Jump to content

Recommended Posts

Hittade en bild på några kp-bilar som ska vara tagen i Eksjö när jag gick igenom min dator.

Den föreställer 4 kp-bilar på rad som är civilreggade och av den "äldre" modellen dvs. de är öppna baktill.

Har förmej att jag hört att hemvärnet i Eksjö använt dem.....

Finns det någon som känner till om de finns kvar eller har någon annan information om dem.

Kan mejla över bilden om nån vill.

MilitärFordonsHistoriker

Hittade en bild på några kp-bilar som ska vara tagen i Eksjö när jag gick igenom min dator.

Den föreställer 4 kp-bilar på rad som är civilreggade och av den "äldre" modellen dvs. de är öppna baktill.

Har förmej att jag hört att hemvärnet i Eksjö använt dem.....

Finns det någon som känner till om de finns kvar eller har någon annan information om dem.

Kan mejla över bilden om nån vill.

MilitärFordonsHistoriker

Kasta upp bilden här istället

Använd Tinypic.com och klistra in den länken som börjar med [img'] och slutar med [/img']

• 2 weeks later...

det stämmer att hemvärnet i eksjö hade minst en KP-bil, iallafall under början av 1990, mötte själv den i en trång gränd i gamla stan en tidig lördagmorgon när jag körde upp till regementet. om dom hade 4 st skall jag låta vara osagt. däremot vet jag att dom hade minst en lastbil och en "sugga" , alla civilreggade. tydligen var det hvch i Eksjö som var drivande för projektet med visst stöd från Kungl Norra Smålands infanteriregemente I12/Fo17.

fanns en artikel i HV nytt för ett antal år sedan.

det stämmer att hemvärnet i eksjö hade minst en KP-bil, iallafall under början av 1990

Det kan jag gå i god för med, vi hade Eksjö Hv som B-styrka när jag gjorde GU 92-93 i Eksjö.

Hmm en KP med dubbla Ksp m/36 kan vara riktigt elak :lala:

/JBP

• 3 weeks later...

det stämmer att hemvärnet i eksjö hade minst en KP-bil, iallafall under början av 1990

Det kan jag gå i god för med, vi hade Eksjö Hv som B-styrka när jag gjorde GU 92-93 i Eksjö.

Hmm en KP med dubbla Ksp m/36 kan vara riktigt elak :angry:

/JBP

Jag tror nog även att Kongoleserna kan gå i god för det med då de också fick smaka m/36...

KP-bilarna blev ju ökända hos fiendesidan där nere på 60-talet.

• 2 years later...