Jump to content

C GARN pläderar för högvaktsmedalj

Recommended Posts

I artikeln "Turisttradition på filttofflor" i senaste Hemvärnstidningen sägs följande:

"Kan det vara i sin ordning med en speciell högvaktsmedalj som får bäras till uniform?

– Jag håller helt med om detta. Jag har tagit upp frågan, som nu ligger i högkvarteret.

Hjälp gärna till med att stöta på. Likaväl som det finns en värnpliktsmedalj,

så borde det enligt min mening finnas en medalj för fullgjord högvaktstjänst."

http://www.hemvarnet.mil.se/hemvarnet/atta.../0601_24-25.pdf

Enligt min uppfattning så känns det väldigt överflödigt. Det är en alldeles för liten prestation för att tilldelas medalj. Grovt förenklat finns det:

* Förtjänstmedaljer som är kopplade till någon form av förtjänst utöver vad tjänsten kräver (mångårigt styrelsearbete, exeptionellt utfört arbete, frivilligengagemang m.m.)

* Tjänstemedaljer efter utfört arbete. Värnpliktsmedaljen, försvarsmaktens medalj för internationella insatser, missionsmedaljer, GMNOR, Kungliga Patriotiska Sällskapets medaljer, Reservofficersmedaljen m.m. vid pension eller långvarig tjänst.

* Prestationsmedaljer såsom Nijmegenmedaljen.

* Minnesmedaljer vid förbandsnedläggningar m.m.

En högvaktsmedalj skulle knappast kvala in någonstans annat en under minnesmedaljer, men skulle inte kännas särskilt bärbar.

Varför inte se på hur Norge gör med sin Forsvarsmedalj? Man sätter stjärnor på bandet när insatsen ökar. Vi skule kunna göra likadant mer vår värnpliktsmedalj. En stjärna efter X års anställning i FM, eller efter X års aktivt frivilligengagemang. En genomförd högvakt kan motsvara ett visst antal poäng. Två efter ännu fler engagemang.

FMVPLMSTJ.jpg

Eller varför inte denna :rockon:

furnichts.jpg

Håller med Lt P

... En högvaktsmedalj skulle knappast kvala in någonstans annat en under minnesmedaljer, men skulle inte kännas särskilt bärbar...
Inflation sa Bill.

Var ska det sluta?

Snart föreslår väl ngn medaljer för "godkänt på morgonvisitation", "Jag valde själv att bli officer och går till jobbet" samt en speciell - av 12:e storleken - för "Sedär, mitt förband blev nedlagt igen" :rockon:

Förhoppningsvis är det någorlunda kloka människor som sitter på Hkv/Prot och sätter stopp för de värsta tokerierna. Hoppas att det stannar som förslag. Det skulle ju bli lite löjligt om t ex gamla officerare på gardet skulle ha tresiffriga tal på ribban.

Vill man ha en medalj som minne efter högvakt finns det ju att köpa, tror det är Sporrong som tillverkar den.

Jag gissade att mannen i fråga var från K1/I1 och så var det :) . Personligen tycker jag inte högvakten ska ingå i försvarets verksamhet. Speciellt inte för värnpliktiga.

Använd gärna schweizergardet som modell och gör styrkan professionel och ge den mer uppgifter, hovstaten får kosta på härligheten, civil skyddsvakts utbildning etc.

Håller med Lt P
... En högvaktsmedalj skulle knappast kvala in någonstans annat en under minnesmedaljer, men skulle inte kännas särskilt bärbar...
Inflation sa Bill.

Var ska det sluta?

Snart föreslår väl ngn medaljer för "godkänt på morgonvisitation", "Jag valde själv att bli officer och går till jobbet" samt en speciell - av 12:e storleken - för "Sedär, mitt förband blev nedlagt igen" :)

...eller, 'se där jag lyckades pissa utan att skvätta ner golvet' eller 'min sängsträckning var godkänd idag också'...men vill du inte bära din(a) 'nedläggningsmedaljer' så skit i det, ingen tvingar dig.

Använd gärna schweizergardet som modell och gör styrkan professionel och ge den mer uppgifter, hovstaten får kosta på härligheten, civil skyddsvakts utbildning etc.

Om vi ska göra högvakten till en professionell styrka så ska det vara för att ha ett stående militärt förband i huvudstaden till skydd för rikets ledning. Detta är inget som hovstaten ska lägga sig i, även om man använder förbandet för i huvudsak ceremoniella uppgifter under grundberedskap. Men vi ska inte glömma att högvakten flera uppgifter utöver att se snygga ut.

Om vi ska göra högvakten till en professionell styrka så ska det vara för att ha ett stående militärt förband i huvudstaden till skydd för rikets ledning. Detta är inget som hovstaten ska lägga sig i, även om man använder förbandet för i huvudsak ceremoniella uppgifter under grundberedskap. Men vi ska inte glömma att högvakten flera uppgifter utöver att se snygga ut.

Finansiering inte kontroll, ta x andel av hovstatens budget och avsätt till styrkan, vad jag talade om var bevakning och upprätthållande av traditioner, samtidigt som man gör den mer professionell. Säkerheten för rikets ledning sköts ju redan av Säpo.

tycker att en medalj för högvakt känns fel. Ska man få en medalj för att man har genomfört skarp skyddsvakt tjänst oxå? Dock anser jag att det finns en viss poäng med en högvaktsmedalj, men då kanske man ska ha genomfört 50st eller 100st högvaktsdygn för att få en sådan medalj.

tycker att en medalj för högvakt känns fel. Ska man få en medalj för att man har genomfört skarp skyddsvakt tjänst också Dock anser jag att det finns en viss poäng med en högvaktsmedalj, men då kanske man ska ha genomfört 50st eller 100st högvaktsdygn för att få en sådan medalj.

Vilket betyder i princip betyder att den skulle vara reserverad för stamanställda. Ska det finnas en högvaktsmedalj tycker jag att den ska vara mer generell än så. Om man som jag är med i HV så lär jag vara död och begraven innan jag kommer upp i 50 dygn. Och varför skulle min insats vara mindre värd en stamanställd eller vpl-s ? :)

tycker att en medalj för högvakt känns fel. Ska man få en medalj för att man har genomfört skarp skyddsvakt tjänst också Dock anser jag att det finns en viss poäng med en högvaktsmedalj, men då kanske man ska ha genomfört 50st eller 100st högvaktsdygn för att få en sådan medalj.

Vilket betyder i princip betyder att den skulle vara reserverad för stamanställda. Ska det finnas en högvaktsmedalj tycker jag att den ska vara mer generell än så. Om man som jag är med i HV så lär jag vara död och begraven innan jag kommer upp i 50 dygn. Och varför skulle min insats vara mindre värd en stamanställd eller vpl-s ? :)

Min uppfattning att den inte behövs är ju klar. För anställt befäl som utmärkt sig inom eller utom tjänsten finns förbandens förtjänstplaketter och medaljer i fler valörer. Det borde räcka ett tag.

Det beror ju lite på vad hotet utgörs av, eller hur?

Nej, säpo sköter bevakning av knugen sedan länge, som praxis, oavsett hot.

F.ö tycker jag inte det skulle vara fel om man fick bära ett typ minnes märke från högvakten bredvid tex skyttetecknen(modell mindre) som tydligt markerar vad det är för något, men som medalj nej tack.

...eller, 'se där jag lyckades pissa utan att skvätta ner golvet' eller 'min sängsträckning var godkänd idag också'...men vill du inte bära din(a) 'nedläggningsmedaljer' så skit i det, ingen tvingar dig.
Alldeles riktigt :D
Min uppfattning att den inte behövs är ju klar. För anställt befäl som utmärkt sig inom eller utom tjänsten finns förbandens förtjänstplaketter och medaljer i fler valörer. Det borde räcka ett tag.
Instämmer!

Nej, säpo sköter bevakning av knugen sedan länge, som praxis, oavsett hot.

Säpo må svara för det direkta personskyddet. Men den dag som hotet utgörs av fi mekförband eller kanske en Cessna med självmordsbombare så tvivlar jag på att Säpo rullar fram några 122or ur garaget på Kungsholmen alternativt lyfter med ett jaktplan från Bromma. Så att säga att Säpo och endast Säpo svarar för säkerheten för rikets ledning "no matter what" torde inte vara helt sant. Men nu har vi nog gått mer OT än vad blågul tycker om...

Edited by BJE

• 3 years later...
  • 4 weeks later...
Tyckte inte medaljen vart en sån dålig idé. Inskaffade mig brons medaljen i dagarna då jag gjorde 14 dagar på Drottningholms slott.

Det är ju upp till var och en vad man väljer att hänga på väggen. På uniformen får den i alla fall inte bäras.

Tyckte inte medaljen vart en sån dålig idé. Inskaffade mig brons medaljen i dagarna då jag gjorde 14 dagar på Drottningholms slott.

Det är ju upp till var och en vad man väljer att hänga på väggen. På uniformen får den i alla fall inte bäras.

Japp, de vet jag. Ville ha något från Högvakten. Den som lever får se om medaljen blir officiell eller inte.

Majoriteten av de som går högvakt fortsätter väl ändå inte inom det militära, vilket gör att eventuella medaljinköp enbart sker för ett rent souvenirsyfte oftast, skulle jag gissa.

Majoriteten av de som går högvakt fortsätter väl ändå inte inom det militära, vilket gör att eventuella medaljinköp enbart sker för ett rent souvenirsyfte oftast, skulle jag gissa.

Vilket ju även gäller för alla vpl som får vpl-medaljen.