Jump to content

Förplägnadsgruppchef eller överklaga?

Guest Natalie

Recommended Posts

Guest Natalie

Skulle behöva lite råd och hjälp..:baskerPa:

Jag antagningsprövade förra veckan med följande resultat:

Styrka: 4

Kondition: 7

Inskrivningsprov: 7

Syn: C (ser perfekt med korrektion)

Befälslämplighet: 6

Pliktjänstförmåga: 7

Inga fel på hörsel eller färgseende

Sammanvägd tjänstbarhet: A Stridande befattning med hög rörlighet

---

När jag pratade med inskrivningsförättaren gav han mig Bevakningsgruppchef, Radiolänkgruppchef, Stabsbiträde och Förplägnadsgruppchef som alternativ. Eftersom jag gärna vill till Flygvapnet valde jag Förplägnadsgruppchef.

Nu funderar jag på om förplägnadsgruppchef verkligen är rätt tjänst för mig. Jag skulle hellre vilja ha en mer stridande befattning, gärna t.ex Bas/Strilsäkman. Jag vill byta eftersom jag vill ha mera "ligga ute i skogen och krypa" också tror att jag har större möjlighet till utlandstjänst med den befattningen.

Om jag överklagar, bör jag vända mig till pliktverket eller till flygflottiljen? Skriftligt eller per telefon?

Finns det någon som har koll på båda befattningarna och kan tala lite för och emot?

Radiolänk- är mycket teknisk tjänt.. men de är ensamt grupperade i skogen så de har ett väldigt självständigt jobb. de reser en mast å ser till att den funkar.. de gör sin egen mat och försvarar själva sin grupperingsplats. inte mycket skjuta men en del självständigt arbete i fält.

bevakning- bevakningsgruppchefer sitter i vaktkuren och kollar leg å annat.. samt är de ute på patrull runt om på regementet och även vaktar föråd i skogen.. inte mycket strid vanligtvis.. Men på K3 blir bevakning närskydd ist och därmed mycket strid å skoj :)

stabsbiträde- vet ja inte mycket om,, men de sitter väll i staden.. å där ser du inte mycket av nån strid

alltså.. vill du strida mycket så är väll ingen av dessa tjenster så stridiga. men bevakning på K3 har nog mer strid tror jag.. å radiolänk är det inte mycket strid heller men dock en del i fält å ett självständigt arbete. men förplägnadsgruppchef anser jag väldigt intressant det också.. :) du får ju ungefär samma stridsutbildning i vilken av dessa befattningar du än väljer (bevakning på k3 har nog mer) så om du ska välja nån av dessa så får du nog fundera på vilket som skulle vara roligast att göra om du bårtsåg från striden.. :)

så finns det ju annat å söka också.. kolla upp lite på lumpen.nu

lycka till :clap:

Överklagan skickar du skriftligt till den aktuella beslutsfattaren på pliktverket.

Kan dra min story lite snabbt:

Mönstrande, fick placeringen Radiolänkman på S1 med inryck juli 2006.

pga olika omständigheter var jag tvungen att begära uppskov, vilket pliktverket biföll. Innan jag begärde detta hörde jag mig först om jag var garanderad en tjänst trots uppskovet, och det var jag naturligtvis.

Dock blev jag inskriven i utbildningsreserven samtidigt som uppskovet godkändes. Anledningen var att tjänsterna för nästa inryck "främst var avsedda för dem som är födda 1988". Jag blev med andra ord "lurad". (Nu handlar detta om förändringar i försvaret och FB04, men detta borde pliktverket om några vara införstådda i.)

Med denna otroligt larviga anleding skrev jag alltså en överklagan. Fick positivt besked redan en vecka senare. :clap:

Så som sagt, det går. Skriv till beslutsfattaren på pliktis.

Nu frågade du hur man går tillväga, vilket jag tror jag har bidragit till, men jag kan inte låta bli att skriva följande:

Att du ska, med dina argument och anledningar, skriva en överklagan till pliktverket är bara hutlöst. De innehåller ingen som helst värde och tyngd. Förståbart om pliktverket har gjort fel under mönstringen, men deras uppgift är att placera rätt man på rätt plats, vilket dem har gjort, som du även kan få bekräftat utifrån tidigare inlägg.

Någon måste rycka in som Förplägnadsgruppchef, finns ingen som sagt ingen bra anledning till att det inte skulle gälla dig.

Ska du överklaga gör det snaratst, ju längre du väntar desto mindre chans att du får annan tjänst.

Det kan ju vara bra att se över vakanser på US för att se vilka befattningar det är brist på.

Jobba på att få någon befattning du kan tycka är intressant, det är bra mycket större chans att få bra betyg då.

om du tar tjänsten som förplägnadsgruppchef så kommer du ha ett större civilt meritvärde än om du bara springer runt i skogen och lallar i väg handgranter till höger och vänster.

många som ligger på underhåll har möjlighet att ta lastbilkörkort och andra viktigt behörigheter som kan leda till jobb.

oftast så jobbar man mycket på underhåll och man jobbar ännu mer som gruppchef, men man jobbar hela tiden skarp och man inte behöver inbilla sig problemet utan dom finns där på riktigt och blir det fel kan man bli den mest hatade personen på kompaniet istället för den mest "älskade".

tog mitt c-kort i lumpen och jobbar extra som lastbils chaffis då jag inte pluggar på sommaren.

men självklart ska man göra för det man känner.

Om du senare tänker söka US eller YOP så vill helst swedint/regementena binda dig till en typ av tjänst som du hade under lumpen. P7 tyckte det var konstigt att jag sökte till Tekniker/Markstridsofficer och inte underhållsofficer då jag sökte nu.

// NordicFear

Edited by NordicFear

.../

Jag vill byta eftersom jag vill ha mera "ligga ute i skogen och krypa" också tror att jag har större möjlighet till utlandstjänst med den befattningen.

/...

Jag har då inte ångrat mig att jag utbildade mig till Kokgruppchef, för är det nått som är säkert så är det ju att underhåll och mat behövs överallt. Även i US!! :D Dock kan man inte säga det samma om skytte eller ex. strf-förare då vissa missioner kanske inte kommer ha den inriktningen? Ett tag innan Bosnien så var det ju ont om rena skytteplatser har jag fattat det som. Oftast även flera som slåss om de platserna så om valet är att få plats i US i första hand så....

Finns som tidigare sagts även ett större civilt mervärde med den utbildningen då laga mat kan komma till användning både då och då, medan eldöverfall och liknande inte har samma efterfrågan efter lumpen.

Vet dock inget om FV* men kanske kan det vara bättre med armén i US synpunkt då de oftast ansvarar för dem och du då genom lumpen kan öka ditt kontaktnät just dit. Detta är dock bara en tankegång från mig och inget jag har belägg för!!

:clap:

* Väntar dock på kontrakt från FV för IF06 som skulle ha kommit i förra veckan