Jump to content

"Officersjacka" på KA1 under mitten av 1990-talet

Schalldämpfer

Recommended Posts

När jag gjorde GU 1993-94 så såg man inte sällan hur en del av befälskåren på KA1 gottade sig i en mörkt blågrön, mycket civil, Berghausjacka i goretex så fort det duggregnade lite. Jackan i sig var i och för sig ganska snygg, men det såg fruktansvärt fult ut när den kombinerades med m90 byxor och övrig utrustning. Enligt uppgift skulle det dock vara godkänt av regementschefen, och den stackars dåvarande furiren Schalldämpfer var inte i sådan position att han kunde ifrågasätta det.

Några frågor kring detta:

1 Är det någon som vet vad det var för jacka och om den går att få tag på?

2 Jag har obekräftat hört att befälen fick erbjudande av berghaus att köpa dessa jackor billigt i samband med att FM köpte in Berghausryggsäckarna till amf. Kan det stämma?

3 Hur stora rättigheter har regementschef, motsv, att frångå gällande uniformsreglemente för sin personal?

1. Min gissning är också att plagget hette "Lightning" från Berghaus. 2- eller 3-lagers Goretex av robust design. Vill minnas att den prasslade bra. Skulle inte tro att den fortfarande finns i produktion, men du kan ju kolla direkt med Berghaus.

2. Jag har hört något liknande från två av varandra oberoende befäl som båda hade jackan. I alla fall att jackan köptes billigt direkt från Berghaus genom FM.

Det verkar ha varit en engångsmöjlighet att ekipera sig i blågrönt, eftersom de som hade jackan var Lt och ovanför (dvs hade några år i Bolaget). När jag tänker efter såg jag ingen nybakad fk eller lt som hade jackan.

Njaeee...

Den av dagens Berghausjackor som verkar vara mest lik är Storm, tror jag. Fast då i en blågrön nyans.

Ska se om jag kan rota fram något foto från tiden då fienden spelade balalajka och hjälmdoken hängde.

Så här såg Berghaus jackorna ut 91-92, bilden tagen på Korsö under 1:a Amfbat GU (PB). Beklagar att bildern är så suddig men man får iallafal en uppfattning om färgen. Befälet är mannen i mitten ifall någon inte fattar det.

korso.jpg

1. Min gissning är också att plagget hette "Lightning" från Berghaus. 2- eller 3-lagers Goretex av robust design. Vill minnas att den prasslade bra. Skulle inte tro att den fortfarande finns i produktion, men du kan ju kolla direkt med Berghaus.

2. Jag har hört något liknande från två av varandra oberoende befäl som båda hade jackan. I alla fall att jackan köptes billigt direkt från Berghaus genom FM.

Det verkar ha varit en engångsmöjlighet att ekipera sig i blågrönt, eftersom de som hade jackan var Lt och ovanför (dvs hade några år i Bolaget). När jag tänker efter såg jag ingen nybakad fk eller lt som hade jackan.

Det gjordes ett engångsinköp av jacka och byxa till alla som tjänstgjorde vid vid Regementet den hösten(89)(?) och om jag inte minns fel så var den bara tillåtet plagg under några få år.

(har mina byxor kvar i garderoben)

Edit: la till årtal

Edited by lanrezac

Guest Sam Dees

Tjena

Är ganska säker på att jackan heter Himaleya Extreme och fanns i flera "civila" färger, men den helgröna tillverkades bara för försvarsmakten, tror jag. Är också ganska säker på att det var sportkompaniet på Kungsgatan i Stockholm som stod för leveranseran av dessa eftersom det var där jag fick tag på mitt ex. Har turen att vara ganska liten så jag lyckades fåt tag i den enda returen från KA1 i small. Har fortfarande kvar jackan, även om den börjar bli lite sliten nu.

Tror att jag köpte den 92 eller 93, precis efter att jag hade sett den ute på regementet. Sncakde också med en kille från flygvapnet som sa att dom hade den jackan och att det var nån slags sambeställning tillsammans med grabbarna på KJ/Amf.

Kan naturligtvis vara ute och snurra helt när det gäller den här infon men jag tror att jag har rätt.

Hälsningar

Anders