Jump to content

Pansarskott eller liknande RSV laddning

Dragpack

Recommended Posts

Har alltid undrat om man skulle våga skjuta mot en stridvagn när det hettar till.

En stridvagn svänger på tornet fortare än vad man kan springa dvs får man ingen verkan på första skottet så är det troligtvis kört !

Under lumpen tiden sa man att man alltid skulle skjuta med dubbel skott med AT4 för att vara säker.

själv så skulle jg inte våga skjuta !

Kanske någon här på SoldF har varit med när det hettar till ! Kan tänka mig att någon i utlandstjänstegöringen har dragit iväg en RSV laddning mot något äkta mål !

• Replies 110
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

@Dragpack

Man drar inte iväg P-skott efter Stridsvagn, det är bortkastat.

Män (inte könet, utan pluralet!) med P-skott kan lyckas slå ut stridsvagn.

Du måste komma ihåg att det krävs ca. 5 skott för att slå ut en Strv (något ni borde lärt er på Pansar), och man måste komma ihåg att Strv aldrig åker ensam. Så det behövs en pluton inf. som haft chansen att gräva ner sig och minera, för att kanske ha en chans mot en pluton strv (4-5 vagnar).

Tror vi haft en sådan här tråd förut...

Edited by Sg Toll

@Dragpack

Du måste komma ihåg att det krävs ca. 5 skott för att slå ut en Strv (något ni borde lärt er på Pansar), och man måste komma ihåg att Strv aldrig åker ensam. Så det behövs en pluton inf. som haft chansen att gräva ner sig och minera, för att kanske ha en chans mot en pluton strv (4-5 vagnar).

Varför 5 st ? Vi fick aldrig prova att skjuta med RSV laddningar på P6, Kan bero på att jag låg på spaning och det ända jag lärde mig var att gräva gropar samt springa.

Men kontentan är om det dyker upp stridvagnar ,så ligg jävligt lågt !

/ Oka

Skyddet på stridsvagnar är så bra i förhållande till verkan på p-skotten så man räknar med att de behövs så många. Jag kan inte de exakta beräkningarna till hur man kommit fram till just den siffran. Sedan ska man tänka på att man inte kan räkna med att alla p-skott man avlossar träffar, jag har för mig att man vid liknande actioner ska räkna på att 2 av 3 träffar. Så man ska ta med 8-9- p-skott för varje stridsvagn man vill slå ut

Kanske lite OT men hur vet stridsvagns besättnigen varifrån beskjutningen kom ifrån?

Har dom hjälpsystem eller är det mera snurra runt och tilla om det ligger kvar rök eller se inf som försökte slå ut dom?

Vi har fått lära oss stridsvagnarna idag är så pass välutrustade med div. kameror och allt möjligt att de ser i princip vad som helst. Man skall gräva ned sig ordentligt, attackera dem bakifrån och om du inte lyckas slå ut den , ja då är du i princip död, för i samma sekund som p-skotten går iväg så är du upptäckt om inte dessförinnan. Stridsvagnar är inget man vill strida emot om man inte själv sitter i en. :baskerPa:

@Dragpack

Man räknar med att det krävs 3 träff för att slå ut ett stridsfordon, och för att göra det krävs i regel 5-6 P-skott.

Så fort du ahr fått en träff i en STRV så kan jag lova att hans plutons kompisar redan har hittat dig i värme kamerorna om du inte grävt ner dig odentligt men ser dom då lite rök så lär det ju landa ett gäng spräng där.

STRV vs Infantri = Dåligt

Så fort du ahr fått en träff i en STRV så kan jag lova att hans plutons kompisar redan har hittat dig i värme kamerorna om du inte grävt ner dig odentligt men ser dom då lite rök så lär det ju landa ett gäng spräng där.

Och så kanske stridsvagnarna har några sådana här, eller motsvarande......

http://www.globalsecurity.org/military/sys...tions/m1028.htm

Svårt att helt slå ut en stridsvagn med P-skott, men hindrar inte att man kan allvarligt skada den, t ex skjuta av ett band eller skada luft insuget till motorn, skickar in splitter in i motorn.

Vet själv att genom att Skjuta ett P-skott in i luftinsuget på en Abraham stridsvagn förstör turbinen, mycket effektivt. Pansaret som består av ett antal snedställda skivor för att tilllåta insug av stor mängd luft är tunnaste punkten på hela vagnen.

Mobility kill!!!

Charlie Spartan

Fan ! Har stridsvagnar värmekamera ? Då är det väl tämligen kört om man ligger och trycker bakom en buske eller liknande. Har 122 Värmekamera ?

Fan ! Har stridsvagnar värmekamera ? Då är det väl tämligen kört om man ligger och trycker bakom en buske eller liknande. Har 122 Värmekamera ?

Det har varit standard på moderna stridsvagnar sedan början av 80-talet... Den första varianten av Leopard 2 hade visserligen bara bildförstärkare, men de moderniserades med IR-sikte i slutet av 70-talet...

I "småbruten terräng" är det definitivt jobbigt att slåss mot stridsvagnar som infanterist. I urban miljö däremot är det en annan sak.

Svenska stridsvagnar och stridsfordon har precis som alla modernar ifv/cv samt strv passiv IR (dvs värmekamera). Nu är min personliga erfarenhet av pansar noll - men jag skulle tänka mig för MÅNGA gånger innan jag smäller på strv med grg eller pskott.

Eller som Kn Englund uttryckte det unfer GRG-utbildning och dess nytta mot soldater i skydd:

Vpl: "Jamen - om det kommer en stridsvagn eller ahkp då?"

Kn: "Då är det hjälm på som gäller..."

Vpl: "Jamen, kan man inte...?"

Kn: "NEJ! Hjälm på och inget mer!"

/edit: Pucktvåa som vanligt....

Edited by Toll

Men Om alla moderna stridsvagnar har passiv Ir, så måste det här med gömma sig vara ganska kört !

Jobbar själv med gasturbiner och dess ställverk och där brukar vi använda passiv ir för att se om ställverket är rätt dimensionerat. dvs man skulle lätt se om någon ligger i terängen med ett pansar skott eller bara typ vara "sniper".

Är det någon som vet vilken typ av passiv ir man kör på stridsvagnar.

Typen vi kör mot ställverk kan man mäta tempen på ett öl glas på 25-30 m med ganska bra mätnogranhet.

/ oka

Ps Det verkar som det har hänt en hel del sen P6´s Centurion Ds

När jag var skytt på Bradley IFV ODS typ så var det inte helt lätt att tolka IR siktets bild helt rätt, utan vi använde tekniken att växla mellan dagsikte och IR sikte för att få bättre bild av mållet,

dessutom syntes en hel del värme källor som störde bilden, djur träd varma stenar som värmts upp osv.

Tredje svårigheten var Ir dämpande camoflage som spred ut värme bilden, gjorde identifieringen svår.

Sedan var det förstås under mörker/dålig sikt, ser man fi eller egen trupp???? svårt att bestämma.

Var med om en dubbelsidig övning där vi skickade TOW missiler (simfire) in på en Abraham pluton just när de lyckats komma in i anfallsmålet, vi fått information att ingen egen trupp fanns på målet. Lyckad målbekämpning av alla fyra vagnar synd bara att de var våra egena, Hmmm!!!!

Charlie Spartan

En liten berättelse ur verkliga livet hur det kan gå när fordon möter inf. i staden.

http://www.caucasus.dk/publication1.htm

Läs och begrunda ur perspektivet CC06 t.ex.

Jag skulle inte vilja sitta i en strv i bebyggelse utan att ha psky soldater ute, och skulle inte vilja vara psky soldat i det senariot heller.

Givetvis beroende på hur situationen ser ut men jag skulle med stor sannolikhet skjuta. Om jag anser att risken för upptäckt eller möjligheten att bli bekämpad är låg så är det faktiskt min skyldighet som soldat att bekämpa fienden.

Som säkert de flesta här vet så går verkan före skydd. Inte med det sagt att man skall genomföra självmordsattacker men att man får acceptera vissa risker ibland.

Att vara rädd för stridsvagnar och deras IR sikten och nattsikten är fel tycker jag. De ser säkerligen rätt bra men deras må är nog inte att stanna upp en hel stridsvagnspluton för att bekämpa EN soldat som dragit av ett pansarskott. Dessutom hur bra deras sikten än är tror jag de kan få det svårt att snabbt få korn på nån eller några soldater i en skog/byggnad eller liknande.

Med rätt förutsättningar kan enskilda soldater bekämpa stridsvagnar och andra pansarfordon. Med fel förutsättningar eller lite otur så blir man mosad men sån är krigets hårda verklighet.

Det ända stället jag upplevt att man kan orsaka stor skada på strif samt striv är i SIB.

Det blir lättare att försvinna in bland betongväggar som ger bra skydd mot en mot-attack, samt att IR ser dåligt igenom betong.

En ful F*N är att försöka få till ett par skott på från snätt ovanifrån om de kör vagnstrid(i SIB).

Svårt så som helvete att få till men det kan gå. (har försökt själv)

Ett annat tipps som man inte skall utföra på SIB-övning under mörker för då får man skäll, skjut ett par lys brevid vagnen för att slå ut NVG, Slunga sedan iväg två GRG, sedan spring som fan in bland hus och helvete för att söka skydd.

Ett tredje tipps då för att vara snäll. Skott på ledar vagnen för att få den att stanna upp, du har preppat vägen med försvarsminor, vänta tills du hör dörrarna och setgen på backen, låt sedan helvete bryta ut med en rad försvarsminor som utlöser.

lubba som F*N vore efter. (och i många fall är han det)

Det bör dock tilläggas att i alla tre faller upptäcker 7/10 gånnger vagnsbesättningen att du är där och blåser ett stor fett hål i väggen --> du är mer död än du vet själv.

Att betänka vid strid mot STRV är också att VC och skytt tittar genom "sugrör" då de tittar genom sikte/LEMUR/IR-kamera.

Det är en stor del av horisonten de inte ser vid varje givet ögonblick...

Jag har själv varit med om att en 122 rullat förbi precis bakom min 9040, tydligen utan att se mig (skyttegruppen såg dock verkligen 122:an).

Var bar för mig att svänga runt bakom och peppra full av pil (BT-övn) tills de höjde eldröret...

Detta är visserligen något en välövad besättning inte borde gjort, men det kan lika fullt ske, speciellt vid korta avstånd.

Jag skulle inte skjuta P-skott eller Grg mot en strv, dels så har vapnena för dålig verkan + att strv inte är ute och åker själv så i samma ögonblick som man avfyrar sitt vapen så är man upptävkt av någon av dom andra vagnarna som då bekämpar en.

/Raven

@roninn

"Givetvis beroende på hur situationen ser ut men jag skulle med stor sannolikhet skjuta. Om jag anser att risken för upptäckt eller möjligheten att bli bekämpad är låg så är det faktiskt min skyldighet som soldat att bekämpa fienden."

Det är just detta som är det svåra. Strv åker alltid minst tre st.

@Rickard N

"bråkdel av graders temperaturskillnad på 1000 meter är en klocka som ringer hos mig i upplösning hos värmesikte"

Är väl 0,1 grads upplösning, om jag inte minns helt fel. Iaf på strf90, kanske?

Edited by ShyGuy

@kronvrak

"Går det att tillfälligt blända sensorerna på en stridsvagn genom att använda sig av larmminor, lysgranater eller liknande?"

Man kan blända IR-kameran med hjälp av starka värmekällor, vet inte om en larmmina är stor nog. IR-kameran reagerar inte på ändrade ljusförhållanden. Den används faktiskt på dagen också för att hitta andra vagnar och trupp i terrängen.

En vagn som är kamoflerad med granris eller motsv syns knappt i vanliga siktet om det är bra gjort. I IR-siktet syns den hur bra som helst.

Det går att blända NVG med lysgranat,IR vet jag ej om en "lys" räcker till.

Men som jag skrev i mitt tidigare i tråden så fick jag och min pluton ett helvete av befälen när vi komm på iden under en övning och......ja du vet, man vill ju prova om tanken funkar :blink:

Har för mig att ögonen kan ta illa vid sig att bli bländade i NVG.