Guest Posted September 18, 2002 Report Share Posted September 18, 2002 Har suttit och bläddrat igenom svenska kriminaltekniska Laboratoriets arkiv på beslagtagna vapen... Det består ju mest av Sk "cilvila" vapen typ studsare,hagel och dyl., men här och där dyker det upp lite mer skrämande saker, typ Ak5, ak4, m16, ak47 osv. Även några mer Exotiska som en flygplanskulspruta, någon Tksp en ak-74asu... Även ett gäng Mp-40, mg44, "exprimentella" mausers (m/96) osv som förmodligen är mer farliga för skytten än "offren". Men helt plötsligt dyker det upp 2 olika "exprimentella" Ak5or, en "exprimentell" Kort ak5a, en "exprimentell" ak4, ett gäng "exprimentella" M/45 or. Hur bra koll är det på Mobföråd och dyl egentligen...? Och hur förvaras egentligen "exprimentella" vapen och vad händer med dom efter utvecklingen...? Ok en del av detta är säkert hemligt (hoppas jag) speciellt rörande mobföråd... Finns ändå en del finna grejor där inne... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted September 18, 2002 Report Share Posted September 18, 2002 Men du hallå, vart hittade du det att bläddra igenom? Nyfiken... några bilder på de aktuella vapnen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonte72 Posted September 18, 2002 Report Share Posted September 18, 2002 Vi har diskuterar det tidigare...men alla kriminella AK4:or i Sverige kommer inte från svenska försvaret. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted September 18, 2002 Report Share Posted September 18, 2002 Jag har kjommit över dom genom kontakter... Skall se om jag kan lägga upp bilder Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted September 19, 2002 Report Share Posted September 19, 2002 Är inte det offentlig handling och kan tillgås på begäran från rätt myndighet? dvs detta register med beslagtagna vapen. Enligt uppskattning finns det ca 50 000 illegala handel vapen i Sverige Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
1314 Posted September 19, 2002 Report Share Posted September 19, 2002 Vi har diskuterar det tidigare...men alla kriminella AK4:or i Sverige kommer inte från svenska försvaret. Hm, var skulle de komma från isåfall? Du menar kanske att alla G3A3 inte kommer från försvaret, eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted September 19, 2002 Report Share Posted September 19, 2002 Hm, var skulle de komma från isåfall? Du menar kanske att alla G3A3 inte kommer från försvaret, eller? Nu är det ju en gång för alla som så, att Försvarsmakten inte är den enda brukaren av herrar Heckler & Koch's små tekniska alster. Som exempel kan nämnas att det vapen som användes vid morden på Stureplan tillhörde det norska försvaret. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted September 19, 2002 Report Share Posted September 19, 2002 Jag har kjommit över dom genom kontakter... Skall se om jag kan lägga upp bilder Tack Är det en Ak4 så är den från Svenska försvaret, annars är det ingen Ak4... Ag3, norska försvaret, G3A3, någon annanstans ifrån Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haggeman Posted September 19, 2002 Report Share Posted September 19, 2002 En polare som bor i St Petersburg sa att det "försvinner" 300 000 vapen fråna röda armèn varje år.. Nån som vet om siffrona stämmer? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted September 19, 2002 Report Share Posted September 19, 2002 Någon som har koll på läget efter stölden nere i H-borg, är alla Ag90 återbördade till FM? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted September 19, 2002 Report Share Posted September 19, 2002 Känns alltså lite skrämande när det finns bus där ute som har tillgång till Ag90 och tyngre vapen... Tur att dom inte kan använda dom alltid, vilket är tur... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lt. payne Posted September 19, 2002 Report Share Posted September 19, 2002 Någon som har koll på läget efter stölden nere i H-borg, är alla Ag90 återbördade till FM? Tror inte det.. Jag bor där och vi får inte skjuta AG90 här nere. Enligt rykten är Polisen livrädda för att Ammunitionen ska komma på "drift". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonte72 Posted September 20, 2002 Report Share Posted September 20, 2002 AK4:an eller G3 som den heter hos H&K är en av världens mest använda AK i kaliber 7,62*51 mm. G3 används av bla Norge, Danmark, Tyskland, Turkiet, Pakistan, Mexico, Chile mm. AK4:an skiljer inget mot G3:an, de första vapnen tillverkades faktiskt av H&K i dåvarande Västtyskland och resten på licens i Sverige. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Holmlund K4 97/98 Posted September 20, 2002 Report Share Posted September 20, 2002 Någon som har koll på läget efter stölden nere i H-borg, är alla Ag90 återbördade till FM? Nu känns det som jag har missat något. Någon som kan informera mig om vad som har hänt. Tack på förhand. Mvh HOL Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lt. payne Posted September 20, 2002 Report Share Posted September 20, 2002 Nån gång i början på 90-talet pågick en stöld härva modell större på godsjärnvägsstationen här.Enligt mitt minne försvann det allt möjligt och till enorma summor. När sedan Några AG90 försvann så träffade skiten fläkten om uttrycket tillåts. Jag kommer inte ihåg allt men läste i tidningen att några grabbar hittade ett antal AG90 i en dunge i ett bostadsområde. Men troligen är inte alla hittade för vi för inte skjuta AG90. Polisen är oroliga för att ev. ammunition ska komma på drift. Jag är inte säker men tror att UNICORN är rätt man att fråga. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted September 20, 2002 Report Share Posted September 20, 2002 Om jag minns rätt så hade man sågat upp taket på en container som stog på järnvägsstationen. Jag tror man kom över 25st AG90. En kompis på BA01 blev tillfrågad av en skum typ på en bar om han kunde fixa 12,7 ammunition. Han skulle få bra betalt. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ARN Posted September 20, 2002 Report Share Posted September 20, 2002 Vissa gäng i hbg området sägs vara intesserade av 12,7 am... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lt. payne Posted September 20, 2002 Report Share Posted September 20, 2002 ARN, om du syftar på mc-gängen här så har de allra flesta medlemmarna ingen eller mycket bristfällig militär kunskap. Deras militära karriär började med att se First blood och lära sej mejning av John Rambo. Att de gärna klär sig i moderiktig citycamo och inbillar sig att de kan SIB är deras sätt att impa på Svensson. Deras slutgiltiga examen var att lära sig "In the army now" med status quo utantill. (tog tid!) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted September 20, 2002 Report Share Posted September 20, 2002 Lt. payne. Även om deras militära kunskaper är mycket bristfälliga så är dom fortfarande intresserade av att få tag på militära vapen och ammunition. Det var en av dessa herrar som min kompis blev tillfrågad av. Man kanske skulle erbjuda dom att ställa upp som vapeninstruktör. Kunde nog ge en ganska bra inkomst. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted September 20, 2002 Report Share Posted September 20, 2002 Det var växlingspersonalen på det statliga tågåkeriet som tyckte att dom hadde en utmärkt lönefömån i form av tillgrepp av diverse saker i godsvagnarna. Dom Ag90 dom fick tag i, 13 till antalet, var bland dom första som skulle till FV för minröjning när basen blivit utsatt för multipelvapen. Sex av bössorna hittades i en gammal övergiven transformatorstation norr om H-borg, resterande sju var på drift. Har obekräftade uppgifter om att ytterligare sex Ag90 påträffades nyligen, om detta stämmer så skulle det fortfarande finnas en stycke Ag90 i omlopp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted September 20, 2002 Report Share Posted September 20, 2002 Vi har diskuterar det tidigare...men alla kriminella AK4:or i Sverige kommer inte från svenska försvaret. Vapnet som användes på Stureplan kom väl från Norge? Jag kommer så väl ihåg när man hörde om Stureplansskjutningen i radion på morgonen och att ett militärt vapen använts. Man hade Falun i åtanke och visste att K1 låg på promenadavstånd från Stureplan. ??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ARN Posted September 20, 2002 Report Share Posted September 20, 2002 Lt. payne. Jag är medveten om att deras taktiska kunskaper är värdelösa, vilket är tur. Men deras tillgång till kraftfulla vapen är inte mindre otrevlig för det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted September 20, 2002 Report Share Posted September 20, 2002 Vi har diskuterar det tidigare...men alla kriminella AK4:or i Sverige kommer inte från svenska försvaret. Vapnet som användes på Stureplan kom väl från Norge? Jag kommer så väl ihåg när man hörde om Stureplansskjutningen i radion på morgonen och att ett militärt vapen använts. Man hade Falun i åtanke och visste att K1 låg på promenadavstånd från Stureplan. ??? Jepp, en Ag3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted September 20, 2002 Report Share Posted September 20, 2002 Det är tur att polisen har bra koll på medlemmarna i div. motorcykelföreningar. Det vore ju inge bra om dom utbildades av FM som olyckligtvis har hänt inom andra sammanslutningar. :devil Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lord Good Posted September 20, 2002 Report Share Posted September 20, 2002 Det är bara att inse att militära vapen inte är särskilt eftertraktade av kriminella element. Hellre en schysst picka än en Ak om man ska göra ett rån. Motorburen"ungdom" tycks dock ha ett visst intresse för militära vapen men intresset verkar vara större än förmågan, hehe. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Holmlund K4 97/98 Posted September 20, 2002 Report Share Posted September 20, 2002 Kan ha helt fel men var det inte någon YOF på LG för några år sen som sympatiserade med HA eller om det var Bandidos. Han fick ett ultimatum, VÄLJ, och han valde då att "gå" till mc-klubben. I samma veva försvann det en hel del vapen från LG och i mc-klubben blev han någon slags "säkerhetschef". Då jag inte ens kommer ihåg vem som berättade detta så bör det nog tas med en nypa salt. Någon som kan verifiera historien? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doyle Posted September 21, 2002 Report Share Posted September 21, 2002 Yof'en va med i en "Hang-around" klubb till HA. Alla detaljer med vapnen som försvann vet jag inte, dock så kan jag verifiera att historien med ultimatumet är sann. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu.Bar Posted September 22, 2002 Report Share Posted September 22, 2002 Det var svårt att hitta statistik på detta. Nåväl, nedanstående är ett klipp från en proposition till justitieministern. Länk: http://justitie.regeringen.se/propositione...f/sou98_44b.pdf Nedanstående uppgifter bygger på s.k. brottsdatum, dvs. den tidpunkt då egendomen stals eller förkom på annat sätt samt anger antalet skjutvapen eller vapendelar som stulits/förkommit. Bland uppgifterna ingår inte effektbegränsade skjutvapen, ammunition eller sprängämnen. Uppgifterna gäller åren 1990—1997. Bostadshus ................... 4 208 Fritidshus .........................435 Kontor .............................128 Motorfordon ......................256 Skytteförening ..................283 Vapenhandlare ..................251 Järnvägstransport ................ 1 Militärförråd ......................581 Militäranläggning ...............298 Militärövning ...................... 86 Hemvärnsförråd .................. 31 Civilförsvarsförråd/anläggning .. 6 Övriga ........................... 3 378 och sen ett klipp från SVT:s nyhetssajt från 2001-02-07: http://www.svt.se/nyheter/2001/010207/128.html Drygt 200 militära automatvapen saknades vid årsskiftet, enligt försvarets statistik. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HvPrsk Posted September 22, 2002 Report Share Posted September 22, 2002 finns mer intressant läsning om detta i tidningen Hemvärnsnytt, finns på nätet som PDF... http://www.hemvarnet.mil.se/hemvarnet/atta...s/2002-4_lr.pdf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Bodin Posted September 23, 2002 Report Share Posted September 23, 2002 Hanboken för AG90 finns väll som vanligt på FMLOG:s hemsida. Förhopplingsvis så har de inte hittat boke än. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts