Jump to content

HV o AG


Guest

Recommended Posts

jag menar oxå att det inte räcker med att K4:s bästa prickskytt nymuckad o klar får ett psg i hv. 1 år senare slutar han och vips så finns ingen med motsv utbildning. vem blir då prickskytt? för man lär inte lämna in vapnet.

 

alltså måste det inom hv finnas kompetens att utbilda prickskyttar annars är det meningslöst att ha sådana vapensystem, det gäller även indirekt eld, stridsfordon osv.....

Jag ser som lekman en viss skillnad på ett prickskyttegevär och indirekt eld.

 

Det finns ganska många som kan skjuta gevär på godtagbar nivå ute i landet, indirekt eld kräver en större organisation runt omkring för att fungera.

 

Det är väl inte heller något som säger att man måste möta en viss prickskyttestandard för att ett prickskyttegevär ska göra nytta, det blir en begränsning av användningsområdet men nytta har man väl av det i alla fall?

 

Tar man t ex en granatkastare så är den väl ganska värdelös om man inte har en samtränad grupp som sköter om den samt en bra eldledning, det samma gäller väl i högre grad för ett stridsfordon.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 69
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

jag menar oxå att det inte räcker med att K4:s bästa prickskytt nymuckad o klar får ett psg i hv. 1 år senare slutar han och vips så finns ingen med motsv utbildning. vem blir då prickskytt? för man lär inte lämna in vapnet.

 

alltså måste det inom hv finnas kompetens att utbilda prickskyttar annars är det meningslöst att ha sådana vapensystem, det gäller även indirekt eld, stridsfordon osv.....

Jag ser som lekman en viss skillnad på ett prickskyttegevär och indirekt eld.

 

Det finns ganska många som kan skjuta gevär på godtagbar nivå ute i landet, indirekt eld kräver en större organisation runt omkring för att fungera.

 

Det är väl inte heller något som säger att man måste möta en viss prickskyttestandard för att ett prickskyttegevär ska göra nytta, det blir en begränsning av användningsområdet men nytta har man väl av det i alla fall?

 

Tar man t ex en granatkastare så är den väl ganska värdelös om man inte har en samtränad grupp som sköter om den samt en bra eldledning, det samma gäller väl i högre grad för ett stridsfordon.

i mitt inlägg pekar jag på ett av problemen med tillförsel av utrustning som är litet mer avancerad eller komplex än det som normalt finns på hvkomp. alltför många ggr har jag hört folk argumentera för mer avancerad utr, däribland grk. problemet är ofta att man vid en given tidpunkt har personal för att på bästa sätt använda den tilldelade utr, men sedan finns ju ett problem om någon nyckelperson hoppar av, vem ersätter då honom.

 

visst ett psg är ju bara ett gevär. om alla är på det klara med det och bara använder det som något att skjuta extra pricksäkert med inom de normala upgifterna så behövs endast en mycket begränsad kompletteringsutb.

men då gäller det att ingen får för sig att han är prickskytt efter en dag på skjutbanan och drar på sig en "trolldräkt" och smyger iväg i skogen för att på bästa tom berenger sätt skjuta fiender ensam.

risken för det senare är stor i just hv.

Link to comment
Share on other sites

Om många vanliga förband inte kan ordna instruktörer till prickskytte utbildning hur skall HV kunna ordna det? Ett alternativ är att ordna central utbildning med en central uttagning. Tror att det är få som kan åka iväg på så många veckor som krävs. Det enda rimliga alternativet är att rekrytera GU utbildade prickskyttar.

Link to comment
Share on other sites

Om många vanliga förband inte kan ordna instruktörer till prickskytte utbildning hur skall HV kunna ordna det? Ett alternativ är att ordna central utbildning med en central uttagning. Tror att det är få som kan åka iväg på så många veckor som krävs. Det enda rimliga alternativet är att rekrytera GU utbildade prickskyttar.

jag håller med till fullo.

 

problemet dyker upp den dag då den rättutbildade flyttar eller börjar plugga på annan ort och det inte finns någon ersättare.

 

vem tar då över bössan? i bästa fall den mest lämpade och i värsta fall den som helst vill kunna säga till alla att han är prickskytt i nationella insatsstyrkornas hemligaste avdelning......

Link to comment
Share on other sites

Om många vanliga förband inte kan ordna instruktörer till prickskytte utbildning hur skall HV kunna ordna det? Ett alternativ är att ordna central utbildning med en central uttagning. Tror att det är få som kan åka iväg på så många veckor som krävs. Det enda rimliga alternativet är att rekrytera GU utbildade prickskyttar.

jag håller med till fullo.

 

problemet dyker upp den dag då den rättutbildade flyttar eller börjar plugga på annan ort och det inte finns någon ersättare.

 

vem tar då över bössan? i bästa fall den mest lämpade och i värsta fall den som helst vill kunna säga till alla att han är prickskytt i nationella insatsstyrkornas hemligaste avdelning......

Kan bara hålla med, den som är prickskytt skall även ha gjort GU som prickskytt, allt för att bibehålla nivån. Sätter man en PSG i handen på min 4årige granne är detta vapen farligt! och inte bara för Fi... Ifall jag skulle ha hand om ett PSG (trots att jag inte har ngn prickskytt båge) så blir det ett j*vligt grymt vapen för fi... Ifall en bra GU-utb prickskytt får en PSG så blir det ett gudomligt farligt vapen.

 

Men som det har skrivits tidigare så handlar det mkt om att ta sig till en position för att att kunna agera som prickskytt. Under min GU-tid fanns det en Prickskytt på vårt komp som hadde problem med orienteringsförmågan, vilket slutade med att han ofta var på fel plats vid feltidpunkt osv vilket inte var en direkt farlig prickskytt (eller effektiv) Ifall jag som är relativt duktig på orientering skulle ha en PSG skulle jag vara på rätt plats iaf. Men frågan är ifall jag skulle lyckas träffa individen som är 500meter bort, men jag är övertygad om att jag har större förmåga att träffa individen än den GU-utbildade prickskytten som inte har hittat rätt...

 

Med en PSG är det mkt mer än själva skjutandet som är problemet... Och ifall jag vore kompch och skulle ha prickskytt på mitt komp. skulle jag setill att det inte är EN uttalad prickskytt, utan att det kanske finns 2-3st som roterar runt prickskytt/skarpskytt hela tiden. Och naturligtvis ska de vara GU-utb. som prickskyttar eller ha en fullgod förmåga att kunna verka som prickskytt. På detta sätt blir man inte lika känslig för nyckelpersoner som försvinner...

 

Det gäller att inom ett komp. Ha en överbyggd kunskap så att man inte är beroende av enskilda individer. I den pluton jag finns i är vi 3st som är plutch utb, 2st som är GU-prickskyttar, (och 5-7st till som kan och får använda PSG, men är inte utb prickskyttar men det är farligare för fi att ge dessa bössan när de ordinarie inte är med än att den ligger i en kasun och samlar dam, samt att orienterande kunskap om prickskytte sprids, inte sagt att de håller samma nivå som en nymuckad prickskytt från FJS... Vidare har vi ett flertal minibussförare, Hundförare, bv206förare, tg-bils förare, sjv-utb personal (sjuksköterskor) osv. Så vi har inte gjort misstaget att vara beroende av 1 individ för ett vapensystem eller en kunskap... Men vi har ngr som är grymt duktiga på det de gör, och fler som är duktiga på det hela.

Link to comment
Share on other sites

visst ett psg är ju bara ett gevär. om alla är på det klara med det och bara använder det som något att skjuta extra pricksäkert med inom de normala upgifterna så behövs endast en mycket begränsad kompletteringsutb.

men då gäller det att ingen får för sig att han är prickskytt efter en dag på skjutbanan och drar på sig en "trolldräkt" och smyger iväg i skogen för att på bästa tom berenger sätt skjuta fiender ensam.

risken för det senare är stor i just hv.

Jag blir lika förvånad varje gång detta problem dyker upp i samband med hv här på forumet. Råder det sådan anarki ute i landet att vem som helst kan göra nästan vad som helst?

 

Det är väl självklart att den som "får" ett visst vapen också blir tilldelad uppgifter efter kompeten?

I det här fallet så är man en bra skytt men inte utbildad prickskytt så får man antigen lära sig den biten genom utbildningen eller så får man andra uppgifter där geväret kommer till nytta.

 

Har man en person som är prickskytteutbildad så kan den utföra en viss vidareutbildning av de som "bara" kan skjuta så man får en backup av folk som i alla fall behärskar grunderna.

Iofs bör väl sådan utbildning redan ske inom många områden som en prickskytt borde kunna ganska bra jämfört med de flesta andra?

 

Rent bondförnuft om man frågar mig men så går det tydligen inte till?

Link to comment
Share on other sites

Har man en person som är prickskytteutbildad så kan den utföra en viss vidareutbildning av de som "bara" kan skjuta så man får en backup av folk som i alla fall behärskar grunderna.

Iofs bör väl sådan utbildning redan ske inom många områden som en prickskytt borde kunna ganska bra jämfört med de flesta andra?

Efter den principen försöker vi arbeta hos oss. Där har vi våra 3 prickskyttar som lär ut kunskaper till övriga i plutonen. Så nu har vi 5-7st som har goda kunskaper i användandet av PSG i plutonen, och vi har ca 10st som FÅR använda PSG. förutom våra 3 kungar på PSG:n. För den dagen det behövs och en av våra Kungar är på sjukhus med brutet ben, en är på semester på Antarktis och den tredje har slutat och det blir ett skarpt larm, ska vi då bara lämna PSG:n i kasunen? nopp då får ngn annan ta med PSG:n av de 10 som FÅR använda den. Varje övning vi har PSG med på övningar eller KSP eller GRG och de ordinarie skyttarna är borta får andra människor öva med dessa vapen, allt för att höja kunskapen inom plutonen. Även på ordinarie övningar förevisar och instruerar skyttarna om dessa vapen för övriga i plutonen allt för att vi ska ha en så bred grundkompetens som möjligt.

Link to comment
Share on other sites

Jag blir lika förvånad varje gång detta problem dyker upp i samband med hv här på forumet. Råder det sådan anarki ute i landet att vem som helst kan göra nästan vad som helst?

 

Det är väl självklart att den som "får" ett visst vapen också blir tilldelad uppgifter efter kompeten?

 

Rent bondförnuft om man frågar mig men så går det tydligen inte till?

jag vet att det på de flesta håll går till på ett "bra" sätt dvs inga pajasutnämningar.

 

däremot så undrar jag om ni som har gått plutch eller kompch kurser i hv har tyckt att alla de som gått kursen varit lämpliga i sin kommande befattning?

lite OT men det är lite sammanhållande för mina farhågor. jag är av den uppfattning att det finns flera chefsbefattningar besatta av fel folk och det borgar inte för en utveckling åt rätt håll.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...