Jump to content

Strfplutonbefäl

Recommended Posts

Ingen vet vad den innebär, då den är ny för i år. Ska in som GC700 på Wartofta kompani (P4) till sommaren. Det kan bli vad som helst känns det som. Hörde iofs av mig till P4 ang. vad vi GC700 rycker in mot för målbildstjänst.

Svar:

GC 700 kommer att utbildas till stridsvagnsgruppchef stridsvagn 122 eller stridsfordonsgruppchef stridsfordon 90 (i klartext vagnchef)

Men jag lägger inte så mycket vikt vid det, förutom då att P4 avser att utbilda värnpliktiga VC i år iaf...

Edited by simon

Faast det är väl lögn det då jag som rycker in Jan. 2007 som strfPB (GC700) ska enligt P4 tjänstgöra på Patgb.... Men inte vet jag.. kanske finns en chans för strf90.. :P

Edited by Myran

Vad säger P4 som strf90 för oss inryckande jan 07 egentligen? Kommer vi utbildas på strf eller blir det patgb 302 för hela slanten? Vore konstigt med tanke på att man har tagit ut skyttegrupper strf 90, istället för "vanliga" skyttesoldater, däribland mig själv...

Borde försvaret få massvis med Strf90 över från I5, P10, P18 ?

Och ändå utbildar dom soldater på gamla paddor :baskerFN:

Du talar väl inte illa om pebban hoppas jag.

Patgb203 som nämns tidigare är ju inte särskilt gammal, skulle gissa på ungefär 5 år gammal, så ser man till tillverkningsdatum så är den nyare än Strf90. Men tillverkningsdatum säger ju inte allt, inte konstruktionsdatum heller för den delen.

Faast det är väl lögn det då jag som rycker in Jan. 2007 som strfPB (GC700) ska enligt P4 tjänstgöra på Patgb.... Men inte vet jag.. kanske finns en chans för strf90.. :P

Förresten är det inte alls lögn, då frågan var vilken befattning vi GC700:or i augusti -06 skall utbildas mot.

:P

Edited by simon

Stridvagnsgruppchef. - Vad är det för befattning egentligen?

En 700-befattning borde innebära att den är klassad som motsvarande en gammal GB-befattning (KB är ju ute ur leken). Jag tror inte att man tänker ha tiomånaders vagnchefer.

Fast sådana kanske kan bli vagnchefer till den tredje terminen...? Med vilken besättnig?

Edited by LeadHead

Hur ska man lösa det med vagnchefer under de första två terminerna då?

Jag citerar återigen P4:s värnpliktshandläggare, angående oss augusti-GC700:or:

GC 700 kommer att utbildas till stridsvagnsgruppchef stridsvagn 122 eller stridsfordonsgruppchef stridsfordon 90 (i klartext vagnchef)

Vagnchefer har ju bevisligen utbildats på 10 månader förut, varför skulle inte det funka på 11?

Edited by simon

En 700-befattning borde innebära att den är klassad som motsvarande en gammal GB-befattning (KB är ju ute ur leken).

700 borde innebära att det är en nivå 7-befattning, dvs PB. Pbv-gruppcheferna var väl PB en gång i tiden?

Spånar väldigt fritt nu men.

Man tar ut X antal personer som ska utbildas till stridsvangs/stridsfordons besättning och vill du bli vagnschef så kontrakts anställs du i kanske 4-5 månader efter du har genomfört dom första 11 månaderna. Och du fortsätter du utb till vagnschef samtidigt som du hjälper till att utbilda nyinryckta?

Detta bygger på inga som helst fakta utan bara något jag kom på en sen lördagskväll.

Spånar väldigt fritt nu men.

Man tar ut X antal personer som ska utbildas till stridsvangs/stridsfordons besättning och vill du bli vagnschef så kontrakts anställs du i kanske 4-5 månader efter du har genomfört dom första 11 månaderna. Och du fortsätter du utb till vagnschef samtidigt som du hjälper till att utbilda nyinryckta?

Detta bygger på inga som helst fakta utan bara något jag kom på en sen lördagskväll.

Hmm... det skulle inte jag tro. Tidigare så har man klarat av att utbilda vagnschefer till iaf stridsfordon 90 på 11 månader. Sen hur det är med Stridsvagn 122 vet jag inte, möjligtvis så kanske vagnschef behöver längre tid men inte nödvändigtvis.

Men som någon redan sagt tidigare i tråden så ska antagligen stridsfordonsplutonbefälen utbildas till vagnschefer, iaf denna årskullen.

Jag tänker iaf fråga runt lite granna under infohelgen 6-7:e maj... ;)

Fråga gärna om man muckar som Korpral lr Sergant ;)

Det kan jag svara på nu, sergeant.

700-kod - Sergeant

800-kod - furir

900-kod -menig

Så kan det gå... :uzi