Jump to content

Fortkörning och indraget körkort?

Schalldämpfer

Recommended Posts

Nu har jag åkt dit för fortkörning för andra gången inom loppet av ett år. Trist, men det är väl sånt som händer antar jag. Det som stör mig är en gnagande tanke som ligger någonstans i bakhuvudet om att upprepade förseelser av fortkörningstyp kan rendera i indraget körkort.

Kan någon förklara hur det ligger till med detta?

• Replies 81
  • Created
  • Last Reply

Det kan nog ske om du har otur, hur mycket för fort körde du?

Själv torskade jag dit på fortkörning för nån månad sen (98km/h på 70-väg)

Härom veckan damp det ner ett brev från länsstyrelsen med en varning så nu gäller det att ha ägg under gaspedalen några år annars ryker lappen. :(

The Swede :baskerPa:

Är inte hundra på det här men..

det ses väl allvarligare på om du kör 50 på en 30- sträcka än om du kör 130 på en 110 väg. Just 30 sträckorna kan de vara väldigt känsliga med så där bör man se upp..och inte bara för polisen :/

Stämmer. 30-sträckorna finns ju inte där av en slump, så nog bör man se upp alltid... Om jag inte har fel räcker det att överskrida hastigheten med 20 km/h där för att bli av med lappen. Kan vara lätt hänt, hastigheter under 50 är svåra att hålla om man inte är aktiv med det.

Är inte hundra på det här men..

det ses väl allvarligare på om du kör 50 på en 30- sträcka än om du kör 130 på en 110 väg. Just 30 sträckorna kan de vara väldigt känsliga med så där bör man se upp..och inte bara för polisen :/

Där ser man... Tack för klargörandena. Jag körde inte jättefort på något sätt. 114 på 90 och 47 på 30. Hur motiveras förresten indragningen?

47 på 30-väg kommer du MINST att få en varning för. Hade det varit din enda fortkörning hade varningen inneburit att gränsen för körkortsindragning hade sänkts med 5 km/h vid framtida fortkörningar, men eftersom du redan har två fortkörningar räcker det med 116 på 110-väg för att bli av med lappen.

Hade du kört 1 km/h fortare vid den första fortkörningen hade du fått en varning då, och blivit av med lappen vid den andra fortkörningen. Man blir av med kortet efter två varningsskapande eller tre vanliga fortkörningar. Jag är dock osäker på hur länge de olika typerna av prickar/varningar ligger kvar i registret.

47 på 30-väg kommer du MINST att få en varning för. Hade det varit din enda fortkörning hade varningen inneburit att gränsen för körkortsindragning hade sänkts med 5 km/h vid framtida fortkörningar, men eftersom du redan har två fortkörningar räcker det med 116 på 110-väg för att bli av med lappen.

Hade du kört 1 km/h fortare vid den första fortkörningen hade du fått en varning då, och blivit av med lappen vid den andra fortkörningen. Man blir av med kortet efter två varningsskapande eller tre vanliga fortkörningar. Jag är dock osäker på hur länge de olika typerna av prickar/varningar ligger kvar i registret.

Eftersom handläggningen av körkortsärenden sköts av länsstyrelserna är tillämpningen inte enhetlig över landet. Praxis ska dock vara att man efter tre mindre hastighetsöveträdelser (11-20 km för fort) får en varning. Sedan krävs det fler än en likadan ytterligare för att en körkortsindragning ska ske.

Varningen är "aktiv" i två år och efter fem år raderas den ur registret.

Torskade för några år sedan.

Körde 121 km/h på 70-väg med obesiktad bil på väg till skyttetävling med vapen i bilen.

Eftersom jag körde mer än 50km/h för fort gick ärendet till åklagare.

Jag erkände fortkörningen på plats och slapp därmed rättegång.

Pga att jag hade ett militärt vapen i bilen så blev det ett himmla ringande på Raggeblåljusa, men efter ett tag så visade det sig för dem att allt var i sin ordning. (rookies :rockon: , hade ingen aning om att HV personal får ha vapen. SKANDAL :wub: )

Som straff fick jag lappen indragen i 4 månader + 1400kr + 600kr i böter för att ha kört bil med körförbud.

Jag hade antagligen inte sett röken av körkortet om jag inte hade skrivit i en massa brev till åklagaren att jag var tvungen att ha körkort i jobbet.

Rätt intressant hur man i allmänhet ser på fortkörning (så även undertecknad). Menar inte de inlägg som skrivits här nu men ofta hör man "fan va fort jag körde" osv..Att folk kör för fort verkar man inte se lika alvarligt på som tex rattfylla, men kan tänka mig att antalet människor som stryker med för att de/ ngn annan kör för fort är ganska stort. (obs menar inte bara att hålla hastighetsbegränsningarna utan att anpassa fart till övrig trafik, väglag, väder osv

Å andra sidan..speed doesn´t kill, impact does.

Det är väl en reaktion på myndigheternas absoluta fixering vid hastigheter.

Jag försvara absolut ingen som kör för fort på 30 väg, de finns där av en god anledning, samma sak på de flesta 50 vägar.

Däremot kommer jag aldrig att se det hemska i att köra 110 på en 110 väg som är vintersänkt till 90 när det råder sommarförhållanden på vägen.

Som det redan har sagts ovan så kan länsstyrelserna vara väldigt flytande på gränserna för indragning och 47 på 50 väg kan verkligen vara på gränsen

Som det redan har sagts ovan så kan länsstyrelserna vara väldigt flytande på gränserna för indragning och 47 på 50 väg kan verkligen vara på gränsen

30?

//end från quote

Reaktionssträckor och dylikt blir längre när man ökar hastigheten med 17km/h

Dessutom ökar även dödligheten vid en ökning från 30 till 50.

Alla kan fela men det kan vara onödigt att få någons liv på samvetet för en tidsvinst på xxmin och xx sec.

Har inte körkort än men är ute på vägarna, så håll i hatten alla där ute. :rockon:

Jag har är givigt några reflektioner från en egen erfarenhet som grundar sig från övningskörning med handledare.

Ps: Glöm ej tresekunders regeln och att blinka ut ur rondeller :)

Hur räknar de ut det där? x antal kontroller = ett liv och några skadade?

På de större motorvägarna skulle jag vilja ha fler hastighetsgränser som anpassas efter rådande förhållanden, så som det finns i Tyskland och som har funnits på vissa platser ett par år. Har inga problem att sänka farten om det t ex är dåligt väglag eller dimma, men vill inte tvingas "krypköra" när det är bra väglag, god sikt och man är ensam på vägen.

Kameror borde sitta på farliga vägar för att få ner hastigheten, men när de istället sitter på nya, fina, raka vägar känns det mest som ett sätt att dra in mer pengar till statskassan. Men det är säkert bra att ägna sin uppmärksamhet åt att leta kameror och att hålla exakt rätt hastighet istället för att leta sådant som kan vara farligt.

Jag har svårt att förstå "hastighetstalibanerna" när det gäller raka och fina motorvägar eller liknande, men däremot kan jag förstå att folk dör i onödan när man ser saker som jag sett på t.ex riksväg 40 mellan borås och jönköping. Backig tvåfilig väg med mycket heldraget. Där har jag, som inte är direkt snål på gasen blivit omkörd i full fart (jag höll 130 på 90 väg vid tillfället, fast det erkänner jag inte om du frågar mig i egenskap av polis) av ett gäng ungdomar i en Passat, innan ett backkrön med heldragen linje... Undrar om den bilföraren, om han lever idag, någonsin reflekterade över att han kunde utrotat inte bara sig själv men en en hel familj som kunde kommit på motsatta körbanan, eller om han bara irriterade sig på "väglusen" som han var tvungen att helljusblinka åt... Det gäller att man har ögonen på vägen HELA tiden.. det går inte att slappna av ens på raksträckor där egna körbanan är fri, för på raksträckorna kalkylerar BMW-folket m.fl kallt med att du flyttar på dig när de vill köra om. Gott om tillfällen att leka chicken race alltså.

Det har dock blivit mycket trevligare att köra den vägsträckan sedan de satte upp kameror samt byggt om delar av vägen till 2+1 filig med vajerräcken. Dessutom verkar det som att de tar bort kamerorna allt eftersom de byggt ut 2+1-delen.

Jag har inga moraliska betänkligheter att köra fort. För min del så gör det min bilkörning mer aktiv och rolig, men däremot ska man sätta sina medtrafikanters säkerhet först. Att göra livsfarliga omkörningar bara för att det är kul med hastighet är absolut oansvarigt. Att köra fort förbi skolor och andra platser där fotgängare, särskillt små sådana är inget jag har förståelse för. Att lägga sig 30cm bakom någon och blinka med helljusen är också omoget.. Särskilt om "någon" håller 130 på motorväg och håller på att köra om en långtradare. Vad fan trodde den killen, att jag skulle "försvinna"?

Jag tror inte hastigheten i sig har med olyckorna att göra, flera av de farliga fartsyndarna skulle nog skapa olyckor ändå genom sitt omogna och aggresiva beteende. Däremot kan de inte göra lika stor skada om de får tuffa fram i 30 kontra 130. Vill man sänka statistiken rejält ska man nog ta itu med rattonykterheten ordentligt. Svårare än att jaga fartsyndare med automatiska kameraskåp, javisst, men de som kör med sprit i blodet och kör ihjäl någon borde rimligen dömas till mord alternativt dråp anser jag.

Nä, håll avstånden, tänk på väglaget och den omgivande trafikmiljön, kör inte fortare än att ni kan stanna.

/E

Problemet är att kamerorna kommer garanterat att bli fasta efter några år.

Staten kommer inse hur mkt dom kommer tjäna på boxarna!

Jo dom pratar redan om "tjäna pengar"..

Det tråkiga är att dom pengarna rinner rakt ner i stadskassan och inte går direkt till vägverket för att säkra vägsträckorna som ska "säkras" eller byggas om så att dom blir säkrare.

Lär bli skojj att se vad som händer nu när 700kameraskåp ska upp, plus rejält ökad prio av polisen på att skjuta med laser och låta folk blåsa.

Är det någon som vet ifall kortet ryker lika fort om ett kameraskåp plockar en, eller är det bara dryga böter som rykterna hävdar?

Problemet är att kamerorna kommer garanterat att bli fasta efter några år.

Staten kommer inse hur mkt dom kommer tjäna på boxarna!

Jo dom pratar redan om "tjäna pengar"..

Det tråkiga är att dom pengarna rinner rakt ner i stadskassan och inte går direkt till vägverket för att säkra vägsträckorna som ska "säkras" eller byggas om så att dom blir säkrare.

Lär bli skojj att se vad som händer nu när 700kameraskåp ska upp, plus rejält ökad prio av polisen på att skjuta med laser och låta folk blåsa.

Är det någon som vet ifall kortet ryker lika fort om ett kameraskåp plockar en, eller är det bara dryga böter som rykterna hävdar?

Kameran mäter lika bra som lasern. Länsstyrelsen gör ingen skillnad.

För övrigt tycker jag det är brist på respekt mot andra människor att medvetet bryta mot hastighetsbestämmelserna. Gör man det ska man inte köra bil överhuvudtaget.

För övrigt tycker jag det är brist på respekt mot andra människor att medvetet bryta mot hastighetsbestämmelserna. Gör man det ska man inte köra bil överhuvudtaget.

Tycker det är värre om man OMEDVETET bryter mot hastighetsgränserna, då ska man ABSOLUT inte köra bil. :P

/E

Kameran mäter lika bra som lasern. Länsstyrelsen gör ingen skillnad.

Ryktet säger att ingen tappat lappen trots grova hastighets överträdelser.. Så det var om folk hört om besluten inte tillförlitligheten av mätutrustningen.

Brist på respekt, japp..

Men håller man inte +5-8km/h över gränsen så blir det jävligt farliga omkörningar från dårar man har bakomsig. :(

Nu vill jag inte vara svarta fåret här men OM polisen stannar dig och du misstänker att de mätte sin hastighet så pass olägligt så du kommer bli av med kortet så lämna inte över det till polisen. Säg att du glömt det hemma och ta bötern på 150:- (?) för att du inte har kortet med dig. Erkänn inget och skriv inte under något. Strunta i att öppna alla brev du får från polis och länsstyrelse. Så länge du inte läser posten så har du inte blivit delgiven om domen (indraget kökort) och kan därmet köra vidare som vanligt. För eller senare kanske det kommer en delgivningsman som personligen talar om att ditt körkort är indraget. OM det händer så är det nog ganska lång tid efter att du blev stannad.

Ovan är en resumé av vad jag har läst i ett inlägg på ett svenskt porcheforum. Jag har ej provat det men författaren av inlägget verkade vara "erfaren".

Ökad övervakning sparade 15 liv under 2005

15 liv! Måste man säga mer?

Antas ha sparat. Inte har sparat. Minst lika troligt statisk avvikelse i kombination med mer 2+1 och nyare bilar. Det som är betydligt mer oroväckande är att drogfylleriet ökar samtidigt som polisen enligt mina erfarenheter faktiskt minskar bevakningen av de vägar där det står plåtskåp. På så sätt får fyllona "trygga vägar" att åka på vilket inte leder till någon förbättrad trafiksäkerhet.

Ville man verkligen åstakomma någonting så behöver man betydligt fler videobilar och börja plocka de som inte håller avstånd eller respekterar mötande trafik vid omkörningar.

Kom ihåg att en död är billig för samhället, en skadad kostar betydligt mer.

Det är ju möjligt att visa nästan vad som helst med statistik. Skulle gå att publicera en undersökning som visar att om alla körde 10 km/h för fort skulle olyckorna minska eftersom folk spenderar mindre tid på vägarna då de kommer fram fortare. Statistik har alltid ett syfte och målet är att bevisa något och därför är det viktigare att veta vem som vill bevisa något samt dennes slutmål snarare än vad statistiken egentligen visar...

Indraget körkort för alla som kör rattonykter, dessa hör ej hemma på vägarna enligt min mening. :bash:

Högre straffskalor vid rattonykterhet. :clap:

Men jag tycker att det borde finnas fler variabla hastighets zoner, har en utanför Sundsvall som är helt ok.

Har hört att det är lika många som kör påverkade av ”nivåsänkande” saker, börjar dock bli lite trött på diskussionerna under lektioner och temadagar där alla säger att du får inte köra påverkad.

Önskar att man kan svara: Jag behöver ej höra det 10000 gånger för att förstå,vi fattar att det inte bra att köra påverkad.

Blev lite OT men det är ju trotsallt trafiksäkerhet. :D:happy:

Indraget körkort för alla som kör rattonykter, dessa hör ej hemma på vägarna enligt min mening. :D

Absolut, men tyvärr verkar inte petitesser som indragna körkort stoppa en del fyllon och knarkare på vägarna. Tyvärr finns det inte många sätt att stoppa mäniskor som medvetet ställer sig vid sidan av samhället. Knarkare och alkoholister kan man nog inte göra så mycket åt, men däremot tror jag på att jobba för att minska antalet fall där fulla festprissar med sällskap kör ihjäl sig och sitt sällskap, samt möjligen några oskyldiga medtrafikanter. Frågan är bara i vilket statistikfack man vill placera olyckor med full chafför, full flickvän och ett par fulla kompisar. Jag menar, de kör berusade, de saknar ofta bälte och de kör för fort (allt över noll är ju för fort i detta fallet). Skulle de räddas av att de höll fartgränsen? Skulle de räddas av bilbältet? Skulle de räddats om föraren kört nykter?

En annan riskgrupp är ju lastbilschafförerna. Tydligen går fortfarande chafförerna direkt från spriten i baren till lastbilshytten när de åker färja, trots den tragiska olyckan där en hel familj förintades av en full lastbilschafför. Ett annat problem med lastbilschafförer är ju även trötthet, som ju visat sig ha samma effekter som rattfylla.

/E

Jag har märkt att många tycker sig vilja stå över det faktum att lägre hastigheter räddar liv (observera att detta faktum inte är statistik)!

Javisst; statistik är bland de lättare "sanningarna" att modifiera...

OK; att en död är billigare än en skadad...

Självklart kommer vi fram snabbare om vi kör fortare!

Men försök inte skyla fakta med irrelevanta påståenden. Jag tar i nu för att dessa "bortförklaringar" gör mig lite upprörd...

Mina fem...

Indraget körkort för dom som inget har..?

Dom notoriska rattfylleristerna som stoppas

för 34.e gången tror jag inte bryr sig.

Beslagta bilen?

Bara att köpa en ny rishög för 500 kr.

alt. stjäla en ny.

"Alla" lastbilschaufförer går direkt från baren..

I så vill jag påstå att personbilistkåren består

i majoritet av drograttfyllerister.. :happy:

(Med tanke på vad som personbilar presterar

på vägarna varje dag, så är var tionde personbils-

förare drogpåverkad.) :D

"Alla" lastbilschaufförer går direkt från baren..

I så vill jag påstå att personbilistkåren består

i majoritet av drograttfyllerister.. :happy:

(Med tanke på vad som personbilar presterar

på vägarna varje dag, så är var tionde personbils-

förare drogpåverkad.) :D

Jag menade självklart inte ALLA chaffisar, men en är en för mycket.. och jag vågar påstå att det är fler än en..

Möjligen kommer en hel del av dessa chafförerna från länder som är lite mer liberala när det gäller spritförtäring och framförande av motorfordon. Chaffören som jag syftade på i mitt förra inlägg var väl ungrare om jag minns rätt.

/E

Jo, jag förstod din tankegång.. :bash:

Ville bara skapa lite "debatt" som

är så trendigt i media nuförtiden..

Det verkar annars så populärt att

skuldbelägga åkeribranschen för allköns

naturkatastrofer.

Inför alkolås, digitala färdskrivare, fartbegränsare etc.

Varför inte förbjuda lastbilar så uppnår vi

Nollvisionen med detsamma.

(Ungefär som turbo-feministerna resonerar.

Lås in alla män så blir jorden en mycket bättre

ställe att leva på.)

Mitt förslag är att införa alkolås i samtliga

personbilar, inför färdskrivare som visar din körtid,

hur många timmar du sovit (vilat), hur många timmar

du har gjort arbete på jobbet.

(Så att du inte sätter dig och kör 8 timmar i

sträck efter sista arbetsdagen innan semestern.)

Fartbegränsare satta till 95 km/h +-5%.

Läkarundersökning vart femte år.

Bromskontroll varje halvår.

Obligatorisk utbildning i ekonomisk körning.

Etc, etc..

Integritetskränkande?? Well, vardag för varje yrkesförare

dagligen..

Även om vi är fantastiskt övervakade så lyckas vi

bryta mot lagen hela tiden. :D

Vad var trådens ämne förresten..?

OT-OT-OT-OT!!

(Hör forumspolisen runt gatuhörnet..) :happy:

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...