Jump to content

HV o AG


Guest

Recommended Posts

Speedy

Visst har det hänt att man gått en och annan jaktstig, och det är oftast riktigt kul, både med hagel och med kula.

I garderoben finns det för närvarande:

- En 6,5x55 Custom, HVA låda med Shilen pipa, Smith & Bender 2-10x56.

- Steyr SSG P2, .308 med en Leupold Vari-X III 3.5-10x40mm Long Range M1.

- Ruger 10/22, .22 lr med en Jaktia 2-6x50(kass)

- Carl Gustav Sporter .222, med en Tasco Target 6-24x44.

- Beretta 686, kaliber 12.

- SPAS 12, kaliber 12.

- Merkel 8, kaliber 12.

 

 

Steyr i Hemvärnet

För ett par år sedan fick jag efter lite letande svar från HvSS angående de Steyr som har funnits i Hemvärnet (Någon som vet om det finns några kvar? Eller om man tvingats att sälja dessa? ). Fick i alla fall svaret att ett par föreningar hade köpt in dessa för egna medel, men att detta inte var tillåtet längre. Det skulle då ha rört sig om ett 15 tal vapen som skaffades i samband med att gevär m/41 plockades in. Någon som vet mer?

 

GA KA, du säger att dessa vapen blev misshandlade, hur vet du det? Har du egna erfarenheter?

Men tyvärr är det ju så, och det vet vi väll alla att många resonerar som så att får man något till låns av kronan så är det ju inte så noga med hur man behandlar materielen.

 

 

Psg-90 i Hemvärnet (det jag har hört…)

Hemvärnet kommer att tilldelas Psg-90, bataljonsvis, med grundtanken att ett vapen ska finnas per kompani. Detta är i stort sätt redan klart, dom flesta bataljoner har fått dom tilldelade. Det är sedan upp till Bataljonchef att fördela dessa när det ges klartecken att det kan göras.

 

Problem på vägen

Det är sagt så att vapnen i första hand ska tilldelas utbildad, lämplig personal och då handlar det om prickskytteutbildad personal, inte utbildade på vapnet som sådant. Personligen (och det har jag nog sagt förut här på forumet) så tycker jag att det är fel, man kan gott utbilda flera prickskyttar per vapen. Anledningen till det är ju att man inte alltid kan ränna runt i skogen, utan behöver rast/vila som alla andra, och kanske avlösning i sysslorna.  

Vapnet kan då utan problem nyttjas av annan utbildad personal och på så sett alltid kunna använda en prickskytt som resurs.

 

Hos oss kommer vapnen att i första hand användas för utbildning och kommer tidigast kompanierna till handa om två tre år, men dom finns redan i förråden.

 

Utrustning i övrigt

Oavsett vad det gäller för utrustning eller vapen, så är jag av åsikten att finns det över, ska det användas. Då ser jag inga problem i att Hemvärnet tilldelas denna materiel oavsett om det handlar om fältsjukhus eller granatkastare.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 69
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Speedy

Psg-90 i Hemvärnet (det jag har hört…)

Hemvärnet kommer att tilldelas Psg-90, bataljonsvis, med grundtanken att ett vapen ska finnas per kompani. Detta är i stort sätt redan klart, dom flesta bataljoner har fått dom tilldelade. Det är sedan upp till Bataljonchef att fördela dessa när det ges klartecken att det kan göras.

 

Problem på vägen

Det är sagt så att vapnen i första hand ska tilldelas utbildad, lämplig personal och då handlar det om prickskytteutbildad personal, inte utbildade på vapnet som sådant. Personligen (och det har jag nog sagt förut här på forumet) så tycker jag att det är fel, man kan gott utbilda flera prickskyttar per vapen. Anledningen till det är ju att man inte alltid kan ränna runt i skogen, utan behöver rast/vila som alla andra, och kanske avlösning i sysslorna.  

Vapnet kan då utan problem nyttjas av annan utnyttjad personal och på så sett alltid kunna använda en prickskytt som resurs.

 

Hos oss kommer vapnen att i första hand användas för utbildning och kommer tidigast kompanierna till handa om två tre år, men dom finns redan i förråden.

 

Utrustning i övrigt

Oavsett vad det gäller för utrustning eller vapen, så är jag av åsikten att finns det över, ska det användas. Då ser jag inga problem i att Hemvärnet tilldelas denna materiel oavsett om det handlar om fältsjukhus eller granatkastare.

Kan ju bara hålla med till 100 %, har vi personal som kan hantera/utbilda så ska vi ju naturligtvis använda materialen, från fältsjukhus till Grk. :)

Link to comment
Share on other sites

Adam Wilhelm:

Chefen Göteborgsgruppen har lite egna ideér om rekrytering, nya enheter mm. Nu ska det göras försök med att rekrytera så många muckande som möjligt från amf4 till hv och placera dom i denna skärgårdsplutonen där min grupp då blir första gruppen som kommer att ingå. Den nuvarande skärgårdsinsatsplutonen kommer då att ersättas. Detta är den info jag fått i alla fall. Frågan e hur lång tid det tar att rekrytera så mycket personal. Iom att det bara ska vara från amf.

Link to comment
Share on other sites

Jag hade förmånen att göra GU där uppe och har även en del av släkten i de där krokarna så jag kommenterar det hela. Anledningen till att den där jägarplutonen har upprättats beror nog på två saker: 1. Det finns flera kvalificerade instruktörer kvar där sen I 22 (noteras även att gamle FJS-chefen är chef för md-gruppen där) och vapen och utbildningsmöjligheter finns på plats. 2. Hemvärnet på riksnivå gör mycket för att "smörja" folk där uppe. T ex så satte ju nästan hela Kiruna hemvärn handling bakom orden och lämnade in vapnen när regementet lades ner, och de har inte kommit tillbaka med tiden (som vissa höga herrar trodde).

 

Varför försvarsfrivilligheten i östra norrbotten är den högsta i landet är nog för att historien lever i folks medvetanden. Hyfsat många har släktingar som slogs i vinterkriget och gamla tiders rysshärjningar som kom med jämna mellanrum lever kvar, man får komma ihåg att nuvarande finska gränsen var ryska gränsen ända fram till 1918. Sen så stod man på torneälvens strand och såg när tyskarna hämnades genom att bränna allt i finska tornedalen 150 m bort. Det är också så enkelt att folk där är naturmänniskor som gillar att slita i skog och kyla och det finns ett stort intresse för att skjuta och spränga. Men vem gillar inte det i och för sig.. :D

 

När I 22 lades ned och det var stora bantningar på andra håll så blev folk förbannade och besvikna över att "stockholmarna" i deras ögon mer eller mindre hade övergett dem genom att lämna hela landsänden oförsvarad. Man påpekade att det är närmare till Murmansk (och en av ryssarnas prioriterade luftlandsättningsdivisioner) än vad det är till Luleå. Att få upprätta egna kommunala försvar var ett av många mer eller mindre drastiska förslag som kom från vissa håll.

 

Vad gäller kvalitén på en sån där jägarpluton inom hemvärnet är det svårt att säga, beror helt på vad ambitionen är. Jag har dock svårt att tro att ett visst befäl vilja vara delaktig om det inte var mycket seriöst. Något som var utmärkande för I 22 var ju att man utbildade förband enligt den gamla skolan med krigsförmåga (från dag ett) och disciplin som prioriteringar. Vad gäller vapenhantering så är det nog "under kontroll" och personligen skulle jag hellre ta med mig ett gäng skogsvana 30-åringar med hyfsad fysik till kriget än en grupp 20-åriga stadsbor med järnfysik. Däremot är jag tveksam till vad för meningsfull betydelse EN sån där pluton har.

Edited by järv
Link to comment
Share on other sites

Att AG90 skulle komma till HV ser jag som relativt otroligt.

 

De AG90 som finns idag räcker knappt till de förband som finns idag. På det så kommer att ag:et tyyvärr är ett rätt så dåligt vapen, Henrik Svensk tar upp de flesta problemen på sidan här. Vi fick skicka våra till REMI i USA, vet inte vad de gjort men förhoppningvis så har de fixat till en del av problemen.

 

Idag finns vad jag vet bara en lösskjutningpipa till ag:en, aldrig sett den själv men det ska finnas. Detta innebär att den all skjutning blir skarp, de flesta banorna får du inte skjuta ag på. Ska du skjuta i terräng går det åt en rätt så stort övningsfält, D-max ligger på 6 km.

 

Summan av allt, det finns inga ag till HV och även om det skulle finnas så tror jag det skulle stupa på alla problem.

 

EOD

Link to comment
Share on other sites

EOD: Vad ska du ha lösskjutningspipa till? Lös ammot till AG:t är av typ "ollonskott", dvs samma som till prickskyttegevär 90. Har själv dragit av X antal lösa proj under GU:n.

Se mer under tråden "Lös .50 BMG" (eller nått sådant under Kasunen).

 

Mitt HV-kompani har två stycken PSG ute.

Förvaras i kasun (dock så pass nyuthämtade att vi ej hunnit öva med dom, enbart tillpassning). Kravet för ett PSG hos "oss" är en allt igenom seriös inställning till allt man företar sig samt genomförd GU som prickskytt. Just nu 1 K4-prickskytt samt en utbildad på dåvarande I22.

Link to comment
Share on other sites

Jaså man har ollanskott till den, då får jag böja mig. Info fick jag från vapentekniken men han hade kanske inte någon större koll på det...

 

Tror dock fortfarande att det kommer ta lång tid innan den när HV. Visst det finns, har själv hämtat ut två splitter nya ag från mobben men som allt annat så är det tänkt att en del ska finnas vid förbanden, en del vid mobben. Så om HV ska ha får man antingen göra en göra om tänket med hur de ska användas eller köpa in fler.

 

Sedan har du problemen med skjutvallarna, nya tp-klassen på 12,7. Tror högkvateret ser för stora risker med en AG i HV regi. Dels hur HV hanterar den men även stöldbegärligheten

 

Men visst skulle det vara fint tounge.gif

 

abild46-2.gif

 

EOD

Link to comment
Share on other sites

Bad Karma: Amröj kan cool.gif

 

Nä, på den bilden sitter jag och siktar på ett trä och den svängde kanska bra, kanske hade träffat en gubbe på 100 meter men man hade ju inte suttit kvar efter skottet. Det finns en stående då man tar hjälp av en polare som har pipan över axeln. Boken tar dock inte upp som någon reglemeterad skjutställning och jag har själv aldrig testat den.

 

EOD

Link to comment
Share on other sites

Bad Karma: Amröj kan cool.gif

 

Nä, på den bilden sitter jag och siktar på ett trä och den svängde kanska bra, kanske hade träffat en gubbe på 100 meter men man hade ju inte suttit kvar efter skottet. Det finns en stående då man tar hjälp av en polare som har pipan över axeln. Boken tar dock inte upp som någon reglemeterad skjutställning och jag har själv aldrig testat den.

 

EOD

Det gäller att vara rejält byggd och inte nån liten räka som du om man ska skjuta AG. :)

 

The Swede

*Stor och stark* :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Hur många Hv män är lämpade att hantera ett sådant vapen som Ag90 eller prickskyttegevär 90?

Mina egna erfarenheter säger mig att det finns endast ett mycket litet fåtal som skulle klara av att hantera den typen av vapen.

Och då menar jag ju naturligt vis inte, att bara skjuta med vapnet i fråga.

Man bör ju kunna träffa målet också, och då skall det ju vara på lite längre avstånd än 300m.

Jag löst detta på ett sätt som jag tycker är smidigt och samtidig lärorikt.

I vår Insats plut har vi ett skarpskytte par där jag själv ingår som målobs.

(På min övriga fritid tävlar jag i fältskytte klass F3 och skjuter ca 1500 skott om året på ”okända” avstånd och ca 1500 skott på kända avstånd och träning. Vad är fältskytte? Se denna länk http://hem1.passagen.se/enwall/faeltsk.htm )

Eftersom jag har en stor erfarenhet av precisions skytte så kan jag ge mycket hjälp till plutonens skarpskytt och där med öka hans självförtroende.

Jag kan också ge mycket god avstånds bedömnings hjälp till skytten.

Detta funkar bra hos oss och vi får på detta sätt fler duktiga skyttar.

Jag har allt för många gånger träffat på Hv män med skarpskytts/prickskytts märke på uniforms armen.

Dessa Hv män har varit utrustade med Ak4 OR och inte ens klarat av att hantera det vapnet.

Jag har fullständigt knäckt dom med min Ak4 utan kikare.

Efter som inte alla kan ha samma sjukliga intresse för skytte som jag så är det ju ingen större mening att ge dom bästa vapen till människor som inte kan hantera dom.

Det blir ju som att kasta pärlor till svinen.

Om in tycker att jag har en felaktig uppfattning så ge mig all kritik ni kan.

Gärna fakta också eftersom mina uppgifter bygger på egna erfarenheter och INTE fakta.

Skrattar mycket åt dom roliga fördomar / åsikter om HV som kommer fram här..

Okej den genomsnittliga Hv mannen är lite äldre med tex jag själv är 21 år och gjorde lumpen som dom flesta andra vid 18 års ålder. Att jag samt mina polare i HV som är runt samma ålder skulle vara mindre kvalificerade att skjuta tex prickskyttegevär 90 för att vi inte haft tidigare utbildning på den är löjligt. Jag har tävlingsskjutit civilt innan och jag har aldrig haft ett dåligt resultat på skjutbanan i lumpen. Vi som är i insatsplutonerna förbinder oss att göra minst 60 timmar per år. Med andra ord mycket mera utbildning / övning än vad en person som bara gjort värnplikten har efter muck. För övrigt har vi väldigt bred erfarenhet från folk som varit på ett antal missioner och vi har ingen som är över 45 i plutonen. Vpl är långt ifrån lika kvalificerade att sköta de uppgifter vi kan bli ålagda med, ändå tror folk att hv skulle vara sämre än de som inte ens avslutat sin utbildning ännu. Efter lumpen hur mycket övar en person som inte fortsätter inom försvaret på ett eller annat sätt?

Nu har jag blivit tilldelad prickskyttegevär 90 vilket vi faktiskt har inom hemvärnet, och med min tidigare erfarenhet samt intresse av skytte bör den biten knappast bli något problem. Intresse för att lära sig är det viktigaste och med mycket träning och intresse kan dom flesta bli bra, efter som kraven är rätt höga och jag tycker om det jag gör går det väldigt snabbt för mig att lära mig det jag behöver. Varför skulle en HV man vara mindre kvalificerad än en vpl?? Vi har ju redan gjort vpl samt internationell tjänst och kraven på deltagande i utbildningar är höga. En vpl är ju mycket mindre kunniga inom området än oss! Självklart ger man inte en psg till en person som gjort vpl som förrådsman 1970 och nyligen gått med i hemvärnet, men de personer som vi har som prickskyttar har väldigt mycket erfarenhet av det och även instruerat tidigare. Så det du skriver har ingen grund i hur det verkligen ligger till

 

Anledningen till att jag hittade den här tråden är för att jag sökte efter lite olika räknetekniker med MAS1 / MAS2

Då mas2 enligt mig är den enklare skulle det vara intressant att höra vad folk förövrigt använder sig av och hur dom lättast löser ekvationen med huvudräkning.

Link to comment
Share on other sites

Intressant att du har blivit tilldelad PSG, jag trodde bara dom låg på bataljonen som demonstratorer fortfarande.

 

När det gäller MAS för min del så förstorar jag alltid talen så jag får bort decimalerna. Tycker att det blir enklare att räkna så med ”stora” tal.

Likaså kör jag alltid penna och papper och kontrollerar i mån av tid med liggandestolen eller trappan, särskilt när det finns risk att man ”komar ur”.

 

Ex: Målets bredd 0,52 cm (0,52 x 1000 = 520) och det tar upp 0,8 streck i kikaren.

 

Plockar bort decimalerna:

0,8 x 10 = 8

520 x 10 = 5 200

 

5 200/8 = 650 meter.

 

Edit: att ingen reagerade på mitt felaktiga svar... ;)

 

- HvPrsk

Edited by HvPrsk
Link to comment
Share on other sites

Tillägg:

--------

3 mån soldaterna har intensivare och bättre GSU än Art, LV och S. 3Casca

det där uttalandet vill jag att du tänker igenom en gång till sedan skall du skriva varför du tycker så och med vikla belägg, detta var en generalisering utan dess like med tanke på att det utbildas 3mån på olika ställen samt gsu för sign, och art på olika ställen.

Link to comment
Share on other sites

3 mån soldaterna har intensivare och bättre GSU än Art, LV och S. 3 mån soldater har ett illa förtjänt dåligt rykte. Ge dom 200 timmars utb per år så är saken biff.

 

Casca

även jag skulle vilja veta vad du har för källor/belägg för det.

Link to comment
Share on other sites

Intressant att du har blivit tilldelad PSG, jag trodde bara dom låg på bataljonen som demonstratorer fortfarande.

 

När det gäller MAS för min del så förstorar jag alltid talen så jag får bort decimalerna. Tycker att det blir enklare att räkna så med ”stora” tal.

Likaså kör jag alltid penna och papper och kontrollerar i mån av tid med liggandestolen eller trappan, särskilt när det finns risk att man ”komar ur”.

 

Ex: Målets bredd 0,52 cm (0,52 x 1000 = 520) och det tar upp 0,8 streck i kikaren.

 

Plockar bort decimalerna:

0,8 x 10 = 8

520 x 10 = 5 200

 

5 200/8 = 650 meter.

 

Edit: att ingen reagerade på mitt felaktiga svar... ;)

 

- HvPrsk

okej jag brukar köra förminskning av talet som i ditt exempel

0.52 x 1000 = 520, förminskar till 52

0.8 streck, gör om till 8, 52/8 = 6.5 alltså ca 650 m

får nog öva upp min liggandestolen för jag har märkt att det går segt ibland :camo:

tack för tipset iaf

och ja vi har ett par prickskyttar med psg förövrigt också, nu har jag inte pratar med dom så jag vet inte hur många dom har tilldelade.

Link to comment
Share on other sites

Det känns som att vissa åsikter här inne är inne på att "hemvärnet skall inte ha PSG för det skall bara GU-förband ha". Det är ju som att säga att pansar inte skall ha grk eller haubits för det skall artilleriet ha. Eller att man inte får skjuta upp i luften för det skall luftvärnet göra eller att man inte fåra skjuta i vattnet för det skulle kustartilleriet ha gjort. Kan man lära en 19-årig basse att handha PSG borde man ju kunna göra samma med en 31-åring med adekvat utbildning.

Link to comment
Share on other sites

Det känns som att vissa åsikter här inne är inne på att "hemvärnet skall inte ha PSG för det skall bara GU-förband ha". Det är ju som att säga att pansar inte skall ha grk eller haubits för det skall artilleriet ha. Eller att man inte får skjuta upp i luften för det skall luftvärnet göra eller att man inte fåra skjuta i vattnet för det skulle kustartilleriet ha gjort. Kan man lära en 19-årig basse att handha PSG borde man ju kunna göra samma med en 31-åring med adekvat utbildning.

nej det går inte. För när du drar på dig uniformen med hvmärken så halveras alla dina kunskaper om allt och du du blir sämre än en vplvägrare på att utföra dina militära uppgifter. Så är det bara, har jag hört. ;)

Link to comment
Share on other sites

Tillägg:

--------

3 mån soldaterna har intensivare och bättre GSU än Art, LV och S. 3Casca

det där uttalandet vill jag att du tänker igenom en gång till sedan skall du skriva varför du tycker så och med vikla belägg, detta var en generalisering utan dess like med tanke på att det utbildas 3mån på olika ställen samt gsu för sign, och art på olika ställen.

På begäran:

 

Jag grundar uttalandet mest på min oerhörda erfarenhet av allt.

 

Ett provocerande inlägg inte helt utan sanning. De som jag känner som utbildat 3 mån soldater håller en högre nivå i ett högre tempo än de skulle gjort med i detta fallet ett "icke stridande förband". Mest pga att de blivande soldaterna(halvsoldaterna) är mycket motiverade.

 

Vad jag säger är ingen sanning, det är min åsikt så ta det för vad det är. Dessutom generaliserar jag precis så mycket jag behagar, mest för att det roar mig.

 

:-(

Casca

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Japp, prickskyttegevär 90 finns ute hos oss i Östersund också.

Ett finns hos Insatsplutonen och minst ett per kompani i övrigt.

 

Fö förstår jag inte snacket om att HV-män skulle vara sämre skyttar.

HV-män är ju vanliga värnpliktiga som fortsatt sin militära bana efter värnplikten och därigenom håller sin förmåga vid liv i större mån än den "normale" soldaten.

 

Många soldater i Utlandsstyrkan är dessutom Hemvärnsmän på hemmaplan och för med sig mycket kompetens och erfarenhet hem till sina plutoner..

 

Men det är klart. Vissa plutoner / kompanier inom HV är ju skrämmande. Insatsplutonerna är ju oftast yngre, duktiga och motiverade killar.

Link to comment
Share on other sites

Hur kan man säga att prickskyttegevär 90/ag inte skall tilldelas Hv? pga dåliga skyttekunskaper? Skall ett kompani enligt försvarsbeslut ha prickskyttar i organisationen så skall det givetvis vara utrustade med prickskyttegevär av vettigt snitt.

 

VEM som sen blir utrustad med materielen behöver knappast disskuteras här för om ett Hv Komp består av 80-100 man så kan nog fan komp. och plut. cheferna skaka fram folk som kan skjuta med prylarna. Bara för att jusst DU inte får det fina nya porriga geväret så betyder det inte att det inte skall användas alls.

 

Är det fler än jag som är trötta på folk som vetilerar sina "elitsoldatkomplex" på det här forumet? :blink:

Link to comment
Share on other sites

Är det fler än jag som är trötta på folk som vetilerar sina "elitsoldatkomplex" på det här forumet?

Är Påven katolik?

(Med tanke på hur många "elitsoldater" vi har i vårt komp, så tror jag att många har rejält fel uppfattning om vilken kompetens som verkligen finns ute på Hv-förbanden.)

Link to comment
Share on other sites

Tydligen så är folk så kompetenta att det rinner över ibland.  ;)
Vet inte om du missförstod mig i min lätta otydlighet: "elitsoldaterna" var ärligt menade som väldigt kompetenta jägarutbildade vpl (men även andra som är duktiga kan få räkna in sig i den skaran) - jag är helt enig i din "trötthet". :)
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Skjutskicklighet eller också inte är väl mer en fråga om utbildning och övningstillfällen än om vapenslag? Om Hv ska ha ansvaret för att hålla igång nån sorts prickskytteri oavsett hur och med vad, så får man väl skaka fram resurser i form av motiverad personal och instruktörer, egentligen vilket som helst av dom gevär som har nämnts, en HEL DEL ammunition och en HEL DEL övningstillfällen där skytte bara är en del av helheten. Prickskyttar har ju lite mer att tänka på än att bara skytte...

 

Klarar man inte av att lösa det på alla nivåer från MD till menig, så har man misslyckats och måste antingen definiera om målet, öka eller fuska.

 

Frågor på det?

 

Vad gäller dom andra mer eller mindre halvkvädna visorna... "MIN pluton kan spöa DIN pluton! Na-nana-na na naaaa"

 

Jamen då så, då vet jag.

Link to comment
Share on other sites

Skjutskicklighet eller också inte är väl mer en fråga om utbildning och övningstillfällen än om vapenslag?  Om Hv ska ha ansvaret för att hålla igång nån sorts prickskytteri oavsett hur och med vad, så får man väl skaka fram resurser i form av motiverad personal och instruktörer,  egentligen vilket som helst av dom gevär som har nämnts, en HEL DEL ammunition och en HEL DEL övningstillfällen där skytte bara är en del av helheten.  Prickskyttar har ju lite mer att tänka på än att bara skytte... 

 

Klarar man inte av att lösa det på alla nivåer från MD till menig, så har man misslyckats och måste antingen definiera om målet, öka eller fuska.

 

Frågor på det?

 

Vad gäller dom andra mer eller mindre halvkvädna visorna... "MIN pluton kan spöa DIN pluton! Na-nana-na na naaaa" 

 

Jamen då så, då vet jag.

jag menar oxå att det inte räcker med att K4:s bästa prickskytt nymuckad o klar får ett psg i hv. 1 år senare slutar han och vips så finns ingen med motsv utbildning. vem blir då prickskytt? för man lär inte lämna in vapnet.

 

alltså måste det inom hv finnas kompetens att utbilda prickskyttar annars är det meningslöst att ha sådana vapensystem, det gäller även indirekt eld, stridsfordon osv.....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...