Jump to content

Recommended Posts

  • Replies 926
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

..Så mycket förkortningar..

Vem vet något om den aktuella kosovoribban? Hur ser den ut nu och hur många gånger har den ändras under Ks-missionerna? 3ggr?

Det är samma sedan KS08.

Gå in på axelklaff.nu och leta efter NATO Non Article 5-medaljen så ser du hur den ser ut.

 

/K

Link to comment
Share on other sites

..Så mycket förkortningar..

Vem vet något om den aktuella kosovoribban? Hur ser den ut nu och hur många gånger har den ändras under Ks-missionerna? 3ggr?

Det är samma sedan KS08.

Gå in på axelklaff.nu och leta efter NATO Non Article 5-medaljen så ser du hur den ser ut.

 

/K

Nästan rätt, beslutet togs under hösten 2002 så KS07 blev de första med "Non Article 5"-medaljen. Bytet var för att visa att hela Balkan/Restjugoslavien betraktades som ett enda missionsområde och de som tidigare var specifika för varje land/provins/missionsområde (Bosnien, Kosovo, Makedonien) utgick.

 

KS01-06: t_RBNATOKV.jpg

 

KS07-: nato013.gif

Edited by 106
Link to comment
Share on other sites

En liten lektion:

 

Exempel på anledningar kan vara; för högt BMI, hjärtfel, diabetes, mfl.

 

/K

 

Bra å veta :banana Två saker jag reagerade över...

 

Utdrag ur brottsregistret å utdrag från SÄPO, är det samma... Vet ju vad som står hos Polisen, men går det å själv få veta vad Säpo har? :Malaj:

 

Det andra är gällande medicinska undersökningen, hur e det med folk som kan ha blodsjukdom, dvs sånt som inte drabbar deras tjänst men som läkare behöver veta om de blir skadade?

 

Grym koll verkar du ha iaf :)

Link to comment
Share on other sites

Är det någon som sökt SISU förare/skytt som blivit kontaktad? Och i såna fall, har ni nån specialkompetens.. (läs c-kort, förarbevis etc...)

 

Jag har blivit uppringd om den tjänsten ja.

 

ABC*** Körkort.

1½ års yrkesförar erfarenhet (Körde lastbil fram till juni i år )

Förarbevis : Tunglastbil, Tungterränglastbil, Minibuss, Lättpansarterrängbil

kompetens utöver: Vinch, vinterkörning, terrängkörning, transport av farligt gods m.m.

x77 i betyg.

B)

Link to comment
Share on other sites

Är det någon som sökt SISU förare/skytt som blivit kontaktad? Och i såna fall, har ni nån specialkompetens.. (läs c-kort, förarbevis etc...)

 

Jag har blivit uppringd om den tjänsten ja.

 

ABC*** Körkort.

1½ års yrkesförar erfarenhet (Körde lastbil fram till juni i år )

Förarbevis : Tunglastbil, Tungterränglastbil, Minibuss, Lättpansarterrängbil

kompetens utöver: Vinch, vinterkörning, terrängkörning, transport av farligt gods m.m.

x77 i betyg.

B)

 

 

Kalle på det! Jag tackar!

Link to comment
Share on other sites

:/ JAAAAAAAAA!!!!!!! ,O

 

Blev uppringd för en stund sedan.

Fick beskedet att man ville ha med mig som bilförare till Kosovo. :eeh:

 

Så nu är det bara att vänta på att papprena ska dyka ner i brevlådan. :D

Och att jag kan dra ner till min första mission.

 

Någon annan som fått besked?

 

Du fick alltså definitivt besked via telefon? Vilken tjänst sökte du?

Link to comment
Share on other sites

:D JAAAAAAAAA!!!!!!! :rockon:

 

Blev uppringd för en stund sedan.

Fick beskedet att man ville ha med mig som bilförare till Kosovo. :surprise:

 

Så nu är det bara att vänta på att papprena ska dyka ner i brevlådan. :D

Och att jag kan dra ner till min första mission.

 

Någon annan som fått besked?

 

Du fick alltså definitivt besked via telefon? Vilken tjänst sökte du?

 

Det är skillnad på vill och får... Sånt lär man sig den hårda vägen :/ "Ja e int bitter"

Link to comment
Share on other sites

:D JAAAAAAAAA!!!!!!! :rockon:

 

Blev uppringd för en stund sedan.

Fick beskedet att man ville ha med mig som bilförare till Kosovo. :surprise:

 

Så nu är det bara att vänta på att papprena ska dyka ner i brevlådan. :/

Och att jag kan dra ner till min första mission.

 

Någon annan som fått besked?

 

Du fick alltså definitivt besked via telefon? Vilken tjänst sökte du?

 

Fick också det där samtalet i förra veckan och även i måndags besked om att jag skulle bli antagen.....så vidare C ATK godkände personalförteckningen....dock ä jag inte fast anställd på mitt civila jobb som civil anställd på polisen och riskerar att förlora det...men å andra sidan kommer man väl ångra sig hela livet om man tackar nej till Kosovo...

Link to comment
Share on other sites

:D JAAAAAAAAA!!!!!!! :rockon:

 

Blev uppringd för en stund sedan.

Fick beskedet att man ville ha med mig som bilförare till Kosovo. :surprise:

 

Så nu är det bara att vänta på att papprena ska dyka ner i brevlådan. :/

Och att jag kan dra ner till min första mission.

 

Någon annan som fått besked?

 

Du fick alltså definitivt besked via telefon? Vilken tjänst sökte du?

 

Jag sökte tjänsten som bilförare. B)

 

Blev uppringd i måndags kväll av en kille från trossen som interjuvade mig.

Sa att det var sista kvällen som han ringde runt till alla som var intressanta. Och att dom skulle få besked antingen på tis eller ons om man blivit antagen.

Igår vid lunch ringde en annan som var ansvarig för rekryteringen och sa att dom ville ha med mig.

Nu ska väll MUST kolla mig och efter det får jag papprena.

Det ska inte vara några problem, har inget otalt med ordningsmakten.

 

Någon annan som fått besked och ska rycka in v03?

Edited by Slöbevakarn
Link to comment
Share on other sites

Angående MUST kontroll.. bara för att man får papper på att man ska åka är det inte 100% säkert att man får åka.. Hade en kille i plutonen som fick "eld rök bakåt" sista veckan, detta pga att det fanns något i killens förflutna som MUST hittade...

Nu kanske de har blivit bättre på detta, att säkerhetskolla innan man rycker in..

men, detta är nog ytterst ovanligt att det blir så... men det kan hända..

 

(hände under KS06)

Edited by Jimbo
Link to comment
Share on other sites

Jag sökte tjänsten som bilförare. B)

 

Blev uppringd i måndags kväll av en kille från trossen som interjuvade mig.

Sa att det var sista kvällen som han ringde runt till alla som var intressanta. Och att dom skulle få besked antingen på tis eller ons om man blivit antagen.

Igår vid lunch ringde en annan som var ansvarig för rekryteringen och sa att dom ville ha med mig.

Nu ska väll MUST kolla mig och efter det får jag papprena.

Det ska inte vara några problem, har inget otalt med ordningsmakten.

 

Någon annan som fått besked och ska rucka in v03?

 

Till mig sa de att jag skulle rycka in w704, lastbilsförare dock. Förra gången jag åkte så ryckte bilförare in en eller två veckor innan vi roterade?! Det verkar ha ändrats till det bättre då...

Link to comment
Share on other sites

Angående MUST kontroll.. bara för att man får papper på att man ska åka är det inte 100% säkert att man får åka.. Hade en kille i plutonen som fick "eld rök bakåt" sista veckan, detta pga att det fanns något i killens förflutna som MUST hittade...

Nu kanske de har blivit bättre på detta, att säkerhetskolla innan man rycker in..

men, detta är nog ytterst ovanligt att det blir så... men det kan hända..

 

(hände under KS06)

 

Jag skulle bli jävligt förvånad om dom skulle gräva fram något från MUST.

Gjorde vpl på en relativt högt säkerhetsklassad befattning. Utbildad inom bla krypto och samband.

Har dessutom vapenlicens.

Och polisen har absolut ingenting på mig.

 

Lagen om all jävlighet. :surprise:

Link to comment
Share on other sites

Någon annan som fått besked och ska rucka in v03?

 

Till mig sa de att jag skulle rycka in w704, lastbilsförare dock. Förra gången jag åkte så ryckte bilförare in en eller två veckor innan vi roterade?! Det verkar ha ändrats till det bättre då...

 

704 va de besked som gavs till mig också oavs om jag hade fått semitrailer dragare eller lastväxlare... Men av det jag kunnat läsa mig till på KS13/14 så verkar folk rycka in vid 4v olika tillfällen samt rotera på 2-4v olika tillfällen? Men detta verkar också va en grej som ändras från mission till mission?

Link to comment
Share on other sites

En liten lektion:

 

Exempel på anledningar kan vara; för högt BMI, hjärtfel, diabetes, mfl.

 

/K

 

Bra å veta :banana Två saker jag reagerade över...

 

Utdrag ur brottsregistret å utdrag från SÄPO, är det samma... Vet ju vad som står hos Polisen, men går det å själv få veta vad Säpo har? :)

 

Det andra är gällande medicinska undersökningen, hur e det med folk som kan ha blodsjukdom, dvs sånt som inte drabbar deras tjänst men som läkare behöver veta om de blir skadade?

 

Grym koll verkar du ha iaf :banana

Resultat från registerkontroll ges bara som positivt eller negativt. Inga motiveringar brukar ges från vare sig MUST eller SÄPO.

 

Avseende blodsjukdom.... Vad avser du för blodsjukdomar? Och hur vet du att det inte påverkar ens tjänstbarhet? Jag tycker det låter tveksamt att någon med en blodsjukdom skulle få åka, men det är min lekmannatolkning.

Man måste se till helheten. En person kan vara skitbra som signalist men behöva dialys varje dag. Det påverkar ju inte utförandet av den dagliga tjänsten i befattning kanske men personen går inte att ha med eftersom den vård som denne kräver inte finns att tillgå med den frekvens det kräver.

 

/K

Link to comment
Share on other sites

Suck...verkar som min transporttjänst har flugit till er andra trots att jag har högre behörighet (BECE) :tveka: Bara att hoppas på FS13 istället...

 

ABECE här, med civilerfarenhet, plus förarbevis på hela bunten som räcker till -09... Så högre å högre vettefan ;)

Frågan är, vad gjorde du i lumpen? Hur länge sen? och vad fick du för betyg? Lämnade du referenser? Du vet det är mycket som kan avgöra mer än bara att du har tre behörigheter (bil, lastbil å släp på båda)

 

Resultat från registerkontroll ges bara som positivt eller negativt. Inga motiveringar brukar ges från vare sig MUST eller SÄPO.

 

Avseende blodsjukdom.... Vad avser du för blodsjukdomar? Och hur vet du att det inte påverkar ens tjänstbarhet? Jag tycker det låter tveksamt att någon med en blodsjukdom skulle få åka, men det är min lekmannatolkning.

Man måste se till helheten. En person kan vara skitbra som signalist men behöva dialys varje dag. Det påverkar ju inte utförandet av den dagliga tjänsten i befattning kanske men personen går inte att ha med eftersom den vård som denne kräver inte finns att tillgå med den frekvens det kräver.

 

/K

Ahh okey :) Skulle va intressant å veta va Säpo har på en ;)

 

Njae tänkte mest på de två vanligaste blödarsjukdomarna, dvs de som har högt respektive lågt Protein S värde, dvs de som löper högre risk för blodpropp om de blir liggandes i sjuksängen för länge eller de som lätt kan förblöda om de blir allvarligt skadade... Det senare förstår jag iofs när jag läser det att de måste va ganska allvarligt på utandstjänst, men va jag vet i Sverige så finns det ju tabletter för både och dvs blodförtunnande för de som kan få blodpropp (tas endast när de ska ligga på sjukan länge) samt motsvarande blodbindande för de som skulle blöda väldigt mkt vid en operation t.ex...

Link to comment
Share on other sites

Har dem ringt till nån som har sökt skyttetjänster för att tala om att ni har kommit med så länge ni klarar "kontrollen" eller är det bara intervju ni har blivit uppringda om ??

Har sökt skytte och kommit med om inget "oförutsett" inträffar, dvs säkontroll=ok och att den pluton jag placerats i inte beslutas överflödig

av nån politiker motsv. Dock är det ju så att det är plutoncheferna som ringer och det kan kanske skilja sig åt lite beträffande vilken vecka de väljer att ringa

Link to comment
Share on other sites

Suck...verkar som min transporttjänst har flugit till er andra trots att jag har högre behörighet (BECE) :tveka: Bara att hoppas på FS13 istället...

Det är ofta bra att ha kontakter om man vill öka sin chans att komma med.

 

När jag åkte på KS13 var stfPlutC ett befäl från mitt kompani i lumpen, det var många från min lumpenpluton och kompani som blev tillfrågade och åkte, så är det förmodligen nu också, och kommer alltid att vara.

 

Man vill helst ha med folk som man vet vilka det är och vad de kan för ett papper säger inte så mycket om den faktiska individen, tyvärr.

Link to comment
Share on other sites

Man vill helst ha med folk som man vet vilka det är och vad de kan för ett papper säger inte så mycket om den faktiska individen, tyvärr.

 

Nu har ju inte jag fått åka ännu, men som sagt jag vet ingen som är med och sätter ihop detta och iaf blivit tillfrågad, däremot så satte jag upp var enda Major å Kapten som jag jobbade nära som referens... På det sen så skulle Plutonchef kolla sa han, å iom att han hörde av sig igen så antar jag att det inte var nån nackdel som sagt att nämna vilka befäl man haft som kan rekomendera en...

 

Men som sagt, om du inte precis ryckte ut kan de va bra om du stack ut något så dem kommer ihåg dig, för dem har ju några å ta hand om så det är inte säkert att du ligger dem närmast till minne... I första hand tog jag två av mina Kaptener som hade varit Kosovo o som sa att jag borde åka, å i andra hand vår Kompanichef som jag hjälpte VÄLDIGT mkt med transporterna...

Link to comment
Share on other sites

Har sökt skytte och kommit med om inget "oförutsett" inträffar, dvs säkontroll=ok och att den pluton jag placerats i inte beslutas överflödig av nån politiker motsv. Dock är det ju så att det är plutoncheferna som ringer och det kan kanske skilja sig åt lite beträffande vilken vecka de väljer att ringa.

 

Det där låter väldigt likt det som jag har fått reda på. :)

Berg, is that you? 0:)

Edited by Richie
Link to comment
Share on other sites

  • henke changed the title to Kosovostyrkan KS15 2007

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...