Jump to content

sportwax/nikwax

Guest nord

Recommended Posts

Någon som vet om dessa innehåller silikon, vaselin eller liknande medel? Funkar meindl sportwax på vanliga läderkängor eller är det bara till för gore-tex?

Någon som vet om dessa innehåller silikon, vaselin eller liknande medel? Funkar meindl sportwax på vanliga läderkängor eller är det bara till för gore-tex?

Det finns ingen innehållsdeklaration på burken med sportwax som jag har. Silikon rekomenderas inte tillsammans med Gore-texkängor, Meindls sportwax rekomenderas av Meindl själva så de borde inte inehålla något som skadar membranet i kängor om du är rädd för det. Meindls sportwax är inte till för att göra kängor vattentäta utan för att vårda lädret. Texten på burken säger: "MEINDL-Sportwax för skötsel av skodon av narvläder och släta läderytor. Specielt för böjzoner, tungans veck och sulans sömmar". Jag har använt det i två och ett halvt år till mina kängor och det har funkat bra, fortfarande på första burken så den är rätt dryg. Den innhäller något som inte är bra för människor eftersom det finns en varningsartikel om det men det står inte vad det är.

Hoppas det hjälpte lite.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...