Jump to content

HV o AG

Guest

Recommended Posts

Bläddrade just igenom nya numret av hemvärnsnytt o såg då en stor bild på ett gäng filurer som hade haft någon uppvisning. Framför dom ligger ju för fan ett ag90. Varför har dom fått ett o inte jag? Trodde det användes sparsamt i försvarsmakten o att hemvärnet skulle ha dom tycker jag verkar jävligt konstigt.

• Replies 69
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Undrar om jag inte såg det där från något "gammalt" nummer när jag låg inne. HV i något norrländskt distrikt ville ha bl.a. AG90, GRK( ! ) m.m. Några AG90 borde väl inte vara omöjligt.. verkade det som där och då. Finns prylarna så tycker jag att det vore skit om de inte används..

Om man börjar räkna lite på antalet inköpta AG 90 och PSG90 mot vilka behov några förband har så är jag övertygad om att i händelse av krig så försvinner vapnen ifrån HV direkt. Sen kan man alltid tycka att verkligheten inte är lika lätt som några i Hv verkar tro. Bara för att man använder vapensystem som kan verka på långa håll så är man inte oövervinlig. Om jägargrupper på K4 regelbundet misslyckas mot en kvalificerad "fiende" så kommer inte HVs förmåga att räcka långt även om de får tillgång till PSG90, AG 90 och TA 9.

Kanske hög tid att titta på hur England, Norge, Danmark och USA gör med frivilliga som önskar att göra något mer än 20 timmar om året.

Hur många Hv män är lämpade att hantera ett sådant vapen som Ag90 eller prickskyttegevär 90?

Mina egna erfarenheter säger mig att det finns endast ett mycket litet fåtal som skulle klara av att hantera den typen av vapen.

Och då menar jag ju naturligt vis inte, att bara skjuta med vapnet i fråga.

Man bör ju kunna träffa målet också, och då skall det ju vara på lite längre avstånd än 300m.

Jag löst detta på ett sätt som jag tycker är smidigt och samtidig lärorikt.

I vår Insats plut har vi ett skarpskytte par där jag själv ingår som målobs.

(På min övriga fritid tävlar jag i fältskytte klass F3 och skjuter ca 1500 skott om året på ”okända” avstånd och ca 1500 skott på kända avstånd och träning. Vad är fältskytte? Se denna länk http://hem1.passagen.se/enwall/faeltsk.htm )

Eftersom jag har en stor erfarenhet av precisions skytte så kan jag ge mycket hjälp till plutonens skarpskytt och där med öka hans självförtroende.

Jag kan också ge mycket god avstånds bedömnings hjälp till skytten.

Detta funkar bra hos oss och vi får på detta sätt fler duktiga skyttar.

Jag har allt för många gånger träffat på Hv män med skarpskytts/prickskytts märke på uniforms armen.

Dessa Hv män har varit utrustade med Ak4 OR och inte ens klarat av att hantera det vapnet.

Jag har fullständigt knäckt dom med min Ak4 utan kikare.

Efter som inte alla kan ha samma sjukliga intresse för skytte som jag så är det ju ingen större mening att ge dom bästa vapen till människor som inte kan hantera dom.

Det blir ju som att kasta pärlor till svinen.

Om in tycker att jag har en felaktig uppfattning så ge mig all kritik ni kan.

Gärna fakta också eftersom mina uppgifter bygger på egna erfarenheter och INTE fakta.

Och en beväring som inte gjort en timme på X antal år är förstås mycke bättre lämpad att handha denna typ av utr?

Soldaterna inom Hv övar i vart fall 20 timmar/år minimum i motsats till krigsplacerade soldater som "oftast" inte gör ett rep på "hela" tiden (5-10 år?) dom är det!

Allltså jag kan bara svara för dom inom min egen hemvärns krets, dom som bär prickskytte/skarpskytte bågen är utbildade sen lumpen på PSG/AG 90 och AK5B och att dom skulle vara sämre skyttar eller sämre på hantera vapnen än säg vpl ser jag som trams.

Sen finns visserligen ett antal Fbu kurser inom ämnet där man får lärar sig grunderna med vapnen, har sett att vissa tar på sig bågen efter den men har ingen åsikt om det.

Sen dom bästa skyttarna vi har inom mitt Hv är faktist inte dom yngre utan dom äldre gentlemännen (55 - 65 +) många har varit sverige elit  inom skytte osv , dom sticker oxå till dom där hemvärnstävlingarna i skytte mot våra grannländer. :)

Nu kanske jag går ut på hal is här men skytte kunskaperna är förstås viktigt för en prickskytt men det absolut viktigaste är väl uppträdandet alltså systemet "prickskytt" dvs stalking, kamouflage, orientering, angriparkunskap osv, här kan väl HvPrsk fylla i  :D

@SSN

Håller med dig SSN  ...Det är samma hoss mig. Det är inte de yngre som utmärker sig med att kunna skjuta bra utan dom äldre. De är oxå ena jävlar på att avståndsbedömma.

Jag själv är upplärd av  en flerfalldig SM-guldmedaljör  han var runt 60-70  ( är bortgången idag 'RIP' )   Jag har varit tävlingsskytt några åro och träffat på ett antal bra skyttar i mina kretsar, med aldrig någon så duktig som han.

Sen om de bara hade velat lära sig att kammoflera sig uppträda som en prickskytt så hade vi haft ett ganska farligt HV idag.   :D

Som vanligt måste jag vara en besserwisser och lägga mig i lite. :D Om det nu förhåller sig på det viset att varken en vpl eller "HV-gubbe" kan "använda" vapen som t ex PSG-90 och AG-90, varför finns det överhuvudtaget i organisationen?

Låt oss säga att det finns 10 000 hemvärnsmedlemmar i ett område, och bara tre (ett grovt exempel) är kvalificerat utbildade på ett vapensystem, finns det då någon användning för det vapensystemet då?

Hur fungerar det idag egentligen inom HV? Finns PSG-90 som standard (i organisationen) i en/ett skyttepluton/kompani, eller är det enbart särskilt utvalda medlemmar som får använda vapnet?

Hälsningar, Foxtrot Lima :)

Är lite trött på mentaliteten att hemvärnsmän skulle vara sämre än gu-förband.. Klart att Hv inte kan ALLT, men Hv har ju LITE kunskaper om MYCKET.

Skillnaden mot ett jägarförband så är ju dessa Jävligt duktiga de 10- 15 månader dom ligger inne och kanske ett år senare, men sen tappar man ju kunskap...

Grejen med Hv är att man först gör lumpen sen bibehåller sina kunskaper hela tiden....jag menar vilken Jägare på I22 kan 5 år efter sin Gu, springa milen under 50???? Menar inte att Hv-mannen kan men ni hajar den stora bilden....

Tanx...

SSN Ok du har rätt jag uttryckte mig lite klumpigt.

Med hantering avser jag att kunna träff det man siktar på. Än har jag inte träffat någon Hv man som inte kunnat avfyra vapnet:)

Men jag ger mig inte på punkten om att dom allra flesta i Hv skjuter illa och en del värre.

Att man sen har utbildat sig till prickskytt/skarpskytt i lumpen tycker inte jag borgar för goda träffbilder det kan ju gå många många år innan man hamnar i Hv. Skytte är något man måste träna regelbundet.

Och givetvis håller jag med om att camoflage orientering och andra liknande kunskaper är lika viktiga som ett bra skott

Men jag ger mig inte på punkten om att dom allra flesta i Hv skjuter illa och en del värre.

Här är vi inte rädda för att generalisera. Jag hoppas att man ska tolka ditt uttalande som att Hv på din ort inte är skyttar av den högre skolan. Eller har du träffat så pass många hemvärnsmän så att du kan ge medel Hv mannen detta omdöme?

Håller med dig om att skjutkunskapen är en färskvara, åtminstone den biten som handlar om att skjuta 49-50 poängs serier istället för 45-48 poängs serier. Skytte måste tränas och underhållas om du ska skilja dig från mängden. Men att bibehålla grundläggande skyttefärdigheter är enkelt.

Skjuter själv en hel del, det handlar om 50–80 bulor i veckan med huvudsakligen min .308 (3 960 förra året, sammanräknat .222, 6,5x55 och .308), utöver det som sker inom Hemvärn och FBU med AK. Till det så tillkommer ett antal vändor med pistol och hagel på skjutbanan.

Ett problem inom Hemvärnet när det gäller all vapenhantering är att man tidigare i allt för stor utsträckning bara skjutit löst, träffats under en KFÖ i skogen en helg pangat på den lede Fi och gått hem utan att vårda sitt vapen. I hela vårt långa land skulle jag våga påstå att det är slut med det nu…

Hos oss prioriteras skarpskjutningar framför lösskjutning det avsätts tid för vård och utbildningskontroller i vapenhantering så fort tillfälle ges. Vi besitter mycket hög kompetens när det gäller vapen hanteringen och skyttet. Många av våra övningar och skjutningar hålls tillsammans med andra kompanier/bataljoner och det är mycket sällan som jag sett en ”Lasse i ledet” som ”absolut, aldrig någonsin, på några villkor” borde få komma i kontakt med vapen.

Håller med er ovan i att det flesta goda skyttar återfinns bland de äldre hemvärnsmännen.

Vi kan alla som är aktiva inom hemvärnet vara med och påverka den standard och kompetens som finns hos oss själva, våran grupp, pluton och kompani. Genom att se till så att alla kommer på ”rätt” övningar, kan saker som skyttet enkelt underhållas och förbättras.

Sedan skall man inte glömma bort vad plutonchefer och dyl. kommer att få syssla med i händelse av Hv-beredskap.

Nämligen det som alla förband har behov av när dom samlas ÖVA,ÖVA,ÖVA och då vill jag hävda att Hv har en stabilare grund att stå på.

Generaliseringar är mitt pinkrevir. Väck!

Min åsikt:

De flesta insatsplutoner håller jämna steg med beväringsförbanden. Vissa håller betydligt högre förmåga. Enskilda soldater inom allmänna hemvärnet är också mycket duktiga. Snittet inom hemvärnet håller en lägre förmåga än beväringsförbanden, iallafall några år till.

Slut åsikt.

Casca

De flesta insatsplutoner håller jämna steg med beväringsförbanden. Vissa håller betydligt högre förmåga. Enskilda soldater inom allmänna hemvärnet är också mycket duktiga. Snittet inom hemvärnet håller en lägre förmåga än beväringsförbanden, iallafall några år till.

Delar din åsikt Casca.

Något som jag oroar mig för är dock hur det ser ut om 10-15 år. Vi får inte glömma att dagens Hv är baserat på "850.000-mannaförsvaret", i så motto att de flesta i dagens HV har grundutbildats och övat under en tid då FM hade mer resurser per person än idag. Detta gav också en större rekryteringsbas. I framtiden torde rekryteringsbasen att vara betydligt mindre (kanske inte spelar någon roll om en högre procentandel kan rekryteras, dvs samma antal) och kanske även att förmågan är något lägre pga av minskade resurser och kortade övningstider under GU:n?

Något som jag oroar mig för är dock hur det ser ut om 10-15 år. Vi får inte glömma att dagens Hv är baserat på "850.000-mannaförsvaret", i så motto att de flesta i dagens HV har grundutbildats och övat under en tid då FM hade mer resurser per person än idag. Detta gav också en större rekryteringsbas. I framtiden torde rekryteringsbasen att vara betydligt mindre (kanske inte spelar någon roll om en högre procentandel kan rekryteras, dvs samma antal) och kanske även att förmågan är något lägre pga av minskade resurser och kortade övningstider under GU:n?

Ja, rekryteringen kommer att bli ett aber i framtiden. Endast med materiel, stimulerande övningar, ersättningar och bättre meriterande GU av frivilliga soldater kan det lösas.

Tillägg:

--------

3 mån soldaterna har intensivare och bättre GSU än Art, LV och S. 3 mån soldater har ett illa förtjänt dåligt rykte. Ge dom 200 timmars utb per år så är saken biff.

Casca

Bläddrade just igenom nya numret av hemvärnsnytt o såg då en stor bild på ett gäng filurer som hade haft någon uppvisning. Framför dom ligger ju för fan ett ag90. Varför har dom fått ett o inte jag? Trodde det användes sparsamt i försvarsmakten o att hemvärnet skulle ha dom tycker jag verkar jävligt konstigt.

Om du bemödar dig med att läsa artikeln också så framgår att det är hemvärnets enda jägarpluton. :D

De har tydligen, antagligen på grund av samlad kompetens (ehh, jägarutbildning?) och strategiskt intressant läge (ingen tror väl på allvar att Kalixlinjen är död?) lyckats tjata sig till AG 90.

Förhandlingar pågår om att tilldela PSG90 till gu utbildade prickskyttar inom HV.

Antalet är 2-4 st per bataljon, och det är endast dom som redan är utbildade på vapnet som kan komma i fråga, om man inte gör en 180 graders dvs.

HvPrsk

Japp du har förstått det rätt. Jag menar naturligtvis Hv män i mitt område.

Vi har haft en bristfällig uppföljning av dom grundläggande skyttekunskaperna, som dom flesta Hv män förvärvat vid sin värnplikt.

Och det beror troligt vis på det GA KA nämner. Citat Det är inte bara fel på Hv männen utan även huvuddelen av deras instruktörer.

Men att i detta läge skrika efter Ag90 eller prickskyttegevär 90 är och förblir fel.

By the Way. Du nämner att skjuter hagel också.

Sysslar du med Jaktskytte? Det är annars en ganska omväxlande skytte form.

Har för egen del tidigare sysslat mycket med den typen av skytte men på senare tid gått över till Fältskytte.

Vad har du för vapen? Har för egen del en Tikka M659 6,5*55 med ett Tasco falling target  5-20 * 50 sikte. En Merkel 8E och en 46E. Och så tävlings vapnet en Mauser 98 också kallad C-G 80 6,5*55.

Casca

Du har säkert rätt i din åsikt kring Insatsplutonerna.

I den Insatspluton jag själv ingår i har vi under dom senaste månaderna lagt en mycket stor vikt på skjut övningar och det har givit goda resultat.

Men standarden är inte tillräckligt god än, men skam den som ger sig.

Förhandlingar pågår om att tilldela PSG90 till gu utbildade prickskyttar inom HV.

Antalet är 2-4 st per bataljon, och det är endast dom som redan är utbildade på vapnet som kan komma i fråga, om man inte gör en 180 graders dvs.

Källa?

Om du bemödar dig med att läsa artikeln också så framgår att det är hemvärnets enda jägarpluton.  

De har tydligen, antagligen på grund av samlad kompetens (ehh, jägarutbildning?) och strategiskt intressant läge (ingen tror väl på allvar att Kalixlinjen är död?) lyckats tjata sig till AG 90.

------------------------------------------------------------

Hmm. Jag o mina trogna amfibiebröder i en av Göteborgs Insatsplutoner kommer eventuellt ingå i (troligen) sveriges enda rena amfibie insats pluton om allt förflyter som det ska. Undrar om vi kan tjata till oss tunga kulsprutor och granatsprutor då. kanske några Kulspruta 90 också?

Tycker det e för jävligt att vissa plutoner ska få så mycket bättre utrustning än andra. Om man ser på jägarna på bilden så gjorde dom knappast sin värnplikt igår och bör ha tappat en hel del kompetens genom åren. e det då rätt att ge dom ag90?

HV har genom sin hantering av deras SSG 69 visat mig och många andra att de inte klarar av att hantera moderna vapen. Om man lyckas att misshandla vapen som man fått donerade vad kommer då hända när man får ut tex PSG90 och AG 90. Om nu vapnen kommer att delas ut(vilket jag tvivlar på) så har även jag hört att de endast kommer att delas ut till personal som redan är utbildade på vapensystemet i fråga(Källa: Övlt inom HV). Enligt samma källa skulle det även gälla ev GRK inom org.

PSG90 är såvitt jag vet ute på full front i HV med kanske ett par vapen per bataljon. Jag vill minnas att man iaf. har haft uttagningar av skyttar i G63. Tror det stod i infobladet som kommer varje månad. Nej, det var inte skarpskyttar (ak 4 med kikare).

Tycker det e för jävligt att vissa plutoner ska få så mycket bättre utrustning än andra. Om man ser på jägarna på bilden så gjorde dom knappast sin värnplikt igår och bör ha tappat en hel del kompetens genom åren. e det då rätt att ge dom ag90?

Gränsjägarna är väl lite speciella... :D

Alla vet ju att gränsen i norr är det enda stället där man behöver markförband. - Resten tar väl marinen och flygvapnet hand om...

:thumbs:

Allvarligt talat så får man intrycket i artikeln att de där uppe i G67 är särskilt hängivna till frivilligförsvaret. Det är ju inte överallt i landet som 3 av 5 är med i hemvärnet. Iofs. är det inte överallt heller som 5 pers är det totala mannatalet på orten... ;)

Det stämmer lite med vad jag också har hört allmänt om att Gränsjägargruppenfolket är lite speciella. Bland annat har de väl Sveriges enda frivillige EOD-instruktör.

Min personliga teori är att där uppe har de inget annat att göra än att hugga ved till brasan, jaga ren och öva mineldöverfall... Och då måste man väl vara lite snäll mot dem, eller hur? :D

Om du nu är avundssjuk så kan jag ju tillägga att nog är det väl bättre att en (troligen väldigt kvalificerad) pluton uppe bland fjällen (nästan) har ett AG 90 än att ingen har det? För det är ju de enda realistiska alternativen.