alltid få saker och ting så bra som möjligt! Någon som har bra tips på smärt och smidigt batteri? Vi har tänkt oss ett bilbatteri som kan bytas ut när det är urladdat, alt. om vi lyckas ladda upp det igen...

Förslag, idéer och tankar?

Tveka inte att förse oss med dem!

:banana

ThermoReflekt

Kanske kan vara något?

4mm ska enligt tillverkaren motsvara 11cm frigolit eller 16cm glasfiberull i R-värde.

Hade varit kul om någon testade detta material. Jag snubblade in på sidan

eftersom jag renoverar kåken och ska tilläggsisolera.

Låter för bra för att vara sant...

Thermoreflekt är enastående!

Har gjort allehanda temporära kyl-/värmeväskor/-ryggsäckar med det + klätt en riktig kylväska på insidan; två dygn, utan allt för mycket okynnesöppnande, klarar den klart att hålla med 5-6 kylklampar och för-kylda varor.

Kompletterar vintertid liggunderlaget med det och har en bit dubbelvikt att stå på för att isolera från markkyla.

Har kuvert till REAL-portionerna så blir det inte kallt under tillagning.

Har även "pot cosy" till Trangiats kastrull och vattenkittel och detta sparar mycket bränsle.

Har gjort allehanda temporära kyl-/värmeväskor/-ryggsäckar med det + klätt en riktig kylväska på insidan; två dygn, utan allt för mycket okynnesöppnande, klarar den klart att hålla med 5-6 kylklampar och för-kylda varor.

Kompletterar vintertid liggunderlaget med det och har en bit dubbelvikt att stå på för att isolera från markkyla.

Har även "pot cosy" till Trangiats kastrull och vattenkittel och detta sparar mycket bränsle.

Hmmm, pot cosy? Alltså en sorts filt runt kastrullerna? Har du några bra ritningar eller anvisningar för att göra sådan?

Bilbatteri = TUNGT!

MC - batterier är lättare.

Solceller?

Har två radioapparater med kombi solcell - vevaggregat.

Veva i 90 sekunder och lyssna i en halvtimme.

Två dygn låter sanslöst bra!

Tack för tipset med liggunderlaget, kommer garanterat användas nästa vinter. I vintras reste min pluton förläggning i mörker och dagen efter konstaterade vi att underlaget var permafrostliknande med en dm blåis överst. Inte konstigt att det var kallt underifrån. Ett antal krökta tältspikar och svordomar krävdes för att få upp tälten. Kylan på natten och sur ved gjorde inte det hela muntrare...

Hmmm, pot cosy? Alltså en sorts filt runt kastrullerna? Har du några bra ritningar eller anvisningar för att göra sådan?

Mina "Pot Cosys" är i ThermoReflekt; gör en cylinder med botten som passar utanpå kastrullen och ett lock - inte mer komplicerat än så...

lite ot kanske men men

Om du vill starta en kylning på plats dvs ha ex en rumsvarm burk som du vill kyla så kan man använda sig av endoterma reaktioner.

Det finns några enkla endoterma reaktioner som inte involverar särskilt avancerade ämnen, som man gjorde i skolan, tyvär så kommer jag inte ihåg nån av dem (gjorde massor med labbar ett tag så de har försvunnit i det allmäna bruset), men de borde stå i en vanlig kemibok för gymnasiet. De är ju inte överdrivet starka, så som bäst skulle jag gissa på att man bara kan sänka temperaturen hus en burk några grader (en skillnad på fyra grade är så pass stark att man lätt kan särskilja föremål) men om man har en okyld köpt kola en riktigt varm dag kan det vara värt besväret.

Jag behöver också göra en kylbox till sommaren, och den skall användas i tält, och kylas med hjälp av ett 10 kylklampar som jag kan byta ut varje dag.

Frågan är nu hur mycket frigolit jag ska isolera med, och vilken sort som är bäst. På byggplatser runt om mig har jag märkt att man ofta använder en tätare form av skumplast som inte har "kulor". Någon som kan tipsa hur tjockt lager som behövs?

mvh.

Kylväskor är ju a way of life här i Södra texas....

http://www.academy.com/index.php?page=cont...coolers&start=6

en sådan kan man ju köpa ganska billigt och håller is i 5 dygn.

Och det stämmer har inte en sådan jätte men dom mindre modellerna...typ 40 flaskor.

Isklampar som är den Svenska modellen har jag en bunt som är formade efter burkar/flaskor är en höjdare i kombination med ett lager is :)

Annars så är det väl ett bygge som gäller såklart.Men lägger man ner lite pengar på en kylväska typ halvstor så funkar den i många år.Mina har jobbat på i 3-4 år utan problem och det är i mycke högre temperaturer än på Tylesand eller Haverdhal :D Simon

Möts där.....

mvh

Olaevil

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...