Jump to content

Vapenstölder

Guest

Recommended Posts

Har suttit och bläddrat igenom svenska kriminaltekniska Laboratoriets arkiv på beslagtagna vapen... Det består ju mest av Sk "cilvila" vapen typ studsare,hagel och dyl., men här och där dyker det upp lite mer skrämande saker, typ Ak5, ak4, m16, ak47 osv. Även några mer Exotiska som en flygplanskulspruta, någon Tksp en ak-74asu... Även ett gäng Mp-40, mg44, "exprimentella" mausers (m/96) osv som förmodligen är mer farliga för skytten än "offren". Men helt plötsligt dyker det upp 2 olika "exprimentella" Ak5or, en "exprimentell" Kort ak5a, en "exprimentell" ak4, ett gäng "exprimentella" M/45 or.

Hur bra koll är det på Mobföråd och dyl egentligen...? Och hur förvaras egentligen "exprimentella" vapen och vad händer med dom efter utvecklingen...?

Ok en del av detta är säkert hemligt (hoppas jag) speciellt rörande mobföråd... Finns ändå en del finna grejor där inne...

Hm, var skulle de komma från isåfall? Du menar kanske att alla G3A3 inte kommer från försvaret, eller?

Nu är det ju en gång för alla som så, att Försvarsmakten inte är den enda brukaren av herrar Heckler & Koch's små tekniska alster. :D Som exempel kan nämnas att det vapen som användes vid morden på Stureplan tillhörde det norska försvaret.

Guest Lt. payne
Någon som har koll på läget efter stölden nere i H-borg, är alla Ag90 återbördade till FM?

Tror inte det..

Jag bor där och vi får inte skjuta AG90 här nere.

Enligt rykten är Polisen livrädda för att Ammunitionen ska komma  på "drift".

AK4:an eller G3 som den heter hos H&K är en av världens mest använda AK i kaliber 7,62*51 mm. G3  används av bla Norge, Danmark, Tyskland, Turkiet, Pakistan, Mexico, Chile mm.

AK4:an skiljer inget mot G3:an, de första vapnen tillverkades faktiskt av H&K i dåvarande Västtyskland och resten på licens i Sverige.

Guest Lt. payne

Nån gång i början på 90-talet pågick en stöld härva modell större på godsjärnvägsstationen här.Enligt mitt minne försvann det allt möjligt och till enorma summor.

När sedan Några AG90 försvann så träffade skiten fläkten om uttrycket tillåts.

Jag kommer inte ihåg allt men läste i tidningen att några grabbar hittade ett antal AG90 i en dunge i ett bostadsområde. Men troligen är inte alla hittade för vi för inte skjuta AG90.

Polisen är oroliga för att ev. ammunition ska komma på drift.

Jag är inte säker men tror att UNICORN är rätt man att fråga.

Om jag minns rätt så hade man sågat upp taket på en container som stog på järnvägsstationen.

Jag tror man kom över 25st AG90.

En kompis på BA01 blev tillfrågad av en skum typ på en bar om han kunde fixa 12,7 ammunition. Han skulle få bra betalt.

The Swede

Guest Lt. payne

ARN, om du syftar på mc-gängen här så har de allra flesta medlemmarna ingen eller mycket bristfällig militär kunskap.

Deras militära karriär började med att se First blood och lära sej mejning av John Rambo.

Att de gärna klär sig i moderiktig citycamo och inbillar sig att de kan SIB är deras sätt att impa på Svensson.

Deras slutgiltiga examen var att lära sig "In the army now"

med status quo utantill. (tog tid!)

Lt. payne.

Även om deras militära kunskaper är mycket bristfälliga så är dom fortfarande intresserade av att få tag på militära vapen och ammunition.

Det var en av dessa herrar som min kompis blev tillfrågad av.

Man kanske skulle erbjuda dom att ställa upp som vapeninstruktör.

Kunde nog ge en ganska bra inkomst. :D

The Swede

Det var växlingspersonalen på det statliga tågåkeriet som tyckte att dom hadde en utmärkt lönefömån i form av tillgrepp av diverse saker i godsvagnarna.

Dom Ag90 dom fick tag i, 13 till antalet, var bland dom första som skulle till FV för minröjning när basen blivit utsatt för multipelvapen.

Sex av bössorna hittades i en gammal övergiven transformatorstation norr om H-borg, resterande sju var på drift.

Har obekräftade uppgifter om att ytterligare sex Ag90 påträffades nyligen, om detta stämmer så skulle det fortfarande finnas en stycke Ag90 i omlopp.

Vi har diskuterar det tidigare...men alla kriminella AK4:or i Sverige kommer inte från svenska försvaret.

Vapnet som användes på Stureplan kom väl från Norge?

Jag kommer så väl ihåg när man hörde om Stureplansskjutningen i radion på morgonen och att ett militärt vapen använts. Man hade Falun i åtanke och visste att K1 låg på promenadavstånd från Stureplan. ???

Vi har diskuterar det tidigare...men alla kriminella AK4:or i Sverige kommer inte från svenska försvaret.

Vapnet som användes på Stureplan kom väl från Norge?

Jag kommer så väl ihåg när man hörde om Stureplansskjutningen i radion på morgonen och att ett militärt vapen använts. Man hade Falun i åtanke och visste att K1 låg på promenadavstånd från Stureplan. ???

Jepp, en Ag3

Guest Lord Good

Det är bara att inse att militära vapen inte är särskilt eftertraktade av kriminella element. Hellre en schysst picka än en Ak om man ska göra ett rån. Motorburen"ungdom" tycks dock ha ett visst intresse för militära vapen men intresset verkar vara större än förmågan, hehe.

Kan ha helt fel men var det inte någon YOF på LG för några år sen som sympatiserade med HA eller om det var Bandidos. Han fick ett ultimatum, VÄLJ, och han valde då att "gå" till mc-klubben. I samma veva försvann det en hel del vapen från LG och i mc-klubben blev han någon slags "säkerhetschef".

Då jag inte ens kommer ihåg vem som berättade detta så bör det nog tas med en nypa salt. Någon som kan verifiera historien?

Det var svårt att hitta statistik på detta. Nåväl, nedanstående är ett klipp från en proposition till justitieministern. Länk: http://justitie.regeringen.se/propositione...f/sou98_44b.pdf

Nedanstående uppgifter bygger på s.k. brottsdatum, dvs. den tidpunkt då egendomen stals eller förkom på annat sätt samt anger antalet skjutvapen eller vapendelar som stulits/förkommit. Bland uppgifterna ingår inte effektbegränsade skjutvapen, ammunition eller sprängämnen. Uppgifterna gäller åren 1990—1997.

Bostadshus ................... 4 208

Fritidshus .........................435

Kontor .............................128

Motorfordon ......................256

Skytteförening ..................283

Vapenhandlare ..................251

Järnvägstransport ................ 1

Militärförråd ......................581

Militäranläggning ...............298

Militärövning ...................... 86

Hemvärnsförråd .................. 31

Civilförsvarsförråd/anläggning .. 6

Övriga ........................... 3 378

och sen ett klipp från SVT:s nyhetssajt från 2001-02-07:

http://www.svt.se/nyheter/2001/010207/128.html

Drygt 200 militära automatvapen saknades vid årsskiftet, enligt försvarets statistik.