Jump to content

Hur mycket 9mm m/39?

MrBurger

Recommended Posts

Vet nån hur mycket och hur länge det tillverkades 9mm m/39? Man hittar ju fortfarande nyskjutna hylsor på banan och de fina 50 skottsaskarna i sopptunnan. Har väl en 6-7st oöppnade askar i skåpet men det borde väl iaf snart var slut på den snart tycker jag.

Någon som vet?

Måste gjorts stora mängder om det fortfarande finns kvar efter 50år. Men Sverige rustade väl rätt bra på den tiden. Skall kolla tillv år på de askar jag har.

Kan också nämna att jag har en ask 9mm m/39 med lock. Tillverkad Feb -45....

Patronerna ser hur fina ut som helst. Markeringen är dock lila vid det här laget, antar att de har varit blå en gång i tiden.

Måste gjorts stora mängder om det fortfarande finns kvar efter 50år. Men Sverige rustade väl rätt bra på den tiden.

Man hade väl en del på lager, men inte så att det skulle räcka för ett helt krig. Istället tecknade staten avtal med olika företag att de skulle kunna lägga om civil produktion för att tillverka ammunition (så kallade skuggfabriker). Jag har glömt siffrorna men det går åt en helt otrolig mycket ammunition i krig (har för mig att det handlar om många miljoner skott i veckan).

Jag tror att många av de m/39 man ser idag är sådana som någon pistolskytt eller hemvärnsman haft liggande i garderoben. För några år sedan hörde jag ett rykta att man hittat en pall m/39 i ett bergrum i Norrland. Den hade gömt sig bland andra pallar med m/39B, men man trodde att denna pall m/39 var den sista i riket.

Måste gjorts stora mängder om det fortfarande finns kvar efter 50år.

Jag fick lära mig på amtjänstkursen att ett parti finkaliberammunition innehåller cirka en miljon skott. Sist jag plockade ut 9/39B så var det ur partiet 07076165. Stämmer det jag lärde mig så innebär det att det tillverkades minst 165 miljoner 9/39B år 1976. :lala: Så det kan nog ha tillverkats en och annan 9/39...

Måste gjorts stora mängder om det fortfarande finns kvar efter 50år.

Jag fick lära mig på amtjänstkursen att ett parti finkaliberammunition innehåller cirka en miljon skott. Sist jag plockade ut 9/39B så var det ur partiet 07076165. Stämmer det jag lärde mig så innebär det att det tillverkades minst 165 miljoner 9/39B år 1976. :rockon: Så det kan nog ha tillverkats en och annan 9/39...

Är de första siffrorna samma fabrikskod som på hylsbotten, dvs 070 = Vanäsverken?

Så är det en miljon patroner på en pall om vi talar om 9mm?

Vet någon förresten om det dumpas utgången am fortfarande?

Eller ges det till Amröj fortfarande att spränga bort?

Vi på Ing3 fick ett antal trälådor med blandad 9mm att bädda in i trotyl och spränga upp. Jag som pistolskytt höll på börja gråta....

Så är det en miljon patroner på en pall om vi talar om 9mm?

Nej, partistorlek har ingenting med emballage att göra. Storleken på ett parti handlar nog mer om produktionstekniska överväganden. (Hur många patroner måste vi tillverka för att det skall löna sig att ställa om alla maskiner för en ny kaliber?) Samt säkerhetsmässiga aspekter. (Hur många enheter har jag råd att störta om jag upptäcker något fel?)

En pall 9mm m/39B rymmer 864 x 72 = 62208 patroner (880 kg).

9mm m/39 packades från början inte på pall utan i samma typ av trälådor som gevärsammunition, 3300 eller 3500 skott per låda.

Partistorlek varierade, men för ammunition till eldhandvapen har jag lärt mig att den låg mellan en halv och en miljon. Till 15,5 cm mellan 500 och 1000.

9 mm sk ptr m/39 oramad M4009-206000

Denna patron nyanskaffas ej. Kvarvarande lager beräknas slutförbrukat 1976. Projektilen har tunnare mantel än m/39B och sämre genomslagsförmåga.

Vi på Ing3 fick ett antal trälådor med blandad 9mm att bädda in i trotyl och spränga upp. Jag som pistolskytt höll på börja gråta....

Hmmm.... Du kunde åtminstone väntat till långfredagen med att berätta en så'n sorglighet.