Jump to content

Bandvagn 309b till Amf

SERG. B

Recommended Posts

dsc00857.jpg

http://www.amf1.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=31944

Detta är ju riktigt bra, hoppas det kommer fler fordon till amf, finns verkligen stort behov för att kunna transportera sig på större öar i skärgården (eller ta sig in en bit från en landstigningstrand i valfritt afrikanskt land :D ) Amfibiesoldater må vara vana att gå långt och bära tugnt men jag ser ändå att dessa kan göra stor nytta.

Vet någon om man har planer på att göra Amfibiekåren mer hjulgående, så att man faktiskt kan transportera soldater längre sträckor även på land?

Jag kan nog vara så att de har tänkt att transportera 309b på svävaran som skall levereras mellan

oktober 2006 och mars 2007. För att läsa mer klicka här eller här

OT OT OT

Jag är mer av en landkrabba men en sån där verkar rätt mäktig att ratta! :P

man får väl gå till sjöss... :banana

Ser man på alla andra länders amfibie styrkor så har de tamefan allt.

Svenska amf har långt kvar tills det blir helt självgående, hkp, apc, osv... men visst går det frammåt för amf1, kul att de har införskaffat en bandvagn nu iaf..

men jag har inte sett röken av min MAN lastbil på berga =)

Serg. B - När jag låg inne 04 så tror jag amf inte tidigare hade lika mycket hjulgående fordon tidigare, var väl ett test/projekt för och se hur amf kunde anpassa sig.

Var väl över 60+ fordon rullandes , Unimog, Piranha, Volvo/Scania Lastbilar/ Man lastbil / 13/14 bilar / hjulastare/ har säkert missat något fordon.

Edit: Svar på Serg.B fråga

Edited by Greenment

Ser man på alla andra länders amfibie styrkor så har de tamefan allt.

Kan det bero på att deras krigstida uppgifter skiljer sig ganska markant från vad de har gjort för den svenska amfibiekåren/kustartilleriet? :banana

Edited by simon

@ Jake the Snake

90 p har (tyvärr eller ja...) använts av Amf länge har en soldat i min grupp som gjorde vpl som rephjon på amf för 2 år sedan o redan då och tidigare om jag fattade rätt hade de 90 p.... båtförarna har dem med-visst.

Men snart har de också fullföljt evolutionen åt rätt håll. :D

Tycker också att en bv kan vara fullt adekvat till amf:s stridsuppgifter så det verka som om ngn har tänkt till före.. :banana

Vad är det som skiljer Bv 309B från Bv 309?

Tror de har anorlunda band om jag inte har helt fel.

Annat bandaggregat till och med tror jag. Dom har väl ett extra bärhjul? Var iaf nån hägglundsmänniska som pratade om det när jag på företagskväll med dom i förra veckan.

• 3 weeks later...

Det står ett par spritt nya 309B vagnar hos oss.

De har helt nya band med nya plast drivhjul, liknande de konverteringssatster till övriga BV, men 309b har plast bärhjulhjul och stort stödhjul bak.

Det är också nya bärhjulsbalkar.

Vagnen är mkt högre (och fulare?)

Tar med mig kameran i morrn för alla möpars skull.

Edited by Spett och slägga

Banden ser lite WWI ut?

Banden är täta utan hål, tänderna sitter på banden, drivhjulet är "urgröpt" för bandens tänder.

Bärhjulen har en tjock skyddskant för att skydda gummit.

Jag tror att dehär kan hålla bra!

Man slipper nog byta bärhjul stup i ett.

kommer dessa grejor från bv10s ursprungligen?

http://i80.photobucket.com/albums/

Drivhjul:

Edited by Spett och slägga

Banden ser lite WWI ut?

Banden är täta utan hål, tänderna sitter på banden, drivhjulet är "urgröpt" för bandens tänder.

Bärhjulen har en tjock skyddskant för att skydda gummit.

Jag tror att dehär kan hålla bra!

Man slipper nog byta bärhjul stup i ett.

Lade på sådana band på vår 308:a på ks11, visst kändes det okej, men det var ett helsike att spänna banden när de väl var på (krypa in under vagnen och spänna mellan näst sista och sista bärhjulet), och har man de problemen på garageplan, hur blir det då i terräng lådan?

Sen att det var ett litet helsingland att bygga om så att 308 skulle vara funkis för de nya banden är väl en helt annan diskussion...

@Greenment

Intressant, det är väl många fordon som skall bytas ut samt så behöver man väl kompletera organisation med nya fordon.

Dessa fordon som testas är ju av större storlek, är det meningen att dessa ska transporteras ut till kobbar och skär eller kanske lite mer aktuellt till mer sydliga breddgrader? har amf resurser till sådannt?

Men varför saknas förnster eller prismor på de bakre dörrarna (framvagnen) och hur är det med dörrarna på bakvagnen? Vore väl inget vidare som patrullfordon om personalen inte ser ut.

Men varför saknas förnster eller prismor på de bakre dörrarna (framvagnen) och hur är det med dörrarna på bakvagnen? Vore väl inget vidare som patrullfordon om personalen inte ser ut.

Man såg inte mycket genom fönsten i (fram)bakdörrarna ändå, kan tänka att prisskäl fått väga in...

Man såg inte mycket genom fönsten i (fram)bakdörrarna ändå, kan tänka att prisskäl fått väga in...

Jag tror det ligger mkt i det.

Jag bytte en framruta på en vagn för ett år sen (stenskott, fuktinträngning), den kostade 90.000:-!!!