Jump to content

ROs förmåner

Guest Carricko

Recommended Posts

Guest Carricko

Ska rycka in som reservofficer nästa vecka och behöver lite svar på vilka förmåner jag får.

Bor för tillfället i en studentlägenhet där det är ett krav att man ska vara en aktiv student på orten och ta ett visst antal poäng per år för att få bo där. Man kan få ett års dispens från det om man ska in i det militära. Problemet är bara att jag ju kommer ligga inne i 2 år om jag ska bli reservofficer. Frågan är alltså om bostadsbolaget har rätt att sparka t mig efter ett år fastän hyran blir betald? Omfattas jag inte av lagen om totalförsvarsplikt när jag läser till reservofficer?

Som reservofficer så får man ju under första året dagsersättning om 140 kronor om dagen. Fårman sedan också ett muckbidrag precis som i lumpen?

Tack för relativt snabba svar.

Ska rycka in som reservofficer nästa vecka och behöver lite svar på vilka förmåner jag får.

Bor för tillfället i en studentlägenhet där det är ett krav att man ska vara en aktiv student på orten och ta ett visst antal poäng per år för att få bo där. Man kan få ett års dispens från det om man ska in i det militära. Problemet är bara att jag ju kommer ligga inne i 2 år om jag ska bli reservofficer. Frågan är alltså om bostadsbolaget har rätt att sparka t mig efter ett år fastän hyran blir betald? Omfattas jag inte av lagen om totalförsvarsplikt när jag läser till reservofficer?

Som reservofficer så får man ju under första året dagsersättning om 140 kronor om dagen. Fårman sedan också ett muckbidrag precis som i lumpen?

Tack för relativt snabba svar.

Om du har varit skriven på adressen och har kontraktet ska du söka bostadsbidrag, vilket Försäkringskassan betalar för kadetter. De täcker hela hyran för dig.

Hämta hem ansökan, fyll i, bifoga kopia på hyresavi och någon form av intyg på att du ska tjänstgöra i FM.

Efter RO-examen betalas en premie ut. Den är på 2 Prisbasbelopp (beskattas dock).

Huruvida din värd har rätt att slänga ut dig kan jag inte svara på men det låter konstigt om han fick det pga ROP.

/Krook

Eftersom jag jobbar med just sånt här så är mitt tips att lägga korten på bordet och ringa din hyresvärd. Det är säkert inga som helst problem att behålla kontraktet.

Annars har du alltid rätt att hyra ut din lägenhet i andra hand förutsatt att du kommer att flytta tillbaka när din utbildning är slut. Detta kan inte hyresvärden neka dej utom i de fall din andrahandshyresgäst skulle vara en "klabbsock" och vara till men för hyresvärden. Lycka till!

Tack för svaren

Eftersom jag jobbar med just sånt här så är mitt tips att lägga korten på bordet och ringa din hyresvärd. Det är säkert inga som helst problem att behålla kontraktet.

Annars har du alltid rätt att hyra ut din lägenhet i andra hand förutsatt att du kommer att flytta tillbaka när din utbildning är slut. Detta kan inte hyresvärden neka dej utom i de fall din andrahandshyresgäst skulle vara en "klabbsock" och vara till men för hyresvärden. Lycka till!

Det har jag gjort. Problemet är att det är en studentlägenhet i Lund och här råder visst tryck på studentbostäder om man säger så. Man måste också ta ett vissta antal poäng per termin för att få bo kvar. De hävdar att man bara kan få dispens i ett år för att göra något annat än universitetsstudier.

Nåväl, får ta ett snack till med dom.

• 1 month later...
Även om inte ROP ger "riktiga" högskolepoäng så borde ju det klassas som studier precis som på högskola också eller måste vara slav under CSN också?

Det brukar vara krav att man studerar på orten.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...