Jump to content

US Navy SEALs


Guest Lindman

Recommended Posts

Guest Lindman

Någon som är insatt i rekryteringsprocessen?

 

Måste man vara anställd i det amerikanska försvaret?

 

Kan man som svensk officer genomgå utbildningen till SEAL?

 

Hur ska man göra som svensk medborgare (genomgått svensk GU) och vill söka dit?

 

Tacksam för svar!

 

Mvh, Nyfikna Lindman!

Link to comment
Share on other sites

Det minsta du behöver är  antingen ett stipendiat från nånting som jag inte kommer ihåg namnet på... men då måste du oxå uppylla krav där för att ens få söka stipendiet. t.ex yoff motsvarande.

 

..eller ett Green Card för att ens få rekryteras till någon av USA´s förband.

 

Jag har varit i kontakt med en rekryteringsofficer för Marinkåren och då krävdes det Green Card..  ???

Link to comment
Share on other sites

Guest Lindman

Hur pass svårt är det att skaffa ett greencard resp. medborgarskap?

 

Har hört att det tar 7 år för en civil person att bli medborgare men om man gör militär-tjänst där så tar det max 3 år? Någon som vet?

 

Och är LRRP amerikansk medborgare eller?

Link to comment
Share on other sites

Amerikanska ambassaden i Stockholm har bra information:

http://www.usis.usemb.se/

 

Green Card/arbetstillstånd/uppehållstillstånd kan du få på olika sätt och för olika ändamål. Du kan även krångla dig in genom att först flytta till Kanada (mycket enklare) och därifrån på ett ganska enkelt sätt etablera dig i USA. Gör du militärtjänst i USA så kan du mycket riktigt bli medborgare inom tre år. Många enheter och utbildningar kräver dock att du redan är medborgare plus har annan erfarenhet. Dit räknas officersutbildning, SEAL, Special Forces med flera.

 

En officerskarriär i USA tycker jag själv skulle vara högintressant och här är vad som gäller då: förutsatt att du inte är amerikansk medborgare så innebär det att du får börja som vanlig soldat och tjänstgöra i minst tre år för ditt medborgarskap. Efter det måste du vanligtvis skaffa dig en examen från ett minst fyraårigt universitetsprogram (har du redan en motsvarande examen från Sverige så är möjligheterna goda att de godkänner det). Vapengrenarna har olika program som hjälper till att finansiera college efter att du har tjänstgjort en viss tid, så det kan komma till användning. Om du efter det blir antagen till officersutbildning så väntar Basic Combat Training, Officer Candidate School och Officer Basic Course. Dessa kurser är sammantaget avsevärt kortare än en svensk yrkesofficersutbildning.

Link to comment
Share on other sites

Guest Predator

Flottan:  http://www.usna.edu/                

flygvapnet:  http://www.usafa.af.mil/flash/    

Armén:  http://www.usma.edu/

 

Står en hel del om hur man ansöker och hur det ser ut ifall man är utlänning.

Link to comment
Share on other sites

Guest Lindman

du får högst vara 23 år för att söka till officers-utbildningen men om man är 21 när man är klar med lumpen här hemma (som i mitt fall) så hinner man inte tjänstgöra 3 år i USA innan tidsfristen för officers-utb. har gått ut! krångligt?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
du får högst vara 23 år för att söka till officers-utbildningen men om man är 21 när man är klar med lumpen här hemma (som i mitt fall) så hinner man inte tjänstgöra 3 år i USA innan tidsfristen för officers-utb. har gått ut! krångligt?

Det finns olika tillvägagångssätt för att bli officer och i USA ligger som bekant betoningen på den akademiska rollen. Högst 23 år gäller för att söka in till West Point, USA:s enda militärhögskola. Merparten av officerarna utbildas dock genom Officer Candidate School. För att kunna söka in där så krävs det att du har en examen från en minst fyraårig universitetsutbildning. Åldersgränsen är då 29 år.

Link to comment
Share on other sites

Åldersgränsen 29 gäller bara för att komma in utan tjafs, det finns s k waivers, d v s de gör undantag för allt möjligt, åldersgränsen är inte speciellt fast, om man har vad som krävs i övrigt är det oftast inte ngt problem. Hur tror ni annars man uppnår 100 % av rekryteringsmålet, med alla småknarkare etc som finns här och som då är diskvalificerade? Jo man tar äldre, högt motiverade personer, eller så står man helt plötsligt med för lite folk... Jag känner en som var 31 när han gick igenom boot camp i San Diego, ingen tidigare mil erf, nu är han 2LT, så nog går det. I o f s hade han 4 års universitet bakom sig, men det var det jag menade med att om man har vad som krävs i övrigt...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...