Jump to content

Korsö

Recommended Posts

Har just avslutat Navigationsteorin och ska börja köra Stridsbåten istället för att läsa om densamme...Under tiden som vi har NavP ska vi vara förlagda ute på korsö...någon här som har en aning om vad som finns där? vore bra och veta om dom har en marka eller om man måste köpa med sig x antal stockar...

HUr länge ska ni vara där ute?

Vi strbmekaniker ska dit vecka 19 o skjuta ksp.. =)

Hela befattningsutbildningen...fram till v 636 när besättningarna bildas...

ni får utb på kspn va? men inte 12,7?

Korsö är ön som gud glömde :rolleyes:

Nej men ön är väldigt spec, finns många roliga platts där! Om ni får chansen vilket ni borde få be då att få springa gammal hinderbanan iaf det som går att springa!

Finns lite godis och läsk att köpa i matsalen, vilket är väldigt bra att ha när man ska planera halva natten. Hur det är med snus är jag osäker på, har dock för mig att det går att köpa där.

Ehh har inte Korsö lagts ned?

Jag har hört att det är all möjlig civil verksamhet som huserar där, seglingstävlingar mm. Sålde inte FM ön till Värmdö kommun?

@STRB

Varför vill man till Sandhamn i M90 och nu dessutom när det är kallt och dött?

Edited by SERG. B

kan omöjligt ha sålts..med tanke på att vi ska vara är...

Angående hinderbanan så är den helt utdömd..den blev det i samband med flytten av amf1...ngt som befälen inte är allt för roade av, inte jag heller för den delen...skulle gärna tänkt mig att få springa den.

Visst är sandhamn kallt och dött nu...men det kommer en sommar också...och nu råkar det vara så att efter otaliga tvättbyten så har TSF äntligen gett mig regementets mest välsittande M90 den skulle lätt platsa in på sandhamn...

Nu blir jag plötsligt väldigt osäker, blandar jag ihop det med något annat måntro?

Jag trodde jag hade fått en bekräftelse på att en försäljning skett då KSSS använde ön i somras som förläggning för seglarfolk. Fast vad vet jag ön kanske lånades ut tidigare också.

Nu blir jag plötsligt väldigt osäker, blandar jag ihop det med något annat måntro?

Jag trodde jag hade fått en bekräftelse på att en försäljning skett då KSSS använde ön i somras som förläggning för seglarfolk. Fast vad vet jag ön kanske lånades ut tidigare också.

Antagligen bara utlån...mek. ska ut dit och lära sig ksp:n ...då kan det ju inte vara fullt med civilister :)

plus att Korsö ligger stegiskt till vid utb av strb förare...perfekt läge i skärgården...

hittade en artikel angående försäljning av skärgårds öar http://www.dagensnyheter.se/DNet/jsp/polop...ousRenderType=3

Edited by The Swede

B)-->

(SERG. B @ Apr 13 2006, 17:56 ) <{POST_SNAPBACK}>

Det verkar synnerligen som jag har missuppfattat eller blandat ihop försäljningen av Korsö med något annat.

Anyway...har du någon erfarenhet av denna ö? även om det mest blir båtåka och ISO mat så kan det ju vara intressant att veta vad som finns där typ gym motsv.?

Ja när Amf1 låg på Rindö så var nog Mytinge, dvs norra Värmdö den mest besökta ön (om man nu kan kalla det ö, den är ju inte så långt ifrån att kallas fastland. Efter det vet jag inte, Väddö eller Utö kanske

"Det regnar alltid på Utö."

Myttinge måste ha varit den mest besökta platsen då det fans patrullstig, rälsmålsbana och vanlig skjutbana där ute.

Vi tillbringade även ett respektingivande antal timmar på Myttinge vandrandes runt med trossarna.

Skjutvecka på utö är ju synonymt med inte en torr pryl på lika lång tid...fy fan va illa båten tillbaka luktade..haha vaxholmsbolaget fick nog ett helvete att sanera den där båten som dom körde oss i...200 blöta soldater på en vaxholmsfärja...inte en bra kombination

Angående hinderbanan så är den helt utdömd..den blev det i samband med flytten av amf1...ngt som befälen inte är allt för roade av, inte jag heller för den delen...skulle gärna tänkt mig att få springa den.

Visst är sandhamn kallt och dött nu...men det kommer en sommar också...och nu råkar det vara så att efter otaliga tvättbyten så har TSF äntligen gett mig regementets mest välsittande M90 den skulle lätt platsa in på sandhamn...

Kan väl aldrig tro att Tarzanbanan skulle vara utdömd!!! Leta upp någon KJ-befäl från förr som kan visa den för er. Eftersom den består till mesta del av naturliga hinder så är den svår att "döma ut".

Kan väl aldrig tro att Tarzanbanan skulle vara utdömd!!! Leta upp någon KJ-befäl från förr som kan visa den för er. Eftersom den består till mesta del av naturliga hinder så är den svår att "döma ut".

Jag tänkte på fel hinderbana...har fått förklarat för mig vad tarzanbanan är :Malaj: det är den på berga som gubbarna med SäkI som bibel satt stopp för...ska absolut se till att få springa den på korsö...

Tarzanbanan är inte vad den varit, när jag gjorde GU för många år sedan.. -95 redan då var den sliten och många av orginalhindren var trasiga.

En del av utsmyckningarna kring plutonshusen fanns kvar men tyvärr så rensades ön på dessa i samband med att man började göra det möjligt för externa kunder att hyra in sig på ön.

Allt var inte bättre förr, men tarzanbanan var det iaf... haha.

Allt om utdömada bajsgropar och ormar i betongrören är det sekretess på ;)

Ang. gamla KJ-befäl som kan visa banan så är de flesta befälen numera lite för unga för att visa orginalsträckningen av banan eftersom att ingen som jobbar på KJ-komp gjort sin gu där när banan var i full gott skick!

Lev väl och lycka till på Korsö ni som är lyckliga och få vara där ute..

/69:an

Vi stannade till på Korsö under en natt när vi långseglade på sommarkursen i somras (FK Märsgarn 2 -05) och fick då en liten tur runt ön då vi tittade på resterna av Tarzanbanan. Det fanns ett fåtal hinder kvar, men de allra flesta i mycket dåligt skick. Det som var i bäst skick var det långa betongröret samt ett antal vajrar mellan några träd. Vi fick också se bajsgropen som i mitt tycke var mest lik ett gammalt dike. Det roliga var dock att det satt minst 4 skyddsobjektsskyltar på den. Under vår löptur runt ön såg vi också en sten med någon slags KJ-ed eller liknande på samt ett antal uppsprängda bunkrar för KA batteriet som huserade där en gång i tiden. Vi var minst 5 stycken som ramlade ner i väl dolda fasta värn runt ön.

En mycket spännande ö.

Fan vad nyfiken jag blir nu...vill ju köra orginal banan..haha aja lär få tid att utforska ön...ska göra det grundligt...som det anstår en amfibiesoldat...måste finnas något befäl som har koll...

Vad var det för utsmyckningar? vore kul att veta vilka kaserner som var vems...

Ni som skall vara där ute kan ju ta det som ett projekt att renovera Tarzan-banan.

/T

Ja det lär vi ha massor med tid till...allvarligt så skulle det vara kul att gör en insats och tillse att ett gammalt arv förs vidare :baskerPa:

haha aja lär få tid att utforska ön...ska göra det grundligt...

Tid att utforska ön? Skulle inte tro det!

Allt ni gör på korsö är att Nava, planera och äter! När ni väl är klara med detta kommer ni sova de få timmar ni kan (ca 4-5) Om man inte har oturen att vara hamnpost! Då försvinner yttligare 1 h. :lala:

fan va skönt att slippa den annars reglementerade dötiden...har jag förstått dig rätt om de obligatoriska 6 timmarnas sömn inte efterföljs? inte för att jag kommer kräva det men kan ju vara kul att veta hur en typisk korsö dag ser ut...

fan va skönt att slippa den annars reglementerade dötiden...har jag förstått dig rätt om de obligatoriska 6 timmarnas sömn inte efterföljs? inte för att jag kommer kräva det men kan ju vara kul att veta hur en typisk korsö dag ser ut...

Följs och följs kan diskuteras.

Vanlig dag:

0630-0800 Städning, frukost och uppstart (Vet inte om ni har fys på morgon också, vi hade det då och då)

0800-1600 NavP lunch ätes på någon trevlig ö i skärgården :Malaj:

1600-1730 Middag + lite planering om man har otur.

1730-2200 NavP med radar och fyr nav

Efter detta är det planering tills man är klar dvs 24-02 Allt beror på hur många man är och vilken typ av NavP man kör. Sen kan man som sagt ha otur att sitta hamnpost 1 h på natten. Man kan självklart planera då man sitter hamnpost, detta är dock inte så jätte bra! Risken för att somna är ganska stor. :D Såhär ser dagarn ut Mån-Tors, på torsdagar är det vård av båtar från 16-24 lr om man är klar tidigare(Vilket troligen inte kommer hända ;) )