Jump to content

Underrättelseassistent 06/07

Recommended Posts

Tänkte se om det fanns några här som är uttagna till Underrättelseassistentutbildningen vid TSUS kommande år. Såg att det fanns en för tolkarna (Tolkskolan '06) och tyckte inte att vi skulle vara sämre. Mönstrade iaf på onsdagen men sov inte över. Så finns det några andra blivande UndAssar här ute?

Gamla trådar i ämnet: Underrättelseassistent, Undass år 2005

Guest marski

Grattis!

Mönstrade också på onsdagen och kom med men jag blev antagen till NBC befäl vid SkyddC också så jag valde det istället!

Hur många undassar tog de in?

• 1 month later...
Well, fortfarande inget svar. En ensam blivande UndAss kommer iaf imorgon att bege sig till K3. Ser han någon förvirrad ung man med fundersam uppsyn så kommer denna att kontaktas. Wish me luck!

I wish you good luck.

Må du bli lika bra som förra årets kull.

/Krook

Well, fortfarande inget svar. En ensam blivande UndAss kommer iaf imorgon att bege sig till K3. Ser han någon förvirrad ung man med fundersam uppsyn så kommer denna att kontaktas. Wish me luck!

Nog kommer det fler förvirrade bliande undassar och to(l)kar. Håll ut första veckan så kommer det ett litet besök sen. Lycka till!

Yossarian-> :/:) <-Skvadronchefen, aka Kn H

@pajohansson

Om du vill berätta vilka befäl som är på Örebro skv nuförtiden, så skicka gärna ett PM.

• 1 month later...

Hej hoppas det inte gör något om jag utnyttjar tråden för att ställa en fråga ang undass... :D

Jag skall mönstra snart och tjänsten som FV-undass verkar väldigt intressant. Till min förvåning kan jag inte ngn info om den på lumpen.nu, utan det enda jag hittar är "PL701 Underrättelseassistent, FM gemensamt ". Inkluderar denna beskrivning även FV-undassar?

Anledningen till att jag undrar är att det krävs goda programmeringskunskaper för att bli undass i armén, vilket (såvitt jag förstått) inte krävs i FV. Annars blir det väl till att plugga C++ :banghead:

Chansar på att detta är rätt tråd att fråga i...

Efter att ha läst lite om denna befattning, så känner jag attden verkar passa mig som handsken :baskerKav:

Nu kanske jag verkar lite enfaldig, men går det, som jag hört, att skicka in intresseanmälan för befattningar man vill försöka bli antagen till?

MvH

Oscar

@fogel02

Är int helt insatt men hittade detta på undsäkc.mil.se:

"Utvecklingsarbete

Som underrättelseassistent i armén deltar du i mjukvaruutveckling. Projekten leds av projektledare, men utvecklingen sker till stor del under eget ansvar. Du är med under planeringen, genomförandet och dokumenteringen av arbetet. Arméns underrättelseassistenter arbetar till stor del med, men även med, integration av mjuk- och hårdvara."

Ingen som kan svara på min fråga ovan? Eftersom tjänsten beskrivs som en tillgänglig vpl-tjänst så borde den vara kvar, men lumpen.nu verkar ändå vara lite mer uppdaterad. Ingen med info? :)

@viper88

Eran av FV-undass och A-undass är tyvärr slut. Undassarna är numera FM-gemensamma, men tjänsten motsvarar i stort gamla FV-undass. Programmeringsinriktningen som A hade har försvunnit. www.undsakc.mil.se är dessvärre ungefär lika uppdaterad som ett granitblock. Undertecknad var FV, men övade uteslutande med arméförband.

@Nestor

Man säger till inskrivningsförrättaren när man mönstrar, så skickar han ett papper till UndSäkC.