Jump to content

Civilizations IV

Ringo

Recommended Posts

Sökte lite på forumet efter lite feedback på Civilizations IV men jag kunde inte hitta mycket.

Startar därför denna tråd i hopp om att få lite synpunkter på spelet.

Om nån sitter inne på Tips och trix är de oxå välkomna här!

Själv har jag inte spelat det ännu. Min dator orkar inte med! :D Kommer krävas minst en tremånaders mission innan pengarna finns för uppgradering

Ska jag åka? ;)

Jag kan bara hålla med om att det är ett otroligt skoj spel, jag och min kompis har spelat det i många timmar i multiplayer och det är mycket skoj i singelplayer också. helt klart ett bra spelköp.

Hopp då får jag väl säga att jag inte tycker att det är bra. Inte om man jämför med ettan :blink: och tvåan :) .

Det känns som att de har minskat världen och skapat enorma mäbngde funktioner som man inte riktigt har nytta av eller kan få grepp om. Tidigare kunnde man tro att man hade bra koll på fienden då man haft scouter ute och rekat i världen men då världen förr kunnde vara helt sjukt stor tog det ett bra tag innan man hittade dem och kunnde man inte avfärda dem med ett kortare krig.

Jag gillade dom äldre spelen mer faktiskt, men om man tar sig tid att läsa igenom alla funktioner finns det ju sjukt mycket inställningar man kan ändra på, så viss är det ett kul spel.

Men det är lite för mycket ekonomisk/politisk planering och strategi och för lite konflikter för min smak, samtidigt som tiden går för snabbt fram i normal läge.

Jag tillhör skaran "Ju nyare, desto bättre" och tycker fyran är den bästa i serien.

Med en grym burk kan du köra upp 19(?) spelare och de stora kartorna ganska stora.

Då man nu även kan välja statsreligion (utöver statsskicket) blir det mer diplomatiska konfrontationer som kan resultera i nya allierade eller fiender.

Man har fortfarande kvar en unik enhet för varje land och när en spelare har byggt FN, så kan alla spelare rösta om ett fåtal kärnfrågor (tex Skall kärnvapen tillåtas ja/nej m.m.)

I multiplay går det trots allt undan då alla spelare gör sina drag samtidigt.

Det största felet med fyran är väl dock att de inte tog vikingar den här gången heller...

I övrigt ganska bra gjort.

O du Ringo, du kan få låna min burk de där tre månaderna så kan jag åka istället :banana

Jag måste gå emot större delen av strömmen:

Jag tycker INTE om fyran. Vill man ha ett spel med för mkt politik eller 3D effekter så finns HOI2 på politiken och massa strategispel till 3D'n.

Slår att slag för att du ska leta upp tvåan istället. Bra, lätt, krigen känns på riktigt.

Sen är det bara ett plus att det går på skruttiga datorer :P

Du kan ju ställa in speltiden på Epic, så blir det bra

Det går att göra det ja, men det går ändå lite snabbt tycker jag. Hade gillat om det funnits mer inställningar på den punkten. Det går aldeles för snabbt till spaceracet även på epic, hinnar bara utkämpa kanske en riktig konflikt. Men det är bara min uppfattning.

Jag tycker INTE om fyran. Vill man ha ett spel med för mkt politik eller 3D effekter så finns HOI2 på politiken och massa strategispel till 3D'n.

För mycket politik i HOI2? :baskerPa:

I HOI1 var politiken mer begränsad, vilket gjorde det ganska enfaldigt. HOI1 kändes som 2 steg framåt och 1 tillbaka från EUII, HOI2 däremot är ultimat :baskerFN:

Det är alltså inte turordningsbaserat längre?

Jodå det är det allt.

Men när man spelar multiplayer, är det då som när man kör multiplayer på "alpha centuri" dvs man gör sina flyttar samtidigt och är en slö får man vänta in de andra?

Verkar som om de flesta som kommenterar spelet föredrar att köra multiplayer framför singelplayer. blir det verkligen så mycket roligare om man är flera på ett sånt här spel jfr CS mfl??

Men när man spelar multiplayer, är det då som när man kör multiplayer på "alpha centuri" dvs man gör sina flyttar samtidigt och är en slö får man vänta in de andra?

Jupp, det är precis så.

För mycket politik i HOI2? :happy:

I HOI1 var politiken mer begränsad, vilket gjorde det ganska enfaldigt. HOI1 kändes som 2 steg framåt och 1 tillbaka från EUII, HOI2 däremot är ultimat :clap:

Men EU2 är underbart att vara Sverige i :P Hade störst område i världen där :uzi

Jag säller mig nog till dem som säger att Civ IV var ett dåligt spel. Det kändes enfaldigt på så många plan, förutom de uppenbara sakerna som när spjutsoldaterna stormade mina tanks och... vann. Eller när bågskyttar skjuter ner apachehelikoptrar.

För att inte vara Mr. Boring Poopypants som dissar alla spel på forumet ska jag istället rekommendera alternativet Galactic Civilisations 2. -> www.galciv2.com ett spel i samma stil fast bättre och ... i Jymden! :worthy:

Du kan ju ställa in speltiden på Epic, så blir det bra

Det går att göra det ja, men det går ändå lite snabbt tycker jag. Hade gillat om det funnits mer inställningar på den punkten. Det går aldeles för snabbt till spaceracet även på epic, hinnar bara utkämpa kanske en riktig konflikt. Men det är bara min uppfattning.

Laddat hem senaste patchen?

I den finns hastighet "Marathon"

För mycket politik i HOI2? :blink:

I HOI1 var politiken mer begränsad, vilket gjorde det ganska enfaldigt. HOI1 kändes som 2 steg framåt och 1 tillbaka från EUII, HOI2 däremot är ultimat :clap:

Då måste du skaffa Doomsday-expansionen. Nu har man även lagt till en hel Intelligence-funktion, komplett med spionage och uppvigling!

Med andra ord ÄNNU mer att hålla reda på, hur skoj som helst :D

Hur är de olika nationaliteterna i Civ IV då? har de olika specialiteer, byggnader, vapenslag etc?

Är det någon nationalitet som anses enklare att klara spelet med och är det någon man inte vill ha mot sig på brädet? :uzi:rocketl:

Beror mycket på hur du vill vinna spelet. Erövra hela världen? Diplomatisk seger eller kanske Kulturellt? Skicka iväg folk till Alpha Centauri?

Officiella hemsidan Står lite mer om de olika civilisationerna och deras olika ledare

Gamespots gameguide Lite mer tips och trix

Några tillägg: Vissa ledare är jobbiga, t ex: Tokugawa (Japan) som alltid är extremt isolationistisk och främlingsfientlig. Lyckas igentligen aldrig bygga upp en mäktig civilisation men startar istort sett alltid krig med dig, även fast han finns på andra sidan jorden. Inte så svår motståndare men irriterande.

Det är en bra idé att anta en statsreligion även om det inte är ett tvång. Det ger vissa fördelar som t ex gladare befolkning och i komination med vissa civics ger det även fördelar vid krigföring. Förhållandena blir även bättre med datorns civ's som har samma stadsreligon som du. Försök även att grunda minst en egen religion om du försöker dig på en kulturell seger.

• 9 months later...

Har spelat civ1, 2, 3 och 4 som nya spel. Och måste säga att inget slår känslan av det första spelet. Det var så mycket bättre än allt annat man hade spelat tidigare. 2:an är nog det som jag fortfarande gillar bäst.

Försöker numer aktivt välja bort dataspelande. Civ1 förstörde mina ekonomistudier i början av 90-talet :rockon:

He he

I know that feeling!

För min del var det mellanstadiet som försakades. Polarens storebrors amiga med Civ I på var mycket mycket roligare.

Kommer än idag ihåg vissa av omgångarna man körde. Av någon anledning körde vi med babylonierna hela tiden... ;-)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...