Jump to content

Medaljer

APC-mannen

Recommended Posts

Hur är det med medaljer egentligen? De medaljer jag har själv vet jag ju att jag får bära till uniform, även om jag nu aldrig gör det. Men vad finns det för olika medaljer man kan "skaffa sig" så att säga.

Ett exempel på en, som jag vet, icke-godkänd medalj är ju DANCON-medaljen, men den har man ju sett vissa bära ändå...

En annan gång såg jag en kille med en "ribba" som var orange och lite bredare än vanligt. Den hade han själv tillverkat av något band + en glasspinne. Lät ju helt sanslöst, men han påstod att det var ribban till Arméns skyttemedalj. Men den har ju inget band så vitt jag vet...

Hur är det med medaljer från svenska marscher? Inte är det väl ok att bära dem? Nijmegenmedaljen är ju ok, men hur är det med Totenmarschen?

Blev en massa svammel det här, men hoppas att ni tycker att detta kan vara kul att diskutera.

Hm, såvitt jag vet så finns det inga svenska marcher som ger en medelj som man får bära till svensk uniform.

Som du själv säger så får man bära Nijmegen medaljen.

I övrigt så kan jag rekommendera UnirFM som källa där medaljerna som får bäras finns med.

OM det nu skulle finnas släpspännen till skyttemärkena, så säg till! Hellre släpspännen än "broscher".... :)

/TangoXray

Det finns inget släpspänne till skyttemedaljen. Det fanns tidigare ett orangefärgat spänne på tidigt 80-tal från Officerarnas Målskjutningsförbund i Stockholm, men det lär inte många ha.

Ingen svensk marsch är godkänd. Många tror att Karolinermarschen skall vara bärbar men det är helt fel. Vissa hänvisar till att sin förbandschef skall ha sanktionerat det, men enbart HKV PROT kan ge tillstånd och för en marsch blir det garanterat nej.

UniR FM är ingen bra källa för medaljer med bärandetillstånd eftersom den är kraftigt förkortad, titta i stället efter UniR FM Utmärkelser 1996 (M7756-780081).

Vid osäkerhet kan du alltid kontakta Protokollet.

Tjenare,

Ursäkta om jag verkar en smula sur, men förstår inte på något sätt denna medalj hysteri?

Medalj för att man har gjort GU? jaha?? varför då?

I mitt tycke skall man ha medalj för att man verkligen gjort något extra ordinärt, något som bara ett fåtal har gjort.

Samma med basker, varför är det så viktigt?

Jag ser på försvarsmakten som en enhet som skall lägga tid på att vara i skogen/under fältmässiga förhållanden, inte smyga omkring på en mäss med medaljer och filtluvan inpetad på lämpligt ställe.

Please enlighten me... :D

Jag misstänker att de flesta som har någon som helst militär anknytning är i alla fall lite intresserade av medaljer. Eller? Själv bär jag aldrig mina, då jag inte ens är intresserad av att vara med i Hv. (Antar att man i Hv ibland har m/87 motsv. på sig?)

Hur som haver så finns det ett visst intresse bland många ändå. Men jag tycker som sagt att det blir EN ANING löjligt när man börjar tillverka egna släpspännen av glasspinnar m.m. som jag nämnde i mitt första inlägg. :D

Inte för att jag har någon medaljhysteri precis...

Fick mina skyttemedeljer -94 och har burit dom en gång, och det var 2 veckor sen när jag gick högvakten med HV.

Men det är klart att det är snyggt, och att jag kommer att använda dom om chansen ges igen...

/TangoXray

• 2 months later...

Har nu sökt efter info om m/87 uniformen och har hittat nada! :(

så jag tänkte istället för att starta ett nytt ämne så kunde jag fråga här efter lite info.

Det jag vill veta är om m/60:an är helt borttagen ur "systemet"?

och så skulle jag gärna vilja se en bild på m/87:an.

slut

• 3 years later...

tar det i denna tråden så behöver jag inte starta en ny medalj tråd

Vilka svenska militära medlajer fins det? (kan någon lista dom) samt om ni har kan ni lägga up bilder på dom

Försvarsmaktens föreskrifter om utmärkelsetecken till uniform;

beslutade den 21 november 1996:

http://www.hkv.mil.se/ffs/attachments/1996-14.pdf

Samt skrivelse 16991:74739

Sida 1

Sida 2

Sida 3

Sida 4

Väldigt bra sida. Med bilder på en hel del.

http://hem.passagen.se/jonar242/

Har jag missat nåt så är jag bara glad om jag får veta det

:lala:

var står det att man får bära Nijmegen-march medaljen ?

Sista sidan (312) i UniRFM 2003:

Generellt bärandetillstånd har medgivits för Nijmegenmedaljen. NedNijGK/SK

/Krook

var står det att man får bära Nijmegen-march medaljen ?

Sista sidan (312) i UniRFM 2003:

Generellt bärandetillstånd har medgivits för Nijmegenmedaljen. NedNijGK/SK

/Krook

Vad betyder NedNijGK/SK? "Kungl. Nederländska Förbundets för fysisk fostran medalj Guldkors respektive Silverkors"? Innebär det i sin tur att man måste gått nämnda marsch minst fem (5) gånger (silverkors) för att få bära denna medalj? (Alla vet ju att den första [och andra] medaljen är bronskors. Först tionde [10] gången erhålles som bekant guldkorset...)

//Rune Frunkh

(Medlem i Vereniging Gouden Kruisdragers Vierdaagse)

("Ingen medalj utan emalj")

oki har nu bilder på dom flästa medaljer men jag saknar bra bilder på

Tapperhet i fält

Tapperhet till sjös

har bara bilden från svensk soldat och den är inte så bra så om någon har bilder på dom blir jag riktigt glad

• 2 weeks later...
oki har nu bilder på dom flästa medaljer men jag saknar bra bilder på

Tapperhet i fält

Tapperhet till sjös

har bara bilden från svensk soldat och den är inte så bra så om någon har bilder på dom blir jag riktigt glad

Har du kollat den här sidan?

Edit: OK. Tog bort bilderna. Fanjunkar´n= :D =Fanjunkar´n

@ Fanjunkar´n .... det går inte så bra att länka till bilder hos Passagen .. då dem inte tillåter direktlänkning.

Ange då hellre bild url i txt format.

Fördelarna är då att vi slipper se en massa transparanta rutor med röd kryss i våra trådar på soldfforum.

Mvh Andy

http://hem.passagen.se/jonar242/bilder/smts1792.jpg

http://hem.passagen.se/jonar242/bilder/smtf1792.jpg

http://hem.passagen.se/jonar242/bilder/smtfm1809.jpg

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...