Jump to content

svenska försvarets historia.

Recommended Posts

jag ska skriva en uppsats/hålla ett tal på 10 sidor/20 minuter och jag har valt att snacka lite om precis vad som står i rubriken. hur det såg ut förut, vem som var fienden och varför man tänkte som man gjorde. hur det ser ut idag, med ökade utlandsinsatser med allt vad det innebär, samt hur jag tror att det kommer att det kommer att se ut i framtiden. problemet är att jag inte har mycket kött på benen, och källorna jag hittills kommit över är inte tillfredställande.

om det är det någon som har tips på hemsidor, böcker, personer att prata med osv så är jag extremt tacksam. jag ska till armémuseet samt kika lite i deras arkiv. vet att soldf inte är en hemsida för läxhjälp, men jag gissar på (hoppas) att någon sitter inne på något som kan vara till stor hjälp.

har sökt på forumet utan resultat. tack för hjälpen.

10 sidor, blir nog ganska övergripande då. Du skulle kanske fundera på att v'lja någon epok eller liknande. Typ jämföra Stormaktstidens Lrigsmakt med dagens instasförsvar. Hot och mål bild då ich nu osv.

Intressant kan ju vara flottans roll iom att östersjö imperiet upphörde och slutligen förlusten av finlands inverkan på flottan och övrigt försvar.

Du "riskerar" dock att få titta mkt på säkerhetspolitik iom detta ämne!

Din statds biblotek bör ha endel böcker. Men välj ämne och sedan leta böcker. Och Armé muséum är nog en bra idé.