Jump to content

V för Vendetta

Magnus Redin

Recommended Posts

En enkelspårig superhjälte gör grovjobbet med att rädda ett nära framtida Storbrittanien från en fascistisk diktatur. Historien bygger på seriealbum som publicerades under 80 talet, givetvis har historien förenklats för att passa som film. Psykologin hos fascisterna och den med våld och propaganda manipulerade allmänheten är tyvärr tidlös men de politiska exemplen har uppdaterats till dagens problem vilket gör bakgrundshistorien trovärdig. Man märker hur kul det är att leva i en diktatur som har rensat ut allt avvikande. Nu skall jag läsa om samlingsalbumet med originalserien.

Tyckte filmen var rätt bra, dock blev jag trött på de extremt tydliga kopplingarna till tredje riket. Känns lite uttjatat med det temat när elaka diktatorer skall illustreras, vi vet redan att mustasch-pelle var elak och dum, sluta tjata och kom med något nytt.

Tyckte filmen var rätt bra, dock blev jag trött på de extremt tydliga kopplingarna till tredje riket. Känns lite uttjatat med det temat när elaka diktatorer skall illustreras, vi vet redan att mustasch-pelle var elak och dum, sluta tjata och kom med något nytt.

Men å andra sidan, vad är en diktator utan mustasch? Tänk dig Hitler, Stalin, Franco, Lenin eller Pinochet utan ansiktshår. Hur skulle det se ut? Mustascher är diktatormode. 8-/

Men å andra sidan, vad är en diktator utan mustasch? Tänk dig Hitler, Stalin, Franco, Lenin eller Pinochet utan ansiktshår. Hur skulle det se ut? Mustascher är diktatormode. :tveka:

Så roten till allt ont sitter i hårsäckarna 8-/

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...